Aihe: Groovesta.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Epämuusikko
18.11.2009 19:31:12
artvu: Täällä on paljon teoreettista paskanjauhamista, kuten nyt tästä groovesta.

Parasta!
Ei groovea opita mistään kirjoista tai teorioista. Grooven oppii kuuntemalla paljon eri tyylistä musiikkia ja sisäistämällä asian, sekä tietenkin soittamalla paljon.
Mistä luulette esim. Buddy Richin, Ginger Bakerin tai Brian Bennettin oppineen oman groovensa, tuskinpa kuitenkaan kirjoista.
On hyvä, että soittajalla on hyvä tekniikka ja teoria hallussa, mutta ne eivät saa olla päällimmäisenä ilmaisussa, vaan soiton sisällä, tukien ilmaisua. Mistä johtuu, että toisinaan todella teknisesti taitavan muusikon ilmaisu jättää kylmäksi ja toisella kertaa vähän vaatimattomman muusikon ilmaisu sytyttää ja saa kuulijalle tosi hyvän fiilingin. Niin mistä?

Mistäpä mistä? Näistä asioista pitää pystyä keskustelemaan. Ja jos on olemassa joku "asia", joka saa musiikin "toimimaan", niin mulle yksi mahdollisimman tarkka, detaljipitoinen ja yksiselitteinen määritelmä tänne, Kiitos!

Tuo Jukkiksen on aika hyvä. Top that, biatch!

Tässä nimenomaan haetaan sitä rytmistä kissanhännänvetoa mikä musassa tapahtuu, jos tapahtuu. Ei ne asiat ole kirjoissa, mitkä tuntuvat olevan sinulle jonkinlainen mörkö. Siellä kirjoissa on ihan muita asioita. Valitettavasti.

Mielestäni hyvässä muusikossa pitää olla pelimannia, eli sisäistä muusikkoa jota ei opita kirjoista, vaan joka kehittyy kuuntelemalla paljon muiden soittoa ja sisäistämällä eri musiikkityylejä sekä soittamalla paljon, sekä soittokaverien kanssa että yksin (esim. kuulokkeet korvilla, eri tyylisten muusikoiden ja bändien kanssa), siinä se korva ja musiikin taju kehittyy ja samalla myös groove.

Älä?

Itse olen kuunnellut paljon eri tyylistä musiikkia yli neljän vuosikymmen ajan sekä soittanut rumpuja yli neljäkymmentä vuotta ja voin sanoa, noin se toimii, groove lähtee nykyään ensi tahdista lähtien.

Siihen on hyvä lopettaa.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
arse
18.11.2009 20:00:18

artvu: Täällä on paljon teoreettista paskanjauhamista, kuten nyt tästä groovesta.
Ei groovea opita mistään kirjoista tai teorioista. Grooven oppii kuuntemalla paljon eri tyylistä musiikkia ja sisäistämällä asian, sekä tietenkin soittamalla paljon.
Mistä luulette esim. Buddy Richin, Ginger Bakerin tai Brian Bennettin oppineen oman groovensa, tuskinpa kuitenkaan kirjoista.
On hyvä, että soittajalla on hyvä tekniikka ja teoria hallussa, mutta ne eivät saa olla päällimmäisenä ilmaisussa, vaan soiton sisällä, tukien ilmaisua. Mistä johtuu, että toisinaan todella teknisesti taitavan muusikon ilmaisu jättää kylmäksi ja toisella kertaa vähän vaatimattomman muusikon ilmaisu sytyttää ja saa kuulijalle tosi hyvän fiilingin. Niin mistä? Mielestäni hyvässä muusikossa pitää olla pelimannia, eli sisäistä muusikkoa jota ei opita kirjoista, vaan joka kehittyy kuuntelemalla paljon muiden soittoa ja sisäistämällä eri musiikkityylejä sekä soittamalla paljon, sekä soittokaverien kanssa että yksin (esim. kuulokkeet korvilla, eri tyylisten muusikoiden ja bändien kanssa), siinä se korva ja musiikin taju kehittyy ja samalla myös groove.
Itse olen kuunnellut paljon eri tyylistä musiikkia yli neljän vuosikymmen ajan sekä soittanut rumpuja yli neljäkymmentä vuotta ja voin sanoa, noin se toimii, groove lähtee nykyään ensi tahdista lähtien.

Helppohan sun on puhua, kun on GigGripsit ja kaikki...
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Epämuusikko
18.11.2009 20:34:42
arse: Helppohan sun on puhua, kun on GigGripsit ja kaikki...

Kaikki tyylit lähtee, rennosti.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
hollmi-5
18.11.2009 20:38:22
jazzmies: Rakentava puheenvuoro ja nöyrä näkökulma musiikkiin. Arvostan!

Haistan sarkasminkäryä ;-)

Jos Artvulla groove lähtee 40 vuoden treenaamisen jälkeen ensitahdista, niin kukaan sitä tuskin ihmeenä pitää. Jos ei lähtisi, niin narua kaulaan... Tosin näytettä kehiin, jotta saadaan tarkistaa tuote.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
18.11.2009 22:17:29 (muokattu 18.11.2009 22:21:51)

Täällä on paljon teoreettista paskanjauhamista, kuten nyt tästä groovesta.

Jos joku tulee ihan viattomasti keskustelemaan säästä niin ärähdätkö; "SÄÄ!!! Sitä on luettu vittu säätiedotus ja kuvitellaan että tiedetään mitä se SÄÄ on. Kuule, mä oon talsinu nelekytä vuotta tuolla, satoi tai paistoi, ja MÄÄ tiiän mikä on SÄÄ!!!"

Tää on kato keskustelua hei!

EDIT

Mää en osaa ees nuotteja mutta en ole katkera ihmisille jotka keskustelevat asioista terminologiaa hyväksi käyttäen. Itse luulen että mulla on pieni havainto groovesta, mutta kyllä mä oon samaa mieltä siitä että sitä pystyy selittämään muutenkin kuin "puntin vipatuksella".
VeKrio
20.11.2009 02:04:16 (muokattu 20.11.2009 02:04:38)

Toi Jukkiksen haastattelu viidakkorummussa on tosi huippu, ja siitä Säilylle korkea hatunnosto! Olen sen kertaalleen lukenut, ja sisäistettyä tuli aika vähän, ja siihen on ehdottomasti vielä palattava.

Eräs Petri Lassila, joka on noissa pienissä Suomen gospelpiireissä arvostettu nimi, totesi kappaleen lopettamiseen livenä liittyen, että "ensimmäisenä maalissa oleva ei ole välttämättä aina voittaja". Vertikaalista särmäyttä siis!
kimkorho
20.11.2009 07:10:15 (muokattu 20.11.2009 08:51:28)

Hyi, teoreettisuus on kyllä kauhea asia. Tosin aika pitkän, ja osin teoreettisenkin analyysin aiheesta onnistuit itsekin kirjoittamaan.

artvu: Itse olen kuunnellut paljon eri tyylistä musiikkia yli neljän vuosikymmen ajan sekä soittanut rumpuja yli neljäkymmentä vuotta ja voin sanoa, noin se toimii, groove lähtee nykyään ensi tahdista lähtien.

Väheksymättä yhtään soittovuosien määrää tai arvioimatta millään tavoin artvun todellista taitotasoa, on pakko todeta, että näistä soittovuosista kompetenssin hakemisista tulee aina elävästi mieleen ikävuodet 14-16. Tietyille porukoille kun oleellista jonkun aloittelevan soittajan taitotasossa oli nimenomaan: "se on v**** soittanut jo kaks ja puol vuotta, s****** kova", "no se on jo soittanu 11 vuotta, ihan v**** kova!" Onneksi ensimmäisen soitinkosketuksen ja nykyhetken välisen aikajänteen pituus ei edelleenkään tee kenestäkään mestaria.

Muuten, "Yli kolkyt vuotta" olikin jo kuultu, nyt tuli nelkyt, innolla odotan, milloin päästään nauttimaan viidenkympin villityksestä. Harmi, että itse aloitin soittamisen vasta pitkälti toisella kymmenellä, joten joudun kypsymään eläkeikään ennen kuin itse saan näkemyksieni taakse niin paljon uskottavuutta ja grooven rullaamaan...

Tuo mainittu Jukkis Uotilan haastattelu on kyllä oikein mielenkiintoinen tietopaketti, myös grooven osalta. Siitä kiitokset syyllisille!
www.theindigo.fi
OPJ1974
20.11.2009 07:51:00

VeKrio: Toi Jukkiksen haastattelu viidakkorummussa on tosi huippu, ja siitä Säilylle korkea hatunnosto! Olen sen kertaalleen lukenut, ja sisäistettyä tuli aika vähän, ja siihen on ehdottomasti vielä palattava.

Eräs Petri Lassila, joka on noissa pienissä Suomen gospelpiireissä arvostettu nimi, totesi kappaleen lopettamiseen livenä liittyen, että "ensimmäisenä maalissa oleva ei ole välttämättä aina voittaja". Vertikaalista särmäyttä siis!

Joo, Itsekin oikein uppouduin tuohon Jukkiksen juttuun. Näin jazzin soittoa taitamattomana ja siihen perehtymättömänä Itse henkilökin (luonnollisesti) jäänyt nimeä vaille mysteeriksi. Hieno juttu ja hyvä Jazzmies!

Ehkäpä sitä jatsiakin pitäisi vähän enemmän opetella ja kuunnella (pakolliset Mahavishnut sentään on kuunneltu), niin aukeiaisi se groove mullekin. Petri Lassilan lausuntoon liittyen itsekin toki ymmärrän, että nopeuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ehkäpä siis enemmän sillä "Raajojen monimuotoisella ilmaisulla" ... vai miten se nyt meni...
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
jazzmies
20.11.2009 22:46:21
OPJ1974: Hieno juttu ja hyvä Jazzmies!

Merci beaucoup mon ami! En voi olla kyllä ylistämättä Jukkiksen asiantuntemusta ja loogista ajattelua aiheesta. Opin ihan h*lvetisti tuon haastattelun litteroinnista, jutun teosta ja viilaamisesta. Oma jazzin opettamisen tasoni nousi kyllä älyttömästi tuon jutun valmistelun myötä. Jutun teko vastasi paria vuotta Ågelia 90-luvulla.
Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat?
Kailis
21.11.2009 05:40:32

jazzmies: Merci beaucoup mon ami! En voi olla kyllä ylistämättä Jukkiksen asiantuntemusta ja loogista ajattelua aiheesta. Opin ihan h*lvetisti tuon haastattelun litteroinnista, jutun teosta ja viilaamisesta. Oma jazzin opettamisen tasoni nousi kyllä älyttömästi tuon jutun valmistelun myötä. Jutun teko vastasi paria vuotta Ågelia 90-luvulla.

Sun pitäis antaa mulle pari tuntia. 7/9 solid nelosia vastaan kiinnostaa nyt.
Mikael
29.11.2009 14:49:15 (muokattu 29.11.2009 14:51:12)

Terveisiä Beninistä, Länsi-Arfikasta. Tuli käytyä kattelemassa paikallisia bändejä ja otinpa rumpuopetustakin yhdeltä staralta (Noel jotain - pitää tarkistaa) joka on kuulemma käynyt sibiksessäkin opettamassa... Joka tapauksessa omat groovekäsitykset sai taas uusia näkökulmia ja tunnilla rupes vähän käsittämään niiden rumpuryhmien polyrytmisiä kiemuroita ja niiden taustoja :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
statistiÖ
10.03.2013 23:15:10

Tuskastuin grooveen. Ruuvasi liikaa kotioloihin ja tuommoiseen perustreeniin, mikä kannattaa vaan naulata kohdalleen. Mietin tuskissani, miten sen saa hallintaan. Saako siihen on/off-kytkimen tai jopa on-off-kytkimen. Tappaminen (off) olikin helppoa. Naulasin 10 min paria helppoa komppia pockettiin, heihei groove! Jatko-osassa huomenna, miten se palaa vai palaako, löytyykö kytkin.

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1197 päivää vanhaan aiheeseen!
I RLRR LRLR RLRR LRLR I Jos ei soi hiljaa, soi kovaa II
wavelength
12.03.2013 09:59:33

Havainnollinen esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun rumpujen rytminen painopiste muuttuu biitin päältä eteen tai taakse. Ensin neljä tahtia steadyä, sitten neljä on top, taas neljä steadyä ja lopuksi neljä tahtia laid back. Rumpalina Logic. :)

https://dl.dropbox.com/u/132062/Songs%20etc/Rytmi.mp3
markkuliini
12.03.2013 10:10:38

wavelength: Havainnollinen esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun rumpujen rytminen painopiste muuttuu biitin päältä eteen tai taakse. Ensin neljä tahtia steadyä, sitten neljä on top, taas neljä steadyä ja lopuksi neljä tahtia laid back. Rumpalina Logic. :)

Hyvä idea opetuskäyttöön!
Suosittelisin lisäämään soittimia, nythän oli vain basso, rummut ja shaker. Nyt vähän hämää se, että shaker ei liiku rumpalin mukana. Oikeassa elämässähän se seuraisi rumpalin mukana, ellei jopa rumpali itse soittais sitä. Mitä jos shakerin korvaisi jollain kitaran 16-osa funk-kompilla? Loopeista varmaan löytyy.
Nyt oli kans aika reilut siirrot, yli 10 ms ainakin, mutta kuuleepa muutokset helposti. Vois tehdä miedommilla siirroilla kans.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
wavelength
12.03.2013 10:43:59

markkuliini: Hyvä idea opetuskäyttöön!
Suosittelisin lisäämään soittimia, nythän oli vain basso, rummut ja shaker. Nyt vähän hämää se, että shaker ei liiku rumpalin mukana. Oikeassa elämässähän se seuraisi rumpalin mukana, ellei jopa rumpali itse soittais sitä. Mitä jos shakerin korvaisi jollain kitaran 16-osa funk-kompilla? Loopeista varmaan löytyy.
Nyt oli kans aika reilut siirrot, yli 10 ms ainakin, mutta kuuleepa muutokset helposti. Vois tehdä miedommilla siirroilla kans.

Jepa. Tämä oli nyt tämmöinen beta-versio. :) Siirrot ovat tarkoituksella melko härskit...
markkuliini
12.03.2013 10:49:22

wavelength: Jepa. Tämä oli nyt tämmöinen beta-versio. :) Siirrot ovat tarkoituksella melko härskit...

Joo, sori, aloin heti "ohjaamaan." Mutta niin käy jos innostun jostain. :)
Anyway, hyvä idea.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kefiiri
12.03.2013 11:02:48
wavelength: Jepa. Tämä oli nyt tämmöinen beta-versio. :) Siirrot ovat tarkoituksella melko härskit...

Just hyvä. Yhtään hienovaraisempia muutoksia ei amatööri olisi huomannut ollenkaan.
"Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas
marktark
12.03.2013 15:45:42
wavelength: Havainnollinen esimerkki siitä mitä tapahtuu, kun rumpujen rytminen painopiste muuttuu biitin päältä eteen tai taakse. Ensin neljä tahtia steadyä, sitten neljä on top, taas neljä steadyä ja lopuksi neljä tahtia laid back. Rumpalina Logic. :)

Jännä että toi "on top" on munsta jotenkin luontevimmin taskussa; paljon kiinni tietty kaikesta muusta ja sen muun taimista. Shaker on aika löysä/epämääräinen tossa.

Muutenkin on allekirjoittaneen kahlattava tää ketju läpi - kiitos nostosta ! - on sen verran iholla tää teema ja kaikki maailman taimit...:/
Eilinenkin klikkisoitto bändin kanssa oli jotain to-del-la outoa notta pisti epäilemään koko vempainta. Nauhoituksia odotellessa...
Play that song, not the instrument.
passe
13.03.2013 22:07:38
"Kauriit nuolee öisin autoja".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)