LotusEater 10.03.2013 15:36:25 | |
---|
Ei pahemmin kiinnosta tällä hetkellä minkään väitöskirjan tekeminen, mutta tokihan se multa kävisi, jos kiinnostusta olisi, kuten huomaat:) "Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava |
Timitzii 10.03.2013 15:38:52 | |
---|
Kiinnostusta näkyy löytyvän kosolti, olethan sen verran intohimoinen tyrmäämään kokonaisen lajityypin MUSIIKKIA. |
LotusEater 10.03.2013 15:39:51 | |
---|
Kyllä, muttei kiinnostusta väitöskirjan kirjoittamiseen. "Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava |
Timitzii 10.03.2013 15:42:15 | |
---|
Äkkiäkös tuo muuttuu. |
Minkä vitun takia pitää tulla avautumaan johonki ketjuun mihin ei oo oikeesti mitää sanottavaa. Ei hemmetti. "Every man dies, not every man really lives." |
LotusEater 11.03.2013 21:51:08 | |
---|
Niin, miksi tosiaan?? "Pitääkö tämäki tulla sulle Suomesta asti selvittämään?" -Kopiovastaava |
Gleb91 13.03.2013 16:29:38 | |
---|
LotusEater: Niin, miksi tosiaan?? Noniin hermanni. Jos laitetaan esim. bongorummut soittamaan tasaista rytmiä taustalle, soitetaan mukava bassomelodia pohjalle ja sitten siihen päälle lyödään rytmiä jollain muulla soittimella, muttei mitään selkeitä melodioita, niin eikö se ole musiikkia? Eikö esim. rumpalit ole muusikoita elleivät soita joidenkin toisten soitinten kanssa? Jos et ole ihan täysi autisti, ymmärrät, että räpissä on kyse rytmistä. Sanojen rytmistä. Melodisia piirteitä on vähemmän kuin monessa muussa genressä, mutta niitäkin löytyy. Juurikin nuo bassolinjat, muut biitin soittimet, ja räpin puheenkaltainen ääni. Se on melko staattinen eikä niin melodinen kuin laulu, mutta pointtina onkin luoda tunnelmaa sanojen sisällön lisäksi sillä, miltä ne kuulostavat 1. kirjaimina 2. intonaatioltaan. Äänenpainolla, äänensävyllä jne luodaan sävyä kokonaisuuteen, rytmiä ja jännitettä rakennetaan flowssa paitsi säkeessä myös säkeistössä ja koko kappaleen mittaisesti. Case closed ketään ei kiinnosta. Itseäni viehättää räpissä juurikin tuo flow ja sanojen rytmin rikkaampi käyttö kuin normaalissa laulamisessa. Tätä ei kyllä kokematon kuuntelija ymmärrä ihan heti, ja kaikki räp saattaa kuulostaa samalta. Mutta kun on vähän enemmän syventynyt ja opetellut kuuntelemaan, siellä on todella hyvin rakennettuja säkeistöjä ja tuoreita kikkailuja. Sitäpaitsi kuunteleppa jotain nykymusiikkia, joka on siis olevinaan tosi oikeaa ja klassista musiikkia, mutta on todellisuudessa kissanrääkkäyspaskaa ja oikeasti riitasointuisaa ja hirveää. Ja sitä kutsutaan korkeakulttuuriksi. |
LesPaulBastardos 13.03.2013 20:03:24 | |
---|
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille, eiköhän näillä vinkeillä päästä etenemään. Vielä kysyisin pystyykö kukaan jakamaan mitään hyödyllistä materiaalia aiheesta, esimerkiksi videotutoriaaleja? Nimimerkki LotusEateria tahtoisin muistuttaa että viestiketjun avauksessa erityisesti pyysin jättämään keskusteluista kaikki "räp ei ole musiikkia"-kommentit joten sinua on varoitettu. "Olen hyvä ja onnistuin taas. "
-Idols-Kalle |
Shadow Dragon 15.03.2013 14:58:42 (muokattu 16.03.2013 12:06:18) | |
---|
Kyllähän räpissäkin on taustamusiikki joten onhan se musiikkia. Esimerkiksi linkin parkin biiseissä on usein räppiä ja minua ei haittaa olenkaan se, ettei siinä ole melodioita koska biiseissä on ainakin kertsit yleensä laulettuna, varsinkin kun sanat on hyvät. Samalla tavalla örinäkin on musiikkia vaikkei sävelkorkeutta muuttaisikaan tai vaikkei siinä olisikaan melodioita, esimerkkinä arch enemy. Itse ainakin kuuntelen musiikkia kokonaisuutena ja mun tietääkseni aika harva esim tekee räp-tai örinäbiisejä joissa ei ole musiikkia taustalla. Itsekin olen jonkin verran tehnyt räppiä (tosi epävirallisena random sivuprojektina jonka tuotoksia en varmaan koskaan näytä kuin maksimissaan kavereille) ja koen kyllä ainakin itse sen musiikiksi. Tuli ehkä vähän hajainen vastaus mutta njaa, koittakaa kestää. Edit. Minulle biiseissä sanoitukset on tärkeässä osassa ja olen huomannut että erityisesti popissa ja räpissä on monesti melko mitääsanomattomat sanoitukset. Varsinkin räpissä itsekehu, viina ja seksi ovat melko yleisiä aiheita(cheek, pitbull jne.). KUITENKIN on myös hyviä räp-artisteja joilla on oikeasti hyvät ja kantaaottavat sanoitukset ja nämä ovatkin sellaisia joita kuuntelen joskus vaikka musiikkimakuni koostuukin pääosin rokista ja metallista. |
Timitzii 15.03.2013 15:20:45 | |
---|
LesPaulBastardos: Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille, eiköhän näillä vinkeillä päästä etenemään. Vielä kysyisin pystyykö kukaan jakamaan mitään hyödyllistä materiaalia aiheesta, esimerkiksi videotutoriaaleja? Eräs helppo tapa harjoitella on yksinkertaisesti kerrata vaikkapa kahta lausetta hitaasti, lisäten hitaasti tempoa originaalin mittaan. Itse aion käyttää tätä hyväkseni, jos tyydyn opettelemaan joku päivä joko Mr. Bunglen "Squeeze Me Macaroni"-ultrasanailun taikka Don Johnson Big Bandiltä lisää kamaa. |
Morus Bassanus 15.03.2013 15:23:27 (muokattu 15.03.2013 15:24:40) | |
---|
"It's better to burn out than fade away." -Kurt Cobain/Neil Young |