Aihe: Studiolaitteisto akustisten instrumenttien äänitykseen
1 2 3
JTKanerva
21.02.2013 18:13:21

miffe: Jos oikeasti halutaan hyvää jälkeä luomuna, korostuvat tila ja mikrofonit entisestään. Mikään pieni dempattu koppi ei silloin toimi.

Eli mikrofoneihin satsattava. Jos kyseessä viulu-haitariduo, niin ehkä toimisi "pelkistetysti" kaksi mikkiä, esim. tällaisen AKG C414 XLS (näyttäisi olevan hieman vajaa 1000 euron kappalehinta) ja etsimällä parhaan mahdollisen mikkiasettelun. Tuohon soittokokoonpanoon liittyy useimmiten akustinen kitaristi, jolloin genre muuttuu mustalaisjazzvoittoiseksi.

Tuota "pientä dempattua koppia" aion edelleen kokeilla, kun sen rakennuskustannukset eivät nouse tässä tapauksessa suuriksi ja sillä on sitten muutakin käytännön käyttöä. Tosin sen koon pystyn kasvattamaan n. 4x6 metriin, korkeuden n. 2,5 metriin. Sen akustiikkaan voi sitten etsiä korjauksia. Nythän avarassa tilassa etsitään kai lähinnä viululle hyvää sointia kauniine kaikuineen, mutta eikös teknologia tule tässä avuksi, jos "koppiääni" jää vähän kuivaksi? Eli en etsi ihan luomua, mutta hyvää ja luonnollista viulun ja haitarin äänenväriä.
dewil
21.02.2013 18:43:13

Eihän 4x6 oo enää ihan koppi. Ponttilautaa seinille ja teet ne seinistä vinot tai jopa kaarevat, niin kivasti alkaa soimaan.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
jannu
21.02.2013 20:19:11
dewil: Eihän 4x6 oo enää ihan koppi. Ponttilautaa seinille ja teet ne seinistä vinot tai jopa kaarevat, niin kivasti alkaa soimaan.

Tarpeettomana tarkennuksena tähän että vaakasuunnassa vinot seinät siten että yksikään vastakkainen seinäpinta ei ole samansuuntainen. Niiden kulmien ei kuitenkaan tarvitse olla erityisen räikeitä, ellei halua.

Semmoinenkin tuli mieleen että akustoidessa myös katto ja lattia kannattaa muistaa ottaa huomioon. Miten, onkin sitten kokonaan oma tarinansa ja täynnä hyviä, huonoja, halpoja, kalliita, helppoja ja vittumaisia valintoja.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
washburn
21.02.2013 23:04:45

JTKanerva: Eli mikrofoneihin satsattava. Jos kyseessä viulu-haitariduo, niin ehkä toimisi "pelkistetysti" kaksi mikkiä, esim. tällaisen AKG C414 XLS (näyttäisi olevan hieman vajaa 1000 euron kappalehinta) ja etsimällä parhaan mahdollisen mikkiasettelun.

En kyllä lähtis missään nimessä ensimmäisenä ja ainoana vaihtoehtona äänittämään viulua ja haitaria 414:lla. Se on aika kireen kuuloinen ja tekee kyllä juurikin viulusta ja haitarista erittäin ikävän ja räikeän kuuloiset varsinkin, jos äänitystilan akustiikka ei ole ihan kympin luokkaa. Paljon riippuu myös soittajien soittotatsista.
Live long and prosper.
Spedemix
22.02.2013 00:55:32
washburn: En kyllä lähtis missään nimessä ensimmäisenä ja ainoana vaihtoehtona äänittämään viulua ja haitaria 414:lla. Se on aika kireen kuuloinen ja tekee kyllä juurikin viulusta ja haitarista erittäin ikävän ja räikeän kuuloiset varsinkin, jos äänitystilan akustiikka ei ole ihan kympin luokkaa. Paljon riippuu myös soittajien soittotatsista.

414:sta on tosiaan tehty vuosien varrella monta, monta eri mallia, jotka ovat kaikki hieman eri kuuloisia. Tällä hetkellä myynnissä olevista malleista tuo XLS-malli on kivemman kuuloinen (tasaisempi taajuusvaste). Mutta XLII-mallissa hieman karkeamman kuuloinen yläpää. Mutta vähän vanhempi ULS-malli (jota myytiin 80-90-lukujen vaihteessa) mielestäni päihittää molemmat. Juuri siksi, että se näistä kolmesta yläpäältään neutraalein (eli tummin :D). OP:n kannattaisi ehkä yrittää metsästää käytettynä ULS-malleja.

