Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinvakuutus
1
avia
07.03.2013 16:34:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä vakuutusyhtiöstä löytäisin arvosoittimelle vakuutuksen, joka korvaa myös mahdollisen rikkoutumisen? Onko sellaista yhtiötä ylipäätään olemassa? Ne noin 10, joihin olen ollut yhteydessä, vaativat samaan yhtiöön otetun kotivakuutuksen. Sellaista en halua vaan pelkän soitinvakuutuksen. Vinkkejä?
 
sellisti
07.03.2013 18:26:00 (muokattu 14.03.2013 01:09:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.larkinsurance.co.uk/private-clients/musical-instrument
 
Ei näistä kotimaisista taida oikein soitinvakuuttajiksi olla. Mulla on sello ollut jo alun toistakymmentä vuotta vakuutettuna tuolla. Oon ollut tyytyväinen, vaikka eipä ole (onneksi) korvaushakemuksia tarvinnut toistaiseksi ruveta tekemään. Siellä on erillinen Musical instruments insurance, on mielestäni jopa aika kohtuuhintainen. Riippuu tietenkin vakuutettavan soittimen arvosta. Kannattaa pyytää ainakin tarjous, näyttää tuossa etusivulla olevan linkkikin ("click for a quote").
 
E. Myöhäinen muokkaus, mutta laitetaan nyt ihan täsmälinkki.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Tomtom
13.03.2013 09:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks se kuitenkin oo halvinta ottaa kotivakuutuksen kautta? Paljonko kotivakuutus maksaa, jotain 200-500€ riippuen "kodista". Jos soittimen arvo on nelinumeroinen tai jotain mitä kannattaa oikeesti vakuuttaa, niin joku parisataa lienee kelpo summa? Tuskin se jonkun ulkomaisen toimijan myymänä on yhtään sen halvempi? Tai emmää tiä, tuli vaan mieleen.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
McNulty
13.03.2013 11:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Eiks se kuitenkin oo halvinta ottaa kotivakuutuksen kautta? Paljonko kotivakuutus maksaa, jotain 200-500€ riippuen "kodista". Jos soittimen arvo on nelinumeroinen tai jotain mitä kannattaa oikeesti vakuuttaa, niin joku parisataa lienee kelpo summa? Tuskin se jonkun ulkomaisen toimijan myymänä on yhtään sen halvempi? Tai emmää tiä, tuli vaan mieleen.
 
Soittimia on kovasti eri hintaisia. Joku "nelinumeroinen" hintalappu on melko pientä, jos jollain on kotona vaikka yli 100000 euron flyygeli tms. Tai viulistilla useiden kymppitonnien peli.
 
Kyllä kotimaisetkin vakuutusyhtiöt Iffit, Pohjolat ja Pohjantähdet vakuuttavat soittimet siinä missä ulkolaisetkin vakuutusfirmat. Kannattaa käydä vakuutusyhtiöissä kysymässä. Ensiksi varmasti pyytävät ammattilaisen lausuntoa soittimen arvon tueksi, sen jälkeen alkaa vakuutuksen hinnan laskeminen. Ilmaistahan se ei ole, esim. vakuuttaa 120k€ arvoinen Steinway & Sons.
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Tomtom
13.03.2013 13:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, jengillä voi tietty olla tollasiakin. On varmaan parempi että haen takkini.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
mpekkanen
13.03.2013 16:11:03 (muokattu 13.03.2013 16:13:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus jo aikaa sitten kun kyselin eri vakuutusyhtiöistä soitin vakuutuksia niin silloin oli kaikissa käytäntö seuraava jos sille jotain tapahtuu tai varastetaan.
Jokaisella vakuutusyhtiöllä on oma soitin liikkeensä mistä he kysyvät sen kyseisen soittimen tämän päivän arvoa.
Yleensä vakuutuksissa on oma vastuu-osuus ja loput korvataan.
Kuitenki jos olet ostanut vaikka x merkkisen kitaran jostain y merkkisestä liikkeestä hintaan 10 000 euroa ja vakuutusyhtiö soittaa heille tuttuun musiikkiliikkeeseen joka ei myy x merkkisiä kitaroita ja siellä voi olla vielä joku harjoittelia töissä nii se voi sanoa että meillä x merkkisen tämän päivän hinta 2500 euroa ja siitä vakuutus yhtiö korvaa sitten vaikka 60-70 prosenttia.
Kuitenkin kun sen vakuutuksen teet niin sinä maksat vakuutusmaksuja sen 10 000 euron mukaan.
Parhaimmassa tapauksessa maksat muutamassa vuodessa enemmän vakuutusmaksuja kuin se summa minkä saat jos se vaikka varastetaan.
 
voi olla että soitinvakuutuksen saa järkevämmin kun sen laittaa kotivakuutukseen tai johonkin muuhun.
 
Joskus oli kuitenkin näin nämä asiat ja ovat toki voineet muuttua siitä.
olisivatko muuttuneet vakuutuksen ottajalle parempaan suuntaan niin hieman epäilen.
 
kimurantti1
13.03.2013 16:23:22 (muokattu 13.03.2013 16:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsii huomioida, että kotivakuutus ja sen laajennus ei sitten kata työaikana sattuneita vahinkoja, ellei aivan erikseen niin ole mainittu. Tää koskee tietenkin vain niitä, jotka keikkaa tekee duunikseen. Mulla itselläni kaatui homma juurikin tohon. Jos yökerhokeikalla joku kaataa kaljat pedaalilaudan päälle, ei se periaatteessa ainakaan kotivakuutukseen mene.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
mpekkanen
13.03.2013 16:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kantsii huomioida, että kotivakuutus ja sen laajennus ei sitten kata työaikana sattuneita vahinkoja, ellei aivan erikseen niin ole mainittu. Tää koskee tietenkin vain niitä, jotka keikkaa tekee duunikseen. Mulla itselläni kaatui homma juurikin tohon. Jos yökerhokeikalla joku kaataa kaljat pedaalilaudan päälle, ei se periaatteessa ainakaan kotivakuutukseen mene.
 
Eikä taida mennä soitin vakuuteuksen piiriin. Joskus kysyin että mitä sellaisessa tilanteessa että kamat on soittokunnossa lavalla odottamassa ja kun bändi saapuu lavalle niin pedaaleita tai soittimia on pöllitty. Ei kuulemma korvaa vakuutus sellaisessa tapauksessa. En muista mihin kaikkeen vetosivat,mutta sama vastaus tuli useammasta paikasta. Samoin jos kitara on vaikka auton takapenkillä ja ovet ovat lukossa ja joku särkee ikkunat ja vie soittimen. Ei korvata. Soitin on jätetty liian näkyvälle paikalle ilman "vartiointia". Eli varmaan aika samanlainen kuin ,että joku vie pedaalin siitä lavalta.
 
Voitto Ankka
13.03.2013 21:42:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Muutamia vuosia sitten kiersin noita kylän vakuutusyhtiöitä läpi ja kyselin vakuutuksia soittimille ja vaffistimille. Kaikilta olisi löytynyt jonkinlainen aiheeseen räätälöity vakuutus, ja muistaakseni vielä suhteellisen sopuhintainenkin. Siis samaan hintaan kuin oman itsensä vakuuttaminen eli vähän reilun satasen/vuosi.
 
En kuitenkaan vakuutusta ottanut, koska yksikään firma ei olisi korvannut mitään juuri niistä tilanteista, joissa se vakuutus tarvittaisiin. Keikkabussista, lavalta, treenikseltä tai melkein mistä vaan varastettua soitinta ei korvata, ellei paikalla ollut vartijaa. Hotellihuoneesta varastettu soitin korvataan, mikäli se oli huoneessa sijaitsevassa erillisessä lukitussa tilassa. Eräänkin keskustelun viimeinen kysymys ja vastaus kuului:
- Siis ainoa tapa säilyttää soitinta mahdollisia korvauksia ajatellen on se, että seison itse koko ajan sen vieressä, ymmärsinkö oikein?
- No, kyllähän se vähän noin on.
 
j.
 
Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!
Volle
13.03.2013 23:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitto Ankka: En kuitenkaan vakuutusta ottanut, koska yksikään firma ei olisi korvannut mitään juuri niistä tilanteista, joissa se vakuutus tarvittaisiin. Keikkabussista, lavalta, treenikseltä tai melkein mistä vaan varastettua soitinta ei korvata, ellei paikalla ollut vartijaa. Hotellihuoneesta varastettu soitin korvataan, mikäli se oli huoneessa sijaitsevassa erillisessä lukitussa tilassa. Eräänkin keskustelun viimeinen kysymys ja vastaus kuului:
- Siis ainoa tapa säilyttää soitinta mahdollisia korvauksia ajatellen on se, että seison itse koko ajan sen vieressä, ymmärsinkö oikein?
- No, kyllähän se vähän noin on.

 
Heh, kehnot on ehdot. Mulle kyllä sanottiin, että esim. reenikseltä lukkojen takaa viety korvattaisiin, mutta muuten sama: lavalta tai bäkkäriltä vietyä soitinta ei.
 
Toi hotellihuonejuttu on kyllä hieno. Yleensähän niissä on se tallelokero kyllä, mutta sinnehän ei paljoa huuliharppua isompi soittopeli kauheen helpolla mahdu :D
 
Mites noissa vakuutusehdoissa, korvaako ne tapaturmia? Esim. roudatessa jotain hajoaa tai yleisön edustaja toikkaroi kännissä?
 
McLeach
14.03.2013 00:02:07 (muokattu 14.03.2013 00:08:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli soittimet vakuutettua viimein iffille kotivakuutuksen yhteyteen ja aika hyvä diili oli. Kamaa ei tosin kuin muutaman tonnin edestä mutta hinta vuodessa about 40e. Korvaa myös esim keikalta vartiomattomasta tilasta varastetut kamat. Nyt voi aika huolettomin mielin lähteä kebabille soundtsekin jälkeen räkälässä kuin räkälässä. Myös nyt autotallissa olevan reeniksen kamat vakuutettuna vaikka esteenä vain autotallin ovi ja lukoton väliovi.
 
sellisti
14.03.2013 01:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotivakuutus on varmaan ihan jees, jos soitin ei ole liian kallis ja sitä soitellaan lähinnä kotona. Eri asia on työssä käytettävät vehkeet joiden hinnassa on viisinumeroinen luku. Taitaahan nuo jotkut kotimaiset tosin tarjota jotain arvotavaravakuutuksia erikseen, hinnoista en tiedä enkä ole ottanut selvää kun olen ollut tyytyväinen tuohon omaani.
 
Kuitenkin jos kyseessä on oikeasti arvokas soitin, niin tuntuis viisaimmalta ottaa ihan nimenomaan soitinvakuutus, siis ehtoineen ja yksityiskohtineen erityisesti soittimille tarkoitettu ja räätälöity. Soittimet on kuitenkin oma juttunsa, eikä välttämättä minkä tahansa arvotavaravakuutuksen ehdot osu ihan nappiin soittimen vakuutustarpeen kohdalla. Jotkut firmat tuollaista tarjoavat, en tosin ole Suomessa törmännyt. Aiemmin mainitsemani Larkin lisäksi ainakin tämä löytyy:
 
http://www.merzhuber.com/Musical+Instrument+Insurance/
 
Ja mitä tulee esim. soittimen säilyttämiseen autossa, niin ainakin Larkilla saa vakuutuksen kattamaan myös vartioimattomasta kulkuneuvosta tapahtuneen varkauden. Toki se lisää vuosimaksua, mutta onpahan kuitenkin mahdollinen halutessaan hankkia.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
tender.insanity
14.03.2013 09:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vain rahaa löytyy, niin eiköhän kuka tahansa saa vakuutettua mitä tahansa missä olosuhteissa tahansa sattuvissa vahingoissa.
 
professori
05.08.2013 12:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse otin nuorisovakuutuksen lähinnä siksi, että tulee halvemmaksi kuin kotivakuutus. Yksi tärkeimmistä perusteluista vakuutukselleni olikin juuri se, että soittimet saan vakuutettua - myös reeniksellä olevat. Alle 30-vuotiaiden kannattaa siis miettiä nuorisovakuutuksen ottamista, mikäli tahtoo vakuuttaa soittimensa ja vähän kaikkea muutakin.
 
"More beers more cheers that's it that's all" -Deaner
juici
10.08.2013 22:51:53 (muokattu 10.08.2013 22:52:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

professori: Itse otin nuorisovakuutuksen lähinnä siksi, että tulee halvemmaksi kuin kotivakuutus. Yksi tärkeimmistä perusteluista vakuutukselleni olikin juuri se, että soittimet saan vakuutettua - myös reeniksellä olevat. Alle 30-vuotiaiden kannattaa siis miettiä nuorisovakuutuksen ottamista, mikäli tahtoo vakuuttaa soittimensa ja vähän kaikkea muutakin.
 
Tämä on tosi. Tosin täytettyäni 27 ja ylitettyäni Lähivakuutuksen nuorisovakuutuksen rajat, otin kotivakuutuksen If:istä. Kotona olevat tavarat kuuluvat koti-irtaimistoon ja vakuutukseen on myös kirjattu kahdella eri treenikämpällä olevat laitteistot.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
JuhaHo
11.08.2013 10:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volle: Mites noissa vakuutusehdoissa, korvaako ne tapaturmia? Esim. roudatessa jotain hajoaa tai yleisön edustaja toikkaroi kännissä?
 
Meillä on Pohjolan arvotavaravakuutuksessa. Itse kun kyselin, niin sanoivat, että heiltä ei voi etukäteen kysyä, mitä korvataan, vaan vasta vahingon sattumisen jälkeen. Rivien välistä ymmärsin, että kuvaamassasi tilanteessa korvataan, mutta lavalta pöllittyjä ei.
 
Tämän johdosta meillä on menty siihen, että keikoilla soitetaan niillä huonoimmilla kamoilla ja treeneissä kunnollisilla.
 
vesapoeg
26.08.2013 18:15:32 (muokattu 26.08.2013 18:19:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotivakuutuksissa on usein vielä se harmi, että niissä lasketaan korvattavasta esineestä usein ns. "ikäalennus" eli esimerkiksi neljä vuotta omana olleesta Tarivariuksesta ei sitten ikäalennuksen jälkeen korvatakaan enää kuin 20 % hankintahinnasta, vaikka soittimen arvo olisi tosiasiassa noussut. Tarkistaka omat vakuutsehtonne. Esimerkiksi Pohjolan laitevakuutuksen mainoksessa puhutaan ikävähennyksestä, jota aletaan laskea toisen vuoden jälkeen.
 
Genalex
26.08.2013 21:10:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä kotivakuutuksien ikäalennukset riippuu vähän vehkeistä eli onko kodinkone vaiko mikä.
Tämä ei liity just soittimiin, mutta kuitenkin.
Olin jostain ihme syystä laittanut eräänmerkkisen vähän kalliimman kellon ja onnistuin sen hävittämään niin, ettei ollut edes kellonraatoa näyttää vaan ainoastaan paperit, että kello on tosiaan ollut olemassa.
Vakuutusyhtiö itse katsoi, ettei tämmöisissä kelloissa arvo tipu ja sain käydä hakemassa liikkeestä vastaavan kellon, vaikka kellon hinta oli korkeampi kuin hankintahinta. Omavastuu jäi tietysti omaan piikkiin.
En tiennyt tätä etukäteen ja olin jo varautunut, ettei sieltä mitään kuitenkaan saa. Kaipa ne kuitenkin suoraan kysyttäessä sanoo etukäteenkin, että mikä on käytäntö minkin vehkeen kohdalla.
 
Ja kelloa ei siis ollut edes mainittu kotivakuutuksessa millään lailla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «