Aihe: Konepäivitys, pyydän neuvoja ja vinkkejä kortin valintaan 1 2 | |
---|---|
![]() 06.02.2013 22:29:25 | |
Tuskinpa tuo PCI-E -väylä ihan piakkoin on vanhaksi menossa? Tän päivän emolevyistäkin kun vielä löytyy suurimmasta osasta tavan PCI -väylä, niin voisi olettaa Expressin olevan kuvioissa vielä kauan. Ja kun ko. väylä on eri revisioiltaan siinä määrin yhteensopiva, että noi pienikampaiset x1 kortit (kuten valtaosa pci-e äänikorteista tuntuu olevan) sopii kaikenkokoisiin slotteihin. Sensijaan Firewireä ei tunnu mistään emosta enää valmiina löytyvän. Harmi sinällään. Mulla ei oo ikinä ollut kyllä ongelmaa emolevyyn integroitujen FW -piirien kanssa (kolme eri konetta ollut), eikä ne taatusti oo ollut TI:n piirejä. Liekö sitten RME:n loistokkuutta tuo toimintavarmuus, vai puhdasta tuuria? 22in/10out aktiivista raitaa yleensä päällä. Yhtäkaikki, aika turhalta tuntuu tuota katoavaa tulilankaakaan sen enempää enää vaalia. Joutuu seuraavaks sit hankkimaan erillisen FW -kortin, joka kuolee siinä kuitenkin samaan aikaan kun se pci-e väylä. Jabelle senverran, et omien kokemuksien pohjalta voin vaan vahvasti suositella RME:n kamaa. Toimintavarmuus, vakaus, laatu ja supportti on ihan ykkösluokkaa ja TotalMix on softana sairaan kätevä. | |
![]() 07.02.2013 18:41:10 (muokattu 07.02.2013 18:42:08) | |
Aazi: Sensijaan Firewireä ei tunnu mistään emosta enää valmiina löytyvän. Harmi sinällään. Mulla ei oo ikinä ollut kyllä ongelmaa emolevyyn integroitujen FW -piirien kanssa (kolme eri konetta ollut), eikä ne taatusti oo ollut TI:n piirejä. Liekö sitten RME:n loistokkuutta tuo toimintavarmuus, vai puhdasta tuuria? 22in/10out aktiivista raitaa yleensä päällä. Yhtäkaikki, aika turhalta tuntuu tuota katoavaa tulilankaakaan sen enempää enää vaalia. Joutuu seuraavaks sit hankkimaan erillisen FW -kortin, joka kuolee siinä kuitenkin samaan aikaan kun se pci-e väylä. Muutama ASUS firewirellä ainakin on saatavilla: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … X-AM3-ATX-emolevy#tab-product-specs http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … A1155-ATX-emolevy#tab-product-specs | |
![]() 08.02.2013 19:11:05 (muokattu 08.02.2013 19:11:50) | |
Ostin Soundtoolsilta sen RME AIO:n, siis kortin PCI-e -väylään: http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aio.php Lisäksi otin sen XLR-breakoutkaapelin. Cubasen päivitin 7-versioon, ja siihen PC:hen tuli joku joku Intel-prossu, SSD-levy (vanha kiintolevy jäi sinne datalevyksi) ja 16 G muistia, ja 64 bit Windows 7. Hyvän tuntuinen paketti noin pikaisten ensikokemusten jälkeen. En oo vielä äänittänyt muuta kuin pienet testipätkät kitaraa, mutta yhden rumpumiksauksen tein jo tuossa ihan "oikeesti". Asennuksessa oli yksi kumma ongelma: RME:n hammerfall -softassa (siis sen kortin ajuri tai se käyttöliittymä siihen) tekemäni asetus 96 kHz ei meinannut millään pysyä päällä. Joku tuossa systeemissä kävi aina itsestään muuttamassa sen näytteenottotaajuuden 48 ja sitten 32 kHz, vaikka kaiken piti olla ok. Oletin että emolevyn integroitu äänikortti sotkee hommaa jotenkin, ja kävin disabloimassa sen koneen BIOS-asetuksista, mut sekään ei poistanut ongelmaa. Lopulta vaihdoin sen kortin toiseen PCIe -väylään (siihen pitkään, onko se nyt sit 16* ?), ja sitten ongelma ratkesi. (Vaikka siis kaikki sano mulle ensin että ihan sama mihin paikkaan se kortti tulee). Meinasi mun tietokoneosaamisella mennä jo hermot, mutta ratkesi tuokin sit lopulta ... Kuvaa vaan tuokin hyvin tätä hommaa, että tietokonekauppa vastaa myymistään tuotteista ja musakauppa omstaan, mutta lopulta vain _minä_ vastaan siitä että koko kokoonpano toimii :) Eikä tommoseen oikeen kukaan osannut mitään neuvoa ... itse vaan lopulta kokeilin vaihtaa sitä korttipaikkaa, kun piti jotain kokeilla. Ja vielä: tää ei oo mikään piikki Soundtoolsin suuntaan - siellä oltiin oikeen ystävällisiä, ja koitettiin neuvoa. Ja koko paketin hinta oli siellä erittäin kilpailukykyinen. En ois mistään nettikaupasta saanut korttia + softaa + piuhoja yhtään sen halvemmalla. Eli Soundtoolsia Helsingin Vallillassa voin suositella, jos joku muu on esim. RME:n tai Steingergin tuotteita hankkimassa. | |
![]() 08.02.2013 19:26:41 | |
Jabe:Kuvaa vaan tuokin hyvin tätä hommaa, että tietokonekauppa vastaa myymistään tuotteista ja musakauppa omstaan, mutta lopulta vain _minä_ vastaan siitä että koko kokoonpano toimii :) Eikä tommoseen oikeen kukaan osannut mitään neuvoa ... itse vaan lopulta kokeilin vaihtaa sitä korttipaikkaa, kun piti jotain kokeilla. Tämä on niin totta. Kannattaa rauhassa kasata omaa laitteistoa ja perehtyä vähitellen systeemiinsä. Ihan sama onko sulla mikä käyttöjärjestelmä. Istu ja pala! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)