Aihe: Efektivastarinta murtuu 2: viivelaite?
1 2
Vetehinen
15.03.2013 11:04:05 (muokattu 15.03.2013 11:24:17)
Näitä purkkeja ei ole vielä mainittu: TC Electronic Nova Delay ja Nova Repeater sekä Boss DD-20 Giga Delay. Kahdesta viimemainitusta on kokemusta. Repeateriin olen ollut niin tyytyväinen että se on pysynyt talossa. Nova Delay on vähän monipuolisempi mutta ilmeisesti samalla hieman monimutkaisempi kuin tuo Nova Repeater, jonka yksinkertaisuudesta tykkään nimenomaan. Tuo Boss vaati jonkin aikaa omaksumiseen. Bossilta löytyy myös se nauhakaikumallintaja RE-20 Space Echo joka myöskin on joidenkin luottopeli. Kait silläkin jonkinsortin delayt lähtee, minulla ei ole tästä kokemuksia...? Echo ja reverb sillä ainakin lähtee.

Bossit ovat ainakin isokokoisia, jos se on plussaa. :)
Movement of my culture / My beliefs have no more tales.
Hanok
15.03.2013 11:49:14
beliel: Bossit ovat ainakin isokokoisia, jos se on plussaa. :)

DD-20 on omassa käytössäni osoittautunut monipuoliseksi ja luotettavaksi vehkeeksi. Soundillisestikin toimivaa kamaa. Kokoa on omastakin takaa, mutta lisäksi tuon kanssa on kätevää käyttää vielä ulkoista lisäpedaalia. Minulla tuo ainakin palvelee tap tempon ohjausta, mutta sen käyttötavan voi muistaakseni valita itse.
Spirocore
15.03.2013 17:24:50

Multa myös vahva komppi Strymonille, sekä El Capista että Brigadier ovat kyllä dilsaa koko rahan edestä. Aika vähän on kokemusta noista halpisluokan speduista, joten niistä en voi sen kummemmin kokemuksia jakaa.

Jos kuitenkin etsii oikeasti hiton hyvää, joskin melko yksinkertaista nauhakaikua, voin lämpimästi suositella T-Rexin Replicaa. Se on varmaan parasta mitä tiedän. Tietysti hinnassakin pitää.
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose.
MrFunk
15.03.2013 17:45:38
Itse valitsin Boss DD-20:sen. Vertailua tein internetin kautta. Pohjalla oli kokemusta Digitechin digidelaystä ja bossin dd-3:sta. Vaatimuksena oli tap-tempo, selkeät ja toimivat soundit sekä laitteen helppo käyttö tilanteessa kuin tilanteessa. Ominaisuuksia purkissa on enemmän kuin tarvitsen mutta käytön oppi silti parin soittokerran aikana. Analogimallinnus, perusdigidelayn rinnalla, kuulostaa hyvältä omaan korvaan ja molempia käytän yhtä paljon. Pedaalissa on myös näyttö joka itselle on osoittautunut yllättäen näppäräksi. Näyttää esim. temmon, bbm.

Polkimessa on vielä vissiin jonkinlainen pre-amppi. Joten voit soitella pelkällä pedaalilaudalla... jos tällaista toimintoa nyt tarvitsee.

Käyttäjän 'Kapane' arvostelu laitteesta: http://muusikoiden.net/artikkelit/317
Kuusnelonen
15.03.2013 19:06:15
Spirocore: Multa myös vahva komppi Strymonille, sekä El Capista että Brigadier ovat kyllä dilsaa koko rahan edestä. Aika vähän on kokemusta noista halpisluokan speduista, joten niistä en voi sen kummemmin kokemuksia jakaa.

Jos kuitenkin etsii oikeasti hiton hyvää, joskin melko yksinkertaista nauhakaikua, voin lämpimästi suositella T-Rexin Replicaa. Se on varmaan parasta mitä tiedän. Tietysti hinnassakin pitää.

Tekeekö T-Rex nauhakaikuja? Jos etsii nauhakaikua, kannattanee ostaa nauhakaiku. Mutta mainitsemasi el capista on kyllä hyvä mallintaja.
Hanok
15.03.2013 20:25:41
Kuusnelonen: Tekeekö T-Rex nauhakaikuja? Jos etsii nauhakaikua, kannattanee ostaa nauhakaiku. Mutta mainitsemasi el capista on kyllä hyvä mallintaja.

Uusiakin nauhakaikuja saa vielä, ainakin Fulltonelta:
http://www.fulltone.com/products/tube-tape-echo

Tuo ei toki ole mikään budjettiluokan vehje. Mahtaako kukaan muu nykyään moisia väsäillä?
Tami
16.03.2013 09:44:34

beliel: Bossilta löytyy myös se nauhakaikumallintaja RE-20 Space Echo joka myöskin on joidenkin luottopeli. Kait silläkin jonkinsortin delayt lähtee, minulla ei ole tästä kokemuksia...? Echo ja reverb sillä ainakin lähtee.

Mun suositus on tuo re-20. Sillä olen selvinnyt jo muutaman vuoden niin rautalangasta kuin hevihommista... Mitä eroa tuolla delayllä ja echolla sitten ikinä onkaan?
Kaiku tuossa on esikuvansa (re-201) kaltainen, eli iham p**ka. Mutta viiveitä on erimoisia eri käyttöön. Valikkosurffailun sijasta tuossa ne säädöt on selkeästi nappuloissa, joten biisien välilläkin ehtii asetusta vaihtamaan jos niikseen tulee.

El capistanissa ei ollut mun makuun mitään ihmeellistä, melko kallis se on jos ei muuta.

Sitten catalinbreadin echorec on kanssa mukavankuuloinen vekotin, joskin edelleen tuo re-20 oli monipuolisuudessaan ja yksinkertaisuudessaan paree. HK:n replex on sitten mielestäni turhan simppeli laite, jossa se "putki" siellä sisällä on markkinointia edistävä juttu ennemminkin kuin soudillinen etu. Replex oli äärettömän tarkka siitä nappien asennosta, eikä sillä rautalanka hommiin saanut itselleni sopivia asetuksia...

NAuhakaiku on tietysti kiva vekotin, mutta melko moni tykkään ennemmin soitella toinintavarmalla polkimella (siis rautalanka piireissä) kuin puuhastella nauhahimmeleiden kanssa.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Spirocore
16.03.2013 14:56:59

Kuusnelonen: Tekeekö T-Rex nauhakaikuja? Jos etsii nauhakaikua, kannattanee ostaa nauhakaiku. Mutta mainitsemasi el capista on kyllä hyvä mallintaja.

No eihän se oikea nauhakaiku ole, mutta soundiltaan erittäin lähellä. Käsittääkseni oikeasti nauhalla toimiva nauhakaiku voi olla vähän tyyris ratkaisu? Hintahan ei siis ollut asia ydin, mutta en usko aloittajan etsivän mitään tonnin ratkaisua?
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose.
Tympee Huttunen
16.03.2013 16:50:52
MrFunk: Itse valitsin Boss DD-20:sen. Vertailua tein internetin kautta. Pohjalla oli kokemusta Digitechin digidelaystä ja bossin dd-3:sta. Vaatimuksena oli tap-tempo, selkeät ja toimivat soundit sekä laitteen helppo käyttö tilanteessa kuin tilanteessa. Ominaisuuksia purkissa on enemmän kuin tarvitsen mutta käytön oppi silti parin soittokerran aikana. Analogimallinnus, perusdigidelayn rinnalla, kuulostaa hyvältä omaan korvaan ja molempia käytän yhtä paljon. Pedaalissa on myös näyttö joka itselle on osoittautunut yllättäen näppäräksi. Näyttää esim. temmon, bbm.

Polkimessa on vielä vissiin jonkinlainen pre-amppi. Joten voit soitella pelkällä pedaalilaudalla... jos tällaista toimintoa nyt tarvitsee.

Käyttäjän 'Kapane' arvostelu laitteesta: http://muusikoiden.net/artikkelit/317

Heh, mulla on ollut DD-20 usean vuoden ja olen todella tyytyväinen laitteeseen ollut. Jäi vain manuaali lukematta ja vasta tuosta Kapasen arvostelusta löytyi noita "special"-juttuja :)
Kuusnelonen
16.03.2013 18:13:25
Spirocore: No eihän se oikea nauhakaiku ole, mutta soundiltaan erittäin lähellä. Käsittääkseni oikeasti nauhalla toimiva nauhakaiku voi olla vähän tyyris ratkaisu? Hintahan ei siis ollut asia ydin, mutta en usko aloittajan etsivän mitään tonnin ratkaisua?

Enpä ole kyseistä t-rexiä koskaan päässyt kokeilemaan, joten en tiedä miten hyvin se matkii nauhakaikua. Tonnin nauhakaikuja en tiedä montaakaan, mutta jos rahaa on laittaa esim 500€, niin on jo varaa valita useammasta eri merkistä ja mallista. Siis oikeista nauhakaiuista. Vähänpä niitä enää käytettävän näkee, digiaika on tainnut tulla jäädäkseen.
hallu
17.03.2013 17:19:55
Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä. Kävin katselemassa esittelyvideoita monista laitteista ja nyt tuntuu, että analoginen delaykin voisi olla hotakin sellista jota olen hakemassa. Replexi kuulosti videolla tosi hyvältä ja sen soundi oli lammin ja miellyttävä, mutta vaikea pelkän videon perusteella arvioida mikä osa siitä soundissa on sitä replexiä tai sitäkään miltä se rakkine omassa signaaliketjussa kuulostaa.

Noista Bossin pölkimista RE20 viehätti videon perusteella Gigadelayta enemmän. Käyttöliittymä ja soundipolitiikka vaikutti RE20 enemmän sellaiselta kuin olen hakemassa. Jos oikein ymmärsin, niin RE20 on pyritty jokseenkin yksiyhteen mallintamaan Roland RE201 analoginen nauhakaiku ihan käyttöliittymää nappien asettelua ja väritystä myöten.

Tällä hetkellä olen kääntymässä vahvasti Bossin RE20 suuntaan, mutta pitää vielä tutustua noihin muihin vaihtoehtoihin. Huomasin, että torillakin on viivelaitteita kaupan, mutta niiden kunto on tietenkin näissä digikamppeissa vähän kysymysmerkki.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
29.03.2013 19:15:12 (muokattu 02.04.2013 19:38:43)
Tuossa jo totesinkin että Bossin nauhakaikusimulaattori olisi vahva ehdokas, mutta huomasin tuossa torilla myytävänä Line6 PodHDpro räkkimallisen mutliefektilaitteen ja siihen jalkakytkimen. Mietin, että siinähän olisi kaikki mitä tarvitsee ja vähän ylikin. Periaatteessa vähän vierastan tällaista laitetta, mutta toisaalta näm katselemani dilsat ovat kaikki melkeinpä digitaalisia kuten tuo podikin joten olisiko sillä sitten isompaa eroa? käytettävyys ei tietenkään podissa ole samaa luokkaa, mutta mitenkäs nuo efektimallinnukset sun muut? mitä sanotte jos miettii ihan himaan niin olisko podista mihinkään.

Itselläni on ollut yksi Line6 laite aikaisemmin (jm4looper) joka oli ihan hyvä vehje, mutta siinä vähän tökki vahvistinmallien luonnottomuus tai oikeastaan se soittotuntuman viiveet. Efektit siinä tuntuivat ihan hyviltä. Tuo podHD saattaa tietenkin olla, että jos semmoisen ostaa niin hetken päästä alkaa ne vahvistinmallit kuitenkin ottamaan pattiin. En tiedä. Kunhan tuli tässä mieleen kun torilla satuin moisen härpättimen näkemään ja tuumasin että ei tarvitsisi enää paljoa pistää replexiin lisää kun saisi semmoisen.

Voi olla että kauneuden kaipuuni käyttöliittymissä kääntää katseen kuitenkin tuonne Bossin nauhakaiun puoleen. Tai sitten ihastun siihen analogidelayhun kun pääsen semmoista joskus kokeilemaan.
I3enjam1n
02.04.2013 21:53:00
Oletkos katsonut TC Electronicin Flashback X4 -delayta?
On nimittäin loistava saundinen ja monipuolinen, kuiva signaali pysyy myös täysin muuttumattomana, toisin kuin monissa muissa, ja nauhakaikuja-mallejakin löytyy vaikka kuinka, esim. just Space Echo. Toneprint Editorilla sitten säätövaraakin löytyy melkoisesti.
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Sarko
03.04.2013 00:38:05 (muokattu 03.04.2013 00:39:54)
I3enjam1n: Oletkos katsonut TC Electronicin Flashback X4 -delayta?
On nimittäin loistava saundinen ja monipuolinen, kuiva signaali pysyy myös täysin muuttumattomana, toisin kuin monissa muissa, ja nauhakaikuja-mallejakin löytyy vaikka kuinka, esim. just Space Echo. Toneprint Editorilla sitten säätövaraakin löytyy melkoisesti.

Pakko kyllä kompata, latasin nimittäin aamulla normaaliin Flashbackiini tuosta X4:sta löytyvän Space Echo-toneprintin ja voi jumalauta että kuulosti treeneissä hyvältä! Välittömissä surf-maisemissa mentiin kun ajoin Danelectroa Flashbackin ja kompressorin kautta Blues Junioriin, reverbiä mausteena tuomassa hieman ambienssia. Overdriven kanssa toimi todella hyvin myös. Tuossa Flashback X4-delayssa tulee myös vakiona todella maukas DMM-henkinen toneprint, jos analogidilsa-soundit kiinnostaa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Jucciz
03.04.2013 02:02:29
beliel: Näitä purkkeja ei ole vielä mainittu: TC Electronic Nova Delay ja Nova Repeater sekä Boss DD-20 Giga Delay.

Mulla on tuo Nova Delay ollut semmoiset nelisen vuotta suht ahkerassa keikkakäytössä (yli 200 keikkaa) ja toki myös kotona, treeneissä ja jameissa. Käytän säännöllisesti neljää eri ohjelmoimaani presetiä ja laite on ainakin mun tarpeisiin suoriutunut tehtävästä mallikkaasti mitä moninaisimmissa musatyyleissä.

Nimenomaan eri presetien mahdollisuus on mun mielestä kiva juttu tuossa: perusdelaystä voi vaihtaa nauhakaikutyyppiseen rautalankapöhinään ja siitä vaikka rockabilly-slapbackiin parilla polkaisulla välispiikin aikana ilman että tarttee kyykistyä pedaalilautaa kohti. Presetien oletustempoksi voi valita globaalin tempon tai jonkun esiasetetun ajan, delay-ajan saa näkymään millisekunteina tai bpm:nä yms. mukavaa.

Toki jollekulle tässä voi olla liikaakin säätövaraa, mutta kun peruslogiikan oivaltaa, vehje on helppokäyttöinen ja ennen kaikkea hyvin monipuolinen.

...ihan vaan jos joku haluaa vaikka tilastoja kerätä. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
03.04.2013 14:53:50 (muokattu 03.04.2013 21:21:50)
I3enjam1n: Oletkos katsonut TC Electronicin Flashback X4 -delayta?

No joo, tuo vaikutti lupaavalta ja hintakaan ei ollut paha. Ilmeisesti nämä tämän tason "kaiuttimet" ovat aika lähelle toisiaan hinnoiteltu (lienee sitä kilpailua). Tässä tapauksessa omalla kohdallani lopulta saatavuuskin ratkaisi eli lähdin tuonne kauppaan niin Bossi löytyi saman tien hyllystä kainoloon kun tuota Flashbackiakin olisi pitänyt odotella. Toisaalta Bossille olin jo ehtinyt aikaisemmin lämpenemään joten se nyt on tuossa hankittuna tosin vielä paketissa.

Kiitokseni kaikille hyvistä neuvoista ja opin tämän prosessin aikana itsekin paljon uutta. Aika näyttää menikö tuo pedaalivalinta ihan mönkään. Myyjä kylläkin tiesi kertoa että tämä RE20 on bossin suosituin kaikupedaali joten ei kai se ihan paska voi olla.

Seuraavaksi alan fundeeraamaan sitä overdriveä jonka ostamiseksi jäi pikkuisen vielä rahaa kun päädyin ostamaan tuon halvemman kaikulaitteen. Kuulin niistäkin myyjältä vähän uutta, mutta pohdin sitä tuonne "suuri säröpedaalikeskustelu" ketjuun tai "minkälainen laite on overdrive" ketjuun.

Kiitokseni vielä kerran kaikille. Kyllähän näistä voi jatkaa vielä jutustelua ja nyt kun minulla on oma kaikulaite myös, niin pystyn tulevaisuudessa kertomaan siitä omakohtaisempaakin kokemusta.

E: Perhana pakko vielä kertoa ensimmäisiä fiiliksiä kun polkasin tuon bossin käyntiin. Onhan muuten muikea pedaali kertakaikkiaan:-). Tässä on nämä hanikat joista voi tehdä niitä hämäriä nauhakaikutemppuja:-) ei muuten ole movin monessa mallintimessa moisia. Soundin perus olemus on varsin neutraali, mutta hyvä perustunnelma tuossa soinnissa. Tässä laitteessa on vahva analogisuuden tunnelma, vaikka on digitaalinen. Tykkään kovasti ainakin näin aluksi. Käyttölogiikka on helppo ja hauska. Mukavana yllätyksenä tässä laitteessa on myös jousikaiku, jonka soundi on toisin erilainen kuin Fenderini oikeassa jousikaussa mutta sehän on vaan hyvä Kaiken kaikkiaan tämä bossi tekee juuri sitä mitä toivoinkin sen tekevän eli tällä voi muokata soundia. Jee, nyt on mieli hyvä:-). Ei ainakan ihan perseelleen mennyt tämä valinta. Tämän laitteen olemus on potikkapohjaisena yksinertainen ja puhuttelee tämmöistä vanhan liiton miestä.
Decadetroll
03.04.2013 16:48:59 (muokattu 03.04.2013 16:49:58)
Noista line 6 podeista sen verran, että ite ajelen kitarani x3 liven kautta putkivahvariin ja toimii todella hienosti. Kaikki mallinnukset vaan pois päältä ja jalan ulottuvilla on 4 presettipaikkaa, joissa jokaisessa kaksi erillistä säädettävää säristin/kaiku/muljutinvaihtoehtoa. Eli yhdessä presettipankissa kahdeksan eri saundia, paitsi jos ne kaksi osiota yhdistää dualtoneksi niin sitte tietty 4. Ja presettibank vaihtuu nappia painamalla. Harkitsin ensin rakentavani diy spedulaudan diy efekteistä diy vahvarin eteen (heh), mutta tuossa podissa on kyllä toistaiseksi ihan tarpeeksi valinnanvaraa ja hyvältä kuulostaa.
Here is an education, the lesson professed is quite cruel There are some things worse than death And one of them is you
McNulty
04.04.2013 21:56:43
PGS:n sivuilla oli ihan yleishyödyllinen kirjoitus Delay-purnukoista ja ns. perusasetuksista. Monille joille delay ei ole auennut tai soveltunut, voipi saada nuilla ohjeilla itselleen soveltuvia soundeja (tai ainakin luoda pohjaa niitä omia soundeja varten).

http://proguitarshop.com/andyscorner/delay-your-most-versatile-effect
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)