Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Murina/karjuntalaulu
1
ESPMoFo
18.02.2013 18:24:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 17-vuotias nuori ja viime aikoina olen innostunut kitaransoiton lisäksi lauleskelemaan taas uudelleen, ongelmana on vain että laulutyyli jota haen ei vain luonnistu noin vain.
 
Kuuntelen bändejä kuten Lamb of god ja Opeth, joista Randy Blythe onkin esikuvani, ja harmittaa ihan pirusti kun ei biisejä kuunnellessaan pääse/osaa karjua mukana. Tiedän että tätä laulutyyliä haettaessa (mitä kukin omalla nimellään saan nyt nimittää) ei saisi missään nimessä YRITTÄÄ kuulostaa idoliltaan tai muulta laulajalta.
 
Olen yrittänyt hakea sitä oikeaa tyyliä ja olen katsonut opetusvideoita youtubesta.
Monia kysymyksiä on noussut: saako se sattua, saako kurkulla tehdä mitään, pitääkö palleani kehittyä vielä?
 
Kysynkin nyt kokeneilta että miten te lähditte ensin harjoittelemaan ja minkä ikäisenä, ja jos näinkin pitkälle jaksoit lukea, miten MINUN pitäisi lähteä harjoittelemaan, oikea hengitystapa, pallean käyttö yms yms. Kiitos jos vastaat ja jos tosiaan tätä pälätystä tänne asti luit (:
 
Kipponi
19.02.2013 00:29:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ESPMoFo: monia kysymyksiä on noussut: saako se sattua, saako kurkulla tehdä mitään, pitääkö palleani kehittyä vielä?
Ei,ei,ei välttämättä.
Murina karjunta tehdään äänihuulien jälkeen ylempänä ns.soft palatessa.
Se kitapurje joka siellä väpättää ylimpänä,kun suun avaa auki.
Älä vaan käytä liikaa ilmaa sitä ääni ei kestä.
Mikään laulutekniikka ei saa sattua.
 
ESPMoFo
01.03.2013 20:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Ei,ei,ei välttämättä.
Murina karjunta tehdään äänihuulien jälkeen ylempänä ns.soft palatessa.
Se kitapurje joka siellä väpättää ylimpänä,kun suun avaa auki.
Älä vaan käytä liikaa ilmaa sitä ääni ei kestä.
Mikään laulutekniikka ei saa sattua.

 
Hmm, osaisitko ns. step by step kertoa kuinka lähtisin harjoittelemaan?(:
 
llarppp
10.03.2013 15:56:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanottakoon, että youtubesta löydät monia hyviä opetuspätkiä! Muistaa vaan aina avata äänen, ennenkun alkaa rutisemaan.
 
"Every man dies, not every man really lives."
Slörder
20.04.2013 18:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ESPMoFo:
Olen yrittänyt hakea sitä oikeaa tyyliä ja olen katsonut opetusvideoita youtubesta.
Monia kysymyksiä on noussut: saako se sattua, saako kurkulla tehdä mitään, pitääkö palleani kehittyä vielä?
 
Kysynkin nyt kokeneilta että miten te lähditte ensin harjoittelemaan ja minkä ikäisenä, ja jos näinkin pitkälle jaksoit lukea, miten MINUN pitäisi lähteä harjoittelemaan, oikea hengitystapa, pallean käyttö yms yms. Kiitos jos vastaat ja jos tosiaan tätä pälätystä tänne asti luit (:

 
Randy Blythen "örinä" perustuu sisäänpäin hengitykseen, jota myös muillekkin suosittelen. Jos koitat ulospäin hengittää ja sen ääntä säröyttää niin ei kauaa mee kun ääni on rikki. Suosittelen myös, että koitat välttää niitä emojen youtube videoita, jotka koittavat esim. pig squealia ulospäin hengitettynä, hirveän kuulosta. :D Suosittelen että katsot Melissa Crossin - Zen of Screaming molemmat dvd:t.
 
Kerran kun 17v olet, niin oot varmasti koittanut imeä röökiä sisälle päin ja samalla yrittänyt sanoa hevonen, ilman yskimistä. Suosittelen samaa tekniikkaa paitsi että jätät röökin välistä ja koitat sanoa uudelleen hevonen. Laske leuka niin alas kun voit ja pidä se alhaalla. Koita sanoa uudestaan hevonen, mutta "hitaammalla" hengityksellä. Madalluta ääntä ja pallean jännität, yrittäen matkia kauna (elokuvan) ääntä. Koita myös kielen ja pään eri asentoja, jos kurkussa sattuu niin pidä tauko ja juo lämmintä vettä tai hunajaa. Pääsääntö ettei kurkku satu. Olen myös huomannut että örinän saamista helpottaa huomattavasti lämmin ruoka/olut (olutta et saa juoda joten vaikka makaroni laatikkoa naamariin).
Sanoisin että possu äänen saat tällä aikaiseksi alle viikon opettelemisella. Muista aina alku lämmittely ennenkuin örinan aloitat!
Itse olen tätä tekniikkaa joka päivä 2 vuotta hionut ja nyt alan olemaan määränpäässä.
 
Slörder
20.04.2013 19:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäyksenä. Ennen tuota uuden tyylin (sisällepäin hengitystä) 3 vuotta opettelin örinää ulospäin hengitettynä, enkä siihen enää palaa takaisin. Toisaalta molemmat on hyvä opetella.
 
Sisään hengitetyn ja ulos hengitetyn risut ja ruusut. (omat mielipiteet)
 
Sisään:
+Screamoihin ja growlingiin saa enemmän voimaa.
+Ei vahingoita ääntä, jos hallitsee
+Helppo opetella
-Tarvitsee opetella uudelleen puhumaan/laulamaan, koska ääni tulee kurkusta "väärinpäin", esim S ja R kirjaimet on vaikea lausua sisälle päin hengitettynä
 
Ulos:
+Helpompi sanoa sanat
-Vaikea saada kurkun kanssa toimimaan
-Vaikea opetella
-kuulostaa homolta
 
Kun rupeat "örisemään" niin älä pelkästään örise vaan ota sanoja mukaan. Koita vaikka lukea kirjasta kokonainen aukeama örinällä, välillä madallat ja välillä nouset screamoon asti.
 
Ultrabass
21.04.2013 19:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slörder: .
 
Mitä helvettiä sä oikein selität :D Sano nyt pliis, että yrität vaan trollata?
 
Slörder
21.04.2013 22:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Mitä helvettiä sä oikein selität :D Sano nyt pliis, että yrität vaan trollata?
 
Nooh annoin omat vinkit miten aloittaa, kukin omalla tavallaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=jj0llAp5sVI
 
Ultrabass
22.04.2013 07:53:11 (muokattu 22.04.2013 07:55:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slörder: Nooh annoin omat vinkit miten aloittaa, kukin omalla tavallaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=jj0llAp5sVI

 
No joo onhan se tavallaan arvostettavaa, mutta:
 
Randy Blythe vetää kyllä ihan normaalilla exhale-tekniikalla eikä sisäänpäin hengittäen. Miksi suosittelet Zen of screamingia jos inhale-tekniikka on sinusta oikea tie? ZoS keskittyy käsittääkseni lähinnä ulospäinhengittäen tekniikkaan (mikä sanahirviö :D)? Voi olla toisinkin tietty, kun olen katsonut tuosta dvd:stä n. puolet vasta... Pig squealit pitäis mennä alle viikossa, mutta sulla on mennyt 2 vuotta?
 
"Sisään:
+Screamoihin ja growlingiin saa enemmän voimaa.
+Ei vahingoita ääntä, jos hallitsee"
 
Väittämä 1: Ei. En usko sitten millään. Nyt vaadin kyllä jo esimerkki videota mitenkä saat sisäänpäin hengittäen "enemmän voimaa" huutoihin.
Väittämä2: No eipä muuten vahingoita sen kummemmin normaali huutokaan jos hallitsee.
 
"Ulos:
-kuulostaa homolta"
 
No jos kerta esim. Keijo Niinimaa, tai vaikkapa justiin Randy Blythe kuulostaa homolta, koska ne käyttää exhale tekniikkaa, niin helvetti soikoon minäkin haluaisin kuulostaa yhtä homolta!
 
Eli siinä varmaan isoimmat asiat mitkä herätti minussa suurta ihmetystä. Ei mulla muuta. Voin olla väärässä, mutta tuntui, että tähän asiaan voisi tuoda myös toista näkökulmaa.
 
EDIT.
 
Myönnettäköön, että Zen of screamingista on hyvä poimia lämmittely ja äänenavaus tekniikat tosiaan, käyttipä mitä tekniikkaa hyvänsä, että siinä mielessä olet oikeassa.
 
