Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: monipuolinen biisi pääsykokeeseen
1
Allix
30.01.2013 19:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis tässä keksiä biisi, jonka soittaiin lukion musalinjan pääsykokeessa. Joku monipuolinen haastava biisi jossa olis vähän slap-bassoo ja muuta.. Haluisin kanssa soittaa ilman taustaa varmaan ku tulis siitä vähän säätöö siihe.. että biisi ehdotuksia kiitos:)
 
J.Hollström
30.01.2013 20:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tossa käynyt jonkun verran seuraamassa lukioikäisten soittoa ja huonoimmin on vetäneet ne jotka yrittävät esitellä temppuja joita ne ei hallitse ja jotka ei sovi edes biisiin.
 
Eli enemmin joku kappale mikä menee hyvin kuin semmonen missä yritettään näyttää kaikki "hienot" kikat. Ne jotka ymmärtää soiton päälle arvostaa enemmän perushommaa kuin jotain läpyttelyä.
 
cthulhu98
30.01.2013 21:24:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen Town menee aina läpi. Ja sen voi myös släpätä kuten Miller tekee. ;)
Tutustu Primukseen, sieltä löytää parhaillaan samasta biisistä sormisoittoo, täppäystä, släppäystä, kauniita ääniä basistin suusta...
Rushin Leave That Thing Alonesta löytyy rockia, funkia, jatsia, progeiluu.
Avishai Cohenin Smash on myöskin hauska teos.
Lista on loputon......
 
Respect my authoritah!
Funkånaut
30.01.2013 21:36:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Oon tossa käynyt jonkun verran seuraamassa lukioikäisten soittoa ja huonoimmin on vetäneet ne jotka yrittävät esitellä temppuja joita ne ei hallitse ja jotka ei sovi edes biisiin.
 
Eli enemmin joku kappale mikä menee hyvin kuin semmonen missä yritettään näyttää kaikki "hienot" kikat. Ne jotka ymmärtää soiton päälle arvostaa enemmän perushommaa kuin jotain läpyttelyä.

 
Samaa mieltä. What's Going On vois olla mainio veto.
 
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
stragowa
30.01.2013 22:07:24 (muokattu 30.01.2013 22:08:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äh.. Ei slap-soitto ole musikaalisen soiton mitta. Mun mielestä. Mutta ymmärrän silti kunnianhimosi ja nostan hattua sille.
 
Omalla kohdalla hyvin toimineita pääsykoebiisejä on olleet:
- Sir. Duke
- Spain
- Armando's Rhumba
 
Voisin kuvitella että Stevie Wonderin Isn't she lovely vois olla myös hyvä kappale jos siihen sisällyttää soolon. Mun mielestä siinä on oikein messevä sointukierto soolon soittoon.
 
EDIT: What's going on on kaiketi myös ollut melkoinen pääsykoestandardikappale.
 
Vessajono
30.01.2013 22:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cthulhu98: Rushin Leave That Thing Alonesta löytyy rockia, funkia, jatsia, progeiluu.
 
Vaikka siinä nyt vähän swingiä tapaillaankin niin en kyllä parhaalla tahdollanikaan kykene löytämään jazzia tuosta biisistä.
 
Joku niistä n. miljoonasta James Jamersonin soittamasta listahitistä vois olla aika ässä valinta.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
J.Nikkanen
30.01.2013 22:50:14 (muokattu 30.01.2013 22:52:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle yksi soitonopettaja mietiskeli ääneen että kun on noissa tilanteissa ollut, niin kiinnittää huomiota siihen että vetääkö uskottavasti. Ei se että haparoi jonkun "hienon" slap-tap-pop systeemin, vaan että homma soljuu, sormitukset toimii ja soittaja uskoo itsekkin siihen mitä tekee. Sir Dukea silloin käytiin läpi.
 
Mun ei ole tarvinnut koskaan mihkään hakea ja soittotaitoa (onneksi) "väläytellä", mutta tuo(kin) keskustelu oli sellainen joka on jäänyt mieleen.
 
Tää on (täälläkin moneen kertaan vissiin nähty) vaan niin vitin kova. Vedät näin, toki puhut vaan nuo samat höpinät suomeksi!
 
http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4
 
edit: Tai sitten vaan mopo rotkoon ja King Crimsonin 21st Century Schizoid Man ilman säestystä!
 
http://www.youtube.com/watch?v=99T0nXhRDoU
Funkånaut
30.01.2013 23:49:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: edit: Tai sitten vaan mopo rotkoon ja King Crimsonin 21st Century Schizoid Man ilman säestystä!
 
http://www.youtube.com/watch?v=99T0nXhRDoU

 
The Reddingsin kappale The Awakening on kans kunnon "mopo rotkoon"-henkinen ratkaisu. http://www.youtube.com/watch?v=2QFv4nq9n9w
 
Jos ton rallin tikkaa uskottavasti, niin...
 
"Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen Kuuntelen tämmöistä
JudeJude
31.01.2013 23:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitin just tuon yllä mainitun Armando's Rhumban silloin kymmenen vuotta sitten Sibis-lukion pääsykokeessa, ja sisään pääsin.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
absqua
01.02.2013 21:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Mä soitin just tuon yllä mainitun Armando's Rhumban silloin kymmenen vuotta sitten Sibis-lukion pääsykokeessa, ja sisään pääsin.
 
Toi on hyvä valinta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
öl m
05.02.2013 16:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten muutamat muutkin ovat maininneet, hyvä perusgroove, ei turhia kikkailuja. Itselläni oli joskus Canteloupe Island vapaavalintaisena rallina parissakin kokeessa.
 
http://www.mikseri.net/user/kasmra
evilpet
05.02.2013 21:21:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Armando's Rhumballe ääni täältäkin. Sillä itsekin pääsin yksistä pääsykokeista läpi noin 15 vuotta sitten...
 
Kapuli14
11.02.2013 18:46:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite vedin Nirvanan Lounge Actin säkeistön ja kertsin, ja 5/5 tuli pääsykoe arvosanaksi. Sanoivat, että oli hyvä tatsi bassoon. Ei sen mikään super nopea slap-linja tartte olla. Kyllä tollasella kivalla pop bassolinjalla pärjää.
 
Millä luulit että mika soitti? Trumpettivahvarilla?
JukkaPena
11.02.2013 21:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dave Grusinin Friends and Strangers on mun mielestä aika kattava pääsykoebiisi beat/funk -musassa. Biisi tosin vaatis bändin käyttöä, mutta kai sen jämäkällä taimilla voi soolonakin esittää.
 
http://www.youtube.com/watch?v=W57v0t29_gw
 
1. Melodista ainesta bassolla (intro).
2. 16-osapohjasen riffin hallinta.
3. Biisin teema myös istuu hyvin bassolle.
4. Bassosoolon ponnahduslautana voi hyvin käyttää tuota Marcus Millerin levyversiolla soittamaa sooloa.
5. A-osan riffiä oon itse soittanut slapilla soittamala ekan äänen normaalilta korkeudelta poppina ja loput F-sävelet oktaavia matalampaa slappina ja lopun riffin vähän mukaillen. Riffin kasassa pitäminen ja staattisuuden säilyttäminen on toisaalta jo osoitus soittotaidosta.
 
Herbie Hancock: Chameleon
 
1. Riffi toimii hyvin sooolona groovailuna.
2. Teema istuu hyvin bassolle.
3. Mahdollisuus unohtaa riffi ja groovailla biisin sointuja (Bbm7-Eb7) soittamalla niitä ns. 3-note voicingeina esim. Bb7: Bb Ab Db (äänet alhaalta ylös) tai Eb7 kohdalla Eb G Db.
4. Sooloa voi soittaa riffittelemällä tai lurittelemalla Eb-dominanttibeboppia (sama kuin Eb-duuri, mutta Db ja Eb väliin vielä kromaattisenä "ohitussävelenä" D niin kuulostaa jazzilta. Samaa skaalaa menee molempien sointujen päälle.
 
Suosittelen todelakin bändin käyttämistä koesoitossa, koska soittavan rumpalin läsnäolo antaa anteeksi, jos oma time ei pidä koko aikaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «