Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistin sähkö-/akustiselle kitaralle?
1
orato
30.12.2012 20:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Mikä voisi olla sopiva putkivahvistin kotisoitteluun ja pienille keikoille kun tarkoitus olisi käyttää samaa vahvistinta sähkökitaran ja akutisen kiraran kanssa?
Puhdas saundi on tärkein, säröt saa sitten pedaaleilla kun tarvii.
Kiitos vinkeistä.
 
iec
31.12.2012 10:31:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei ole suoranaista kokemusta, mutta eräs tuttava keikkailee välillä duo-kokoonpanolla ja soittaa akustista vahvarin läpi. Oikea erillinen akustisen vahvistin on kuulemma aivan eri luokkaa tuossa hommassa kuin se, että käyttää sähkiksen vahvistinta.
 
Pitäisiköhän tuossa sähkiksen vahvarissa olla sitten melko neutraali taajuusbalanssi, eli mikään Celestionin Vintage 30-kaiutin ei taida toimia aivan optimaalisesti akustisen kanssa (jos siis on aivan pakko käyttää samaa vahvistinta). En kyllä sitten tiedä miten akustisen vahvari soi sähkiksen ja pedaalien kanssa, mutta olisikohan lopulta toimivampi juttu kuin sähkiksen vahvari akustiselle.
 
Entä onko mahdollista soittaa suoraan PA:n läpi?
 
Niin ja sellainen vinkki tuli eräältä toiselta tutulta, että esim teräskielisellä akustisella joku kitaraan kiinteästi asennettu K&K pure mini toimii käytännössä todella paljon paremmin baarikeikalla kuin ulkoisen mikin käyttö (vaikka Shuren 57). Hän taitaapi soitella itse asiassa akustista pelkästään PA.n läpi.
 
Taitaa tämä homma mennä sulla loppujen lopuksi kokeiluhommiksi. Tai jospa sitten tähän viestiketjuun vastaa joku jolla on omakohtaista kokemusta asiasta.
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
hallu
31.12.2012 11:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen edellisen kanssa samaa mieltä, että putkivahvistin ei varmaan ole tässä kohtaa ratkaisu. Riippuu vähän tietenkin minkälaisella budjetilla liikutaan, mutta ihanteellisin ratkaisu olis varmasti pieni PA-systeemi (niitä on semmoisia, jotka kulkee suunnilleen olkalaukussa joten kaikalle pääsee vaikka dösällä), johon saa laulumikin ja akustisen ja sähkiksen. Sähkökitaraa varten kannattaa laittaa etuvahvistin, joka voi olla mallintava tai putki tai vaikka molemmat. Itseasiassa siihenhän voi liittää vaikka vielä luupperin, niin olisi aika messevä yhden miehen keikkakattaus monenmoiseen viihdyttämiseen. Hintaa tuollaisella setille tietenkin tulee helposti tonnista kahteen, mutta varmastasi vähän huokeammallakin sen kyhää, kun tutkii mnetin toria ja jos kaiken ei tarvitse olla ihan viimeisen päälle.
 
Itselläni ei tuollaisesta PA:sta ole kokemusta muuta kuin, että olen käynyt kitaran kanssa soittamassa ilman vahvistusta ja olisin kaivannut tuollaista settiä todella kipeästi. 50-100 ihmistä on jo sellainen määrä, että ihan toivotonta yrittää ilman vahvistusta. Voi hakata kitaransa hajalle eikä silti kuulu riittävästi.
 
Sähkökitaravahvistimissa on se ongelma jonka iec jo sanoikin eli ne ovat erikoistuneet toistamaan niitä keskialueita niin eivät kuulosta hyviltä oikein millään muulla kuin sähkökitaralle. Bassovahvistin toimisi varmasti paremmin yleiskäyttöön, mutta tuo pa olisi mielestäni paras.
 
Jos ei halua isoon pa:han satsata, niin hommaa sitten akustisen kitaran vahvistimen (nekin ovat tosi monipuolisia ja niissä on monesti liitäntä sekä laululle että instrumentille). Sen eteen voi sitten yhtälailla laittaa sähkökitaraa varten mallintavan tai putkietuasteen.
 
Edelleen totean ettei minulla ole kokemusta noista, mutta näin sen jutun ajattelen ja itse tekisin. Kommentoikoon vielä joku joka ihan oikeasti tietää näistä jutuista.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
sepisti
31.12.2012 11:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä näkisin homman niin, että jos akustinen kitara tarvitsee vahvistusta, niin sitä tarvitsee myös laulu. Tällaisissa tapauksissa siis keikalla täytyy olla jonkinlaiset laulukamat. Akkarin voi siis kytkeä silloin niihin laulukamoihin. Sähkökitaralle oma vahvistin. Asia on tietysti erikseen, jos kukaan ei laula.
 
blues guitar
31.12.2012 11:52:48 (muokattu 31.12.2012 12:01:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

orato: Hei
 
Mikä voisi olla sopiva putkivahvistin kotisoitteluun ja pienille keikoille kun tarkoitus olisi käyttää samaa vahvistinta sähkökitaran ja akutisen kiraran kanssa?
Puhdas saundi on tärkein, säröt saa sitten pedaaleilla kun tarvii.
Kiitos vinkeistä.

 
Onko kyseessä akustinen vai elektroakustinen? Siis onko siinä mikit?
Jotenkin minustakin tuntuu siltä että putkivahvistin ei välttämättä ole paras vaihtoehto akustisen kitaran vahvistamiseen. Putkivahvistinhan on tavallaan itse jo "instrumentti" jonka tarkoituskaan ei ole toistaa ääntä mahdollisimman luonnollisena, joka taasen akustisen kitaran vahvistuksessa olisi suotavaa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «