vänkylä 12.12.2012 11:00:08 (muokattu 12.12.2012 11:07:59) | |
---|
Vladi: En tekisi yhden vahvistimen perusteella näin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Itselläni on ollut (liian) monta Mesaa, pari Orangea, jossain välissä pyörähti pikaisesti yksi Jet City ja nyt on Bluetonet 2 ja 3 menossa. Jo pitäisi laittaa vahvistimet järjestykseen putkien vaihdon "vaikuttavuuden" perusteella, niin järjestys olisi pienimmästä suurimpaan Mesa, Orange, Jet City ja Bluetonet. Kuten tuossa linkitin jokunen viesti takaperin, Mesassa ei edes täysin erilaisten pääteputkien vaihto tunnu vaikuttavan paljoa mitään. Orangetkin (Thunder ja Dark Terror) muuttuivat lähinnä häiriöttömimmiksi. Bluetonessa sen sijaan kuuleen joka ikisen putkenvaihdoksen, ainakin jos putki poikkeaa edes jonkun verran edellisestä. Kuten aikaisemmin mainitsin, pääteputkien vaihto toisentyyppisiin oli todella suuri ero ja jo yhdellä hieman pienempitehoisella etusputkella soundi muuttui selvästi. Jos joskus jaksaisin, voisin äänitellä jonkun 6v6 vs 6L6-vertailun, putkien vaihto ja biasointi kun on tuossa Ironmanissa tehty aikamoisen helpoksi. Tarkoitin etusten vaihtoja,eroja syntyy pikkasen enempi pääteputkien(esim.6v6 vs 6l6)vaihdolla,mutta etusien vaihto esim. Tungsol 12ax7 vs.100e maksava 12ax7 etuasteputki,on mun mielestä sitä kuuluisaa psykoakustiikkaa. |
Jucciz 12.12.2012 11:06:29 | |
---|
Pääsääntö taitaa olla se, että mitä enemmän vahvistimen signaalitiellä on muita komponentteja, sitä vähemmän eri putkien vaikutus soundissa kuuluu. Tämä selittäisi myös Vladin havaintoja: tyypillisessä Mesassa kun on "hieman" enemmän rojua sisällä kuin tyypillisessä Bluetonessa. Lisäksi moni vahvistin- ja putkiguru myöntää sen, että eri putkien toiminta niiden lineaarisella alueella (lue: puhtaalla soundilla) on yleensä hyvin samankaltaista. Erot tulevat esiin ennen kaikkea siinä, miten ja missä vaiheessa ne säröytyvät. Putkien soundissa on eroja, siitä ei pääse mihinkään. Tein aikanaan jonkinlaisen etuasteputkivertailun Orange AD30:llä. Se löytyy täältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=4585603 Oikeastaan tekisi mieli uusia testi nyt vaikkapa tuolla pikku-Princetonilla, jossa on todella yksinkertainen kytkentä ja siispä putkien osuuden luulisi korostuvan. Uusia putkiakin on tullut hankittua sitten viime testin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Jucciz 12.12.2012 11:11:21 | |
---|
vänkylä: Tarkoitin etusten vaihtoja,eroja syntyy pikkasen enempi pääteputkien(esim.6v6 vs 6l6)vaihdolla,mutta etusien vaihto esim. Tungsol vs.100e maksava etuasteputki,on mun mielestä sitä kuuluisaa psykoakustiikkaa. Tää on vähän semmoinen alue, että siinä ei mutuilu auta. Joissain vahvistimissa erot tulevat paremmin esiin kuin toisissa ja se, että sää et ole pystynyt kuulemaan eroa (testasitko muuten edes, vai heititkö vaan lonkalta?), ei tarkoita, etteikö joku muu pystyisi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Laulava Kylätohtori 12.12.2012 11:14:41 | |
---|
Omien vähäisten kokemusten perusteella (ei kokemusta Telefunkkeneist tms.) paremmat putket ennemminkin selkeyttävät soundia kuin muuttavat sitä - kyse siis etuasteputkista. Äänenvoimakkuudessa ja säröytymisessä on myös eroja. Joskus JJ:n putket myös tummensivat soundia. Itse tavoittelen putkien vaihdolla juuri selkeämpää ja häiriöttämämpää soundia kuin itse soundin varsinaista muuttamista. Eikä putkien vaihdolla kai ole tarkoituskaan yrittää muuttaa vahvarin ominaissoundia radikaalisti. Toki tuokin on (IMO) eräänlaista hifistelyä ja mielenkiintoinen osa harrastusta, vaikka erot eivät olekaan kovin suuria. Jos jotain mullistavaa tai perustavanlaatuista muutosta haluaa, niin siihen ei putkien vaihto auta... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
ReBeat 12.12.2012 11:18:40 | |
---|
Ei ole kuitenkaan olemassa mitään putkea joka tekee joka vahvistimessa, tilanteeseessa kuin tilanteessa, muutoksen aina parhaaseen suuntaan. Se on jo teoriassa naurettavuus. |
Jucciz 12.12.2012 11:49:26 | |
---|
Yksi näkökanta voi olla sekin, että käyttäisi vahvistimessa (edes suurin piirtein) sen aikakauden putkia, jota vahvistin itse edustaa. Tällöin kone luultavasti soi (ainakin putkien osalta) siten kuin vahvistimen suunnittelija on alun perin ajatellut. Monet nykyvahvistimet suunnitellaan kiinalaisten putkien ympärille, jolloin kalliit merkkiputket eivät välttämättä (siis: välttämättä) tuo soundiin lisäarvoa. Selviää testaamalla. Putken käyttöikä on sen sijaan etenkin työkseen soittavalle tärkeä ominaisuus - ja miksei ylipäätään kelle tahansa. Mulla pätki vuoden '65 Princeton Reverbissä JJ:n putki vaiheenkääntäjänä. Luulin aluksi, että vika oli väljässä tai hapettuneessa putkenkannassa ja puhdistin kannan - tuloksetta. Sitten kokeilin RCA:n ja Sylvanian putkia periaatteella "okei, jenkkiputkea jenkkikoneeseen" eikä vahvisin ole sen koommin pätkinyt. Kerroin tapauksen vahvistinhuoltajatutulleni ja hän tiesi sanoa, että JJ ainakin jossain vaiheessa oli ohentanut putkiensa pinnejä (syystä, joka jäi ainakin sillä kertaa tuntemattomaksi). Typerää, että noin tunnettu putkivalmistaja lähtee poikkeamaan speksistä aiheuttaen ongelmia tietyissä vahvistimissa. Ero on varmasti millimetrin murto-osa, mutta se riittää. Eipä nostanut tuo tapaus JJ:n osakkeita yhtään mun kirjoissa - kyseisen firman putkia mulla on muutenkin hajonnut kaikista eniten: niin etuaste-, pääte- kuin tasuriputkiakin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
vänkylä 12.12.2012 17:26:32 | |
---|
Jucciz: Tää on vähän semmoinen alue, että siinä ei mutuilu auta. Joissain vahvistimissa erot tulevat paremmin esiin kuin toisissa ja se, että sää et ole pystynyt kuulemaan eroa (testasitko muuten edes, vai heititkö vaan lonkalta?), ei tarkoita, etteikö joku muu pystyisi. On noita tullut testattua n.20:nen eri vahvistimen kanssa ja selvät erot saattaa löytyä oskillaattorin kantti/siniaalloista,eipä juuri muualta.Hienoa vaan jos joku kuulee huimat erot soundeissa,kun lyö 10 kertaa kalliimmat putket paikoilleen. |
Vladi 12.12.2012 21:25:20 (muokattu 12.12.2012 21:26:24) | |
---|
vänkylä: On noita tullut testattua n.20:nen eri vahvistimen kanssa ja selvät erot saattaa löytyä oskillaattorin kantti/siniaalloista,eipä juuri muualta.Hienoa vaan jos joku kuulee huimat erot soundeissa,kun lyö 10 kertaa kalliimmat putket paikoilleen. Ei tarvi olla 10 kertaa kalliimpi putki, kyllä minä oon kuullut eroja ihan perusputkissakin. Se, että sinä et kuule niitä, ei tarkoita, etteikö joku muu niitä kuule. E: Erityisesti vahvistinten V1-paikkaan sijoitettava etusputki voi tuoda ihan selkeitä sävyeroja soundiin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Master Of The Universe 12.12.2012 21:34:54 | |
---|
Kyllä putket on vallan tärkeitä. Eroja ja kaikkea. Rupee oikein jänskättään että mitkä putket ostaa seuraavaks. Kaikessa keskiverto tai paska. |
Jucciz 12.12.2012 21:42:24 | |
---|
vänkylä: On noita tullut testattua n.20:nen eri vahvistimen kanssa ja selvät erot saattaa löytyä oskillaattorin kantti/siniaalloista,eipä juuri muualta.Hienoa vaan jos joku kuulee huimat erot soundeissa,kun lyö 10 kertaa kalliimmat putket paikoilleen. Arvelinkin, että perusteluilla ja jäsenkuvauksella tulisi olemaan paljon yhteistä. ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
vänkylä 12.12.2012 22:01:20 | |
---|
Jucciz: Arvelinkin, että perusteluilla ja jäsenkuvauksella tulisi olemaan paljon yhteistä. ;) No sun on vähän pakko kuullakkin ne kalliiden ja halpojen putkien erot. |
vänkylä 12.12.2012 22:06:27 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Toki tuokin on (IMO) eräänlaista hifistelyä ja mielenkiintoinen osa harrastusta, vaikka erot eivät olekaan kovin suuria. Jos jotain mullistavaa tai perustavanlaatuista muutosta haluaa, niin siihen ei putkien vaihto auta... Juurikin näin,komp komp. |
kallepeltopelle 12.12.2012 22:27:44 | |
---|
Gaben aloittama aihe on mielestäni mielenkiintoinen. Kiitos Gabelle ! Mutta nyt ollaan juututtu yhden vahvistintyypin kieltämättä tärkeään komponenttiin. Vai keskustellaanko seuraavaksi eri transistorityyppien eroista ja kytkennöistä... :) Mitäs niitä sitten taasen olikaan... |
Master Of The Universe 12.12.2012 22:29:05 | |
---|
kallepeltopelle: Gaben aloittama aihe on mielestäni mielenkiintoinen. Kiitos Gabelle ! Mutta nyt ollaan juututtu yhden vahvistintyypin kieltämättä tärkeään komponenttiin. Vai keskustellaanko seuraavaksi eri transistorityyppien eroista ja kytkennöistä... :) Mitäs niitä sitten taasen olikaan... Ei ketään kiinnosta transistorit, siinäpä se onkin... Kaikessa keskiverto tai paska. |
Master Of The Universe: Ei ketään kiinnosta transistorit, siinäpä se onkin... Entäs hybridit? Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet. |
Master Of The Universe 12.12.2012 22:38:53 | |
---|
LaMotta: Entäs hybridit? Mua kiinnostaa Star Trek! :) Kaikessa keskiverto tai paska. |
uusiipe 12.12.2012 22:40:51 | |
---|
kallepeltopelle: Vai keskustellaanko seuraavaksi eri transistorityyppien eroista ja kytkennöistä... :) Mitäs niitä sitten taasen olikaan... Fet, mosfet, jfet, cmos, vmos, bjt... Hi-fi maailmassa noista keskustellaan paljonkin. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. |
Gabe 12.12.2012 22:45:27 (muokattu 12.12.2012 22:47:14) | |
---|
kallepeltopelle: Gaben aloittama aihe on mielestäni mielenkiintoinen. Kiitos Gabelle ! Mutta nyt ollaan juututtu yhden vahvistintyypin kieltämättä tärkeään komponenttiin. Vai keskustellaanko seuraavaksi eri transistorityyppien eroista ja kytkennöistä... :) Mitäs niitä sitten taasen olikaan... Kiitos :) Jos joku noista tietää enemmän niin minua kyllä kiinnostaisi kuulla ihan yleistietoa kartuttaakseni, itselläni ei niistä ole paljoakaan tietoa. www.kitaramaailma.com |
kallepeltopelle 12.12.2012 22:52:38 (muokattu 12.12.2012 23:01:07) | |
---|
Jos nyt kuitenkin alkuperäistä aihetta saa sivuta. Niin minä en usko että täällä on vain joko/tai-ihmisiä. Itsellä on pitkään ollut putkivahvistimia joista omasta mielestäni olen saanut hyvät soundit. Spedut ovat kyllä olleet laadukkaita. Sitten tuli tehtyä ne pakolliset kokeilut; Digitech RP-5, Zoom Pandorra joku lipas, Boss GT-10, Line 6HD-300. Mikään näistä ei kauaa viehättänyt ( osa suorastaan kauheita) ja takaisin putkivahvistimeen palattiin. Sitten tuli Fidel...eikun Kemper... Tuli hieman enemmän syvennettyä mallintavien maailmaan, koskaan en ollut kuullut mistään FRFR-jutuista, luulin että mallintava pitää kytkeä suoraan putkivahvistimen inputtiin. Ei ihme että paskalta kuullosti. No nyt on laadukasta monitoria stereona ja trankkupäättäri hyvään kitarakaappiin. Molempien maailmojen parhaus samanaikaisesti. Ei silti tarkoita ettei ole mukava välillä soittaa ihan kunnon putkinupilla ja pedaalilaudalla. Eipä varmaan koskaan ole ollut kitaristilla näin paljon valinnavaraa. Mielestäni hienoa. Edit. ennenkuin joku lohkaisee...niin on mulla putkinupin ja pedaalilaudan lisäksi kitarakin. :-) |
Jii-Gee 12.12.2012 23:18:48 | |
---|
kallepeltopelle: Ei silti tarkoita ettei ole mukava välillä soittaa ihan kunnon putkinupilla ja pedaalilaudalla. Edit. ennenkuin joku lohkaisee...niin on mulla putkinupin ja pedaalilaudan lisäksi kitarakin. :-) Kaappi tohon perään viel niin hyvä tulee.. |