Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivimikkien käytöstä neuvoja kaipaava kyselee
1
hallu
21.01.2013 22:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hejssan, miten aktiivimikkisessä kitarassa tietää pariston loppuneen? kitara on Carvin DC400T ja tämä kuulemma toimii passiivisenakin, mutta en vielä tiedä miten tämä kytketään passiiviseksi vaikka noiden säätimien ja kytkimien käyttötarkoitus alkaa muuten hiljalleen avautua. Tässä ei ole minkäänlaista indikaattoria paristojen toiminnalle. Onko se vaan niin, että soundi alkaa muuttua pattereiden vanhetessa? vai alkaako tulla häiriöitä? vai vaikeneeko kitara? täytyy tuossa illan päälle kokeilla mitä tapahtuu jos patterin ottaa kokonaan irti.
 
Mulla oli joskus yheksänkytluvulla aktiivibasso ja se muistaakseni mykistyi kokonaan pattereiden kuollessa.
 
Olen tottunut soittamaan Gibsoneilla ja Fendereillä niin tämä on kyllä ihan toisesta maailmasta soundillisesti ja vähän soittotuntumallisestikin.Oliskohan marsista:-) en tiedä. Ei tämä ole paha ei ollenkaan, mielenkiintoinen kaiken kaikkiaan ja jännittävä. Vähän samanlainen fiilis kun ostin neljä vuotta sitten uuden iPhonen sekin oli tosi jänskä aluksi mutta nyt vähän tylsä (toivottavasti tähän skittaan ei kyllästy..en usko).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
21.01.2013 22:12:50 (muokattu 21.01.2013 22:13:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.carvinservice.com/crg/manuals/activepassiveguit.pdf
 
If any minor distortion is detected when you play hard, you should change the battery. Minimum voltage requirement - 7 volts. Also, if the battery is low, distortion will increase if you have your master volume, active tone controls or rear active trim pot turned up.
 
hallu
21.01.2013 23:40:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: http://www.carvinservice.com/crg/manuals/activepassiveguit.pdf
 
If any minor distortion is detected when you play hard, you should change the battery. Minimum voltage requirement - 7 volts. Also, if the battery is low, distortion will increase if you have your master volume, active tone controls or rear active trim pot turned up.

 
Kiitos. Tämäpä selvsikin tässä. Tuo linkittämäsi kaavio oli hyödylinen ja erityisen hyödyllinen oli havainto, että olisin voinut itsekin keksiä käydä valmistajan sivuilla etsimässä vinkkejä:-). Tämä minun kitara on kymmenisen vuotta vanha ja nuo potikat käyttäytyvät eritavalla eikä tässä taida olla ollenkaan aktiivin passivoivaa kytkintä. Kokeilin ilman patteria soittaa ja ainakaan tässä kitarassa ei sellaista kytkintä tarvita.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
fox
22.01.2013 00:59:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kiitos. Tämäpä selvsikin tässä. Tuo linkittämäsi kaavio oli hyödylinen ja erityisen hyödyllinen oli havainto, että olisin voinut itsekin keksiä käydä valmistajan sivuilla etsimässä vinkkejä:-). Tämä minun kitara on kymmenisen vuotta vanha ja nuo potikat käyttäytyvät eritavalla eikä tässä taida olla ollenkaan aktiivin passivoivaa kytkintä. Kokeilin ilman patteria soittaa ja ainakaan tässä kitarassa ei sellaista kytkintä tarvita.
 
Selvennyksenä, että noissa on kyllä ihan "tavalliset" mikit, mutta aktiivielektroniikka. Carvineissa se elektroniikka kytketään "pois päältä" nostopotikalla..
Saattaa olla, että jos se patsku on lopuillaan, aktiivimoodissa ei kuulu ääntä laisinkaan. Sitä varten on noissa sitten yleensä se "ohituskytkin" ettei esmerkiksi keikkatilanteessa kaikkein huonoimmassa tapauksessa "lakkaa soitto soimasta".
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
22.01.2013 16:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Selvennyksenä, että noissa on kyllä ihan "tavalliset" mikit, mutta aktiivielektroniikka. Carvineissa se elektroniikka kytketään "pois päältä" nostopotikalla..
Saattaa olla, että jos se patsku on lopuillaan, aktiivimoodissa ei kuulu ääntä laisinkaan. Sitä varten on noissa sitten yleensä se "ohituskytkin" ettei esmerkiksi keikkatilanteessa kaikkein huonoimmassa tapauksessa "lakkaa soitto soimasta".

 
Okei, siis eroaako tämä ratkaisu jotenkin aktiivimikeistä? onko se vahvistinpiiri niinkuin siellä tekniikka poterossa erikseen tässä kitarassa ja aktiivimikeissä se vahvistinpiiri on senmikin kanssa samassa kotelossa? meneekö se niin?
 
Tutkin tuota asiaa vielä illalla, niin tuon kitaran outputti aktiivisessa tilassa on samaa luokkaa kuin Gibson LesPaulissa ja passiivisessa tilassa se on huomattavasti vaimeampi. Mikkien säädöissä on vaan semmoinen ero, että Carvinissa mikit on monta milliä kauempana kielistä kuin Gibsonissa, mikä osaltaan voi selittää vaisua ulosantia passiivisessa tilassa. Täytyy joskus kokeilla, että saisiko kitaran soimaan kelvollisesti passiivisena. Toisaalta aktiivipuoli tarjoaa sen diskanttibuustin ja mahdollisesti jotain muutakin herkkuja.
 
Tuohon uuteen DC400 malliin verrattuna tässä vanhassa on nuo potikat vähän erilaisia eli tässä näyttäisi olevan vaiheenkääntökytkin, mikkivaihdin ja nuo puolitusvivut samoilla paikoilla. Volume on yksitoiminen mastervolume (ei siis nostopotikkaa) ja tone on yksi kaksivaiheinen potikka. Nuo kaksi muuta potikkaa tarjoaa liukuvan vaihdon mikinpuolitukselle eli toisesta säädetään mikkikytkimen ollessa keskellä se missä suhteessa mikit on keskenään (gibsonissahan tämä on hoidettu kahdella volumepotikalla) ja toisesta potikasta voi säätää mikkien kelojen keskinäisen suhteen siis yhden mikin kelojen keskinäistä suhdetta voi säätää.
 
Tämä on kyllä kaikin puolin laadukkaan oloinen kitara en yhden illan testaamisen perusteella ole vielä keksinyt mitään moitittavaa. Sointimaailma on uusi ja outo. Menee hetki totutellessa. Tämä on akustiselta soinniltaan melko tumma kun on tottunut Fendereihin ja Gibsoneihin. Ensimmäinen fiilis oli, että onko tämä peräti vähän steriili, mutta se luonne on vaan toisenlainen etten osaa vielä asiaa arvioida.
 
Tämä hitecki on outoa, vähän kuin mazdalla ajelisi:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Decadetroll
22.01.2013 17:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan tuolla mikkien korkeudella on merkitystä. Säätele niitä suuntaan jos toiseenki ja kuuntele, mikä kohta on paras niille mikeille.
 
Letku-omena. Tuo kasvimaailman peenis... -Delorean
fox
22.01.2013 17:46:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei, siis eroaako tämä ratkaisu jotenkin aktiivimikeistä? onko se vahvistinpiiri niinkuin siellä tekniikka poterossa erikseen tässä kitarassa ja aktiivimikeissä se vahvistinpiiri on senmikin kanssa samassa kotelossa? meneekö se niin?
 
Tämä hitecki on outoa, vähän kuin mazdalla ajelisi:-)

 
Juur noin se menee, jos kitarassa on aktiivinen elektroniikka.. Lähinnä se on EQ-preamp pohjalta, eli tulee sinne tone-puolen sävynsäätöihin molempiin suuntiin vaikutusta, eli joko boostia tahi leikkausta. Tuollasta Carvinin aktiivikorttia en oo mitenkään monesti katellut, eikä mulla ole siit sen parempaa tietoa..
Käytännössä tuollaseen aktiivielektroniikalliseen kitaraan voi vaihtaa miltei mitkä tahansa "tavalliset" mikit.
Aktiivimikit taas on sellaiset, että siellä todellakin on se etuaste "kapseloituna" sinne mikin sisuksiin, epoksipikee päälle.
Ibanezin "suurinumeroisemmissa" Artisteissa, AR 400 -mallista alkaen, on tuollanen Hefnerin suunnittelema EQ-preamp-piiri, jolla saa treble-mid-bass -alueille 15 dB lisää tai sitten leikattua. Erittäin käyttökelponen tilanteissa, joissa kitaristi esmerkiks komppaa kitara passiivimoodissa, ja sooloihin kytkee aktiiviseks. =)
Tuota kitaran aktiivielektroniikkaahan sitten voi kehitellä vaikka millä tavoin, Robert Moog suunnitteli Gibsonilla ollessaan (Moog tosiaan oli osa G-konsernia..) sellaset elektroniikat, että "oksat pois".. Siellä oli mm. sisäänrakennettu kompanderi (kompressori-ekspanderi) ja state-of-the art filtterit sävypuolella.. Noita löytyi aikoinaan RD Artist- ja Firebird 2 -malleista ja pikkusen modattuna mm. Les Paul Artist, ja ES-335 Artist malleista.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Osteri
22.01.2013 18:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Täytyy joskus kokeilla, että saisiko kitaran soimaan kelvollisesti passiivisena.
 
Mielenkiintoinen näkemys...ei jummarra ? Mielestäni sen saa varsin hyvin soimaan passiivisena. Passiivin ja aktiivin välisen suhteen saa säädettyä sieltä kotelosta (ks.ohje) ja tosiaan mikkien korkeuden säätö sitten lisäksi maun mukaan.
Yks mielenkiintoinen maailma on aktiivilla sellainen "akustisen" soundin korvike cleaninä ja vielä pientä chorusta mukaan. Kyllä sävyjä löytyy.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
ReBeat
22.01.2013 18:26:52 (muokattu 22.01.2013 18:48:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: toisesta potikasta voi säätää mikkien kelojen keskinäisen suhteen siis yhden mikin kelojen keskinäistä suhdetta voi säätää.
 
Tollasta en olekkaan nähnyt. Et pystyis katsomaan elektroniikkaonkaloon kun siellä luultavasti lukee että mikä "circuit" se on? Joku 5xx pitäis lukea siellä...
 
edit: Ei siellä taida sittenkään lukea sitä versiota noin selvästi. Mutta omassani luki 30-05000 ... jonka perusteella selvis että kyseessä on A500-G1.
 
hallu
22.01.2013 19:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Mielenkiintoinen näkemys...ei jummarra ? Mielestäni sen saa varsin hyvin soimaan passiivisena. Passiivin ja aktiivin välisen suhteen saa säädettyä sieltä kotelosta (ks.ohje) ja tosiaan mikkien korkeuden säätö sitten lisäksi maun mukaan.
Yks mielenkiintoinen maailma on aktiivilla sellainen "akustisen" soundin korvike cleaninä ja vielä pientä chorusta mukaan. Kyllä sävyjä löytyy.

 
Ei kun luultavasti minä en ymmärrä:-) olen kokeillut vain ottaa patterin pois ja totesin, että menipä vaimeaksi, mutta kuten sanottua ne mikit näytti omaan silmään olevan aika matalalla ja se taas voi selittyä sillä että ne on säädetty aktiivielektroniikalle sopivaksi. Katsoin sun omien kuvien Carvinia, niin se näyttää tältä uudemmalta pyöreämpi muotoiselta kun tämä eilen ostamani on podyn muodoiltaan vähän kulmikkaampi eli vanhempaa sarjaa. Päättelin noista linkatuista ohjeista, että tuota potikkapolitiikkaa on kai muutettu näihin uusiin Carvineihin ja tämä on vähän erilainen. Mutta kuten todettua tässä on kaikki minulle vielä kovin uutta ja ihmeellistä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
22.01.2013 19:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Tollasta en olekkaan nähnyt. Et pystyis katsomaan elektroniikkaonkaloon kun siellä luultavasti lukee että mikä "circuit" se on? Joku 5xx pitäis lukea siellä...
 
edit: Ei siellä taida sittenkään lukea sitä versiota noin selvästi. Mutta omassani luki 30-05000 ... jonka perusteella selvis että kyseessä on A500-G1.

 
Tota joo, voin minä sinne kurkata. Sitä paitsi tuli justiinsa mieleen kun ostin tämän käytettynä, että onhan tätä kitaraa voinut joku modaillakin matkan varrella, kun tämä on kuitenkin 2001 vuosimallia ja ollut käytössä jo kohtalaisen ajan. Mutta tsekkaan asian tuossa jossakin vaiheessa kun kerkiän.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Osteri
22.01.2013 19:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...potikkapolitiikkaa on kai muutettu näihin uusiin Carvineihin ja tämä on vähän erilainen.
Allright. Vähän jäikin mulla pyörimään mielessä tuo kommentti volumepotikasta, kas kun omassani se on kytkimenä nimenomaan nostettuna passiville ja alhaalla aktiiville. Ovat ilmeisesti joitain muutoksiakin tehneet matkan varrella.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
ReBeat
22.01.2013 22:30:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: näyttää tältä uudemmalta pyöreämpi muotoiselta kun tämä eilen ostamani on podyn muodoiltaan vähän kulmikkaampi eli vanhempaa sarjaa
 
Mahdollisesti tossa saattaa olla kyse myös Carvinin optiosta RB (Rounded body sides). Se tuli saataville vuonna 1996 ( http://www.carvinmuseum.com/decade/96-guitars.html ). Ja toisaalta nykyäänkin saa kulmikkaita. Tuolla on vähä kuvavertailua:
 
http://www.metalguitarist.org/forum … nded-vs-non-rounded-body-sides.html
 
hallu
22.01.2013 22:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Mahdollisesti tossa saattaa olla kyse myös Carvinin optiosta RB (Rounded body sides). Se tuli saataville vuonna 1996 ( http://www.carvinmuseum.com/decade/96-guitars.html ). Ja toisaalta nykyäänkin saa kulmikkaita. Tuolla on vähä kuvavertailua:
 
http://www.metalguitarist.org/forum … nded-vs-non-rounded-body-sides.html

 
No juu, siitähän siinä on kyse. Okei eli kyse ei ole uudesta mallista, vaan kitaraa on tehty vuodesta 1996 sekä pyöreänä että kulmikasmuotoisena. No eipä tässä mitään, tämä on sievä kitara ja kun pääsen jyvälle niin varmasti myös hyvä. Nyt ainakin on hyvä fiilinki. Olen Tänää soitellut testejä rinnakkain LesPaulin ja tuon vanhan Straton kanssa jotta sointimaailman erityispiirteet avautuisivat paremmin ja kyllä tämä erittäin lupaavalta vaikuttaa. Hyvän skitan on Carvin rakentanut, vaikka vähän tilukeihään näköinen tämmöiselle vanhalle perinnekitaran ystävälle. Tässä on kuitenkin hienoja yksityiskohtia ja minuun tekee vaikutuksen, että tämä kitara toimii erinomaisesti vaikka tästä näkee että tätä on ihan oikeasti käytetty joten tämä on varmaan ihan luotettava keppi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
23.01.2013 21:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Tollasta en olekkaan nähnyt. Et pystyis katsomaan elektroniikkaonkaloon kun siellä luultavasti lukee että mikä "circuit" se on? Joku 5xx pitäis lukea siellä...
 
edit: Ei siellä taida sittenkään lukea sitä versiota noin selvästi. Mutta omassani luki 30-05000 ... jonka perusteella selvis että kyseessä on A500-G1.

 
No, tsekkasin tänään sinne tekniikkapoteroon ja en kyllä tajunnut hölkäsen pöläystyä mitä siellä näkyi ja pistin kannen äkkiä takaisin kiinni:-). Siinä oli jotain piirilevyjä ehkä pari pystyssä potikoiden välillä ja siinä taaaempana yksi piirilevy lappeeltaan. Sen verran tarkennust tuohon edelliseen väittämääni kelojen puolitussäätimestä, että taisin puhua läpiä päähäni ja täyttä lööperiä, mutta hyvässä uskossa sen tein. Se kaveri keneltä ostin sen selitti kyllä noiden namikoiden merkityksen, ymmärsin varmaan väärin ja kun kädet täristen tein ensimmäisiä testauksia, niin ei ollut korvat hereillä ja maalaisjärkikin oli kahvitauolla.
 
Tänään testasin nuo säätimien vaikutukset uudelleen ääniraudalla koputtelemalla ja muutenkin. Päädyin sellaiseen tulokseen että mikkien kelojen puolitussäädintä ei ole vaan mikit puolittuvat ainoastaan noista kytkimistä. Oikeastaan kelojen puolitussäätimestähän ei olisi ihan kamalasti hyötyä ja tuli mieleen, että olisikohan sellainen edes mahdollinen. Näyttää siltä, että potikat tekee muuten sitä, mitä tuossa aikaisemman linkin manuaalissa sanotaankin lukuunottamatta passiivista tonea, joka näyttää puuttuvan. Passiivisen tonen tilalla on mikrofonien keskinäiselle suhteelle säädin. Oikeastaan vähän hassua, kun omat volumet kummallekin mikille Gibsonin tapaan ajaisi saman asian. Toisaalta mastervolume erikseen ja mikkien keskinäisten suhteiden säädin antaa mahdollisuuden pitää äänen voimakkuus vakiona ja saada siihen mikkikytkimen keskiasentoon haluamansapainotus etu tai takamikille. Toisaalta tämä ratkaisu sulkee Gibsonmaiset käyttötavat esim. killswitshinä pois ja sanoisinkin, että kaikkea ei voi saada ja tässä on tämmöinen tapa.
 
Eli uusiin Carvineihin verrattuna tästä puuttuu passiivinen tone sekä passiivikytkin. Tämän kitaran voinee siis muuttaa helposti passiiviseksi, mutta toisaalta tuo aktiivinen tonestakki on aika hieno eikä siitä haluaisi luopua varsinkaan kun saa kuitenkin aika passiivihumpparisoundimaailman. tein vertailuja Gibson LesPauliin sähköjen kanssa siis juurikin säröillä, niin tallamikin osalta nämä soundaa melkeen yksiyhteen (tarkoittaa että ero on niin pieni etten vielä pysty sitä havaitsemaan vaan se saattaa tulla esille muutaman viikon kuluessa). Kaulamikin osalta tämä Carvin säilytti paremmin soinnin selkeyden kun LesPaul tuntui puuroutuvan ja edellytti vahvistimesta treblen lisäämistä (mulla taitaa olla aihetta tarkistella Lespan mikin säätöä kun menee vähän turhan tummaksi se sointi).
 
Mikkipuolituksilla saa ihan hauskaa kolinaa aikaiseksi, mutta ei tämä ole Fender ei lähimaillekaan:-) Fenderin telen ja straton dynamiikka on kuitenkin niin ainutlaatuista ettei se taida olla ihan pelkillä mikkipuolituksilla jäljiteltävissä. Tämä on kyllä perhanan monipuolinen kitara ja humpparisärösoundit on kyllä hyvät ja outputti muikea. Vieläkö tämän kanssa tulee muuten tutuksi, niin kyllähän tästä olisi vaikka oikeaksi työkaluksikin sellaiselle joka työkalua tarvitsee.
 
Nuo lukkovirittimet pelottaa kun en ole semmoisiakaan käyttänyt, mutta jospa tässä illanpäälle vaihtaisi uudet kielet niin tulisi nuo virittimetkin katsottua samalla. Tuo tremolokammen kiinnitys on kyllä kertakaikkisen nerokas (se vain pudotetaan reikäänsä!?!? ja se istuu kuin tatti siinä) uudessa kitarassa epäilisin tuon kammen kiinnityksen luotettavuutta kestävyyden osalta, mutta tämä on vanha kitara jota selvästi on soitettu niin se toimii edelleen joten ei voi olla ihan surkea. Fenderin ruuvikierre alkaa tuntua vähän höpsöltä ja mietityttääkin että miksiköhän Fenderi ei ole ottanut tätä systeemiä käyttöönsä tai miksi Lexa ei heti tällaista hokannut, kun se muuten tuntui osuvan nappiin kaikessa mihin ryhtyi.
 
Joo, olen edelleen tyytyväinen ostokseeni. ei tämä ollut huono hankinta ei ollenkaan, ehkä vähän kallis mutta toisaalta ei kai se haittaa, että kitara on laadukas. Tämä on vähän niinkuin sellainen hybridikitara jossa on sekä heavytilukeihään ominaisuuksia sekä perinteisemmän kitaran ominaisuuksia varsin sopivassa suhteessa. Voisi sanoa, että tämä on fuusiokitara (heavyn ja bluesin fuusio;-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
23.01.2013 21:18:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, siinä on kanssa sitten toi A500-G1 :)
http://www.carvinservice.com/crg/schematics/a500-g1guit.pdf
 
Se elektroniikka on tosiaan "normalisoiva", eli mikkien puolitukset tai bass/treble-boostit voi säätää mihin asentoon vaan ja volume ei juurikaan muutu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «