Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tru oilia bodyyn, pari kysymystä
1 2
guit_r
31.01.2013 20:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle on tulossa lepästä tehty presarin body. Tällä kertaa haluaisin kokeilla Tru-oilia ( huom. ei Tungoilia). Tietäisikö joku mikä on aineen menekki? Pullokokoina on ainakin 90 ja 240 ml. Siis bodyyn pitäisi riittää ja ehkä kaulaan jos homma tuntuu onnistuvan.
Toinen juttu on että haluasin pinnasta hieman kellertävän, semmoisen vintage amber tyyypisen. Mikä olisi paras tapa? Jokin petsi alle? Olen lukenut että leppä on vaikea petsattava.. Jos petsataan laitanko alle joku sealer/filleri?
Kiitoksia jo etuäteen mahdollisista vinkeistä.
 
atk
01.02.2013 08:27:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danish oililla ainakin saa hieman vintagemaisemman pinnan, kuvassa oikealla:
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/66956.jpg
 
Huonona puolena se, että pinta on pehmeämpi kuin TruOililla käsitelty.
 
GhostSpider
01.02.2013 10:30:53 (muokattu 01.02.2013 10:32:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Tru-oil projekti juuri loppusuoralla. Body on saarnia ja pinnassa zebrano-viilu. Body on petsattu ensin vesipetsillä ( ei pintaviilua ) Tuota Tru-oilia on mennyt kyllä yllättävän paljon. 240ml:n pullosta on jäljellä ehkä 1/4 ja vielä on viimeistely tekemättä.
Olenkin ajatellut seuraavaan Tru-oil projektiin vetää jonkun fillerin pohjalle. Tuota itse Tru-oilia kun kuluu tolkuttoman paljon siihen syiden täyttämiseen. Sileä pinta tulee kyllä sitten jo nopeasti kun on saanu syykuviot täyteen.
Eli lähtisin suosiolla kyllä tuohon isompaan pulloon...ja liian kanssahan pärjää aina.
 
Gabe
03.02.2013 22:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guit_r: Toinen juttu on että haluasin pinnasta hieman kellertävän, semmoisen vintage amber tyyypisen. Mikä olisi paras tapa?
 
Eikös tru-oilia pysty sävyttämään ihan taiteilija puljusta saatavilla öljyväreillä?
rainmaker
07.02.2013 18:50:26 (muokattu 07.02.2013 18:50:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GhostSpider: Mulla on Tru-oil projekti juuri loppusuoralla. Body on saarnia ja pinnassa zebrano-viilu. Body on petsattu ensin vesipetsillä ( ei pintaviilua ) Tuota Tru-oilia on mennyt kyllä yllättävän paljon. 240ml:n pullosta on jäljellä ehkä 1/4 ja vielä on viimeistely tekemättä.
Olenkin ajatellut seuraavaan Tru-oil projektiin vetää jonkun fillerin pohjalle. Tuota itse Tru-oilia kun kuluu tolkuttoman paljon siihen syiden täyttämiseen. Sileä pinta tulee kyllä sitten jo nopeasti kun on saanu syykuviot täyteen.
Eli lähtisin suosiolla kyllä tuohon isompaan pulloon...ja liian kanssahan pärjää aina.

 
Omissa projekteissani oon laittanut eka muutaman kerroksen kiinanpuuöjyä tai danish oilia, kumpaa nyt on sattunut olemaan saatavilla, ja sillä täyttänyt syyt. Sitten lopuksi muutamia kerroksia tru-oilia pintaan. Sillä ihan pienellä putelilla oon jo kolmeen runkoon pintakäsittelyt tehnyt ja vielä on pohjalla vähän ainetta jäljellä.
 
Aloittajalle hyväksi todettu, tältä foorumilta luettu vinkki on, että viimeisiä tru-oil -kerroksia levitettäessä kannattaa pulloa lämmittää esim. vesihauteessa. Öljy muuttuu notkeammaksi ja levittyy sileämmin.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
MPU
08.02.2013 15:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeisillä kerroksilla kahvinsuodatin on hyvä kiillotusväline. Sopivan karhea ja imaisee ylimääräisen öljyn pois jättämättä juovia.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
rrroope
09.02.2013 21:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mistäs te tota tru-oilia muuten ostatte? saako sitä ihan jostain peruskaupoistakin vai onko nettitilauskamaa?
 
JPHe
10.02.2013 00:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: mistäs te tota tru-oilia muuten ostatte? saako sitä ihan jostain peruskaupoistakin vai onko nettitilauskamaa?
 
ebay.co.uk löytyy paljon myyjiä. Tulee nopeasti ja helposti.
Asesepät myyvät suomessa, mutta halvimmalla ebaystä, jos vain itselle se mahdollisuus sopii. Mullakin on yksi pullo turhana, kun totesin ettei ole mun juttu.
 
Gabe
10.02.2013 12:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: ebay.co.uk löytyy paljon myyjiä. Tulee nopeasti ja helposti.
Asesepät myyvät suomessa, mutta halvimmalla ebaystä, jos vain itselle se mahdollisuus sopii. Mullakin on yksi pullo turhana, kun totesin ettei ole mun juttu.

 
Mihin hintaan lähtisi?
sartzan
10.02.2013 14:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tartte ettiä aseseppää, urheilukauppojen aseosastoilta löytyy. Kysyisin msitä vaan, missä myydään pyssyjä, vaikka eräliikkeistä. Parin euron säästöllä ei mun mielestä ole väliä, jos tuotteen saa samantien käteen, eikä ole hankkimassa useampaa putelia.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
kojones
11.02.2013 08:09:34 (muokattu 11.02.2013 08:09:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sartzan: Ei tartte ettiä aseseppää, urheilukauppojen aseosastoilta löytyy. Kysyisin msitä vaan, missä myydään pyssyjä, vaikka eräliikkeistä. Parin euron säästöllä ei mun mielestä ole väliä, jos tuotteen saa samantien käteen, eikä ole hankkimassa useampaa putelia.
 
Ebaysta litra kotiin viiteenkymppiin, Suomesta http://www.hw-hunt.fi/tuote/89/birchwood-tru-oil-240ml
 
sartzan
11.02.2013 11:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Ebaysta litra kotiin viiteenkymppiin, Suomesta http://www.hw-hunt.fi/tuote/89/birchwood-tru-oil-240ml
 
Litrasta riittää kotitarve-soitinrakentajalla jo jälkipolvillekin. Ei tietty siinä mitään, jos oikeasti hurjaa määrää tarvii. Ite ostin paikkakunnan urheiluliikkeestä, maksoikohan jotain 15 euroa 90 ml pullo. Riittosaa on, basson kaula on käsitelty, runko asialistalla, enkä epäile tökötin loppuvan kesken tämän soittimen kohdalla, epäilen ettei itseasiassa kulu edes loppuun. Useampi tekele jos olisi käsittelyjonossa olisi tuo 250 ml pullo varmasti hyvä ostos. Tuo on ihan tosissaan varsin riittoisaa tavaraa.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
MPU
11.02.2013 14:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Ebaysta litra kotiin viiteenkymppiin, Suomesta http://www.hw-hunt.fi/tuote/89/birchwood-tru-oil-240ml
 
Isossa määrässä ongelma on se, että öljy kovettuu hapettumalla. Kun kerran avaat purkin, se alkaa kovettumaan. Litra pitäisi käyttää aika nopeasti jos haluaisi että öljyn omisnaisuudet pysyvät samanlaisina. Pikkupullo on siinä mielessä parempi ja loppupelissää halvempi kun pois heitettävää on vähemmän.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kojones
11.02.2013 14:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Isossa määrässä ongelma on se, että öljy kovettuu hapettumalla. Kun kerran avaat purkin, se alkaa kovettumaan. Litra pitäisi käyttää aika nopeasti jos haluaisi että öljyn omisnaisuudet pysyvät samanlaisina. Pikkupullo on siinä mielessä parempi ja loppupelissää halvempi kun pois heitettävää on vähemmän.
 
Totta, ja on muuten tiukassa tuo korkki kun pariksi viikoksikin jää kiinni. Mutta eiköhän tuo isompikin pullo muutaman vuoden säily käyttökuntoisena, ainakaan puolessa vuodessa ei itse öljyssä vielä mitään muutoksia ole havaittavissa.
 
MPU
11.02.2013 15:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Totta, ja on muuten tiukassa tuo korkki kun pariksi viikoksikin jää kiinni. Mutta eiköhän tuo isompikin pullo muutaman vuoden säily käyttökuntoisena, ainakaan puolessa vuodessa ei itse öljyssä vielä mitään muutoksia ole havaittavissa.
 
Jossain oli vinkki säilyttää putelia ylösalaisin. Näin korkin alle ei kuivu öljyä jumittamaan sitä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kojones
11.02.2013 15:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jossain oli vinkki säilyttää putelia ylösalaisin. Näin korkin alle ei kuivu öljyä jumittamaan sitä.
 
Simppeliä, käynpä heti kääntämässä. Kiitos.
 
rrroope
12.02.2013 14:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itseäkin kiinnostaa tuo tru-oilin sävytys öljyväreillä. tavoitteena olisi sellainen vintage-kellertävä kaula. tiedän kyllä, että keltaisia tarkoitukseen sopivia petsejä tms. on saatavilla mut ei viitsisi mennä merta edemmäs kalaan, kun öljyvärejä on niin helposti saatavilla. onko kellään kokemuksia?
 
samantien
12.02.2013 16:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tru oil säilyy vähän paremmin, kun ei poista korkin alta paljastuvaa alumiini(?)kalvoa, vaan puhkaisee sen esim. pienellä naulalla. Öljyiset rätit kannattaa hävittää välittömästi polttamalla, tai ainakin pistää ne tiiviiseen lasipurkkiin, jossa on vettä. On melko helposti syttyvää tavaraa se.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
Basismi
13.02.2013 15:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liberonin finishing oilia saa ihan perus rautakaupasta. Ei sen edullisempaa mutta löytyy ainakin helpommin. Pyörittelin aikoinaan myös ulkokalusteöljyä käsissäni, siinä pitäis olla joku UV suoja mukana...
 
Tuskin Birchwood Caseyllä sen maagisempi sekoitus on kuin muillakaan valmistajilla. ;)
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
sartzan
13.02.2013 21:42:20 (muokattu 13.02.2013 21:44:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Liberonin finishing oilia saa ihan perus rautakaupasta. Ei sen edullisempaa mutta löytyy ainakin helpommin. Pyörittelin aikoinaan myös ulkokalusteöljyä käsissäni, siinä pitäis olla joku UV suoja mukana...
 
Tuskin Birchwood Caseyllä sen maagisempi sekoitus on kuin muillakaan valmistajilla. ;)

 
Ainakin noiden käyttö on erilaista, ja työohjeesta päätellen kovin erilaista tököttiä on tuo. Tru-oilin käyttöohje on levitä ja anna kuivua. Siinä kaikki. Öljy on pellavaöljypohjaista systeemiä, jossa on mukaana jonkinlainen hartsi, joka kovettuu. Öljytty pinta ei jää öljyiseksi, "ylimääräisiä" öljyjä ei pyyhitä pois, koska niitä ei jää. Pinta jää jo sellaisenaan kuivaksi ja semi-kiiltäväksi, ja lopputulos on kuin lakattu pinta. Kuivumisen jälkeen voi levittää uuden kerroksen taas, ja antaa kuivua.
 
Tru-oilia myydään myös Beretta-merkkisenä, jonka valmistaja on - ylläripylläri - Birchwood Casey. Löydettävyydessä tuskin on suuressa osassa Suomea ongelmia, joka kaupungista löytynee jonkulainen pyssyjä myyvä urheilu- tai eräliike.
 
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «