Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slide-soiton aloittaminen
1
kotoilija
06.11.2012 22:39:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan kaksi slide-putkea, mutta oikeastaan muuta en osaa niiden avulla soittaa kuin Lynyrd Skynyrdin Freebirdin. Nyt olisi tarkoitus alkaa vähän paremmin harjoittelemaan sliden soittoa. Tietääkö ketään mitään hyviä opetussivustoja/videoita? Itseäni kiinnostaa varsinkin sliden käyttö bluesissa ja countryssa. Ja jos joku osaisi kertoa helppoja slide-biisejä, niin apua arvostettaisiin tässäkin.
 
"It's good to dream."
Tonski
06.11.2012 22:47:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtubesta kannattaa ettiä ihan englanninkielisillä hakusanoilla "Slide Guitar playing lesson" tai vastaavaa, kirjastostakin varmaan löytynee matskua, jossa tota aihetta käsitellään. Yks biisi mikä ainakin itestä on helvetin mukavaa soitettavaa slide-putken kanssa on Jeff Beckin Angel Footsteps (joskus löytyy pelkällä nimellä Angel)
 
http://www.youtube.com/watch?v=QJeUya6i3cM
 
Ei pitäis olla ihan mahdoton biisi soittaa!
 
daredevil
07.11.2012 21:05:01 (muokattu 07.11.2012 21:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen harjoitellut akustisella slidekitaran soittoa avoimesta D-virityksestä, jos olisi tästä apua....
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_D_tuning
 
kotoilija
07.11.2012 22:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä. Tähän mennessä olen pääasiassa soitellut standardivireellä ja vähän avoimessa G:ssä. Muita avoimia vireitä en ole kokeillut, mutta suunnitelmissa on kyllä kokeilla ja tuo avoin D voisi olla seuraavana. Unohtui tuossa aloitusviestissä mainita, että pidän erityisesti Duane Allmanin slide -soitosta Layla -albumilla ja myös Derek Trucksin soitosta esim. Youtubesta löytyvillä livevedoilla.
 
"It's good to dream."
Demo Harrison
08.11.2012 00:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut huomaavinani omalla kohdallani että kannattaisi pitää myös se slideputki "vireessä"eli soitella useammin silläkin tyylillä.Viime yritykselläni ei meinaa kuulostanutkaan niin hyvältä kuin olin mukamas muistanut.
 
Aikanaan kun tuli enempi harjoiteltua, niin kokeilin perusvireellä ihan pop- ja viihdemelodioitakin, mitä vaan saattoi slidekitaralla kuvitella, esim. Strangers In The Night. Ehkä tuollainenkin metodi voisi olla hyvä harjoitusta tarkkaan slidesoittoon.
 
Myöjäisen bluesheräämiseni myötä on kyllä tullut fiilis että avoimet vireetkin voisin yrittää ottaa paremmin haltuuni. Jotakin mitä oon joskus kokeillut G-vireellä:
Muddy Waters - Louisiana Blues
Little Red Rooster (niinkuin Brian Jones sen soittaa)
Doors - Wild Child (Robbie Krieger soitteli yllättävän usein slidea)
 
Nuo eivät ole mielestäni aivan mahdottomia.
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
Chunga
13.11.2012 07:33:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slide-putken kanssa on vireessä pysyminen pitkälti omien korvien varassa, suosittelen myös äänittämistä ja taustanauhojen päälle soittoa. Mielellään molempia samaan aikaan.
 
Sitten kysymys johon en oikeastaan itsekään tiedä vastausta: kuinkahan lujaa slidella pitäisi painaa kieliä? riittääkö pieni paine, jotta slide vaan "liukuu" kielten päällä, vai pitääkö slidella painaa kieli "pohjaan asti"?
 
ja sit oon huomannu, että soundi on hyvin erilainen riippuen siitä, painaako vapailla sormilla kielten takaa kiinni vai jättääkö kaiken auki. Mulla on slide aina pikkusormessa, siitäkin voinee olla montaa mieltä onko se sitten oikea sormi, vai..?
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
rattledad
13.11.2012 11:45:16 (muokattu 13.11.2012 11:47:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga:
 
Sitten kysymys johon en oikeastaan itsekään tiedä vastausta: kuinkahan lujaa slidella pitäisi painaa kieliä? riittääkö pieni paine, jotta slide vaan "liukuu" kielten päällä, vai pitääkö slidella painaa kieli "pohjaan asti"?

 
'Don't press down!'
http://www.bobbrozman.com/tip_slide.html
 
mpekkanen
13.12.2012 13:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun puhutaan sliden soitosta niin ylensä ollaan roots musan kanssa tekemisessä eli rytmimusan.kannataa opetella blues-skaalat joka sävelestä ja olipa se vire sitten avoin g,avoin d tai c6 niin siitä se blues lähtee,jammailusta.kannattaa unohtaa tabulatuurit ja keskittyä oman musan soittamiseen muutenkin.mun mielestä musiikkia pitäisi soittaa niin että antaa itsestään jotain eli soittaa omaa tuotantoa tai ainakin siihen pyrkii ja vasta sitten kun on omaa musaa tehty aikansa niin voi soitella covereita,mutta ei yksyhteen vaan omana versiona mikäli osaa ja on jotain annettavaa.eddie van halenilta kysyttiin joskus että minkälainen on hyva soolo ja eddie vastas että sellainen jonka keikan jälkeen kaveri voi viheltää kotimatkalla.kannattaa siis unohtaa nämä tiluukot ja opetella erillaisia skaaloja ja tehde omia biisejä.laitetaan tähän nyt se blues asteikko e,g,a,bb,h,d.tällä lähtee niin blues kuin countrykin ja hawaji jos ollaan c6 vireessä.asteikot pitää optella joka sävellajista ja koko kaulanmatkalta.näin se homma etenee
 
mpekkanen
13.12.2012 14:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lisään vielä ettei kenenkään viisastelijan tarvitse huomauttaa että niitä eri skaaloja on muitakin,mutta yleensä putkella käytetään asteikkoja jotka pyörii pentatonisen skaalan ympärillä.
 
vantage
13.12.2012 22:15:59 (muokattu 13.12.2012 22:16:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Mulla on slide aina pikkusormessa, siitäkin voinee olla montaa mieltä onko se sitten oikea sormi, vai..?
 
Mielestäni olet oikeassa. Putki aina pikkusormeen niin siitä hyötyy todella paljon myöhemmin kun alkaa hommaa vähän sisäistämään.
Tämä mielipide on mulle muotoutunut kun olen bassolla säestellyt bluesjuttuja, ja kovasti on painotettu tätä asiaa.
 
EDIT: En ole soittanut bassoa slideputkella.
 
Montako bluesmiestä...hehkulamppu? Lukuisia. Eräs vaihtaa nopeasti, jonka aikana monet päivittelevät kuinka vanha oli huomattavasti parempi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «