Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mihin niitä nuotteja sitten oikein tarvitaan?
1 2 3 4 5 6
KanttoriPiiparinen
06.02.2013 14:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha soittajien viisaus vertaa nuottien ja kondomin yhtäläisyyttä. Nuottien kanssa on turvallisempaa, mutta ilman nuotteja kivempaa.
 
Itselleni on tanssimusiikki ollut sen verran selvää kauraa, että on riittänyt kun on saanut tutustua uuteen biisiin nuotista. Sen jälkeen on homma hoitunut ilman kansioiden selaamista.
 
Olen saanut tutustua matkan varrella pelimanneihin, jotka eivät juurikaan nuoteista perusta. -Osa tuskin osaa lukeakaan ja siitä huolimatta homma pelaa.
 
Kaikki meistä tuntevat toki vastakkaisenkin tyypin. Ilman nuotteja ei onnistu metsäkukatkaan.
 
Mikä on oma suhtautumisesi ja omat kokemuksesi näistä hierogflyfeistä?
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
EP
06.02.2013 14:41:13 (muokattu 06.02.2013 14:42:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Vanha soittajien viisaus vertaa nuottien ja kondomin yhtäläisyyttä. Nuottien kanssa on turvallisempaa, mutta ilman nuotteja kivempaa.
 
Itselleni on tanssimusiikki ollut sen verran selvää kauraa, että on riittänyt kun on saanut tutustua uuteen biisiin nuotista. Sen jälkeen on homma hoitunut ilman kansioiden selaamista.
 
Olen saanut tutustua matkan varrella pelimanneihin, jotka eivät juurikaan nuoteista perusta. -Osa tuskin osaa lukeakaan ja siitä huolimatta homma pelaa.
 
Kaikki meistä tuntevat toki vastakkaisenkin tyypin. Ilman nuotteja ei onnistu metsäkukatkaan.
 
Mikä on oma suhtautumisesi ja omat kokemuksesi näistä hierogflyfeistä?

 
Riippuu biiseistä, tanssimusiikissa esimerkiksi tangot on sellaisia missä rytmiryhmälle (basso, rummut) aika tärkeät.
Soolosoittimille ainakin introt, taustat "koristeineen", mahdollinen soolo..
Tietenkin jos ennestään tutut biisit, nuottien tarve vähenee.
 
E: Kaikista ennestään tuntemattomista biiseistä jonkin näköinen lappu helpottaa.
 
KoskPaavo
06.02.2013 14:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman nuotteja jää varsinaiseen soittoon ja tulkintaan tilaa. Tietysti ensin pitää mahdollisimman tarkasti nuoteista kappale opetella. mulla on vuosikymmenien aikana tullut hyvä muisti tuohon, 4-5 kertaa kun nuoteista tsiigaan niin se jää ikäänkuin kuvana päähän.
Edelleenkin joillakin soittourpoilla on käsitys että ne hirveät nuottikansiot naaman edessä antavat yleisölle ikäänkuin ammattitaitoisemman kuvan. Mulla on koko soittohistorian ajan ollut semmoinen toisenlainen käsitys, ylen komeeta on kun voi sanoa että "tosta vaan kirnu käyntiin".
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
06.02.2013 15:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo:
..Edelleenkin joillakin soittourpoilla on käsitys että ne hirveät nuottikansiot naaman edessä antavat yleisölle ikäänkuin ammattitaitoisemman kuvan. Mulla on koko soittohistorian ajan ollut semmoinen toisenlainen käsitys, ylen komeeta on kun voi sanoa että "tosta vaan kirnu käyntiin".

 
Se on vaan niin, että vaikka itselle biisit on tuttuja niin ei välttämättä muille?
Tekemällä tuuraajillekin laput homma on paljon mielenkiintoisempaa, jos biisit tuttuja niitä ei tietenkään tarvita.
 
jajuhani
06.02.2013 15:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Ilman nuotteja jää varsinaiseen soittoon ja tulkintaan tilaa. Tietysti ensin pitää mahdollisimman tarkasti nuoteista kappale opetella. mulla on vuosikymmenien aikana tullut hyvä muisti tuohon, 4-5 kertaa kun nuoteista tsiigaan niin se jää ikäänkuin kuvana päähän.
Edelleenkin joillakin soittourpoilla on käsitys että ne hirveät nuottikansiot naaman edessä antavat yleisölle ikäänkuin ammattitaitoisemman kuvan. Mulla on koko soittohistorian ajan ollut semmoinen toisenlainen käsitys, ylen komeeta on kun voi sanoa että "tosta vaan kirnu käyntiin".

 
Kun kappale on "opittu" nuoteista, voi hyvinkin tulkita. Nuotti on vain ohje, ei tarvitse "orjallisesti" noudattaa. Hyvä pelimanni osaa sitten tulkita. Tuo kommentti, että on komeeta soittaa ilman nuottia on tietysti makuasia. Onhan se toisaalta komeeta, kun on tyylikkäät nuottitelineet ja laput kaikilla. Yleisöön näyttää tosi hyvältä esim. Dallapè:n telineet. Eihän niitä lappuja tarvi koko ajan tuijotella!
 
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
tarmo
06.02.2013 15:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieluummin lappu kuin arvotut soinnut ja melodiat. Lopputulos ratkaisee.
 
Hyvä prima vista - vaikka kuinka käyttäisi lappua vain "tukena" - on myös kirous, silloin on suurempi kynnys ihan oikeasti miettiä mitä soittaa. Kuuden setin humppakeikoilla saattaa helposti mennä nollat tauluun...
 
Toisaalta on niitäkin nähty, joilla on biisit "päässä" ja se pää arpoo sitten niitä mitäsattuusinnepäin -sointuja.
 
On ammattitaitoa osata lukea nuotit, mutta yhtä lailla on ammattitaitoa osata soittaa biisit ilman nuotteja. Painotan itse mielelläni jälkimmäistä. Jos osaa sekä biisit että nuotit vain auttavasti, kannattaa jäädä himaan treenaamaan.
 
haitari
06.02.2013 15:47:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä tuntuu pää olevan niin paljon ajatuksia täynnä, ettei millään kaikki biisit jää mieleen tai ainakaan sointurakenteet. Mappi on kiva olla mukana, mutta vakiobändin kanssa homma hoituu suht jees ilmankin. Harvemmin soitettavat kappaleet vaatii vähän mapin tsekkailua.
 
Toisen bändin kanssa biisit ovat vähän tuoreempaa ja snadisti kimuranttia, että on pakko olla laput edessä, jotta kaikki jäsenet tietää miten ja mistä pitäis mennä.
 
Tuurauskeikat kyllä on kiva hoitaa mappien kanssa, vaikka sitten omien joista poimii tarvittavat biisit. Pari kertaa eri solistit ovat pyytäneet tuuraamaan ja kun olen kysellyt mappeja, ei niitä ole ollut ja kun on kysellyt biisilistaa, ei arvon solistilla ole ollut hajuakaan miltä lentokorkeudelta menee. Siinä vaiheessa olen kiittänyt ja kumartanut. Mielestäni ei tartte hatusta vetää tuntemattomia biisejä tai käyttää kolmea päivää kirjastossa lappuja etsiessä ja treenatessa.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
haitari
06.02.2013 15:52:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: ...Toisaalta on niitäkin nähty, joilla on biisit "päässä" ja se pää arpoo sitten niitä mitäsattuusinnepäin -sointuja.
 
On ammattitaitoa osata lukea nuotit, mutta yhtä lailla on ammattitaitoa osata soittaa biisit ilman nuotteja. Painotan itse mielelläni jälkimmäistä. Jos osaa sekä biisit että nuotit vain auttavasti, kannattaa jäädä himaan treenaamaan.

 
Joo, joka biisin alussa joutuu antamaan "äänimerkin", jotta soittajatoveri löytää oikean äänen ja sitten vaikka sointukulut ovat sinnepäin, eivät kuitenkaan tue biisin rakennetta. Vähän niinkuin, että yllättävän lähellä kuitenkaan osumatta.
 
On kokemusta sellaisestakin, että basistille piti aina antaa tuo äänimerkki ja rumpalille piti kertoa, että tämä biisi on sellainen ja tällainen tollaisella tempolla, kun ei edes biisilistaa viitsinyt ottaa esille. Turhauttavaa.
 
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
EP
06.02.2013 17:06:24 (muokattu 06.02.2013 17:07:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari:
 
..Tuurauskeikat kyllä on kiva hoitaa mappien kanssa, vaikka sitten omien joista poimii tarvittavat biisit.

 
Mä en koskaan saanu haukkumisia tuuraajilta kun oli tarjota laput.
 
Pari kertaa eri solistit ovat pyytäneet tuuraamaan ja kun olen kysellyt mappeja, ei niitä ole ollut ja kun on kysellyt biisilistaa, ei arvon solistilla ole ollut hajuakaan miltä lentokorkeudelta menee..
 
Toi ei ole kyllä läheskään aina se solistin vika.
 
On kokemusta sellaisestakin, että basistille piti aina antaa tuo äänimerkki ja rumpalille piti kertoa, että tämä biisi on sellainen ja tällainen tollaisella tempolla, kun ei edes biisilistaa viitsinyt ottaa esille. Turhauttavaa.
 
Jep, silloin pitää vaan "sopeutua" tilanteeseen ja hoitaa homma niin :D
 
Epämuusikko
06.02.2013 17:53:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleistettävyys, tapauskohtaisuus ja "ei joko-tai" -mentaliteetti.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
walttoni
07.02.2013 00:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jajuhani: Kun kappale on "opittu" nuoteista, voi hyvinkin tulkita. Nuotti on vain ohje, ei tarvitse "orjallisesti" noudattaa. Hyvä pelimanni osaa sitten tulkita. Tuo kommentti, että on komeeta soittaa ilman nuottia on tietysti makuasia. Onhan se toisaalta komeeta, kun on tyylikkäät nuottitelineet ja laput kaikilla. Yleisöön näyttää tosi hyvältä esim. Dallapè:n telineet. Eihän niitä lappuja tarvi koko ajan tuijotella!
 
No justiinsa. Rakennuspiirrustuksiakaan ei tarvitse noudattaa, jos haluaa tulkita. Jättää katon tuosta, ja perustukset tuosta ja ikkunalasit tuosta ja hyvä tulee.
 
Säestystehtävissä nuotteja tarvitaan. Suurin osa meistä tarvitsee.
 
Rokkiosastolla ne eivät taas kuulu kuvioon ollenkaan.
 
Olen mä pari tanssibändiä nähnyt, jotka on opetelleet ohjelmistonsa ulkoa.
 
COVS2.
pekkajau
07.02.2013 00:34:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perus-huttu kyllä löytyy ihan kaalista. Onneksi tuo tangon-soitto "kyttäily" on vähentynyt ihan kiitettävästi viime aikoina. Joissain häissä pitää vähän lapuista kahtoa!
 
EP
07.02.2013 00:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Perus-huttu kyllä löytyy ihan kaalista. Onneksi tuo tangon-soitto "kyttäily" on vähentynyt ihan kiitettävästi viime aikoina. Joissain häissä pitää vähän lapuista kahtoa!
 
Hah! ..liian lyhyt hokaisu :/
 
pekkajau
07.02.2013 01:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Hah! ..liian lyhyt hokaisu :/
 
Nykyään ykskään rumpali ei osaa soittaa tangoa!Funkkia kyllä löytyy vaikka valssiin!
 
Jucciz
07.02.2013 02:43:50 (muokattu 07.02.2013 03:03:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Mikä on oma suhtautumisesi ja omat kokemuksesi näistä hierogflyfeistä?
 
Kirjoitan sujuvasti, ja ihan työksenikin, satoja biisejä vuosittain.
 
Se lukemispuoli taas... ei oo ikinä ollut mun juttu keikalla ja siksipä prima vistani onkin varsin heikko. Tähän mennessä homma ei ole muodostunut ongelmaksi, koska pystyn opettelemaan kymmeniä tanssi-/bile-/iskelmä-/poprock-biisejä tarvittaessa ulkoa parissa viikossa - kerran tuli testattua ja siitä nää tän genren keikkahommat omalla kohdallani oikeastaan alkoivatkin. Sointulapuista kyllä pystyn yleensä vetämään tuntemattomiakin biisejä aivan hyvin, mutta jos viivastolla on tiheä rykelmä palleroita ja risuaitaa, pysyttelen mieluummin joko komppauksessa tai sitten vedän hatusta jotain mahdollisimman tyylinmukaista. Pelaan ihan hirveästi korvillani, mistä syystä monesti lapun lukeminen "unohtuu" kesken biisin, vaikka olisi siis ventovieras ralli. Mieluummin reagoin siihen, mitä ympärillä tapahtuu.
 
Kaikissa tähänastisissa "yli kahden keikan kokoonpanoissa" olen hankkiutunut mapeista eroon mahdollisimman pian, yleensä viimeistään juuri parin keikan jälkeen. On vaan kivempi soittaa, kun tietää, miten biisi menee, eikä sitä tartte luntata mistään. Jos koko bändi pyrkii samaan, päästään paremmin musiikin ja yhteissoiton ytimeen kun soittajat pääsevät kommunikoimaan toistensa kanssa eikä mappien kanssa. Oishan se tietysti kätevää olla niin kova prima vista -mies, että mikä tahansa lähtis lapusta milloin vaan: ei tarttis kotona tutustua biiseihin ollenkaan.
 
Vaan toistaalta, mää mieluummin en vaan ota koko mappia lavalle, jos suinkin mahdollista - ja tähän mennessä on aina ollut aikaa tutustua ohjelmistoon ennalta - kyllä se mun kohdalla takaa paremman lopputuloksen. Arvostan kyllä ihan hiton korkealle etenkin kitaristeja, jotka soittavat myös viivastolta kaiken, sellaisia kavereita ei nimittäin ole tässä maassa liikaa! Omasta nuotinluvusta vielä sen verran, että jos kappaleesta ei ole äänitallennetta, pystyn kyllä opettelemaan sen nuoteistakin, mutta kyllä siihen yleensä tarvitaan aikaa edes hieman enemmän kuin mitä itse kappale kestää.
 
Muutamilla tanssikeikoilla on ollut tilanteita, joissa on vedetty joku yksittäinen valssi, foksi tai vastaava, johon ei mitään lappua ole ollut saatavilla. Mulle on annettu vaan sävellaji ja "yy-kaa-koo-nee" - ja yleensä on mennyt ihan täydestä. Elävästi on jäänyt mieleen esim. muutamia valsseja, joita en ole ikinä edes kuullut ja olen silti onnistunut soittamaan ne kokonaan oikein. Kun basisti soittaa perusäänen ykköselle, siinähän on hyvin aikaa vielä tunnistaa sävel ja rykäistä sitten kakkoselle ja kolmoselle jokin niistä kolmesta-neljästä soinnusta, jotka kappaleen aikana toistuvat. Noi tilanteet on itse asiassa ihan hauskoja, koska ei tanssikeikat yleensä niin vakavia ole - tällainen heittäytyminen on lystikästä. "Onks siitä lappua? Ai ei, no mennään vaan!"-mentaliteetti on ihan tervettä näissä touhuissa. :)
 
Ja jos tästä aiheesta saa vielä hetken jatkaa, niin te solistit, jotka pyydätte soittajia keikoillenne tuuraamaan: mun mielestä teidän velvollisuus on pitää huoli siitä, että soittajalle on asiaankuuluva materiaali olemassa. Nykyaikana on hiton helppoa kerätä pdf- ja mp3-varastot kaikesta mahdollisesta ohjelmistosta ja jakaa ne netin kautta tuuraajille - esim. Dropbox on aivan verraton työkalu tähän. On todella itsekästä ja epäkohteliasta lähettää esim. pelkkä settilista ja toivoa, että soittajaparka löytää nuotit jostain - ja kun ne sovitukset kuitenkin yleensä ovat jotain "vähän" muuta kuin mitä toivelaulukirjassa lukee. Mun mielestä on osa artistin ammattitaitoa, että ohjelmisto on kasassa ja siihen löytyy tarvittava materiaali soittajille.
 
Luotettavilta tahoilta (ja myös omien kokemuksieni pohjalta) olen saanut ymmärtää, että jopa sangen nimekkäiden artistien mapit saattavat olla täysin retuperällä - jos niitä edes on. Laput voivat olla mitä tahansa käsin kirjoitettua suttua, useaan kertaan kopioitua toivelalukirjanuottia väärästä sävellajista... tai sitten toisinaan oikein hyviä komppilappuja, joissa on kaikki mitä pitääkin. Kyllä - olen tehnyt yhden opinnäyteyön tästä aiheesta ja mielipiteeni ovat paikoin aika voimakkaita, mutta oon aatellut, että ehkäpä joku saattaa toisinaan oppiakin jotain, jos ihan ääneen kerron, miten asiat voisi tehdä paremmin.
 
Jos muuten tarviitte hyviä bändilappuja, multa niitä saa. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
EP
07.02.2013 03:06:32 (muokattu 07.02.2013 03:45:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ..ei tanssikeikat yleensä niin vakavia ole - tällainen heittäytyminen on lystikästä. "Onks siitä lappua? Ai ei, no mennään vaan!"-mentaliteetti on ihan tervettä näissä touhuissa. :)
 
Jep, ei pitäisi olla kovin vakavaa.
 
Ja jos tästä aiheesta saa vielä hetken jatkaa, niin te solistit, jotka pyydätte soittajia keikoillenne tuuraamaan: mun mielestä teidän velvollisuus on pitää huoli siitä, että soittajalle on asiaankuuluva materiaali olemassa.
 
Mä oon törmänny moneen solistiin myös jolla ei materiaaleja ja korkeuksia ole, yleensä johtunut tietämättömyydestä ja myös siitä, ettei hänelle ole kukaan niitä edes kertonut vaan ne on (LISÄYS: siihen asti aina) menty tyyliin "laulas pätkä ..joo tosta se menee niin kun arvelinkin" jne. jne.
 
On todella itsekästä ja epäkohteliasta lähettää esim. pelkkä settilista ja toivoa, että soittajaparka löytää nuotit jostain - ja kun ne sovitukset kuitenkin yleensä ovat jotain "vähän" muuta kuin mitä toivelaulukirjassa lukee. Mun mielestä on osa artistin ammattitaitoa, että ohjelmisto on kasassa ja siihen löytyy tarvittava materiaali soittajille. Luotettavilta tahoilta (ja myös omien kokemuksieni pohjalta) olen saanut ymmärtää, että jopa sangen nimekkäiden artistien mapit saattavat olla täysin retuperällä - jos niitä edes on.
 
Aivan, viittaan edelliseen ja lisäksi ..onneksi koulutusta tähänkin on nykyään olemassa esim. IKATA :n artistikurssi minne aikanaan meidän pändin solistin ohjasin ja oli oikein mielissään myöhemmin.
 
http://aikkari.lpkky.fi/artisti/
 
KoskPaavo
07.02.2013 03:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vertaas EP tätä edellistä kommenttiasi muutama taaksepäin kirjottamaasi.
 
Pari kertaa eri solistit ovat pyytäneet tuuraamaan ja kun olen kysellyt mappeja, ei niitä ole ollut ja kun on kysellyt biisilistaa, ei arvon solistilla ole ollut hajuakaan miltä lentokorkeudelta menee..

EP: Toi ei ole kyllä läheskään aina se solistin vika.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
EP
07.02.2013 03:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Vertaas EP tätä edellistä kommenttiasi muutama taaksepäin kirjottamaasi.
 
Pari kertaa eri solistit ovat pyytäneet tuuraamaan ja kun olen kysellyt mappeja, ei niitä ole ollut ja kun on kysellyt biisilistaa, ei arvon solistilla ole ollut hajuakaan miltä lentokorkeudelta menee..

EP: Toi ei ole kyllä läheskään aina se solistin vika.

 
Mitäs ristiriitaa siinä on?
Ei se ole solistin vika jos korkeuksia ei ole hänelle kerrottu ja tää ilmenee tietenkin sellaisilla laulajilla jotka eivät yleensä itse soita mitään instrumenttia.
 
Ukko
07.02.2013 08:46:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

walttoni: No justiinsa. Rakennuspiirrustuksiakaan ei tarvitse noudattaa, jos haluaa tulkita. Jättää katon tuosta, ja perustukset tuosta ja ikkunalasit tuosta ja hyvä tulee.
 
No noinhan sitä nykyään tehdäänkin. Kun halvalla tilataan niin sitä myös saadaan.
 
Säestystehtävissä nuotteja tarvitaan. Suurin osa meistä tarvitsee.
 
Juu
 
Rokkiosastolla ne eivät taas kuulu kuvioon ollenkaan.
 
Riippuu kai mitä rokkia soittaa ja kuka soittaa.
 
Olen mä pari tanssibändiä nähnyt, jotka on opetelleet ohjelmistonsa ulkoa.
 
Jos ei vuosia samat biisit vetäneenä kykene laputta vetäsemään, jättäköön muille.
 
COVS jäsen nro 6
Epämuusikko
07.02.2013 08:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP:
 
http://aikkari.lpkky.fi/artisti/

 
MIKÄ TÄMÄ ON???
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «