Moi! Tulipa mieleen tällä kertaa tämmöistä. Eli olen pyrkimässä musiikkiopistoon, avoimelle osastolle ikäni takia, yliopisto-opiskelun vastapainoksi. Tällä hetkellä osaaminen pyörii suunnilleen taitotasojen 2/3 ja 3/3 välillä, instrumenttina siis piano. Olen harrastanut musiikkia viitisen vuotta, mutta varsinaisia pianotunteja olen ottanut yksityisellä vasta vuoden verran. Mitään tutkintoja en ole siis suorittanut. Olen kuitenkin edennyt mielestäni hyvään tahtiin, ja olen ahkera treenaaja. Joten asiasta kukkaruukkuun: Jos viihdyn yliiopistossa sen keskimääräisen 5 vuotta ja käyn siis samalla musiikkiopistoa viisi vuotta, niin olisiko mahdollista saada suoritettua tutkintoja jopa C:hen saakka? Eli siis millä aikavälillä noita tutkintoja normaalisti musiikkiopistoissa suoritellaan ts. onko jotain suosituksia, millaisella aikavälillä niitä pitäisi saada tehtyä? Olisi mukava, jos joku avulias vastailisi, kiitos. :) "Historys Written Today". |
sellisti 16.04.2013 22:56:49 (muokattu 16.04.2013 23:00:08) | |
---|
Tietenkin kyse on yksilöllisestä asiasta, mutta kyllä viis vuotta on aika niukasti jos on tarkoitus edetä 3/3-tasolta C-tasolle. C-tutkinto on kuitenkin jo periaatteessa laajaohjelmistoinen ammattitutkinto, jossa vaaditaan teknisen osaamisen lisäksi taiteellista kypsyyttä. Jos teet 3/3-tutkinnon ekana tai tokana vuonna, niin D-tutkintoon vois olla hyvät mahikset jos tosiaan pystyt keskittymään harjoitteluun riittävässä määrin. Vielä korostan että kaikki soittajat ovat erilaisia, joten mahdottomana en tuota C-tutkintoa pidä, mutta epätodennäköisenä kyllä, siksikin että tutkinto-ohjelman lisäksi sun täytyy kerätä jokaista tutkintotasoa kohden kolminkertainen määrä taustaohjelmistoa ennen kuin tutkintoa saa mennä tekemään. Ja kun soitetaan jo isoja teoksia, sonaatteja yms. niin se ei käy ihan hetkessä. Ja turhasta kiirehtimisestä ei ole mitään hyötyä. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
Janus 16.04.2013 23:51:49 (muokattu 17.04.2013 01:45:15) | |
---|
"Klasariympyröistä" en osaa sanoa sen tarkemmin, mutta mulla on mielikuva, että tutkintojen välillä 1/3:sta alkaen 2-3 v jokaisen portaan välillä voisi olla mahdollinen etenemisreitti, OLETTAEN että tolppa-I:n/D-tutkinnon jälkeen opiskelu on viimeistään ammattimaista (C- ja B-tutkinto kuuluvat ammattikorkeakoulujen opetusohjelmaan, SibA:lla sit A-kurssit; AMK-opintojen suunniteltu kesto on 4,5 vuotta ja instrumentalisteilta edellytetään, että C ja B tehdään tuona aikana ja "lähtötaso" on D). Normaalin musiikkiopiston opiskelutahtiin kuuluu soittotuntien lisäksi myös teorian ja säveltapailun opiskelu omina ryhmätunteinaan*) - kun itse opetan yksityisessä musiikkikoulussa harrastajia, jotka käyvät vain pianotunneilla 30min viikossa, eteneminen on luonnollisesti hitaampaa kun ihan teorian perusasioita nuotinluvusta, aika-arvoista, esitysmerkinnöistä jne. lähtien joutuu käymään rajatussa tuntiajassa läpi. Niin ollen itse soittamiseen ja ohjelmiston rakentamiseen jää vähemmän aikaa. Lisäksi klasaripuolella ainakin omassa nuoruudessa pianistit joutuivat suorittamaan myös vapaan säestyksen tutkinnot (1/2 ja 2/2), jotka tosin itse coastailin läpi opintojen loppuvaiheessa todella nopeasti kun siinä kohtaa oli jo paljon yhteissoittokokemusta kellaribändeistä opistonörtteilyn lisäksi. Mä olen samaa mieltä sellistin kanssa, D/tolppa-I on mahdollinen tehdä 5 vuoden aikana ihan huolellisesti. Asiaankuuluvien teorioiden ohella. Ja jos lisähaastetta kaipaa, niin vapaasäestysopinnot siihen kylkeen eivät tee yhtään hallaa, päinvastoin, ota ihmeessä niitäkin jos vain mahdollista. *) Plus mahdolliset yhteissoittotunnit, kamariyhtyeet/duot/big band/jne. |
Charge 17.04.2013 21:04:56 | |
---|
Kiitos tosi paljon vastauksista. :) Kyllä mie ainakin D:hen asti pyrin tekemään. "Historys Written Today". |
nisumaka 19.04.2013 07:51:35 | |
---|
Sellaisen pienen vinkin voisi antaa, että mupen (musiikin perusteet) osalta voisit hankkia Tohtori Toonikan saman tien, opettajan kirja mukaan lukien. Pystyt vallan mainiosti opiskelemaan itsenäisesti nyt kesän ajan tasot 1/3 - 2/3 (ne on vähän eri tavalla merkitty nykyään, mutta sillä ei nyt merkitystä). Eli kun syksyllä aloitat, niin tentit suoraan meloadia, harmonia ja rytmi 1/3 - 2/3 (6 koetta tavallaan). Itse tein joskus taannoin näin. Tosin per tentti voi tulla vähän kustannuksia. Mut jostain syystä kait sitten haluttiin kovasti nykyiseen opinahjooni, kun antoivat tehdä noi tentit ilman erillistä veloitusta ;-) |
Janus 19.04.2013 13:23:13 | |
---|
Suosittelen myös teorioiden kertaamista. Juuri omia opetuspapereita järjestellessä osui silmään joku vanha pianon 3/3-tutkintovaatimuspaperi, ja siinä mainitaan pakollisina EDELTÄVINÄ suorituksina soittimen 2/3 ja teorian ja säveltapailun 3/3 -tutkinnot. Tohtori Toonika on hyvä kirja, lisäksi Klaavi 1-3 -sarja on hyvää kertausmateriaalia, etenkään jos minkäänlaisia teoriaopintoja ei ole takana tai asioita ei ole juuri soittotunneilla erikseen käyty. Kannattaa lukea myös tämä ketju, ihan asiaa aiheesta 10 vuoden takaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=33212&o=0 Ja normaali mnet-filtteri päälle. Kehotan tsekkaamaan lähinnä nimimerkkien mklami ja Dr Dominant viestit ja vastaukset, sillä he tietävät mistä puhuvat. |
Charge 20.04.2013 15:12:23 | |
---|
Juu kiitos, pitääpä kesän aikana lueskella noita kirjoja. :) Soitonopettajan kanssa olisi myös tarkoitus kesän alussa opiskella teoriaa enemmän, nykysellään teoria-juttuja ollaan käsitelty samalla soiton ohessa. "Historys Written Today". |
nisumaka 22.04.2013 07:51:40 (muokattu 22.04.2013 07:56:08) | |
---|
nykysellään teoria-juttuja ollaan käsitelty samalla soiton ohessa. Tämä oli juuri mulla mielessä, että perusteoriaa mielestäni ei kannata opetella soittotunneilla, jos vaan sen voi hoitaa itseopiskellen/mupe-tunneilla. Tää tietty koskee vain siis musiikkiopiston tms. oppilaitoksen opiskelijaa, jolla on musiikin perusteet oma ryhmäaineensa, ja siis relevantti vinkki vain ketjun aloittajalle, jos nyt suurin piirtein osasin hahmottaa tilanteen ja kysymyksen oikein. |
sellisti 23.04.2013 00:04:47 | |
---|
nisumaka: perusteoriaa mielestäni ei kannata opetella soittotunneilla, jos vaan sen voi hoitaa itseopiskellen/mupe-tunneilla. Näistä on monta mielipidettä, jotkut taas kokee että ne teoria-asiat tajuaa paljon helpommin kun ne yhdistetään siihen musisointiin siinä soittotunnin yhteydessä sen sijaan että istutaan ryhmässä jollain erillisellä tunnilla. Toisaalta, teoriaopettajat ovat ainakin varmasti päteviä siihen hommaan, kaikkia soitonopettajia ei välttämättä nappaa ihan hirveesti se teoriaopetus. Mutta jos ne asiat on oppiakseen niin kyllä ne oppii tosiaan vaikka itse pänttäämällä, joten kukin tehköön kuten parhaalta tuntuu. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
Janus 23.04.2013 00:18:00 | |
---|
sellisti: Näistä on monta mielipidettä, jotkut taas kokee että ne teoria-asiat tajuaa paljon helpommin kun ne yhdistetään siihen musisointiin siinä soittotunnin yhteydessä sen sijaan että istutaan ryhmässä jollain erillisellä tunnilla. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että solfalaulaminen/diktaattien tekeminen ja "pään sisäisen kuulon" kehittäminen on ihan olennaisimpia taitoja, ja tätä on mielekkäintä harjoitella ryhmässä (positiivinen ryhmäpaine ja tuki, jossa ujompikin uskaltaa laulaa nuotista). Nuottikuvaan liittyvä käsitteistö tulee instrumenttiopetuksen kautta toki tutuksi, mutta kuten jo aikaisemmin totesin, paljon teoria-asioita olisi kyllä hyödyllistä käydä järjestelmällisesti läpi muutenkin kuin soittotunneilla. |
sellisti 23.04.2013 00:43:35 | |
---|
Janus: Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että solfalaulaminen/diktaattien tekeminen ja "pään sisäisen kuulon" kehittäminen on ihan olennaisimpia taitoja Ilman muuta, ja näitä on toki mahdollista treenata myös soittotunnin yhteydessä, ei integroitu opetus tarkoita sitä että koko ajan tarvii olla sen soittimen kimpussa. Ryhmät nyt tietysti ylipäätään sopii toisille paremmin, toisille huonommin. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |