Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Not another vahvistin keskustelu
1 2 3
Hikkis
14.04.2013 22:00:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ties monesko kerta kyselen tällä palstalla ehdotuksia ja mielipiteitä vahvistimista ja jälleen sen teen.
 
Ostin tuossa joulukuussa ensimmäisen putkivahvistimeni pitkän jahkailun jälkeen. Monien testien ja tutkisteluiden jälkeen päädyin Blackstarin HT-5R comboon. Vahvistin on monipuolinen ja aikalailla sitä mitä hain, mutta nyt huomaan soittavani liiankin usein kevyempää musiikkia mihin vahvistinta hain. Tukkahevi ja hardrock ovat vaihtuneet juurimusiikkiin.
 
Suurin mikä vahvistimessa häiritsee ovat puhtaat. Jotenkin ne eivät vain ole sellaiset mitä kaipaan. Toinen ajatus mikä päässäni pyörii on, että haluaisin mieluumin vahvistimen mikä hoitaa oman tonttinsa loistavasti kuin vahvistimen mikä on joka osa-alueella kelpo peli.
 
Sitten päästään itse ongelmaan. Kaipaan vahvistimelta hyviä puhtaita ja 60/70 luvun kevyttä säröä (Derek and the dominos, Neil Young, CCR) ja tietenkin kotisoitto volyymeilla. Uskoisin että päätesärö on iso tekijä tässä, mutta olen ymmärtänyt että vahvistimia täytyy avata aika paljon sen saavuttamiseksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Mutta mikä vahvistin olisi tähän oiva peli? En ole ikinä oikein näihin tämän tyyppisiin vahvistimiin perehtynyt. Olen seuraavia vahvistimia tutkinut
 
Fender Blues Junior
Olen ymmärtänyt että tämä on kova ääninen, eli vaatisi keinokuorman. Soundeiltaan vaikuttaa lupaavalta
 
Fender Pro junior
10" elementti ja "vain" volume ja tone säätimet hieman mietityttää, sekä se että onko yhtä kovaääninen kuin Blues junior.
 
Marshall Class 5-01
Tässä olisi tehonpudotus, mutta samaten kuin tuossa Pro Juniorissa niin tuo 10" elementti mietityttää. Millaiset puhtaat tällä saa? Olen ymmärtänyt että parhaiten se onnistuu kitaran volumepotikalla, mutta että onko se millainen. Fenderin puhtaita aina kehutaan, mutta Marshallin puhtaista ei ole minulla mitään kokemusta.
 
Vox Night train
 
Tietenkin aikomukseni on testata ehdokkaita, mutta paikallisesta ei taida löytyä muutakuin ehkä blues junior, niin yritän selventää tilannetta ennen testireissulle lähtöä.
 
antnis
14.04.2013 22:05:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues Junnu III keinokuormalla. Kaikki noista mainitsemistasi ovat kovaäänisiä, Marsussa on huonoimmat cleanit.
 
Bluesmies
14.04.2013 22:06:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Sitten päästään itse ongelmaan. Kaipaan vahvistimelta hyviä puhtaita ja 60/70 luvun kevyttä säröä (Derek and the dominos, Neil Young, CCR) ja tietenkin kotisoitto volyymeilla. Uskoisin että päätesärö on iso tekijä tässä, mutta olen ymmärtänyt että vahvistimia täytyy avata aika paljon sen saavuttamiseksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Mutta mikä vahvistin olisi tähän oiva peli? En ole ikinä oikein näihin tämän tyyppisiin vahvistimiin perehtynyt. Olen seuraavia vahvistimia tutkinut.
 
Ootko suomalaisia Bluetoneja kattonu? Sieltä joku 5W tai 15W peli ja se on siinä.
Kuha
14.04.2013 22:09:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Mutta mikä vahvistin olisi tähän oiva peli?
 
Bluetone Princeton Reverb vois olla sopiva:
 
http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-princeton-reverb/
 
antnis
14.04.2013 22:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluetone on tietty hyvä, kolminkertaisella hinnalla verrattuna kysyjän ehdotuksiin.
 
oksatboys
14.04.2013 22:26:00 (muokattu 14.04.2013 22:26:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ois vahvari, jossa on ok kliini, esim. pro junior, ja sitten säröt ja värit pedaleista? Ratkaisis volaongelman.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Hikkis
14.04.2013 22:36:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohan vois olla ihan hyvä idea, mutta sitten taas uusi kierre että mikäs lienee se loistava pedaali säröille. Joskus kyllä kokeilin Carl martini plexitonea mikä oli muistaakseni oikein maukas.
 
Nuo Bluetonet on kyllä tosiaan hieman liian kalliita tähän tilanteeseen.
 
oksatboys: Miten ois vahvari, jossa on ok kliini, esim. pro junior, ja sitten säröt ja värit pedaleista? Ratkaisis volaongelman.
 
Gabe
14.04.2013 22:53:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Nuo Bluetonet on kyllä tosiaan hieman liian kalliita tähän tilanteeseen.
 
Jos Bluetone menee liian kalliiksi niin pakko suositella toista kotimaista Rikstone merkkiä, siinä on rahalle hyvin vastinetta. Oma C6 toimii kuvailemassasi käytössä oikein hyvin. VVR on ehdoton kotisoittelussa, saa kevyttä päätsäröä jo ihan maltillisilla äänenvoimakkuuksilla. Onhan sekin noihin esimerkkeihisi verrattuna hintavampi... mutta ei mitenkään ylivoimaisen paljon. Purkit ovat saas sitten ihan oma lukunsa, vastauksia lienee yhtä paljon kuin vastaajiakin.
hallu
14.04.2013 23:42:43 (muokattu 14.04.2013 23:47:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä sun kannattaa tehdä itsellesi selväksi mitä sinä ymmärrät hyvällä kliinillä. Itse en osaa sanoa mikä on hyvä tai huono kliini, mutta Fenderin tsoundista kyllä tykkään. Itselläni on ollut kolme Fenderiä ja minusta ne olivat kaikki vähän erilaisia, mutta kyllä siinä kliinissä on jokin Fenderille tyypillinen ominaisuus.... olisikohan se semmoinen middlekuoppa (jollaisesta olen joskus kuullut puhuttavan). Se kliini on niinkuin vähän semmoinen tramboliinimainen eli kuulas ja kirkas, mutta samalla aika botnekas ja syvä??? ei niinkö kova, vaan joustava ja siinä on semmoista omanlaistaan etäisyyttä eli se tsoundi ei ole ihan niinkö "naamassa". Jotakin tuontapaista itse ymmärrän sillä kun puhutaan Fender kliinistä. Toisaalta olen soittanut Fenderiä 2x12 kaapilla ja nyt tuo viimeinen on 4x10, niin iso kaiutinpinta-ala tuo tietenkin omanlaistaan syvyyttä ja botnea siihen sointiin, mutta kyllä tuossa BluesDeVillessä sen saman tunnistaa myös korvakuulokkeilla eli ei se pelkästään kajareista tule.
 
Jos Fenderkliinistä tykkäät, niin kandee varmaan ostaa joku Fender vahvistin:-). Yksi kiinnostava josta minulla ei ole omakohtaista kokemusta lainkaan on Excelsior http://www.thomann.de/fi/fender_excelsior.htm ja siihen sopiva kattaus pedaaleja kaveriksi. Kun mainitsit Neii Youngin, niin esimerkiksi kotiin voisi Champ57 http://guitargear.org/2009/07/04/fender-57-champ-reissue-are-you-nuts/ olla jotakin sellaista kun haet. Vintage fenkut maksaa mansikoita ja tuota saa ainakin musafasulta ihan uutena.
 
Itse käytän isoa vahvistinta keinokuorman ja parin pedaalin kanssa. Sanoisin, että ne päätesäröt voi olla ideana ihan hauskoja, mutta etuastesäröt ovat paremmin kontrolloitavissa eikä niiden saamiseksi tarvitse polttaa pääteputkia. Rouheaa reunasäröä on monessakin pedaalissa tarjolla. Itse olen tykännyt Bossin SD-1 pedaalista joka korostaa vahvasti keskialueita ja toimii vähän vastapainona Fenderin omalle kovin pontevalle alapäälle. Itse olen löytänyt modernia säröosastoa Koch Pedaltonesta ja siitä irtoaa myös rouhempaa reunasäröä ja päätesärösimulaatiota. Omassa setupissa tärkeässä roolissä on myös EHX Whitefinger kompressori, jolla saa sointiin sitä "sag"ia eli saundi sakkaa vähän samaan tapaan kuin silloin jos tasuri vähän niiaa. Kompura on myös käyttökelpoinen kaveri miedommilla asetuksilla kun noiden säröjen kanssa pelaa.
 
Perinteisesti on hyviä soundeja tullut soittajan sormista kun pistetään hyvä skitta hyvään vahvistimeen ilman mitään purkkeja ja väännetään nupit kaakkoon. Vanhanliiton meningissä soittaja sitten soittotatsillaan kontrolloi hommaa. Se vaan ei ole kotiin kovin käyttökelpoinen tapa. Jos haluaa paistatella oikeiden putkien lämmössä niin unohtaa sen vahvarin luukuttamisen ja viimeistelee soundit purkeilla. Kaikkein parhaiten homma hoituisi jollakin hyvällä mallintavalla, joka toisi kaikkein lähimmäs sitä aitoa fendertunnelmaa ilman luukuttamista.
 
Tähän kysymykseen ei ole helppoja vastauksia, mutta nykyajassa on se hyvä puoli että vehkeistä ei ole pulaa. Niitä riittää ihan joka lähtöön ja makuun. Ei muuta kuin onnea vaan sen oman totuutesi etsintään. Vinkiksi sanoisin, että valitsemassasi hetteikössä tarpomista helpottaa hemmetisti, kun istut ihan rauhassa miettimään ja esität itsellesi riittävän selkeitä peruskysymyksiä ja etsit niihin ihan selkeitä perusvastauksia. Unohda kaikenmaailman mojot sun muut henkimaailman haihatukset. Soittosi on juuri niin sielukasta kuin siihen itse höngit elämää, vaikka soittasit bodin läpi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Vetehinen
14.04.2013 23:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bugera V22: hyvät kliinit halvalla, säröt sitten purnukasta.
 
Tai
 
Hughes & Kettner Statesman: hyvät kliinit ja Marshallin suuntaan säröt. Monipuoliset säätömahdollisuudet. Huttus-Kettuselta joku Edition Tube combo saattaisi toimia myöskin. Eivät ole yhden tempun poneja, mutta voiko se oikeasti haitata, mikäli usea temppu luonnistuu hyvin...
 
"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
Jucciz
15.04.2013 00:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Bugera V22: hyvät kliinit halvalla, säröt sitten purnukasta
 
"Those people who tell you not to take chances
They are all missing on what life's about
You only live once, so take hold of the chance
Don't end up like others, same song and dance"
 
(Metallica: Motorbreath)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
slapvete
15.04.2013 02:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Sitten päästään itse ongelmaan. Kaipaan vahvistimelta hyviä puhtaita ja 60/70 luvun kevyttä säröä (Derek and the dominos, Neil Young, CCR) ja tietenkin kotisoittovolyymeilla.
 
Valitettavasti tuhoon tuomittu projekti. Putkikoneet ei soi "kotisoittovolyymeilla" (yhdyssana, btw), ellet asu omakotitalossa ja saa loimottaa mielesi mukaan desibeleistä välittämättä. Jos se on tilanne, niin Champ, Deluxe tai Deluxe Reverb. Mausteeksi noheva OD-spedu tai futsi. Ei mene vikaan.
 
Nuo mainitsemasi keijot veteli - jos muisti ei petä - pienemmillä styrkkareilla hanat kaakossa. Siis vola kyöstillä. Toisin sanoen kovaäänisesti. Ja bändin kanssa, eli rumpalikin oli remmissä. No joo.
 
Vastaan silti Champ. Silverface, koska edullisempi, tai jos kolvi pysyy kädessä eikä sähkö pelota, niin rakenna klooni.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Decadetroll
15.04.2013 09:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Valitettavasti tuhoon tuomittu projekti. Putkikoneet ei soi "kotisoittovolyymeilla" (yhdyssana, btw), ellet asu omakotitalossa ja saa loimottaa mielesi mukaan desibeleistä välittämättä. Jos se on tilanne, niin Champ, Deluxe tai Deluxe Reverb. Mausteeksi noheva OD-spedu tai futsi. Ei mene vikaan.
 
Nuo mainitsemasi keijot veteli - jos muisti ei petä - pienemmillä styrkkareilla hanat kaakossa. Siis vola kyöstillä. Toisin sanoen kovaäänisesti. Ja bändin kanssa, eli rumpalikin oli remmissä. No joo.
 
Vastaan silti Champ. Silverface, koska edullisempi, tai jos kolvi pysyy kädessä eikä sähkö pelota, niin rakenna klooni.

 
Tokihan on mahdollista käyttää keinokuormaa...
 
Here is an education, the lesson professed is quite cruel There are some things worse than death And one of them is you
hallu
15.04.2013 09:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Tokihan on mahdollista käyttää keinokuormaa...
 
Nykyaikaiset keinokuormat on loistavia vehkeitä monessa mielessä. Tasapinoitettu DI- boksi kaappimallinnuksineen, mahdollisuus käyttää kuulokkeita ja liittää vaihtoehtoisia kaappeja, tuo vanhankin vahvarin nykyaikaan. Lisäksi keinokuorma tuo avun joidenkin Fendermallien huonoon skaalautuvuuteen. Soundipoliittisesti se ei kuitenkaan ratkaise mitään, koska vaimennettu kaiutinsignaali ei potki sitä kartiota liikkeelle samalla tavalla ja se väistämättä vaikuttaa sointiin. Lisäksi keinokuormat saattavat syödä tonea ja dynamiikkaa (joitakin häiritsee ja joitakin ei). On myös hyvä muistaa ettei ihminen kuule pelkästään korvillaan, me olemme enimmäkseen nestettä ja kun tilan täyttää isolla äänellä, on sillä väistämättä kemoterapeuttisia tai fysioakustisia vaikutuksia. Lisäksi hyvä keinokuorma on kallis ottaen aloittajan rajallisen budjetin huomioon. 300 - 400 euroa vahvarin lisäksi keinokuormaan saattaa jo alkaa kirpaisemaan.
 
Itse tykkään keinokuormasta ja käytän sellaista kaiken aikaa. Minulle keinokuorma on kertakaikkiaan mahdollistanut ison keikkajyrän käyttämisen kotioloissa. Minusta keinokuorma on ihan suositeltava ratkaisu, mutta ihmeiden tekijä se ei ole.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
PJS
15.04.2013 09:55:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Valitettavasti tuhoon tuomittu projekti. Putkikoneet ei soi "kotisoittovolyymeilla" (yhdyssana, btw), ellet asu omakotitalossa ja saa loimottaa mielesi mukaan desibeleistä välittämättä. Jos se on tilanne, niin Champ, Deluxe tai Deluxe Reverb. Mausteeksi noheva OD-spedu tai futsi. Ei mene vikaan.
 
Nuo mainitsemasi keijot veteli - jos muisti ei petä - pienemmillä styrkkareilla hanat kaakossa. Siis vola kyöstillä. Toisin sanoen kovaäänisesti. Ja bändin kanssa, eli rumpalikin oli remmissä. No joo.
 
Vastaan silti Champ. Silverface, koska edullisempi, tai jos kolvi pysyy kädessä eikä sähkö pelota, niin rakenna klooni.

 
Valitettavasti puhut paskaa. Nykyään on roimasti styrkkareita joissa on todella toimiva kerrostalovola putkisaundi, myös säröillä. Esim. toi mainittu, mut liian kallis bluetone princeton reverb. Avainsana tuntuis olevan minimaalinen määrä watteja 1-3 yhdistettynä toimivaan mastervolaan. Toi jälkimmäinen homma saa vähän isommankin laitteen toimimaan hyvällä saundilla makkarivolalla.
 
Jos kliineissä pitää pysyä, niin pakko sanoo et myös esim. oma 64' blackface Princeton amp saundaa järjettömän hyvältä niin pienelläkin volalla et ilta-aikaankin uskaltaa vetää kerrostalossa.
 
Peace!
Tomtom
15.04.2013 09:56:22 (muokattu 15.04.2013 11:45:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites oma kestosuosikki Kochin Studiotone? Löytyy keinokuormaa ja kuulokeliitäntää yms. Fenderin kliini on tietty hunajata mutta jos meinaa tukkaheviä soittaa niin asia on ainakin omien kokemuksien mukaan juurikin kuten Juccis lainaa.
 
Voxin AC:n cleanit on mannaa, samoin tietyllätapaa jonkun Orangin AD:n. Jotain tällaista jos kahlitsee keinokuormalla, voisi toimia. Isommista tsekkaisin myös Kochin Multitonen. Ja se "ranne".
 
E: nii ja se käyttötarkotus olisi hyvä tietää. Bändihommiin tollanen iso setti on melkein must, mutta kotiräpläilyyn menee varmaan joku kompromissikin.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
JuSu
15.04.2013 10:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hikkis: Ties monesko kerta kyselen tällä palstalla ehdotuksia ja mielipiteitä vahvistimista ja jälleen sen teen.
 
Heitän nyt tähän vähän aiemmin esitetyistä poikkeavan, mutten mitenkään tavattoman lähestymistavan...
 
Hanki Avid Eleven Rack -etuaste ja aja sitä Blackstarin efektilenkin paluuseen. Tokihan tuo on mallintava, mutta sillä harjaat perinneosaston, kasarit, nykynykymetallit ja paljon muuta.
 
Itse olin varsin skeptinen, en ollut aiemmin mallintavista saanut irti kovin kummallista, vaikkakin kokemukset pohjautuvat lähinnä vanhempiin Line6:n tuotteisiin, ja joihinkin Voxin vastaaviin. Suurin puute oli tuntumassa, mallintavissa ei vain ollut sitä oikeaa fiilistä.
 
11R:n myötä jouduin tarkistamaan käsityksiäni. Edelleenkään en ole mistään kokeilemastani laitteesta saanut kuulokesoittoon miellyttäviä soundeja, mutta 11R paritettuna sopivan vahvistimen ja (kitara)kaiuttimen kanssa toimii kotivolumeilla todella mahtavasti.
 
Ihan vaan vaihtoehtona ja keskustelun pohjaksi.
 
JuSu
hallu
15.04.2013 11:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Heitän nyt tähän vähän aiemmin esitetyistä poikkeavan, mutten mitenkään tavattoman lähestymistavan...
 
Hanki Avid Eleven Rack -etuaste ja aja sitä Blackstarin efektilenkin paluuseen. Tokihan tuo on mallintava, mutta sillä harjaat perinneosaston, kasarit, nykynykymetallit ja paljon muuta.
 
Itse olin varsin skeptinen, en ollut aiemmin mallintavista saanut irti kovin kummallista, vaikkakin kokemukset pohjautuvat lähinnä vanhempiin Line6:n tuotteisiin, ja joihinkin Voxin vastaaviin. Suurin puute oli tuntumassa, mallintavissa ei vain ollut sitä oikeaa fiilistä.
 
11R:n myötä jouduin tarkistamaan käsityksiäni. Edelleenkään en ole mistään kokeilemastani laitteesta saanut kuulokesoittoon miellyttäviä soundeja, mutta 11R paritettuna sopivan vahvistimen ja (kitara)kaiuttimen kanssa toimii kotivolumeilla todella mahtavasti.
 
Ihan vaan vaihtoehtona ja keskustelun pohjaksi.
 
JuSu

 
Tälle komppia. itse myös petyin halpojen mallintimien soittotuntumaan, mutta tuollainen huippumallintava tosiaan voisi siihen tuoda ratkaisun. Itselläni ei sitä kokemusta ole, mutta juurikin tätä tietoa 11R:n soittotuntumasta olen kaivannut tietoa, mutta sitä ei kauheasti ole ollut tarjolla kun kaikki vaan aina puhuu siitä soundista:-). Kiitos sinulle tästä kommentista pistän ainakin itse sen korvan taakse. Line6 Pod Pro HD on myös kiinnostava, mutta käsittääkseni tuo 11R painii ihan omassa luokassaan. Kemperit ja Axet ovat sitten taas jo saatavuuden hinnan kannalta ihan muissa sfääreissä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JuSu
15.04.2013 12:30:35 (muokattu 15.04.2013 12:32:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...mutta juurikin tätä tietoa 11R:n soittotuntumasta olen kaivannut tietoa
 
Laitan tässä nyt sitten jakoon yhden hämmästelyn aiheen... Yleisesti noissa mallintavissa on high gain -osasto toiminut ihan hyvin, ja niin 11R:ssäkin.
 
Tykästyin kuitenkin kovasti vehkeen pleximallinnukseen. Se on kiva kun voi väännellä mallinnuksesta masteria kunnolla auki, jolloin soundi lujempaa lyödessä maukkaasti kyykkää ja kompressoituu, mikä aidossa 50/100 W Marshallissa vaatii tärykalvoja ravistavaa äänenpainetta.
 
11R:llä tämä hoituu mukavasti niin, että viereisessä huoneessa voi mainosti katsella telkkaria, vaikkei olisi edes väliovi kiinni. Varmasti soundi ja tuntuma eroaa aidosta asiasta, mutta silti se on juuri kuten mainostin: Maukas.
 
JuSu
Vetehinen
15.04.2013 12:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Mites oma kestosuosikki Kochin Studiotone? Löytyy keinokuormaa ja kuulokeliitäntää yms.
 
Meinasin mainita minäkin Kochin, mutta meneekö yli AP:n budjetista? Kocheissa on varsin mainiot saundit monenlaiseen menoon.
 
"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «