Aihe: Macci vai Wintoosa?
1 2 3 4 5 6
Esp
30.01.2013 22:27:21

JAV: PC oli aikoinaan IBM yhtiön kehittämä standardi, jolla markkinoiden useimmat koneet ja laitteet saatiin yhteensopiviksi. Apple ei tuohon kelkkaan lähtenyt vaan alkoi kilpailijaksi. Tämän vuoksi on perusteltua puhua PC ja Mac koneista, joskin molemmat ovat personal computereja. Tällä logiikalla PC = avoimen ympäristön kone ja Mac suljetun.

IBM PC tuli vuonna 1981, Applen II vuonna 1977. Molemmat menivät personal computer termin alle.

Olen kai sitten outo kun minulle personal computer on PC, eikä käyttis muuta tätä miksikään.

Millä termillä sitten Atarin ja Commodoren (mukaanlukien Amiga) koneita kutsuttiin, en enää muista? Suomessahan niitä muistaakseni sanottiin mikroiksi (micro computer), mutta oliko tuo termi laajemmin käytössä?

(sori offtopic)
Täh?!?
JAV
30.01.2013 23:19:49
Esp: IBM PC tuli vuonna 1981, Applen II vuonna 1977. Molemmat menivät personal computer termin alle.

Olen kai sitten outo kun minulle personal computer on PC, eikä käyttis muuta tätä miksikään.

Millä termillä sitten Atarin ja Commodoren (mukaanlukien Amiga) koneita kutsuttiin, en enää muista? Suomessahan niitä muistaakseni sanottiin mikroiksi (micro computer), mutta oliko tuo termi laajemmin käytössä?

(sori offtopic)

Jatketaan vielä ketjun vierestä :D

Kotitietokone, kotimikro tai mikro tais olla aika yleisesti käytössä noista halvoista koneista. PC on itseasiassa kaksi eri lyhennystä, tuo personal computer, tai sitten vakiintunut lyhenne standardista IBM PC. Tuo PC sanan käyttö on siis jäänne noilta ajoilta, kun eri alustoja vertaillaan keskenään.
L.Ruoska
30.01.2013 23:24:11

lasal: eli oli sit' tosiaan Reaper? Jonka pitäisi olla "cpu-kevyt". Joo, plugaritkin voivat homman kaataa. Linuxilaiset yhä sen Ardourin varassa?

http://forum.cockos.com/showthread.php?t=117332

Tsekkaa tuolta, yleinen consensus tuntuis olevan että odotetaan taas pari vuotta ja kokeillaan uudestaan :)
Do you want your possessions identified? (y/n)
Kurb
30.01.2013 23:54:52
Niq: Itse vääntöön en lähde sen enempää osallistumaan,

Ja lausetta myöhemmin

saat samat hommat aikaiseksi Windowsin puolella puolet halvemmalla (ja helpommalla, jos windows on muuten tuttu jo valmiiksi ja mäkkipuoli taas ei). Ja sit kun menee sormi suuhun, on aina kaveripiirissä se yks tietokonenero joka osaa jeesata ja neuvoa.

Mäkki toki sitten jos on ylimääräistä valuuttaa ja hipster-kavereita jotka jeesaa kun et osaakaan sitä mäkkiä käytellä.

Hienosti, mutta täysin objektiivisesti, suolattu.
Bysanttilaista folkkia: BOA / Kulttuuria kansalle: Vuohi Media
lasal
31.01.2013 05:57:28 (muokattu 31.01.2013 09:59:14)
Leo Lindgren: http://forum.cockos.com/showthread.php?t=117332

Tsekkaa tuolta, yleinen consensus tuntuis olevan että odotetaan taas pari vuotta ja kokeillaan uudestaan :)

kiitos ! Tuli tärkeä asia valaistuksi. Tuntuu olevan sama kuin cad-softissa eli Linux-valmius huono. (Taitaa lisäksi rajoittaa interfacen valintaa.)

näkyy yleisvertailussakin: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_digital_audio_editors
Niq
31.01.2013 07:31:27

Kurb: Ja lausetta myöhemmin
Hienosti, mutta täysin objektiivisesti, suolattu.

Kiitos. Objektiivisuus on ilomme.
thejmh
31.01.2013 15:18:06 (muokattu 31.01.2013 15:24:56)
Itsellä 2009 vuosimallin Imac 8 Gigan keskusmuistilla äänityskäytössä, videoeditoinnissa ja kotitietokoneena ihan yleiskäytössä. Hyvin toimii ilman mitään audiokäyttöoptimointeja ja pyörittää isoja Protools raita- ja plugarimääriä. Itse valitsin macin miellyttävämmän ja yksinkertaisemman käyttöjärjestelmän vuoksi ja Imac on sopivan vähän tilaa vievä. Helpompaa käyttöjärjestelmää ei oo tehtykään.
Niq
31.01.2013 16:40:35

thejmh: Helpompaa käyttöjärjestelmää ei oo tehtykään.

Onhan se sulle helppo kun oot jaksanu jo noin monta vuotta harjoitella. Munsta se ei oo sen helpompi kuin Windows 7, kasista puhumattakaan. Se on erilainen ja mä en ainakaan viitsinyt lähteä siihen perehtymään, kun ei se antanut muutenkaan mitään erityistä, mitä en tekisi vastaavalla Windows -koneella. Tökki pahemmin kuin mun samanikäinen windows-kone jo ihan peruskäytössäkin ja en esimerkiksi saanut kertaakaan pienilatenssista kuuntelua aikaan ilman kymmentä dropoutia minuutissa.

OSX on todella outo ja epälooginen, varsinkin ikänsä windows-maailmassa oleskelleelle. Esimerkiks biisilapun teko Wordilla kesti kolme kertaa kauemmin, kun kaikki mahdolliset oikotiet, valikot ja pikanäppäimet pitää olla jotenkin ihan eritavalla, kun pitää olla erilainen ja mahdollisimman epästandardi ja cool. Propsit iMoviesta, joka oli ainoa asia, mitä jäin MacOSX:stä kaipaamaan.
Master Of The Universe
31.01.2013 17:07:47
thejmh: Itsellä 2009 vuosimallin Imac 8 Gigan keskusmuistilla äänityskäytössä, videoeditoinnissa ja kotitietokoneena ihan yleiskäytössä. Hyvin toimii ilman mitään audiokäyttöoptimointeja ja pyörittää isoja Protools raita- ja plugarimääriä. Itse valitsin macin miellyttävämmän ja yksinkertaisemman käyttöjärjestelmän vuoksi ja Imac on sopivan vähän tilaa vievä. Helpompaa käyttöjärjestelmää ei oo tehtykään.

Hyvä, luo vähän uskoa ettei noita asioita nyt niin vimpan päälle ehkä tarvikkaan miettiä. :)
Välillä jotkut sanoo että pitää kovalevyssä olla niin ja niin monta rundia sekunnissa että on hyvä yms. Ite kuitenkin aika pelkistetysti äänittelen...ainakin lopputuloksen kannalta. Tervettä saundia narulle niin tarvi hirveesti muitten asioiden kans hosua.
All I know is that any marriage where the female is allowed to speak and wear clothing is doomed to failure. -Quark-
Danko
31.01.2013 20:05:00

Niq: OSX on todella outo ja epälooginen, varsinkin ikänsä windows-maailmassa oleskelleelle.

Itse vaihdoin omppuleiriin 2007 n. 13v Windows-maailmassa oleskelun (3.1 tais olla versio siihen aikaan) jälkeen, enkä voisi olla tyytyväisempi. Ihan horroria kun joutuu Win7:lla edes tulostamaan pdf:iä.
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
samic
31.01.2013 20:15:28 (muokattu 31.01.2013 20:18:36)

Danko: Itse vaihdoin omppuleiriin 2007 n. 13v Windows-maailmassa oleskelun (3.1 tais olla versio siihen aikaan) jälkeen, enkä voisi olla tyytyväisempi. Ihan horroria kun joutuu Win7:lla edes tulostamaan pdf:iä.

Oha se horroria painaa "tulosta" nappia...

Alkuperääseen vastaten:ei oo väliä kumman laitat,mac vai win7
http://www.facebook.com/snaudioproductions
JAV
31.01.2013 20:17:20
Samoinhan se on horroria mulle käyttää mac koneita, kun mitään ei tunnu löytävän. Se on ihan mihin tottuu. Itse en ole tottunut onneksi maksamaan hirveää ylihintaa.
pimp
31.01.2013 22:35:26
Ei se ihan sama ole minkä ostaa. Pc:stä pitäisi tietää minkä mallin käy kaupasta hakemassa, jotta se toimii varmasti. Eikä silloin kyseessä ole välttämättä sen halvempi paketti. Maceista on vain neljä perusversiota, jotka kaikki toimivat. Niihin voi päivittää muistit ja kovot ilman apple-lisää. Suosittelen, jos se harkinnassa on.
Words can hurt, you know
HateHalon
31.01.2013 23:55:34

En tiedä. Jotenkin tuntuu, kun keskustelee alan opiskelijoiden kanssa, että mua ei voi ottaa tosissaan, kun räplään windows-koneiden kanssa. Mutta on muutamat koneet itse kasattu ja valittu rauta tarpeen mukaan. Ohjelmat asennettu ja säädetty, niin kyllä ne on ihan asiallisesti toiminnut. Olen tottunut käyttämään windowssia, osx:ssä joutuu miettimään, mistä löytää tietyt asetukset ja kovalevyn sijainnit yms. Macci maksaa enemmän (n. 1000€ lisää) mutta on helpompi tietotekniikkaan perehtymättömälle.
www.halondesign.com
Jucciz
01.02.2013 02:15:40 (muokattu 01.02.2013 02:29:00)
Niq: OSX on todella outo ja epälooginen, varsinkin ikänsä windows-maailmassa oleskelleelle.

Allekirjoitan väittämän, menihän totutteluun kieltämättä useampi päivä, vaan eiks tää päde yhtä lailla toisin päin? Taitaa vaan muuttoliike olla aika paljon vähäisempää toiseen suuntaan, tiedä sitten mistä johtuu...

Mää aloitin 286-PC:llä ja MS-DOS 3.30:llä vuonna 1990. Sit tuli Windowseja aika monta, ekaksi 3.0, jolloin piti myös ostaa koneeseen hiiri. :D Viimeinen Windows, jonka asensin omaan koneeseeni, oli XP. Vista oli jo julkaistu, mutta se näytti niin pelottavalta, etten ikinä uskaltanut edes koskea... Hypätään vuoteen 2006: vaihdoin paikkakuntaa ja koulua. Koulussa kaikki koneet oli Mac:ejä ja oli tarve hankkia läppäri muutenkin - siispä eka MacBook tuli taloon pitkän puntaroinnin jälkeen vuonna alkuvuodesta 2009, koulu oli jo puolivälissä tai ylikin. Mulla oli kokeneempi Mac-käyttäjä kaverina ja hän piti yhden illan tehokurssin OSX:stä ja sen avulla pääsin hyvinkin nopeasti kelkkaan. Nyt nelisen vuotta myöhemmin on pakko sanoa, että totisesti: ei OSX:ssä ole Windowsin ongelmia...

...vaan siinä on OSX:n ongelmat. ;)

Silti jos (ja kun) saan valita, en usko olevani palaamassa Windowsiin. Sen verran sitä on nyt oppinut OSX:stä (ja nimenomaan Snow Leopardista, Lion vaikutti raivostuttavalta) tykkäämään ja kieltämättä tietynlaiset jutut kyllä sujuvat paljon joutuisammin tällä. Selvästi Applella ainakin aikanaan kuunneltiin käyttäjiä ja heidän palautettaan enemmän kuin Microsoftilla. Tässä on muutamia aika kivoja oivalluksia, joista oppii tykkäämään kun niihin tottuu. Suurin virhe on (oli myös mulla!) yrittää käyttää OSX:ää kuten Windowsia: vanhoilla komennoilla ja toimintatavoilla. Jos OSX:ää käyttää "windowsmaisesti", ei siitä ikinä tulekaan mukavaa. Avainsana on tajuta, että se on erilainen käyttis ja tietyt asiat tehdään eri lailla.

Apple-fanipojaksi en silti tunnustaudu ja esim. iPhone tai iPad eivät vieläkään kiinnosta, saati ole hankintalistalla - mulle ne ovat kalliita ja tarpeettomia trenidileluja ja niitäkin vähän vaivaa "The Mac Way"-ajatusmalli (josta lisää myöhemmin tässä viestissä). Joitain älyttömyyksiä mahtuu jopa ihan firman lähihistoriaan, esim. se, että jossain vaiheessa aiemmin oli tarjolla ulkoisia Apple-näyttöjä 24", 27" ja 30" koossa - ja yhtäkkiä nuo isoin ja pienin vaihtoehto poistettiin kokonaan valikoimasta: jäljelle jätettiin vain 27". No, omalla kohdallani tuumasin, että hittoako tässä on pakko Applen näyttöä edes ostaa ja pamautin 30" Dellin, joka toimii hienosti omppukoneen kanssa, katsokaa vaikka:
https://dl.dropbox.com/u/4302688/telakoitu%27d.jpg

Siitä en, edelliseen viitaten, Apple-ajattelussa tykkää, että tuote- ja palveluvaihtoehtoja on yleensä aika vähän ja jotkut jutut ovat pelkistettyjä, "liiankin mietittyjä". Säätövaraa ei aina ole kauheasti tai sitten lisäominaisuudet on piilotettu ovelasti "konepellin alle". Tietyissä jutuissa asiat tehdään joko "The Mac Way" tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan - tai ainakin muunkaltainen toimintatapa on tehty todella vaikeaksi. Toisinaan toimintoja myös niputetaan järjenvastaisesti ja väkivaltaisesti, esim. iTunes: kuuntelitpa mp3:ia, poltitpa levyjä, ostitpa musiikkia tai synkkasitpa konettasi jonkun toisen laitteen kanssa(!), sinut miltei pakotetaan iTunes:iin. Itse olen aina vihannut kyseistä ohjelmaa, enkä käytä sitä lainkaan - ja hyvin olen pärjännyt. Toistan kaiken videon ja audion VLC:llä, joka on paljon ketterämpi kuin iTunes-möhkäle.

Tavallaan en vieläkään ihan täysin luovu siitä ajatuksestani, jonka sain päähäni taannoisena Windows-käyttäjänä ja jonkin sortin Mac-vastustajanakin: "Macit on suunniteltu idiooteille". Onhan ne mielestäni sitä monella tapaa, mutta aika monille peruskäyttäjille ne ovat puolestaan suoraan paketista hyvinkin käyttökelpoisia kokonaisuuksia Garagebandeineen, Safareineen (itsehän käytän Firefoxia), kalentereineen ja osoitekirjoineen. Jos on pakko ja tarve säätää joka ainoaa parametria jokaisessa asiassa ja valita jokainen laite käsin, Windows-PC voi olla parempi vaihtoehto, koska siellä säätäminen on tehty ainakin muutamissa jutuissa helpommaksi. Meidän äiti tykkää MacBook Pro:staan juuri siksi, että siinä ei tarvitse säätää mitään, vaan voi keskittyä työntekoon. Aivan validi näkökulma.

Nykytilanne? Ykköskoneeni on 15-tuumainen mid-2010 MacBook Pro, joka kotioloissa käyttäytyy pöytäkoneen tavoin telakoituen isoon määrään oheislaitteita. Reissun päällä kone toimii sellaisenaan hienosti. Mulla on edelleen pöydän alla seinän vieressä myös Windows-pöytäkone, jonka avaan kerran kuussa: siinä on runsaasti kovalevytilaa ja heitän sinne varmuuskopiot kaikesta, mitä kuukauden aikana omppukoneella syntyy. Homman ohjaaminen hoituu VNC-yhteydellä kätevästi: ei tartte näyttöä, näppistä tai hiirtä. Samalla mulla on myös "takaportti", jos ikinä tarvitsisi käyttää jotain Windows-ohjelmaa - sillä tietyt jutut (harvat, mutta kuitenkin) edelleenkin hoituvat multa jouhevammin Windowsissa. Tai ehkä se on se, että esim. omppuläppärin DVD-asema on aivan järjettömän hidas: DVD:n kopiointi käy Windowsissa noin viidesosassa siitä ajasta mitä omppuromppu samaa toimintoa ruksuttelee.

Näissä asioissa kannattaa muistaa puolensa ja puolensa: molemmilla alustoilla voi aivan hyvin tehdä musahommat pitkälti juuri niinkuin tahtoo. Tietyissä jutuissa ajattelutapa ja logiikka on erilaisia, mutta molemmissa on hyvää ja huonoa. Macissä maksat varmasta, yhteensovitetusta ja toimivasta paketista ja (mielestäni) varsin edistyksellisestä, mietitystä ja tehokkaasta käyttöjärjestelmästä. Windows-puolella kenttä on huomattavasti kirjavampi: on mahdollista kasata erittäin hyvä ja toimiva paketti, mutta huonolla säkällä joutuu myös tappelemaan paljon - joko softan, raudan tai molempien kanssa. En tiedä, miten arkipäivää laitteiston yhteensopivuusongelmat ja vaikkapa ajureiden kenkkuilu Windows-puolella nykyisin ovat, mutta Mac-maailmassa moinen on tainnut olla aina suhteellisen vähäistä, jollei olematonta.

Sanottakoon vielä, että tykkäsin ja tykkäisin varmaan edelleenkin Cubasesta enemmän kuin Pro Toolsista. Aikanaan studiotekniikan kurssien kaikki kurssityöt väänsin Windows-koneellani Cubasella ja vain parit viimeiset pakolliset miksaukset tein Toolsilla. Pro Toolsin käyttöliittymä tuntui tuolloin Cubaseen tottuneesta kivikautiselta ja aivan käsittämättömän vastenmieliseltä ja hankalalta. Toolsin versio oli muistaakseni 8 tai 9 tuolloin. Sillä hetkellä ainakin Cubase oli selvästi edistyksellisempi, helppokäyttöisempi, loogisempi ja havainnollisempi työskentely-ympäristö. Toisin voi olla nyt, en tiedä, en oo aikoihin äänitellyt kuin sooloskabavetoja ja ne hoituu ihan hienosti GarageBandillä. Logic muuten tarjoaa aivan huikeaa vastinetta rahalle: se maksaa murto-osan Pro Toolsista, tukee kaikkia äänikortteja, joita konekin tukee ja sillä tekee hienosti levyn alusta loppuun asti. Ainakin joku aika sitten vielä Pro Tools ei tukenut kuin Digidesignin (tai kevytversiot M-Audion) rautaa. Nykytilanne voi olla toinen.

Vielä yksi juttu: Trackpad on aivan loistava keksintö. Kolmeen vuoteen en ole käyttänyt enää tavallista hiirtä, sillä kaikki on paljon nopeampaa ja kätevämpää trackpadin kanssa. Monen sormen eleet yms. nopeuttavat hommia tajuttoman paljon. Ehkä jos piirtäisin tai tekisin paljon graafista juttua, hiiri olisi tärkeämpi, mutta peruskäytössä ja myös musahommissa trackpad on suorastaan nerokas vempele.

Tässäpä lyhyt pohdintani. Ei mulla muuta. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jaava
01.02.2013 03:40:08
Nyt olen löytänyt macistä vian. Ilmeisesti mac book pro koneissa (2011) on jonkinlainen tyyppivika kuulokelähdössä. Tai tyyppivika on aika vahva sana, hyvin harvinainen vika, mutta kuitenkin sellainen, että netistä löytyy muutama vastaava tapaus.

Tää kone hukkasi kokonaan sisäiset kaiuttimensa. Antoi ainoaksi äänimahdollisuudeksi kuulokkeet, tai sitten optisen ulostulon. Homma korjaantuu työntämällä jokin pieni tikku sinne kuulokelähtöön ja pyörittämällä hieman. Kuuluu naps ja kaiuttimet ovat taas olemassa. Ei tuo maailmoja kaada, koska kuulokkeet toimii jokatapauksessa ja harvoin mä mitään oikeasti näillä koneen omilla kaiuttimilla teen, mutta onpahan kummallinen vika.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
miffe
01.02.2013 07:37:54
Jucciz: Suurin virhe on (oli myös mulla!) yrittää käyttää OSX:ää kuten Windowsia: vanhoilla komennoilla ja toimintatavoilla. Jos OSX:ää käyttää "windowsmaisesti", ei siitä ikinä tulekaan mukavaa. Avainsana on tajuta, että se on erilainen käyttis ja tietyt asiat tehdään eri lailla.

Mä viilasin aikoinaan wintööt kakstonnin mahdollisimman paljon Unix-maailmaa muistuttavaksi. Totuin SGI-/IRIX-, Sun-/Solaris- sekä GNU-/Linux-maailmoihin niin paljon, että Windowsin ei-komentorivipainotteinen käyttö ei vaan sopinut mulle.

Nykyisin omppua käyttäessä tarvitsee aika vähän käyttää komentoriviä. Jotain verkkoasetuksia ja järjestelmäpalveluja olen sieltä Tiikerin aikana säätänyt. Lumileopardissa ja Leijonassa ovat jo oletuksena kohdallaan.

Mä en ole vielä törmännyt yhteenkään asiaan, jota olis tarvinnut säätää, eikä sitä olisi pystynyt tekemään. Nykyisin Windowsin valikkoja tarpoessa menee se aika, jossa OSX on konffattu ja päästy jo oikeisiin töihin.

Omppua käyttäessä tuottavuus vain on parempi ja Windows-koneisiin kosketaan vain äärimmäisessä hädässä (kosketusnäyttöä tarvitsevat ohjelmat tällä hetkellä).
turkulainen
Danko
01.02.2013 10:20:57 (muokattu 01.02.2013 10:21:20)

Mikael: viimeaiset huhuilut applen mahdollisesta feidaamisesta macpro-osastolla sekä softapuolella ovat alkaneet mietityttämään...

Koittihan se tämäkin päivä. http://9to5mac.com/2013/01/31/apple … ew-product-certification-standards/
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Mikael
01.02.2013 10:35:12

Danko: Koittihan se tämäkin päivä. http://9to5mac.com/2013/01/31/apple … ew-product-certification-standards/

Tätä se mun uneni tiesi... Tervetuloa Hackintosh.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)