Rantsu 11.12.2012 18:51:31 | |
---|
Nelisormimangusti: Ankarassa kuljetuksessa siitä johtosävelestä taitaa olla lähes pakko painella ylöspäin, joten tilanne, että G#:stä tullaan alas on siten teoreettinen(heh). Jos siitä nyt kuitenkin tultaisiin, niin voisi olettaa, että mieluummin tultaisiin F#:ään kuin F:ään, kun alunperinkin haluttiin välttää ylinousevaa sekuntia. Mutta se taas on alaspäinen kulku, ja alaspäisissä piti jättää korottamatta... Se, että palautettaisiin G:hen taas ei sovi ainakaan nuottiviivastologiikalla ajateltuna kategoriaan: "teoreettisesti yksi sävel alaspäin". Että voisikohan joku valaista asiaa. No ei nyt ihan pelkästään teoreettinen, mutta erityistilanne kuitenkin. Mulle tulee mieleen nyt seuraavat: 1. dominanttisoinnulla tapahtuva hajasävelliike (esim. g#-f#-e tai g#-f#-g#) 2. kromaattinen vastasuuntainen liike (a-g#-g-f#...) 3. sekvenssi. Eli alkuperäiseen kysymykseen vastaisin f#, toteamuksella että ylöspäinen "duurilainainen" melodinen molliasteikko on alaspäisenä harvinainen ilmiö perinteisen klasariteorian pohjana olevassa musiikissa. |
baron 09.01.2013 20:23:14 (muokattu 09.01.2013 20:34:50) | |
---|
Vaikka kuinka olisi paperia että muka osaisi teoriaa niin ei kummiskaan: H-mollipiisissä (Vanha swingi) kertsin lopussa ja kodassa on sointukierto Hm7 - E7 - G7 - F#7 - Hm. F#7 on dominantti Hm:lle, G7 on varmaan (?) tritonuskorvaus C#7:lle eli sijaisvälidominantti F#7:lle eli sV/V mutta mikä tuo E7 on funktionaalisessa sointuanalyysissä? Edit: Voisko se olla VII asteen relatiivisen dominantin A#7 tritonuskorvaus? Jos niin miten tolppa-analyysissä merkitään? sVr/III? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 09.01.2013 20:58:32 | |
---|
baron: Vaikka kuinka olisi paperia että muka osaisi teoriaa niin ei kummiskaan: H-mollipiisissä (Vanha swingi) kertsin lopussa ja kodassa on sointukierto Hm7 - E7 - G7 - F#7 - Hm. F#7 on dominantti Hm:lle, G7 on varmaan (?) tritonuskorvaus C#7:lle eli sijaisvälidominantti F#7:lle eli sV/V mutta mikä tuo E7 on funktionaalisessa sointuanalyysissä? IV asteen modaalinen muunnesointu, laina esim. melodisesta mollista/doorisesta asteikosta (laajennuksista riippuen). Edit: Voisko se olla VII asteen relatiivisen dominantin A#7 tritonuskorvaus? Jos niin miten tolppa-analyysissä merkitään? sVr/III? Ei. Im7-IV7-sV7/V-V7-Im (Koska modaalinen muuntelu ja lainailu, ilman varsinaista modulaatiota/tonikisaatiota, on pop/rock/jazz-ympyröissä yleisempää kuin "klasarissa", ei ole mitenkään väärin merkitä tolppa-analyysiin selkeyden vuoksi pienellä m-kirjaimella mollisointuja.) |
baron 09.01.2013 21:18:36 (muokattu 11.01.2013 11:06:32) | |
---|
Janus: Im7-IV7-sV7/V-V7-Im (Koska modaalinen muuntelu ja lainailu, ilman varsinaista modulaatiota/tonikisaatiota, on pop/rock/jazz-ympyröissä yleisempää kuin "klasarissa", ei ole mitenkään väärin merkitä tolppa-analyysiin selkeyden vuoksi pienellä m-kirjaimella mollisointuja.) Kiitti! Vielä kerran ettei jää liian lyhyeksi: Kiitos Edit: Kyllä sun tulkinta ilmeisen oikea oli kun mun maikkakin oli samaa mieltä:-) Eiks klasaritapa oo merkitä pienillä tolpilla mollisoinnut ja suurilla duurisoinnut mutta tuo sun tapasi miellyttää mua kyllä enemmän. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: ..Eiks klasaritapa oo merkitä pienillä tolpilla mollisoinnut ja suurilla duurisoinnut mutta tuo sun tapasi miellyttää mua kyllä enemmän. Myös nuottikirjoitusta käytetään, jolloin on kiva ja havainnollista seurata äänenkuljetusta. Kirjoitapa nuo soinnut nuotteihin tarkempaa analyysiä tehdäksesi : ) E: No juu, bändisoitossa ei ehkä niin oleellista. |