Uskaltaisin väittää että markkinoilta löytyy pilvin pimein kireämpiä mikrofoneja, kuin 414-XLS.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
piivei
22.02.2013 10:53:50 (muokattu 22.02.2013 11:11:51)
Ei voi mitään mutta hieman rupes naurattamaan ajatus laittaa viululle vielä oikein kireän kuuloinen mikki ...ja ei muuta kuin sirkkelöimään:)

Kyllä itse olisin vieläkin sillä kannalla että kannattais satsata mobiiliin äänityskalustoon ja lähtis hakemaan niitä autenttisia tiloja ja aitoa tunnelmaa. kuten joku jo ehdottikin, suomessa on paljon kaikenlaisia ns-taloja ja heinälatoja joissa nykyaikaisella äänityskalustolla voisi aueta ihan oma juttunsa koko tuotokselle.

Melkein pohjalta macbook, logic pro tms. softa, hyvä interface ja mahdollisimman neutraalisoundinen ja monikäyttöinen mikkipari niin siinä se jo onkin. Noilla saa jo niin hyvää jälkeä aikaan että kyllä siinä itse on se heikoin lenkki ainakin muutaman ensimmäisen vuoden.

Kuuntelu tietty sitten erikseen, se on yhtä tärkeä osa-alue kuin varsinainen äänityskalustokin. Minusta äänitystilanteessa varsinkin mobiiliolosuhteissa pärjää hyvälaatuisilla kuulokkeilla, mutta jälkityöstöön kannattaisi hommata studiomonitorit tai sitten ulkoistaa jälkituotanto jollekin ammattifirmalle.
HateHalon
22.02.2013 11:05:14

En itsekään ummarra tuota 414 xls haukkumista kireeksi. olen verrannut ulsia ja tlm 103 ja ero on järkyttävä. Jopa uls ja u89 vertailussa uls kuulostaa tasaisemmalta kuin u89. Ei tuo xls hirveästi ole diskanttisempi ulssia verraten. Ovat puhuneet että kannattaa välttää halpiskonkkia nimenomaa tuon yläpään kireyden vuoksi. esmes. rode nt-1000 ja vastaavat.
www.halondesign.com
Mikael
22.02.2013 11:08:26 (muokattu 22.02.2013 11:41:43)

Aloittajan budjetilla olis varmaan ne Oktavat järkevämpi vaihtis... ja paljon muitakin ihan hyviä vaihtoehtoja on olemassa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
washburn
22.02.2013 11:40:59

Mikael: Aloittajan budjetilla olis varmaan ne Oktavat järkevämpi vaihtis... ja palon muitakin ihan hyviä vaihtoehtoja on olemassa.

Joo, kyllä ehdottomasti lähtisin mikittämään viulua mielummin oktavoilla kuin uusilla 414:lla. Ilmeisesti eri versioita on niin paljon liikkeellä noista 414:sta, että vaikea sanoa sen kummempaa. Kireydellä en nyt tarkoittanut niinkään, että olis liikaa yläpäätä, vaan se on niin erotteleva mikki, että viulun ja haitarin yläsävelsarjat voi puskee esille turhan härskillä tavalla. Hyvä mikki se on, mut edellämainittuja soittimia en lähtis sillä mikittämään. Mut tää on vaan mun subjektiivinen mielipide.

Oktavoista vielä. Syksyllä AES:n mikrofoniseminaarissa vertailtiin pikaisesti noita oktavan puikkoja esim. Neumannin 184:iin akustisella kitaralla ja flyygelillä. Ei ne ainakaan huonommat olleet.
Live long and prosper.
Aki
24.02.2013 03:00:53 (muokattu 24.02.2013 03:06:29)

Äänittäminen on ihanaa puuhaa ja kiva harrastus, suosittelen ehdottomasti etenemään tässä projektissasi. Se joka tässä ketjussa vilautti varoitusvaloja monelle on se että kysyjällä tuntui olevan kovin epärealistinen käsitys saavutettavasta lopputuloksesta. Musiikkiteknologiaa opetetaan korkeakouluissa useita vuosia kestävinä opintoina, joihin ei edes pääse ilman huomattavaa pohjakokemusta. Toki opetuksen tarkoituksena on antaa eväät myös erilaisiin äänitystilanteisiin, mutta yksinkertaisenkin äänityksen voi tehdä keskiverrosti, huonosti, tai äärimmäisen hyvin. Sulla on hyvät mahdollisuudet onnistua, mutta sun täytyy olla valmis opettelemaan paljon asioita. Kysymällä opit paljon vähemmän kuin ottamalla itse selvää. Usko pois, kaikki kysymykset mitä sulla tulee äänittämisestä heräämään on kysytty jo.

JTKanerva: Koetetaan nyt vielä kerran korostaa, että tässä pyritään tuohon professionalismiin ihan muutaman akustisen soittimen äänittämisen kanssa. Se on hyvin paljon eri asia, jos alkaisin tällä pohjalla pykätä "all-round"-studiota, jossa sitten äänittävät kaikenlaiset kokoonpanot kamariorkestereista isojen jazzcombojen kautta metallibändeihin.

Kun ei se oikeastaan ole. Vaikka kuinka aikoisi äänittää vaan yhdellä mikrofonilla puolen minuutin mittaisen kappaleen, niin akustiikan, kuuntelun, mikrofonien, muun laitteiston, ja äänityspsykologian tunteminen on yhtä tärkeitä asioita kuin big bandia äänittäessä. Lentokoneellakaan ei ole juuri sen helpompaa lentää vaikka aikoisi lentää vain suoraan. Tai vain yksi ihminen kyydissä.

On tärkeää että tiedostat ne asiat joissa et ole hyvä. Esimerkkinä tuo akustointi josta mainitsit. Käytä hyvä mies kymmeniä tunteja opiskeluun ennen kuin sahaat ensimmäistäkään parrua. Äänitystilan ja tarkkaamon akustiikka on äänityksen tärkeimmät asiat, erot hyvän ja huonon akustiikan välillä ovat reilusti suurempia kuin esimerkiksi hyvillä ja huonoilla mikrofonimalleilla. Netistä löytyy paljon tietoa, ja aika paljon menee aikaa myös siihen että opit karsimaan tarpeettomat tai väärät tiedot pois. Alottaisin lukemalla jokaisen akustiikkaan liittyvän artikkelin jonka Ethan Winer on nettisivullaan julkaissut, ja katsomaan jokaisen akustiikkaan liittyvän videon jonka hän on jakanut YouTubeen. Ovat äärimmäisen arvokasta ja tärkeimpiin asioihin keskittynyttä oppimateriaalia. Aikaa ja rahaa ei itse rakentamiseen välttämättä kulu yhtään enempää, mutta lopputuloksessa on takuuvarmasti huikeita eroja itse suunniteltuun. Äänitystila todellakin on ihan yhtä tärkeä sekä niitä muutamaa soitinta kuin big bandiakin äänitettäessä. Ellei tärkeämpi.

http://www.ethanwiner.com/articles.html
http://www.youtube.com/user/EthanWiner

Kuuntelu. Jos et kuule tarkasti ja oikein mitä teet, on hyvään lopputulokseen pääseminen epätodennäköisempää kuin lottovoitto. Tarkkaamon akustiikkaan ja kaiuttimiin satsaaminen on paljon tärkeämpää kuin esimerkiksi mikrofoniin. Suht pienen ja akustisesti vähemmän ihanteellisen tilan ollessa kyseessä saattaisi Equator D5:t olla hyvä valinta monitoreiksi, niitä on hyvä kuunnella myös läheltä jolloin akustiikan ongelmat haittaavat hieman vähemmän.

Ja ne mikrofonit. Melko edullisesti voi hankkia mainiot mikrofonit, ja huonosti soveltuvista voi maksaa maltaita. Sopivien mikrofonien valinnan oppiminen kestää vuosia ja maksaa tuhansia. Ja edelleen, hyvät mikrofonit on kahta akustista soittajaa äänittäessä vielä tärkeämpiä kuin isolla bändillä. Jos teet hankinnan pelkästään foorumisuositusten perusteella, on aika pieni todennäköisyys saada malli joka sopii juuri sun työtavoille ja tarkoitusperille. Ja jos haluat ammattimaisen lopputuloksen, mikrofonien juurikin täytyy olla sulle tutut ja sopivat. Itse käyttäisin vastaavassa tilanteessa Line Audio CM3:sia.

Susta voi toki tulla vaikka kuinka hyvä äänittämään kreikkalaista viulu-haitari-duoa. Mutta pidä mahdollisena ettet opi siinä hyväksi sen nopeammin kuin muutkaan.
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Jaava
24.02.2013 03:54:28
Mä olen tehnyt äänihommia harrastepohjalta jo aika monta vuotta. Homma lähti kiinnostuksesta joskus yläasteen lopussa. Mä en edes kuvittele saavani aikaan ammattimaista jälkeä vielä edes yhden soittimen äänitteen tuottamisessa. Mä saatan saada nyt pikkuhiljaa aikaan ihan hyvänkuuloisia juttuja, mutta kun vertaa hyllystä löytyvään ammattimaiseen levyyn, ollaan vielä aika kaukana.

Ja se jo mainittu äänitystilan ja tarkkaamon akustiikka. Kun mä miksaan jotain mun makuuhuoneessa, se ei useinkaan soundaa enää hyvältä, kun sen tuo johonkin erilaiseen tilaan. Mä olen lopulta alkanut oppia, mikä mun makuuhuoneessa on vikana, joten pystyn jonkun verran tietoisesti kompensoimaan sen puutteita, jos ei parempaa tilaa ole saatavilla. Mutta ei sillä setupilla ole edes mahdollista saada aikaan ammattimaista jälkeä.

Mulla on laitteisiin kulunut pyöreästi 2000 euroa tähän mennessä (jos ei lasketa mukaan subbaria ja lisäkaiuttimia, jotka hankin ihan muihin tarkoituksiin, niiden kanssa yli kolme).
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)