Aihe: monipuolinen biisi pääsykokeeseen | 1 |
---|
|
Pitäis tässä keksiä biisi, jonka soittaiin lukion musalinjan pääsykokeessa. Joku monipuolinen haastava biisi jossa olis vähän slap-bassoo ja muuta.. Haluisin kanssa soittaa ilman taustaa varmaan ku tulis siitä vähän säätöö siihe.. että biisi ehdotuksia kiitos:) |
|
Oon tossa käynyt jonkun verran seuraamassa lukioikäisten soittoa ja huonoimmin on vetäneet ne jotka yrittävät esitellä temppuja joita ne ei hallitse ja jotka ei sovi edes biisiin. Eli enemmin joku kappale mikä menee hyvin kuin semmonen missä yritettään näyttää kaikki "hienot" kikat. Ne jotka ymmärtää soiton päälle arvostaa enemmän perushommaa kuin jotain läpyttelyä. |
|
Teen Town menee aina läpi. Ja sen voi myös släpätä kuten Miller tekee. ;) Tutustu Primukseen, sieltä löytää parhaillaan samasta biisistä sormisoittoo, täppäystä, släppäystä, kauniita ääniä basistin suusta... Rushin Leave That Thing Alonesta löytyy rockia, funkia, jatsia, progeiluu. Avishai Cohenin Smash on myöskin hauska teos. Lista on loputon...... Respect my authoritah! |
|
J.Hollström: Oon tossa käynyt jonkun verran seuraamassa lukioikäisten soittoa ja huonoimmin on vetäneet ne jotka yrittävät esitellä temppuja joita ne ei hallitse ja jotka ei sovi edes biisiin. Eli enemmin joku kappale mikä menee hyvin kuin semmonen missä yritettään näyttää kaikki "hienot" kikat. Ne jotka ymmärtää soiton päälle arvostaa enemmän perushommaa kuin jotain läpyttelyä. Samaa mieltä. What's Going On vois olla mainio veto. "Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen
Kuuntelen tämmöistä |
stragowa 30.01.2013 22:07:24 (muokattu 30.01.2013 22:08:52) | |
|
Äh.. Ei slap-soitto ole musikaalisen soiton mitta. Mun mielestä. Mutta ymmärrän silti kunnianhimosi ja nostan hattua sille. Omalla kohdalla hyvin toimineita pääsykoebiisejä on olleet: - Sir. Duke - Spain - Armando's Rhumba Voisin kuvitella että Stevie Wonderin Isn't she lovely vois olla myös hyvä kappale jos siihen sisällyttää soolon. Mun mielestä siinä on oikein messevä sointukierto soolon soittoon. EDIT: What's going on on kaiketi myös ollut melkoinen pääsykoestandardikappale. |
|
cthulhu98: Rushin Leave That Thing Alonesta löytyy rockia, funkia, jatsia, progeiluu. Vaikka siinä nyt vähän swingiä tapaillaankin niin en kyllä parhaalla tahdollanikaan kykene löytämään jazzia tuosta biisistä. Joku niistä n. miljoonasta James Jamersonin soittamasta listahitistä vois olla aika ässä valinta. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." |
J.Nikkanen 30.01.2013 22:50:14 (muokattu 30.01.2013 22:52:20) | |
|
Mulle yksi soitonopettaja mietiskeli ääneen että kun on noissa tilanteissa ollut, niin kiinnittää huomiota siihen että vetääkö uskottavasti. Ei se että haparoi jonkun "hienon" slap-tap-pop systeemin, vaan että homma soljuu, sormitukset toimii ja soittaja uskoo itsekkin siihen mitä tekee. Sir Dukea silloin käytiin läpi. Mun ei ole tarvinnut koskaan mihkään hakea ja soittotaitoa (onneksi) "väläytellä", mutta tuo(kin) keskustelu oli sellainen joka on jäänyt mieleen. Tää on (täälläkin moneen kertaan vissiin nähty) vaan niin vitin kova. Vedät näin, toki puhut vaan nuo samat höpinät suomeksi! http://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4 edit: Tai sitten vaan mopo rotkoon ja King Crimsonin 21st Century Schizoid Man ilman säestystä! http://www.youtube.com/watch?v=99T0nXhRDoU |
|
J.Nikkanen: edit: Tai sitten vaan mopo rotkoon ja King Crimsonin 21st Century Schizoid Man ilman säestystä! http://www.youtube.com/watch?v=99T0nXhRDoU The Reddingsin kappale The Awakening on kans kunnon "mopo rotkoon"-henkinen ratkaisu. http://www.youtube.com/watch?v=2QFv4nq9n9w Jos ton rallin tikkaa uskottavasti, niin... "Itse vosin opettaa naisille rumpujen soittoa, jos saisin itse vastalahjaksi ala-majavaa." - heikkijarvinen
Kuuntelen tämmöistä |
|
Mä soitin just tuon yllä mainitun Armando's Rhumban silloin kymmenen vuotta sitten Sibis-lukion pääsykokeessa, ja sisään pääsin. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
|
JudeJude: Mä soitin just tuon yllä mainitun Armando's Rhumban silloin kymmenen vuotta sitten Sibis-lukion pääsykokeessa, ja sisään pääsin. Toi on hyvä valinta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
öl m 05.02.2013 16:58:19 | |
|
Kuten muutamat muutkin ovat maininneet, hyvä perusgroove, ei turhia kikkailuja. Itselläni oli joskus Canteloupe Island vapaavalintaisena rallina parissakin kokeessa. http://www.mikseri.net/user/kasmra |
|
Armando's Rhumballe ääni täältäkin. Sillä itsekin pääsin yksistä pääsykokeista läpi noin 15 vuotta sitten... |
|
Ite vedin Nirvanan Lounge Actin säkeistön ja kertsin, ja 5/5 tuli pääsykoe arvosanaksi. Sanoivat, että oli hyvä tatsi bassoon. Ei sen mikään super nopea slap-linja tartte olla. Kyllä tollasella kivalla pop bassolinjalla pärjää. Millä luulit että mika soitti? Trumpettivahvarilla? |
|
Dave Grusinin Friends and Strangers on mun mielestä aika kattava pääsykoebiisi beat/funk -musassa. Biisi tosin vaatis bändin käyttöä, mutta kai sen jämäkällä taimilla voi soolonakin esittää. http://www.youtube.com/watch?v=W57v0t29_gw 1. Melodista ainesta bassolla (intro). 2. 16-osapohjasen riffin hallinta. 3. Biisin teema myös istuu hyvin bassolle. 4. Bassosoolon ponnahduslautana voi hyvin käyttää tuota Marcus Millerin levyversiolla soittamaa sooloa. 5. A-osan riffiä oon itse soittanut slapilla soittamala ekan äänen normaalilta korkeudelta poppina ja loput F-sävelet oktaavia matalampaa slappina ja lopun riffin vähän mukaillen. Riffin kasassa pitäminen ja staattisuuden säilyttäminen on toisaalta jo osoitus soittotaidosta. Herbie Hancock: Chameleon 1. Riffi toimii hyvin sooolona groovailuna. 2. Teema istuu hyvin bassolle. 3. Mahdollisuus unohtaa riffi ja groovailla biisin sointuja (Bbm7-Eb7) soittamalla niitä ns. 3-note voicingeina esim. Bb7: Bb Ab Db (äänet alhaalta ylös) tai Eb7 kohdalla Eb G Db. 4. Sooloa voi soittaa riffittelemällä tai lurittelemalla Eb-dominanttibeboppia (sama kuin Eb-duuri, mutta Db ja Eb väliin vielä kromaattisenä "ohitussävelenä" D niin kuulostaa jazzilta. Samaa skaalaa menee molempien sointujen päälle. Suosittelen todelakin bändin käyttämistä koesoitossa, koska soittavan rumpalin läsnäolo antaa anteeksi, jos oma time ei pidä koko aikaa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|