baron 11.01.2013 21:12:18 | |
---|
EP: Myös nuottikirjoitusta käytetään, jolloin on kiva ja havainnollista seurata äänenkuljetusta. Kirjoitapa nuo soinnut nuotteihin tarkempaa analyysiä tehdäksesi : ) E: No juu, bändisoitossa ei ehkä niin oleellista. Mä tykkään tehdä tolppa-analyysiä koska sillä hahmottaa (mikäli:-) mitä piisissä tapahtuu ja sen perusteella on helppo löytää asteikot joita voi käyttää sooloissa. Aluksi mä kuvittelin että se oli vain teoriamaikkojen vittuilua mutta nykyään teen sitä ihan vapaaehtoisesti kuvitellen että siitä on oikeasti hyötyä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 11.01.2013 21:15:52 | |
---|
baron: Kiitti! Vielä kerran ettei jää liian lyhyeksi: Kiitos Edit: Kyllä sun tulkinta ilmeisen oikea oli kun mun maikkakin oli samaa mieltä:-) Eiks klasaritapa oo merkitä pienillä tolpilla mollisoinnut ja suurilla duurisoinnut mutta tuo sun tapasi miellyttää mua kyllä enemmän. Ei kestä, kiva kuulla että oli avuksi. Toi tapa ei ole tosiaan mun keksimä (ja erilaisia tapoja tolppa-analyysiin on kirjasta riippuen vaikka miten, mm. just toi pienillä tolpilla mollisoinnut à la I-ii-iii-IV-V-...), vaan jouduin lunttaamaan sen Tabellin kirjasta. Nykyisellään ei niin paljoa tule tehtyä tolppa-analyysia "valmiiksi asti", pitäisi verestää omiakin taitoja sen osalta. |
Newsted85 16.01.2013 12:01:57 (muokattu 16.01.2013 13:02:58) | |
---|
Viittisikö joku sanoa näiden sointujen perusteella, mikä sävellaji on kyseessä seuraavassa pätkässä (F# vai E-duuri?). Näyte on siis osa Rushin Hemispheresistä. Kiitos! E A F# Apollo was astonished D5 A7 B5 A/C# B5 A7 D7 Dionysus thought me mad E A F# But they heard my story further D5 A7 B5 A/C# B5 A7 D7 And they wondered, and were sad E A F# Looking down from Olympus D5 A7 B5 A/C# B5 A7 D7 On a world of doubt and fear E A F# It's surface splintered into D5 A7 B5 A/C# B5 A7 D5 -----> continue pattern through guitar solo: Sorry hemisphere |
JAV 17.01.2013 02:11:22 | |
---|
Newsted85: Viittisikö joku sanoa näiden sointujen perusteella, mikä sävellaji on kyseessä seuraavassa pätkässä (F# vai E-duuri?). Näyte on siis osa Rushin Hemispheresistä. Kiitos! veikkaan A-duuria |
Dr Dominant 17.01.2013 07:58:13 | |
---|
Ei pysyttele yhdessä sävellajissa. A-duurikeskeistä näyttäis olevan mutta sisältää sitten erinäisiä sointuja jotka eivät löydy A-duurista. Jos sun pitää päättää nuotinnokseen joku sävellajin etumerkintä, sitten A-duuri vois olla paras vaihtari, tai sitten kirjoittaa vaan ilman etumerkintää. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 17.01.2013 09:04:42 | |
---|
JAV: veikkaan A-duuria Kiitos samoin, en vaan kehdannut vastata kun kysyjä ehdotti paria muuta:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Newsted85 17.01.2013 10:24:00 | |
---|
Kiitokset avusta! Itsekin ajattelin ensin A-duuria, mutta jostain syystä päädyin toisiin mietteisiin... |
Janus 17.01.2013 15:07:31 (muokattu 17.01.2013 15:08:41) | |
---|
Mä sanoisin kanssa A-duuri. E-sointu ei hahmotu toonikaksi, F# on lainasointu, ja liikkuvampi riffi tuntuisi "tähtäävän" A-duurille. EDIT: Kappale piti metsästää ja tuo kohta kuunnella ihan ajatuksen kanssa. Kaikista sointuprogressioista ei sellaisenaan (edelleenkään) voi päätellä kirjainrivinä, missä laatikossa mennään ja miten se olisi järkevä kirjoittaa. Melodia ja sointujen rytmiikka vaikuttavat paljon! |
JAV 17.01.2013 17:19:15 | |
---|
Piti itselläkin kuunnella toi biisi ja olipa vain kova ralli! A-duuriksi vieläkin kirjottaisin, kun toi laulumelodiakin menee puhtaasti A-duuri asteikossa ja soinnut hahmottuu siinä parhaiten. |
baron 31.01.2013 00:52:03 | |
---|
http://tabs.ultimate-guitar.com/a/a … arlos_jobim/desafinado_ver2_crd.htm Taas hakkaan päätäni seinään: Jobimin Desafinadossa, jos soitetaan F-duurissa niin A-osan 15 tahdissa on sointu Gbmaj7. Mikä se on harmonia/sointu/tolppa-analyysissä? Mä en mitään F-duuriin liittyvää saa toimimaan. Harmonisen duurin kuudes, lydian aug #2 menee lähelle mutta ei kohdalle. Onko siihen pakko pistää sävellajin muutos, des-duuri niin neljäs aste Gb-lyydinen tai ges-duuri niin ensimmäinen aste Gb-jooninen vai mitä? Ipaneman tytön B-osakin alkaa samalla soinnulla ja siitä täällä joskus keskusteltiin ja ratkaistiinkin mutta en muista miten? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 31.01.2013 02:22:14 | |
---|
Gbmaj7 on fryyginen laina, eli F fryygisestä lainattu sointu. Skaala on lyydinen. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 31.01.2013 09:41:19 (muokattu 31.01.2013 09:47:09) | |
---|
Dr Dominant: Gbmaj7 on fryyginen laina, eli F fryygisestä lainattu sointu. Skaala on lyydinen. F-fryyginen on des-duurin kolmas moodi Ges:istä alkava siis neljäs eli lyydinen Eli onko se tolppa-analyysissä Db: IV ???? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 31.01.2013 11:14:56 | |
---|
baron: F-fryyginen on des-duurin kolmas moodi Ges:istä alkava siis neljäs eli lyydinen Eli onko se tolppa-analyysissä Db: IV ???? bII, tarkennukseks tohon voi lisätä vielä "maj7" tai kolmion/delta-merkin. Sävellaji pysyy edelleen F-pohjaisena, ei järkeä vaihtaa sävellajia analyysissakaan yhden soinnun ajaksi. Ipaneman B-osa on taas toinen juttu, siinä on nouseva melodia/sointusekvenssi ja sävellaji poistuu F:stä heti osan alussa - kokeile reharmonisoida B-osa niin, että ensimmäinen sointu olisi Ebm9. |
baron 31.01.2013 11:56:50 | |
---|
Janus: Ipaneman B-osa on taas toinen juttu, siinä on nouseva melodia/sointusekvenssi ja sävellaji poistuu F:stä heti osan alussa - kokeile reharmonisoida B-osa niin, että ensimmäinen sointu olisi Ebm9. Ebm9/Gb?? Onko siinä sitten sävellajivaihdos des-duuriin ja sointu Db:IIm7???? ja asteikko doorinen? Seuraava sointu Cb7 olisi sitten bVII ja asteikko overtone? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Janus 31.01.2013 12:09:10 (muokattu 31.01.2013 12:12:42) | |
---|
baron: Ebm9/Gb?? Onko siinä sitten sävellajivaihdos des-duuriin ja sointu Db:IIm7???? ja asteikko doorinen? Seuraava sointu Cb7 olisi sitten bVII ja asteikko overtone? Joo, mä itse analysoisin Ipaneman B-osan noin. Orggissointuhan on Gbmaj7, hence: (Db:) IV-rV/bIII- (E:) II-rV/bIII - (F:) II-rV/bIII-III-V/II-II-sV Neljännen D7-soinnun voi toki analysoida myös jo F-duuriin kuuluvaksi (V/II) - itse soitan tossa kohtaa joko D-overtonen, D-altin tai jotain ihan muuta (todennäköisesti useasti väärin) fiiliksestä riippuen. Dominantilla voi olla tuosta B-osasta eri näkemys ;) |