Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plugarit joita luulit tarvitsevasi
1 2
Triskal
17.12.2012 11:33:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykypäivänä plugarivalmistajia on enemmän kuin koskaan ja plugarien markkinointi on kiivaampaa kuin koskaan. Itse kukin meistä on takuulla langennut joskus jonkun plugarivalmistajan virittämään inhaan ansaan ja ostanut läjän kaikenlaista millä loppujen lopuksi ei teekään yhtään mitään. Kokemattomana itseoppineena äänientusiastina olen tietysti ottanut itse kaikesta selvää ja yrityksen ja erehdyksen kautta kiivennyt tikapuita ylöspäin. Mietin kuitenkin välillä kaikkea sitä rahaa jonka olisin säästänyt jos. Kertokaa kokemuksianne turhista plugariostoksista, niin itketään niitä yhdessä. Minä voi aloittaa.
 
---
 
Kaikki analogilaitemallinnukset, nauhamallinnukset, saturaattorit yms. Minä en vain ymmärrä niiden päälle. Ostettuna on T-Racks 3 & Wavesin Kramer Master Tape. Hukkaan heitettyä rahaa. Menin ja uskoin puheita. Digital sounds so harsh. Analog sounds so warm. En erota. En kuule. Does not make a difference to me.
 
Hymyilin itsekseni eräs päivä kun katsoin Youtubesta pätkää, jossa jannu demosi ihan fiiliksissä Slaten VTM:ää. Okei, kuulin siellä pienen eron, mutta merkittävä se ei minusta ollut. En itse olisi hurrannut niin paljon. Odotin analogimallinnusten tuovan sitä jotain lisää soundiin. Totesin kuitenkin loppujen lopuksi, että ei ole olemassa "sitä jotain," ei ainakaan minulle.
 
Yhdestä analogimallintavasta minulle on jäänyt hyvä fiilis: Modern LostAngel, joka on käsittääkseni jonkinlainen wannabe LA-2A. Laitan lauluihin ja väännän nupit kaakkoon. Se on yllättäen ilmainen. En kuule sen soundissa mitään erityistä vibaa tai karaktääriä. Lähinnä minusta sen GR imartelee lauluja.
 
Wavesin Kramer-nauhaa kokeilin rumpuryhmään ja masteriin. Ei. Tykkäsin enemmän ilman. Kaikki oli puhtaamman, selkeämmän, siistimmän ja nätimmän kuuloista ilman. Raskaskin se on.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
phiit
17.12.2012 15:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demoja on saatavilla ilmaisiin testeihin..
CPU
17.12.2012 18:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Slaten VCC helpottaa omaa työskentelyä merkittävästi. Erohan on lopputloksessa hiuksen hieno, mutta vähentää miksaukseen käytettävää aikaa merkittävästi. Samoin analogimallintavat eq:t nopeuttavat ja helpottavat työskentelyä.
 
Mitä tohon nupit kaakkoon hommaan tulee, niin osaatko käyttää kompressoria? Samoin tuon nauhamallinnuksen kanssa, veditkö silläkin nupit kaakkoon?
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Lenoldinho
17.12.2012 22:27:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Kramer on kyllä omassa käytössä osoittautunut helvetin hyväksi, rumpuryhmän ekana plugarina tekee dynaamiikasta huomattavastikin jäsennellymmän kuuloisen ainakin konerumpuhommissa.
 
Asetukset yleensä tällä lailla ja kaikki noiset ja flutterit nollassa. https://dl.dropbox.com/u/1584883/Ku … 202012-12-17%20kello%2022.22.09.png
Danko
17.12.2012 23:56:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Kaikki analogilaitemallinnukset, nauhamallinnukset, saturaattorit yms. Minä en vain ymmärrä niiden päälle. Ostettuna on T-Racks 3 & Wavesin Kramer Master Tape. Hukkaan heitettyä rahaa. Menin ja uskoin puheita. Digital sounds so harsh. Analog sounds so warm. En erota. En kuule. Does not make a difference to me.
 
Toolsin Lo-Fi ja SoundToysin Little Radiator on kyllä lähes jokapäiväisessä käytössä, mut ne kumpikin oli ilmaisia; Masseyn TapeHeadin olen jo melkein valmis ostamaan kun demossa ei jää asetukset talteen, mut oon ton Kramerin ja Digin Reel Tape Saturatorin demottanut, ja niistä ei kyllä tullut pheelistä että "pakko saada". Vaikka pyöriihän se nauhakakku melko seksikkäästi.
 
Joku hyvä tuneri pitäis hommata. Autotunet, Melodynet ja Wavesin Tunen oon tsekannut ja niistä Melodyne vaikuttaa vähiten huonolta, mut workflow tökkii.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Triskal
18.12.2012 00:08:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Mitä tohon nupit kaakkoon hommaan tulee, niin osaatko käyttää kompressoria? Samoin tuon nauhamallinnuksen kanssa, veditkö silläkin nupit kaakkoon?
 
Tietääkseni osaan. Kompressori ei ole minulle soundinmuokkaus-, vaan dynamiikanhallintaväline. Tapani miksata on se, että laulussa ei ole dynamiikkaa. Yhtään. Laulu on vakio, jonka ympärille rakentuva muu sovitus luo fiiliksen siitä onko nyt kyseessä forte vai piano. Sitä varten käyttämäni nupit kaakkoon kompressointi tuolla nimenomaisella kompressorilla toimii. Nauhasimulla testailin lähinnä eri presettejä.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Pop Corn
18.12.2012 00:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en mä lähtis pensseleitä syyttämään vaikka kanvakselle ei rembrandtteja synnykään.
 
Sitä kakasta konvehtia tekevää plugaria kun ei edelleenkään ole vielä keksitty.
 
Ja toisaalta:
 
Metsuri ei tee mitään kirurgin veitsellä eikä kirurgi tee mitään moottorisahalla. Noin niinku pääsääntöisesti. Tietysti onhan se markkinamiesten taitavuutta jos myyvät kirurginveitsen metsurille - tai sitten metsurin tyhmyyttä. Päätä itse.
 
.
JPQ
18.12.2012 02:45:39 (muokattu 18.12.2012 03:00:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sivuaa asiaa: Ja minusta hyvän analogimallinnusken (synaplugarin siis) soundi riittävän analogi omiin tarpesiin varmaan kauan ja nykyinen hintakehitys viittaa että ehkä vallankin. Minäkään en ihan täysin ymmärrä kuin joidenkin juttujen kohdalla tuon että digitaalinen on harsh eräät softat ja tietyssä tilanteessa joskin sitä ei oikein voi välttää joskin tilanteita voi joten ei ongelmaa... ja myös noiden analogisynien softamallinnuksen laatuerot on minusta vähemmän isoja kuin eräistä joskin selvästi isompia kuin heistä jolle käy mikä tahansa softa tuohon ja mihin tahansa soundiin esim. Arturiat on sellaisia että vain spesiaali juttuihin käyttäisin. ja nyt vain heidän jokin aikaa sitten jakama Minimoog V original joka varmaan lähinnä bassoja ja arpegioita tulee itselle antamaan ja muita en varmaan osta edes synasoundeja minulla melkolailla tarpeeksi samplekattaus lähinnä työnalla. jotenkin korkeimmat äänet ohkaisia ja bassot taas niin erilaisia (myös jotenkin ohkaisia joskin niissä eräät lajit jotka toimii mös) kuin muut softani tarjoaa että saa olla paletissa. ja mitä materiaalia olen kuullut aika karullakin plugarilla saa aikaan paljon jos tekijä osaa.
ja tarkoittamani arpegiosoundit käyttää noin samaa aluetta kuin bassokin yleensä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Triskal
18.12.2012 06:23:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: No en mä lähtis pensseleitä syyttämään vaikka kanvakselle ei rembrandtteja synnykään.
 
Sitä kakasta konvehtia tekevää plugaria kun ei edelleenkään ole vielä keksitty.

 
No ei tässä ole kyse kyllä ihan tuostakaan. Kyllä minä työni jälkeen tyytyväinen olen. Totesin vain, ettei analogimallinnusosasto tuo yhtälöön mitään lisää.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Hanuriin
18.12.2012 09:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Sivuaa asiaa: Ja minusta hyvän analogimallinnusken (synaplugarin siis) soundi riittävän analogi omiin tarpesiin varmaan kauan ja nykyinen hintakehitys viittaa että ehkä vallankin. Minäkään en ihan täysin ymmärrä kuin joidenkin juttujen kohdalla tuon että digitaalinen on harsh eräät softat ja tietyssä tilanteessa joskin sitä ei oikein voi välttää joskin tilanteita voi joten ei ongelmaa... ja myös noiden analogisynien softamallinnuksen laatuerot on minusta vähemmän isoja kuin eräistä joskin selvästi isompia kuin heistä jolle käy mikä tahansa softa tuohon ja mihin tahansa soundiin esim. Arturiat on sellaisia että vain spesiaali juttuihin käyttäisin. ja nyt vain heidän jokin aikaa sitten jakama Minimoog V original joka varmaan lähinnä bassoja ja arpegioita tulee itselle antamaan ja muita en varmaan osta edes synasoundeja minulla melkolailla tarpeeksi samplekattaus lähinnä työnalla. jotenkin korkeimmat äänet ohkaisia ja bassot taas niin erilaisia (myös jotenkin ohkaisia joskin niissä eräät lajit jotka toimii mös) kuin muut softani tarjoaa että saa olla paletissa. ja mitä materiaalia olen kuullut aika karullakin plugarilla saa aikaan paljon jos tekijä osaa.
ja tarkoittamani arpegiosoundit käyttää noin samaa aluetta kuin bassokin yleensä.

 
Nyt poika otat ja kirjoitat tuon uudestaan. Ei tuosta saa mitään tolkkua kukaan.
 
CPU
18.12.2012 10:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Tietääkseni osaan. Kompressori ei ole minulle soundinmuokkaus-, vaan dynamiikanhallintaväline. Tapani miksata on se, että laulussa ei ole dynamiikkaa. Yhtään. Laulu on vakio, jonka ympärille rakentuva muu sovitus luo fiiliksen siitä onko nyt kyseessä forte vai piano. Sitä varten käyttämäni nupit kaakkoon kompressointi tuolla nimenomaisella kompressorilla toimii. Nauhasimulla testailin lähinnä eri presettejä.
 
Meinasin lähinnä, että yleensä kompuralla ei ole tapana vetää dynamiikkaa lyttyyn, usein jopa toisin päin. Laulu usein kuitenkin poikkeus.
 
Mitä noihin nauha- ja kanavamallinnuksiin tulee, niin esim. Slate:n VCC:n homman huomaa vasta kun se on (lähes) kaikissa kanavissa, miksaus summautuu eri tavalla. Ymmärtääkseni noi nauhamallinnukset on tarkoitettu toimimaan vähän samalla tavalla, eli ei ole tarkoituskaan a) luukuttaa kamaa ruvelle b) että yksittäisessä raidassa kuuluisi merkittävää muutosta. Opettele käyttämään sitä krameria, kun oot kerran siitä maksanut.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Henri Henri Olavi
18.12.2012 12:49:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Nyt poika otat ja kirjoitat tuon uudestaan. Ei tuosta saa mitään tolkkua kukaan.
 
Kestää hetki, että JPQ:n tekstien metatason oppii lukemaan, mutta sitten kun sen hiffaa niin sieltä paljastuu sellainen ikiaikainen totuus ja viisaus, että morjens. Täyttä zeniä ja mindfulnesia, okkult ei paljastu vihkiytymättömälle.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Pop Corn
18.12.2012 13:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: No ei tässä ole kyse kyllä ihan tuostakaan. Kyllä minä työni jälkeen tyytyväinen olen. Totesin vain, ettei analogimallinnusosasto tuo yhtälöön mitään lisää.
 
No mutta, esimerkiksi Wavesin plugareista lähes kaikki taitaa kuulua tuohon "analogimallinnusosastoon" ja monet niistä kuuluvat aika monen studiosedän vakiotyökaluihin. Itse en voisi kuvitellakaan omaa soundiani ilman muutamaa kompuraa ja eekuuta ynnä paria muljutinta, jotka ovat analogimallinnuksia.
 
Ai ei toimi sulle? No kiva juttu, ei siinä sitten mitään. Kannattaa toki luottaa omiin aisteihin eikä markkinamiesten puheisiin.
 
.
JPQ
18.12.2012 20:30:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Kestää hetki, että JPQ:n tekstien metatason oppii lukemaan, mutta sitten kun sen hiffaa niin sieltä paljastuu sellainen ikiaikainen totuus ja viisaus, että morjens. Täyttä zeniä ja mindfulnesia, okkult ei paljastu vihkiytymättömälle.
 
Jaaha. ps. parhaani mukaan kirjoitan. Voi olla että jos yritän uusiksi menee vielä pahemmaksi.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Jaava
18.12.2012 21:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Jaaha. ps. parhaani mukaan kirjoitan. Voi olla että jos yritän uusiksi menee vielä pahemmaksi.
 
On se parantunut. Silloin kun minä ensimmäistä kertaa tekstejäsi luin, siellä ei ollut about yhtäkään pistettä sanojen välissä muista välimerkeistä nyt puhumattakaan. Nyt on sentään about puolet tarvittavista pisteistä paikallaan.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
epeli
18.12.2012 23:24:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin apTriggan ja sitte huomasin että se on vain vst ja Pro Tools ei harrasta semmosia lainkaan.
 
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
Danko
19.12.2012 00:00:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

epeli: Ostin apTriggan ja sitte huomasin että se on vain vst ja Pro Tools ei harrasta semmosia lainkaan.
 
http://www.fxpansion.com/index.php?page=15
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
epeli
19.12.2012 00:09:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: http://www.fxpansion.com/index.php?page=15
 
No perskuta. Nääh. Tyydyn ennemmin Drumagogiin.
 
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
saastara
06.01.2013 15:25:03 (muokattu 06.01.2013 15:42:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Hymyilin itsekseni eräs päivä kun katsoin Youtubesta pätkää, jossa jannu demosi ihan fiiliksissä Slaten VTM:ää. Okei, kuulin siellä pienen eron, mutta merkittävä se ei minusta ollut. En itse olisi hurrannut niin paljon. Odotin analogimallinnusten tuovan sitä jotain lisää soundiin. Totesin kuitenkin loppujen lopuksi, että ei ole olemassa "sitä jotain," ei ainakaan minulle.
 
Tohon esimerkkiin, videota näkemättä tuli mulla ekana mieleen, että ongelma voi olla ihan puhtaasti exporttauksessa. Jos kaveri fiilistelee studiolla, hyvällä kuuntelulla jotain mikä on 24/96khz formaatissakin parhaimmillaan 'vivahde', rippaa sen jonkin iMovien tmv läpi, pakkaa pieneksi ja pistää vielä jonkun youtuben läpi, paljonkohan niistä pikkupikkunyansseista on edelleen jäljellä..
 
Noihin analogizer-härpäkkeisiin kannattaa suhtautua vähän niin kuin photoshoppiin. Sä voit taitavalla käytöllä ja rajauksella saada digipokkarikuvankin näyttämään komealta, mutta sä et millään hinkkaamisella saa koskaan sitä näyttämään siltä, että se olisi otettu laadukkaalla analogijärkkärillä. Sulta puuttuu se info, sä et saa sitä enää takas.. Sun näytteenottotaajuus on riittämätön.
 
Noita analogiplugareita, tai ylipäätään digitaaliäänitystä miettiessä kannattaa diskata se ajatus samoin tein, että digitaalinen on jotenkin "täydellistä" ja analoginen niin kivaa ja pyöreätä just sen takia, että se on muka vääristynyttä ja virheellistä verrattuna digiin.
 
Itse aiheeseen, mulla on melkein kaikki muut plugarit jäänyt 'pölyttymään' kun aloin Airwindowsin plugareita käyttämään.
 
- Soundaa helvetin hyvältä.
- Halpaa kuin saippua.
- Kaveri on niin sydämellinen hullu professori, että mielelläni annan rahani hälle.
- Tärkein: ei turhaa graafista paskaa jolla kusettaa itseään.
 
Hitler used Telefunkens.
Aki
06.01.2013 15:44:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CPU: Meinasin lähinnä, että yleensä kompuralla ei ole tapana vetää dynamiikkaa lyttyyn, usein jopa toisin päin.
 
... Eli yleensä kompuralla laajennat etkä lytistä dynamiikkaa? Taisin ymmärtää väärin.
 
Mulla on toiminut hyvin se sääntö plugareissa ja muissakin softissa, etten osta mitään mitä en pääse ensin kokeilemaan. Demoversiona tai muiden pajoissa tms.
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «