Aihe: Traditional grip vs Matched grip | |
---|
|
Eipä löytynyt haulla tällaista aihetta. Eli mitä etuja ja haittoja traditional gripillä on matched grippiin verrattuna? Kumpaa itse käytät? Itse olen aina soittanut matched gripillä, mutta tänään tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua perinteistä tyyliä ihan kunnolla. Sormethan siinä hieman kipeäksi tulivat kun ei ole tottunut, mutta jotenkin tuntuu paljon hauskemmalta soittaa traditionalilla. Snaren ja tomien käyttö tuntui pienen totuttelemisen jälkeen jopa hieman helpommalta kuin matchedillä. Symbaalien käytöstä ei oikein noin lyhyessä ajassa ehtinyt päästä kärryille, mutta pitänee ruveta harjoittelemaan tuota perinteistä otetta ihan kunnolla. Settibalanssikin parani heti ja volyymitasoa sain alemmaksi. Taidankin siirtyä käyttämään traditional grippiä, kunhan tuo lähtee kunnolla sujumaan. It ain't what you do, it's how you do |
|
Yritin kerran traditionalia mutta ongelmaksi muodostui etutomille pääsy. Haikkaa joutui siirtämään enemmän etuvasemmalle. Tuntuu myös siltä että ote taisi olla hieman pielessä ja vasemman kapulan iskuihin ei saanu samaa volaa ja tuntumaa kuin matchedissa. Siksi matched, muutos olisi liian hankala toteuttaa. Joibenkin mielestä d on b |
marktark 21.03.2013 23:00:58 (muokattu 22.03.2013 11:08:26) | |
|
Mielenkiintoinen aihe ja kiinnostaisi samalla myös mahdolliset otteenvaihtajat, onko heitä ?? Kokemuksia vaihtamisesta ? Tai sitten vaan uteliaat kokeilijat. (oikeakätisenä) Vasurin kiertoliike tuntuu aika mahdottomalta, mutta tottuisiko käsivarsi ajan - ja muutaman rasitus-toipumiskauden - kanssa uuteen motoriikkaan...? Play that song, not the instrument. |
wavelength 21.03.2013 23:04:40 (muokattu 21.03.2013 23:12:31) | |
|
Perinneotteen parhainta antia on vaivaton lyöntikulman ja sen kautta sointivärin ja lyöntivoimakkuuden vaihtaminen. Nostamalla kättä ylemmäs saa virvelistä loihdittua mitä hennoimpia ääniä, ja laskemalla alemmas löytyy tietysti kanttilyönnit. Koska otekohta on käden takana, voi otteen siirtää vaikkapa aivan kapulan peräpäähän asti, jolloin voimaa ja volyymia on taatusti riittämiin. Perinteinen ote tarjoaa enemmän mahdollisuuksia sormien käyttöön kapulaa liikutellessa. Matched gripillä edellä mainitut korkeat lyöntikulmat ovat paljon hankalampia toteuttaa, mikäli virveli on vähänkään ergonomisella korkeudella. Niin ikään otetta ei saa aivan yhtä alas kuin perinteisellä. Haittapuolena perinteisessä näen sen rajoittuneen liikkuvuuden vasen-oikea-akselilla; kapula sojottaa aina enemmän tai vähemmän oikealle, jos se on vasemmassa kädessä. Toisaalta perinteinen rumpusetti on painottunut oikealle, joten suurta vaivaa ei siitäkään ole... Eikä Wecklin tai Colaiutan soitto näytä kovasti kärsivän tuosta "rajoituksesta"... Peilikuvaotteen etuna on sen yleispätevyys kaikissa mallettisoittimissa rummuston lisäksi. Sama lyöntiliike toimii siis kaikilla soittimilla. |
statistiÖ 21.03.2013 23:54:01 (muokattu 21.03.2013 23:55:59) | |
|
Käytän kumpaakin "verryttely"mielessä. Vaihdan siis ajoittain, mutta pääosin matched. Olen myös joskus pitänyt kapulaa "väärinpäin" oikeassa tai kummassakin kädessä, jotta käsien asento muuttuu, ei jumitu. Trad. vaikuttaa monipuolisemmalta, mutta vaatii enemmän opettelua. Vanhojen rumpalien trad-otteet on joskus toimivannnäköisiä. Kun opettelee käyttämään sormiaan, muuttamaan otteen puristusta ja lyömään useammalla tavalla, riittää matched helpompana ja luonnollisempana otteena hyvin. Mulla on muuten kapulaote sukua sukkapuikko-otteelle. Tekniikkajipoissa on yhtäläisyyksiä.. Ketju kamapuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=24634&co=6930 I RLRR LRLR RLRR LRLR I Jos ei soi hiljaa, soi kovaa II |
|
quicgr: Yritin kerran traditionalia mutta ongelmaksi muodostui etutomille pääsy. Haikkaa joutui siirtämään enemmän etuvasemmalle. Tuntuu myös siltä että ote taisi olla hieman pielessä ja vasemman kapulan iskuihin ei saanu samaa volaa ja tuntumaa kuin matchedissa. Siksi matched, muutos olisi liian hankala toteuttaa. Mulla ei ainakaan ole ongelmaa etutomin kanssa kun se on tuossa basarin päällä ja niin matalalla kuin mahtuu. Onko sulla kenties etutomi erillisessä telineessä basarin vieressä? marktark: (oikeakätisenä) Vasurin kiertoliike tuntuu aika mahdottomalta, mutta tottuisiko käsivarsi ajan - ja muutaman rasitus-toipumiskauden - kanssa uuteen motoriikkaan...? Tuo vasemman käden kiertoliike taitaa kyllä olla vaikein juttu koko hommassa. Itse yritän totutella käyttämällä vasuria aluksi vähän muunnetulla otteella. Ja kapulat 7A-painoiset ettei menisi heti ranteet. Matchedillä käytän 5B:tä wavelength: Perinneotteen parhainta antia on vaivaton lyöntikulman ja sen kautta sointivärin ja lyöntivoimakkuuden vaihtaminen. Nostamalla kättä ylemmäs saa virvelistä loihdittua mitä hennoimpia ääniä, ja laskemalla alemmas löytyy tietysti kanttilyönnit. Koska otekohta on käden takana, voi otteen siirtää vaikkapa aivan kapulan peräpäähän asti, jolloin voimaa ja volyymia on taatusti riittämiin. Perinteinen ote tarjoaa enemmän mahdollisuuksia sormien käyttöön kapulaa liikutellessa. Jep, nyt täytyy vain opetella käyttämään niitä kaikkia mahdollisuuksia. It ain't what you do, it's how you do |
|
statistiÖ: Ketju kamapuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=24634&co=6930 No niinpä näkyy olevan. Ihmettelinkin, että eikö täällä muka ole aiemmin tästä aiheesta keskusteltu. It ain't what you do, it's how you do |
|
Rokkipuolelta Neil Peart kokeili takavuosina siirtymistä tradiin. Muutaman vuoden taisi tahkota, ennen kuin siirtyi (käsitykseni mukaan) pitkälti takaisin matched grip:n. Ei se soitto oikein lähtenyt tradilla, minun korvaani ainakaan. Pointtina varmaankin se, että töitä on ainakin luvassa paljon jos meinaa vaihtaa otetta. Välillä olen hurvittelumielessä itsekin flirttaillut tradin kanssa. Suoraviivaiseen rokkitouhuun se tuntuu kyllä matched grip:n tottuneesta melko väkinäiseltä. "Kauriit nuolee öisin autoja". |
|
passe: Rokkipuolelta Neil Peart kokeili takavuosina siirtymistä tradiin. Muutaman vuoden taisi tahkota, ennen kuin siirtyi (käsitykseni mukaan) pitkälti takaisin matched grip:n. Ei se soitto oikein lähtenyt tradilla, minun korvaani ainakaan. Peart on aina soittanut molemmilla otteilla. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
passe: Rokkipuolelta Neil Peart kokeili takavuosina siirtymistä tradiin. Muutaman vuoden taisi tahkota, ennen kuin siirtyi (käsitykseni mukaan) pitkälti takaisin matched grip:n. Ei se soitto oikein lähtenyt tradilla, minun korvaani ainakaan. Pointtina varmaankin se, että töitä on ainakin luvassa paljon jos meinaa vaihtaa otetta. Välillä olen hurvittelumielessä itsekin flirttaillut tradin kanssa. Suoraviivaiseen rokkitouhuun se tuntuu kyllä matched grip:n tottuneesta melko väkinäiseltä. Varmasti vaatii paljon työtä, ja nuo suoraviivaisemmat jutut aion vetää matchedillä jatkossakin. Matched vaan tuntuu turhan kömpelöltä verrattuna perinteiseen monimutkaisempia tai kevyempiä juttuja soittaessa. It ain't what you do, it's how you do |
|
jazzmies: Peart on aina soittanut molemmilla otteilla. Ok. Gruber huumapäissään se yritti siirtyä kokonaan tradiin, Test For Echo levyn aikoihin. "Kauriit nuolee öisin autoja". |
|
Trad vaatii huimasti töitä jotta se alkaisi toimimaan, ja etenkin jos matched gripin kanssa on useiden vuosien tai vuosikymmenten etumatka, niin tradiin täytyisi oikeasti panostaa tosi paljon, että saa sen samalle tasolle matchedin kanssa. Kyseessä on sellainen tekniikka joka ei ole ihmiskädelle niin intuitiivinen ja fysiolgisesti luonteva. Kannattaa kysyä itseltään haluaako sen treeniajan käyttää johonkin muuhun, olisiko jossain muussa soiton osa-alueessa treenitarvetta enemmän. Luulisin että KYLLÄ. Itse treenasin jossain vaiheessa otetta paljonkin, ja kyllä, otteissa on fiiliseroja. Esim. trad-ote on kevyemmän kuuloinen koska käden paino ei ole kapulan päällä. Ja esim. stick on stick-jutut (jazzarien kapulalla kapulaan lyönti) on tradilla helpompaa. Mutta kun juttelin asiasta monen opettajan kanssa, niin kaikki olivat sitä mieltä, että se fiilisero on enemmänkin pään sisällä, ja että kummallakin otteella voi tehdä asiat kunhan tiedostaa mitä hakee. Kaikki suosittelivat mulle pelkästään matched gripissä pysymistä (jopa trad.gripillä itse soittavat), ja osa trad.soittajista sanoi että aloittaisi matchedilla jos nyt aloittaisivat soittamaan alusta. Kun otteiden fiilis- ja soundieron tiedostaa, niin matched otteella voikin alkaa soittamaan esim. superkevyesti kunhan treenaa sitä hieman. Olen suoraan sanottuna sitä mieltä molempien käyttö sekaisin "fiiliksen mukaan" on ajantuhlausta. Kannattaisi keskittyä yhteen ja olla siinä aidosti hyvä, mielummin kuin olla molemmissa keskiverto. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
markkuliini: Kyseessä on sellainen tekniikka joka ei ole ihmiskädelle niin intuitiivinen ja fysiolgisesti luonteva. Minulle trad tuntui erittäin luontevalta heti alkuun, mutta harmillisesti se toimii vain oikeassa kädessä ja soittelen oikeakätisesti. Vasuriin en saanut tuntumaa, vaikka lätkin aikani pädiin molemmin käsin tradilla, josko se vasen lähtisi käyntiin. Yritin aikani hermottaa, mutta ei vaan lähtenyt ja luovutin sitten, vaikka yleensä en luovuta missään asiassa. Matched-tyyli saa kelvata, kun on muutakin vielä jonossa opittavana. |
markkuliini 22.03.2013 12:41:08 (muokattu 22.03.2013 13:01:37) | |
|
Vallu-Veke: Minulle trad tuntui erittäin luontevalta heti alkuun... Yritin aikani hermottaa, mutta ei vaan lähtenyt ja luovutin sitten... Niin no...tavallaan vahvistit mun pointtia. :D Joka on siis se, että siihen mun havaintojen mukaan tarvitaan tosi paljon tunteja että sen saa OIKEASTI haltuun. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
markkuliini: Niin no... :D Mun pointti on se, että siihen mun havaintojen mukaan tarvitaan tosi paljon tunteja että se saa OIKEASTI haltuun. En epäile hetkeäkään, etteikö olisi noin. Oma pointtini oli se, että se ei lähde ihan millään ilveellä vasurilla, vaikka aikani yritin. Käytin siihen aikaa, mutta lopulta huomasin sen toivottomaksi. Oikealla olisi lähtenyt ja sillä opiskelun olisi saanut ikään kuin heti alulle ja käyntiin. Mutta väärä käsi. En tarkoittanut, että oikealla kädellä soitan mestarillisesti. Käsitit täysin väärin. Olen opiskelija. Kaikkeen tarvitaan tietenkin paljon tunteja, mutta joku vaan lähtee helpommin, kuin toinen ja nyt harmillisesti meni noin päin. |
EJ84 22.03.2013 16:22:49 | |
|
Kannattaa ostaa tämä dvd: http://www.youtube.com/watch?v=vE-aTHwIEzA |
|
Thomas ottaa osaa otekeskusteluun näin: http://www.drummagazine.com/feature … -thomas-lang-breaks-with-tradition/ |
|
http://www.youtube.com/watch?v=v0V4Aqs2D48 Itsehän olen matdhed grippareita. markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta.
jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla |
|
Vitsi että mää nuorempana menin kipsiin ja solmuun kun olin soittanut vuosikaudet matchedilla ja sit yks nimeltämainitsematon nimeltämainitsemattoman proffan oppilas, joka oli mulla hetken opettajana, yritti väkisin saada mut soittamaan tradilla. Oli kuulemma paljon parempi ja matchedilla soittajat olivat kuulemma muutenkin idiootteja. Onneksi yhteistyö ei kestänyt kauan. Nykyisin käytän molempia, mieluummin sitä toista. Olen vaan monta vuotta miettinyt että mistä oli tämä koko trad -uskovaisuus lähtöisin? Ko opettaja yritti väkisin aivopestä minut ja kertoi että hänen opettajansa sai hänet tajuamaan kuinka ylivertainen trad on, ilmeisesti meidän kouluissa ei enää olla näin laput silmillä, eihän? |
|
Tradissahan käytetään usein tai ainakin ennen käytettiin erilaista kulmaa virvelin sijoittelussa. Siinä muuttuu muutakin äkkiä, kuin pelkkä ote, jos vaihtaa tyyliä. Ilmeisesti, jos pitää vaaterissa aina virveliä, niin vaihto on luontevampaa lennosta? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|