Slörder
22.04.2013 19:27:04 (muokattu 22.04.2013 20:25:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Randy Blythe vetää kyllä ihan normaalilla exhale-tekniikalla eikä sisäänpäin hengittäen. Miksi suosittelet Zen of screamingia jos inhale-tekniikka on sinusta oikea tie? ZoS keskittyy käsittääkseni lähinnä ulospäinhengittäen tekniikkaan (mikä sanahirviö :D)? Voi olla toisinkin tietty, kun olen katsonut tuosta dvd:stä n. puolet vasta... Pig squealit pitäis mennä alle viikossa, mutta sulla on mennyt 2 vuotta?
 
Kyllä mielestäni Randy inhalena vetää, täysin varma en ole. Ainakin niin olen kuullut ja netistä lukenut. Uskon toki että hän käyttää exhalea, mutta ei siinä mittasuhteessa mitä inhaleen tulee.
 
Zen of screaming on aivan hel**vetin hyvä info paketti kaikille aloittelijalle, jossa kerrotaan kaikki perusteet screamon saamiseksi. Nimenomaa sen tyylin joka ei vahingoita ääntä, joka mahdollistaa kokonaisen keikan vetämisen alusta loppuun asti täysillä. Melissa Cross ei opeta eikä vihaa inhale tyyliä, vaan hän opettaa videoillaan, kuinka sen pystyy kiertämään exhalella. Muunmuassa Randy Blythe ja Angela Gossow käyttää hänen metodejaan. Itse lämmittelen hänen metodeillaan exhale tyylillä ennen keikkaa tai nauhoituksia, josta pikkuhiljaa siirryn inhalen puolelle. Eikä missään kohtaa sanota että hänen opetuksensa on pakko vetää exhalella. Itse ainakin matkin samat asiat inhalena.
 
Ensimmäistä kertaa jolla kitara on kädessä oppii soittamaan smoke on the waterin jotenkuten ehkä noin 1-7päivässä. Se ei tarkoita sitä että hän hallitsisi kaiken tietotaidon mikä kitaran soittamiseen tulee. Suomen kielellä tarkoitan sitä että tuntuman ja lupaavan alun saa ehkä jo viikossa, mutta sitä lopullista päämäärää ei viikossa opi. Itse koen hallitsevani inhalella örimisen osa-alueet 90%. Maailman parhaaksi ketään ei missään lajissa tule. Aina on parannettavaa.
 

 
"Sisään:
+Screamoihin ja growlingiin saa enemmän voimaa.
+Ei vahingoita ääntä, jos hallitsee"

Väittämä 1: Ei. En usko sitten millään. Nyt vaadin kyllä jo esimerkki videota mitenkä saat sisäänpäin hengittäen "enemmän voimaa" huutoihin.
Väittämä2: No eipä muuten vahingoita sen kummemmin normaali huutokaan jos hallitsee.

 
Tein tuon risut ja ruusut omakohtasella kokemuksella, enkä halunnut yleistää. Nää oli vaan omat mielipiteet millasta saundia itteltä lähtee, joten deal with it.
 
Väittämä 1: Vaikket sitä usko, niin en myöskään trollaa. Paljon paljon enemmän saan irtoamaan inhalena. Voisin vaikka heti nauhoittaa, mutten omista nauhotus vehkeitä koneelle. Nauhotus sessiot pärähtää 1,5kk päästä käyntiin ja voin sillon postailla inhalen ja exhalen eroja. Paskalla puhelimella en kyllä lähde kuvailemaan, tarvitsee kaverilta kameraa kysellä lainaksi.
 
Väittämä 2: Olisin voinut muotoilla tekstin paremmin, enkä halunnut yleistää pahoitteluni siitä. Tarkoitus oli kuitenkin sanoa että ITSE opin nopeammin inhalen, siten ettei ääni kärsi. Exhalena tulee vielä nykypäivinäkin kurkun kanssa ongelmia.
En edes muista milloin olisin saanut äänen lähtemään inhalea käyttäen.
 

 
Ulos:
-kuulostaa homolta

 
Koen omallakohdalla asian näin. En vain saa sitä samaa ääntä mitä inhalena saan ulos. Sen takia sanon että homolta kuullostaa (osittain myös kuullostaa). :D
 
Tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä tai haastaa riitaa. Halusin vain tuoda omat kokemukset ja näkemykset esille. Se on omakohtanen valinta vetääkö inhalena vai exhalena. Toiselle toinen sopii paremmin kuin toiselle.
 

 
Edit: Sen takia myös tuon inhale vs exhale....... youtube videon linkkasin, että saataisin toisenlaista näkökulmaa asiaan. Mielestäni tämä on aika iso osa-alue josta ei puhuta tarpeeksi. Saan sellaisen kuvan että harva edes tietää että örinän voi saada aikaiseksi sisällepäin hengittämällä. Edelleen molempia tekniikkoja on hyvä opetella, vaikka toisen paremmin osaakin.
Vaikka noita Zos dvd:eitä olen koittanut exhalella vetää, ja muidenkin metodeja käyttää niin en vaan saa sitä kaikkea irti mitä haluan. Meni kyllä täysin plörinäksi tämä keskustelu. :D
 
Ultrabass
22.04.2013 23:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slörder:
 
No nyt kun avasit näitä kirjoituksiasi, niin niihin alkoi tulla paljon enemmän järkeä. Aluksi kun tuntui, että menee asiat ja faktat ristiin siihen malliin, että ei voi nyt kaikki olla kohdallaan, mutta ehkä tämä kaikki tapahtui vaan pääni sisällä. Jatketaan tästä :).
Itsen vannon kyllä silti henkeen ja vereen exhale-tekniikkan nimeen, mutta jos joku saa inhalen kuulostamaan hyvältä, nii eihän se tietty väärin voi olla!
 
cyronbay
27.04.2013 01:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko sanoa tähän, kun olen n 15v laulellut pääasiassa bläkkis-kirinää, matalampaa murinaa ja jonkin verran sellaista karheampaa puhdasta... Niin että turha voiman käyttö ja ilman tuhlailu ei tosiaan oo hyväksi.
Käy raskaaksikin jatkuva puhkuminen.
 
Omalla kohdalla tuntuu että mitä puhtaampi tyyli, sitä raskaampi suoritus, joka
tosin johtunee siitä, että itselläni on tekniikka hallussa paremmin bläkkispuolella.
 
Oppi on tullut siirtymällä pikkuhiljaa "normilaulusta" karheampaan suuntaan.
Kyllä sitä voi sisäänpäinkin laulaa, mutta ehkä suosittelen ulospäinsuuntautumista. :)
 
ESPMoFo
27.05.2013 11:44:34 (muokattu 27.05.2013 11:53:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slörder: Randy Blythen "örinä" perustuu sisäänpäin hengitykseen, jota myös muillekkin suosittelen. Jos koitat ulospäin hengittää ja sen ääntä säröyttää niin ei kauaa mee kun ääni on rikki. Suosittelen myös, että koitat välttää niitä emojen youtube videoita, jotka koittavat esim. pig squealia ulospäin hengitettynä, hirveän kuulosta. :D Suosittelen että katsot Melissa Crossin - Zen of Screaming molemmat dvd:t.
 
Kerran kun 17v olet, niin oot varmasti koittanut imeä röökiä sisälle päin ja samalla yrittänyt sanoa hevonen, ilman yskimistä. Suosittelen samaa tekniikkaa paitsi että jätät röökin välistä ja koitat sanoa uudelleen hevonen. Laske leuka niin alas kun voit ja pidä se alhaalla. Koita sanoa uudestaan hevonen, mutta "hitaammalla" hengityksellä. Madalluta ääntä ja pallean jännität, yrittäen matkia kauna (elokuvan) ääntä. Koita myös kielen ja pään eri asentoja, jos kurkussa sattuu niin pidä tauko ja juo lämmintä vettä tai hunajaa. Pääsääntö ettei kurkku satu. Olen myös huomannut että örinän saamista helpottaa huomattavasti lämmin ruoka/olut (olutta et saa juoda joten vaikka makaroni laatikkoa naamariin).
Sanoisin että possu äänen saat tällä aikaiseksi alle viikon opettelemisella. Muista aina alku lämmittely ennenkuin örinan aloitat!
Itse olen tätä tekniikkaa joka päivä 2 vuotta hionut ja nyt alan olemaan määränpäässä.

 
hauskinta tässä on että en oo eläissäni sätkää maistanu:p oon vähä ristiriiidassa näiden kommenttien kanssa mutta hei katsellaas.
 
Huurteisen ystävä
05.12.2021 02:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäkään ei valitettavasti ole oikotietä onneen. Murina-, rääyntä, sekä örinäharjoituksia tulee tehdä joka päivä, eri tekniikoita kokeillen, usean tunnin ajan tullakseen nauhoitusvalmiiksi levyörisijäksi. Näidsen oppien mukaan pystyt laulamaan jopa death- sekä black metallia, muut alalajit mukaan lukien. Itse aloin ymmärtämään murinan päälle vasta kuunneltuani Corpsegrinderin toimitusta. Itse pidän enemmän murisemisesta kuin karjumisesta.
 
Älä ressaa, vaan rässää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «