Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran rakentaminen halpakitarasta
1 2
jusbb
24.03.2013 14:15:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt oman kitaran rakentamista.
En kuitenkaan ole mikään puuseppä tahi soitinrakentaja, joten suhtaudun hieman pelokkaasti ajatukseen kaulan ja otelaudan tekemisestä. Valmiita rakennussettejä kyllä löytyy esimerkiksi T-kaupasta, mutta ongelmaksi muodostuu kaulan leveys. Olen ajatellut rakentaa 7- tai 8-kielisen kitaran, ja niihin ei enää riitä 43 mm leveä kaula.
 
Sitten keksin, että mitä jos T-kaupasta ostaa esimerkiksi Harley Bentonin 8-kielisen kitaran. Body ja kaula tulisivat siinä eikä tuo sijoituksenakaan olisi pahan hintainen (~200€). Kaulaa ja bodya pystyy tietenkin tuosta vielä muokkaamaan, käsittääkseni ovat aivan hyvää puuta noissa.
Koneistot ja elektroniikka ostettaisiin projektia varten.
 
Harley Benton on tekstissä vain esimerkkinä, tottakai mikä tahansa muukin edullinen ritsa on projektiin käypä.
 
Keskustelua, ideoita ja ajatuksia.
 
"The Internet is full of lies." Abraham Lincoln
oksatboys
24.03.2013 14:37:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat halvan askartelurojektin, niin halvan ritsan tuunailu voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Jos haluat paremman kitaran rakentaan niin saahan löytyyhän noita kauloja http://www.warmoth.com/Guitar/necks/super7_7string25.aspx
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Aakoo
24.03.2013 14:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Body on varmaan projektin helpoin osa. Kaula paljon hankalampi.
 
Kaulaa varten tarvitset jotakuinkin samoja työkaluja, kuin mitä voisit käyttää Bodyn tekemiseen: Vannesaha (tai vähintään kuviosaha), Jyrsin, porakone, liimaa, paljon hiomapaperia, saha, vasara, puristimia jne...
 
Tee koko roska itse. Saat paremmat puut ja voit elvistellä tehneesi kaiken omin pikku kätösin.
 
jarzanza
24.03.2013 15:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei noita edellä mainittuja työkaluja ole, niin suosittelisin ostamaan sen ritsan ja tekemään siitä mieleisen. Kaikkien työkalujen ostaminen tulee yhtä projektia varten kohtuu kalliiksi, tosin jos meinaa joskus tehdä toisenkin...
 
Kyllähän se tietysti on niin, että paljon enemmän tuosta saa ylpeilyn aihetta kun tekee alusta loppuun ite. Mutta jos on vain kokeilemassa, niin ei kannata haukata liian isoa projektia.
Mukavaa hommaa tuo modaaminen jo olemassa olevastakin on, ite olen ainakin tällä hetkellä tyytyväinen tuohon modailuun. Nälkä tosin kasvaa syödessä, seuraavaksi vois kokeilla rakentamista alusta asti.
 
Fat Masterson
24.03.2013 17:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran tekemisessä raakalankuista on varsin paljon työtä, työmäärää ei mitenkään voi verrata valmiin kitaran modaamiseen. Vaikka työkalut olisivat valmiinakin (ja paikka rakenteluun ja aikaa siihen) hintaakaan tulee keskihintaisen kitaran verran. Kitaran rakentaminen ei ole mitään salatiedettä, mutta tarkkaa, aikaa vievää ja pölyistä työtä se on.
 
Minusta tuo halvan kitaran (esim. se Harley Benton) modaaminen ei ole ollenkaan huono ajatus. Artikkeleiden "Laitearviot"-osassa oli merkistä parikin hämmästelevää kirjoitusta - miten oli oltu valmiita vaihtamaan suunnilleen kaikki mutta ei tarvinnutkaan.
 
Itselläni on sattuneista (kipeästikin sattuneista taloudellisista) syistä ollut halpoja kitaroita ja kaikki (muutama) ovat toimineet. Yksi 199 euro kitaran riippuu seinällä vieläkin ja etenkin puutyön laatu on erittäin hyvää.
 
mpekkanen
24.03.2013 17:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseä kanssa kiinnostaisi soittimien rakentelu. Totuus on kuitenkin se että olen joskus 25 vuotta sitten tehnyt peruskoulussa jotain linnunpöntön tasoisia puutöitä,eli tuskin siitä projektista ainakaan itsellä tulisi ainakaan ihan ensimmäisenä mitään pro tasoa.
kannattaa muistaa myös,että soitin voi olla ihan muutamasta millistä kiinni kun taas joku hylly voi olla hyvä ja toimiva ,vaikka mitat heittäisivät paljon enmmänkin.
Kyllä parisataa on paljon rahaa jos se päätyy suoraan roskiin. Ihan vain typeryyttäni muistuttelen...
 
Old Joe
25.03.2013 00:32:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla on usein kesken jääneitä projekteja muutamasta kympistä ylös päin.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
jusbb
25.03.2013 18:22:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia viesteistänne.
Kallistunen siihen halpiksen tuunailuun. Eipä ole ainakaan projektina liian iso ja liian vaativa meikäläiselle. Pitää katsoa myöhemmässä elämänvaiheessa tuota alusta asti rakentamista.
Mutta, kesemmällä olisi tarkoitus tilailla ja pistää kitara uuteen uskoon.
Soittimenrakennusartikkeleita kun ei ole koskaan liikaa, niin täytyy kirjoitella semmonenkin sitten :)
 
"The Internet is full of lies." Abraham Lincoln
JPHe
25.03.2013 21:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on kokemusta kanssa muutamasta "korjausprojektista". Yleensä alkuperäisestä ei jää loppupeleissä kuin ajatus jäljelle. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka laadukkaampia, mutta käytettyjä osia. Esimerkiksi hyvä kaula on jo suurin osa soitinta.... Itse olen sitä mieltä että pintakäsittely on vaikein osa projekteissa..
 
makke70
31.03.2013 01:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Itselläni on kokemusta kanssa muutamasta "korjausprojektista". Yleensä alkuperäisestä ei jää loppupeleissä kuin ajatus jäljelle. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka laadukkaampia, mutta käytettyjä osia. Esimerkiksi hyvä kaula on jo suurin osa soitinta.... Itse olen sitä mieltä että pintakäsittely on vaikein osa projekteissa..
 
Itte oon samaa mieltä että kaula on suurin ja omasta mielestä vaativin osa projektia... itte oon tehny koko kitaran alusta loppuun omista puista ja eihän tussa kuin pari vuotta vierähtäny eikä vieläkään oo valmis vaikka se kiire loppu kun laite oli osapulleen soittokunnossa. Mutta voin sanoa että kaula ja nauhat on kriittisin osa (pitihän ne nauhat pari kertaa viilata ja vaihtaa ja otelautaa hioa reilusti ennen kuin oli edes jotenkin tyydyttävä tulos ). Ne pitää saaada haluttuun malliin ja kaula / kaularauta sopivasti käyrälle muuten ei tule mitään. bodyä voi sitten työstää vaikka kuin hienoksi jälkeenpäin... tuosta se lähtee. Eli summa summarum... jos haluat vähän helpommalla päästä, osta kaula jossa nauhat valmiina ja työstä runko itse sekä muut osat tai laadukkaa olonen skiitta josta tulee kaikki .... pintakäsitttelyyn en ota kantaa kun ei ole vielä siinä vaiheessa haha vain tilapäinen lakka suojana....
 
jperala
31.03.2013 08:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma tapaus on seuraava, halpis basso (jazz bass).. soi keleen hyvin ja istui käteen kuin tauti. Muutamaan otteeseen kun olin korjannut aasialaisten kolvauksia niin siitä se ajatus sitten lähti :)
 
No basso on pajalla ja kun tulee takas niin alkuperäistä on vain puut, mikit, potikat ja jakki.. kaikki uusiksi ja ei mitään halpaa tavaraa.
 
Näin saadaan halvasta kallis, samalla rahalla olisi saanut kalliin meksikon fenkun tai halvan jenkki fenkun :) mutta kun puut on hyvät ja laite soi niin miksi ei.
 
Aki
31.03.2013 19:05:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähtisin paljon mieluummin liikkeelle esimerkiksi DR Partsin irtokaulalla ja irtorungolla kuin Bentonilla. Niissä Bentoneissa kun tuntuu aika usein olevan niin moni asia metsässä, eikä kaula itsessään välttämättä ole käyttämisen arvoinen. Ne muutamat DR Partsin osista tehdyt Stratot mitä oon kokeillu on olleet hyvin soivia pelejä.
 
Toinen vaihtoehto on metsästää Torilta tai Ebaysta vaikka joku vanha Japsi-Ibanez, esim Roadstar tai Blazer. Erittäin hyvistä puista tehtyjä soittimia, ja yleensä sen verta halpoja että tohtii modailla.
 
Itseasiassa mullehan päätyi aikoinaan yksi Roadstar '86-projekti, jolle en varmaankaan löydä aikaa viedä loppuun. Rungossa ja kaulan takana rumapintainen lakkaus, väritys natural. Möisin ilman mikkejä, pleksin läsnäolosta en ole varma. Laita pikaviestiä jos kiinnostaa.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
jusbb
31.03.2013 19:16:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Itseasiassa mullehan päätyi aikoinaan yksi Roadstar '86-projekti, jolle en varmaankaan löydä aikaa viedä loppuun. Rungossa ja kaulan takana rumapintainen lakkaus, väritys natural. Möisin ilman mikkejä, pleksin läsnäolosta en ole varma. Laita pikaviestiä jos kiinnostaa.
 
Muuten mukava tarjous, mutta etsin nimenomaan leveämpää kaulaa, projekti olisi joko 7- tai 8-kielinen.
 
"The Internet is full of lies." Abraham Lincoln
Aki
31.03.2013 20:09:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JusBB: Muuten mukava tarjous, mutta etsin nimenomaan leveämpää kaulaa, projekti olisi joko 7- tai 8-kielinen.
 
Aivan, unohdinpa tuon.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Fat Masterson
31.03.2013 20:45:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostamalla parin sadan kitaran rakentelun pohjaksi ei voi mitenkään menettää enempää kuin kitaran hinnan. Ihan maalaisjärjellä (tai kadunmiehen järjellä) pärjää pitkälle kun kitaran aihiota tarkastelee. Onko kaula suora, ovatko liitokset siistejä, onko nauhoissa paljon viimeistelemistä (ei välttämättä ole), minkälaista puuta tai pahvia runko on. Halvassa kitarassa ei tietenkään ole niin hyvälaatuista puuta ja viimeistelyä kuin kalliissa mutta se voi silti olla täysin käyttökelpoista.
 
Oma ennustukseni (ilman tulosvastuuta) on, että parin sadan kitarasta on hyvät hyvät mahdollisuudet saada tonnin kitara ei pelkästään hinnaltaan, vaan myös soinniltaan, ominaisuuksiltaan ja laadultaan. Jos menee ihan persiilleen niin syytä rauhassa minua, pyydän sitten anteeksi.
 
mpekkanen
31.03.2013 21:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Ostamalla parin sadan kitaran rakentelun pohjaksi ei voi mitenkään menettää enempää kuin kitaran hinnan. Ihan maalaisjärjellä (tai kadunmiehen järjellä) pärjää pitkälle kun kitaran aihiota tarkastelee. Onko kaula suora, ovatko liitokset siistejä, onko nauhoissa paljon viimeistelemistä (ei välttämättä ole), minkälaista puuta tai pahvia runko on. Halvassa kitarassa ei tietenkään ole niin hyvälaatuista puuta ja viimeistelyä kuin kalliissa mutta se voi silti olla täysin käyttökelpoista.
 
Oma ennustukseni (ilman tulosvastuuta) on, että parin sadan kitarasta on hyvät hyvät mahdollisuudet saada tonnin kitara ei pelkästään hinnaltaan, vaan myös soinniltaan, ominaisuuksiltaan ja laadultaan. Jos menee ihan persiilleen niin syytä rauhassa minua, pyydän sitten anteeksi.

 
Tarkoitatko ,että niihin muihin osiin sijoittaa 800 euroa?
 
Tämä on minun mielipiteeni ja saa olla erimieltä.
Jos kitaran ostaa 200 ja mikit samanverran sen lisäksi siihen uusii kaikki metalliosat ja vielä joutuu jotain puutöitä tai pintakäsittelyäkin tekemään niin kannattaakohan projekti?
Jos 200 euron Harley Bentonista meinaa saada tonnin pelin niin siihen saa uusia ihan kaikki ,puuosia myöten. Ehkä joitakin ruuveja voi käyttää uudestaan,mutta siihen se sitten jääkin. Jos hommaa parin sadan kitaran niin ei siihen kannata kovinkaan paljoa osia vaihtaa tai sitten kannattaa ostaa jo kättelyssä parempi soitin.
 
Fat Masterson
31.03.2013 23:43:24 (muokattu 31.03.2013 23:49:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin vain olla ketjun aloittajalle avuksi. 7-8 kielisten aihioita ei kasva joka oksalla ja en näköjään osannut muotoilla ajatusta sanoiksi. Jos puut ovat hyvät (eikä niiden tarvitse olla Hondurasin mahonkia ollakseen hyvät tai ainakin täysin käyttöklepoiset) niin miksei osia voisi vaihtaa parempiin, sitähän aloittaja käsittääkseni suunnittelee? "Tonnin kitara" oli ehkä vähän huolimattomasti sanottu jos sen ottaa kirjaimellisesti. Eihän aloittajalle käsittääkseni ollut tarkoitusta etsiä keskihintainen valmis kitara vaan halpa kitaran rakennusvietin tyydyttämiseksi, ja se on minusta edelleen toimiva ajatus. Aikaisemmin mainitsemani 199 euron kitara on tosiaan puiden osalta niin siistiä työtä, että näin viidettä kitaraan rakentaessani voin vain toivoa pystyväni samaan.
 
Rauhaa kaikille. Ollaan ennakkoluulottomia, kokeillaan kaikkea, ei kumarrella kuvia eikä nosteta nimiä jalustalle. Ja veli mpekkanen, sinulla on usein hyvin perusteltuja ja asiallisia kirjoituksia, kiitos niistä.
 
Aki
31.03.2013 23:44:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rahallinen arvo on vain yksi asia soittimissa, ja jos motiivina on itse näpertely ja oppiminen niin sitä soittimen rahallista arvoa on melkeinpä turha laskeskella. Jos haluaa tehdä niin ehdottomasti kannattaa vaikkei siinä taloudellista järkeä olisikaan.
 
Pelkkiä otelautojahan saa myös irrallisena, veikkaisin että myös 7-kieliseen. (Millbrook, Thomann, SP-Elektroniikka, soitinrakentajat.) Kaularautapalkki tai kaks niille jyrsittyihin uriin ja kaulalle muoto ni se on melkeinpä siinä. Ottaa vaan valmiista kaulasta mallia. Ja kuten aiemminkin sanottua, pintakäsittely näissä se työläin vaihe helposti on, mutta sekin helpottuu kun käyttää Tru-Oilia, kiinanpuuöljyä tai muuta lakkaa helpompaa.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
mpekkanen
01.04.2013 00:22:07 (muokattu 01.04.2013 13:59:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Yritin vain olla ketjun aloittajalle avuksi. 7-8 kielisten aihioita ei kasva joka oksalla ja en näköjään osannut muotoilla ajatusta sanoiksi. Jos puut ovat hyvät (eikä niiden tarvitse olla Hondurasin mahonkia ollakseen hyvät tai ainakin täysin käyttöklepoiset) niin miksei osia voisi vaihtaa parempiin, sitähän aloittaja käsittääkseni suunnittelee? "Tonnin kitara" oli ehkä vähän huolimattomasti sanottu jos sen ottaa kirjaimellisesti. Eihän aloittajalle käsittääkseni ollut tarkoitusta etsiä keskihintainen valmis kitara vaan halpa kitaran rakennusvietin tyydyttämiseksi, ja se on minusta edelleen toimiva ajatus. Aikaisemmin mainitsemani 199 euron kitara on tosiaan puiden osalta niin siistiä työtä, että näin viidettä kitaraan rakentaessani voin vain toivoa pystyväni samaan.
 
Rauhaa kaikille. Ollaan ennakkoluulottomia, kokeillaan kaikkea, ei kumarrella kuvia eikä nosteta nimiä jalustalle. Ja veli mpekkanen, sinulla on usein hyvin perusteltuja ja asiallisia kirjoituksia, kiitos niistä.

 
Joo,en tarkoittanut pahalla. Thomannilta saa 7-kielistä 150 ja 8-kielistä 200 euroon,molemmat hieman alle tuon summan. Jos näihin kitaroihin alkaa kuitenkin vaihtamaan mikkejä ja mahdollisesti jotain muita osia niin siitä tulee helposti niin kallis projekti,että sillä rahalla ostaisi heti kerrasta laadukkaamman. Tätä yritän hieman sanoa että mikkien ja mahdollisen tallan tai virityskoneiden vaihtaminen ei pelkästään tuplaa vaan voi olla vieläkin kalliinpi operaatio.
Jos taas haluaa harjoitella soitinrakennusta niin siihen voisi olla järkevin tapa ostaa vaikka Harley Benton tele kitti jota saa alle 70 euroon. Siinäkin on jo ensikertalaiselle tekemistä kun sen kasaa soivaksi peliksi,vaikka niitä ei olekkaan kuin 6-kielisiä. Kitaraanhan voi sitten laittaa vaikka todella matalan vireen jos sellaisen haluaa. Malleja näissä kiteissä on muitakin kuin tele,mutta sen kasaaminen lienee helpoimmasta päästä.
 
fox
01.04.2013 12:31:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Rahallinen arvo on vain yksi asia soittimissa, ja jos motiivina on itse näpertely ja oppiminen niin sitä soittimen rahallista arvoa on melkeinpä turha laskeskella. Jos haluaa tehdä niin ehdottomasti kannattaa vaikkei siinä taloudellista järkeä olisikaan..
 
Samansuuntaisia mietteitä. Ja jos siitä meinaa tehdä ihan "soitettavan" kitaran, niin eipä niissä osissa sitten kannata sniiduilla (eli nuukailla). Laittaa kerralla niin hyvät kuin "budjetti myöten antaa", ei sitten tarvitse tuskailla, että "muuten tuli hyvä kitara, mutta mikit ja sähköpuoli on vähän huonoo"..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «