Aihe: Elitismi=?
1 2
Jami
27.04.2004 13:48:09

Elitismi. Vaikea sana. Mitä se sitten tarkoittaa? Oopperakeskustelun lisäksi vois näin erikseen pohtia että mitä se elitismi on ja kuka moiseen syyllistyy?

Ensin katsotaan mitä Suuri Sivistyssanakirja asiasta kertoo:

ELIITTI = 1. parhaat, parhaimmisto, jonkin alan tms. huippu. 2. johtava vähemmistö jonkin suuren enemmistön sisällä. Valtaeliitti, päättäjät

ELITISMI = eliitin valta-asema tai sitä kannattava suuntaus; (myös tuomitsevasti) ylimielisyys, syrjintä

ELITISTINEN = 1. elitismiin perustuva tai siihen liittyvä, 2. ainoastaan pienelle ryhmälle tarkoitettu, harvojen ja valittujen; (myös tuomitsevasti) ylimielinen, syrjivä

Nyt kun tiedetään mistä on kyse voitais pohtia että kuka moiseen "syyllistyy"?

Kun nykyään on yksi massakulttuuri jossa porskuttaa Pritney yms. maailmantähtöset ja tähdet niin onko tuo kulttuuri ainut jossa ei elitismiä ole? Eikö näin ollen kaikki pirstaloitunut kulttuuri ole elitismiä. Jatsia harrastaa vähemmistö, löytyy punk- ,hevy-, kantri-, tekno-,jne musaa harrastavat vähemmistöt. Nämä ovat kaikki siis elitististä touhua parhaimmillaan.

Mnetin palstat on täynnä morkkausta nimenomaan massakulttuuriin kohdistuvana. Mä sanoisinkin että homma on melkoisen elitististä ja vieläpä tuomitsevasti ajatellen ylimielistä ja syrjivää.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
leka
27.04.2004 13:52:14
hyvä huomio. HC-punkkarit tai hiphopparit voivat olla yhtä lailla elitistisiä kuin "rikkaat porvaritkin"
reijoteppo - "Matti Vanhasta sais kyllä mun puolesta iskee lekalla kyrpään...enkä nyt tarkoita m.netin lekaa..."
jarkkkk
27.04.2004 13:53:38
höpöhöpö
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Nuuskamuikkunen
27.04.2004 14:02:05
Totta. Minulle tulee elitismistä mieleen juuri nämä "rockpoliisit", jotka katsovat velvollisuudekseen morkata kaikkia vähemmän tietäviä. Mitä pienemmässä piirissä liikkuu sitä tarkempaa syynäys on. Jos vaikka et ole sattunut kuuntelemaan jonkun tietyn bändin levyjä ja muut saavat tietää, olet välittömästi ulkopuolinen ja sivistymätön moukka.
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
gheisari
27.04.2004 17:03:34
ganesha
27.04.2004 17:06:46
harvinaisen turha topic. joo, kyllä se hauki on kala, mut niinq ketä kiintsaa, kysyn vaan.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
ICE
27.04.2004 17:13:15
Totta. Minulle tulee elitismistä mieleen juuri nämä "rockpoliisit", jotka katsovat velvollisuudekseen morkata kaikkia vähemmän tietäviä. Mitä pienemmässä piirissä liikkuu sitä tarkempaa syynäys on. Jos vaikka et ole sattunut kuuntelemaan jonkun tietyn bändin levyjä ja muut saavat tietää, olet välittömästi ulkopuolinen ja sivistymätön moukka.

Loistavasti sanottu. Olen myös itse miettinyt tätä asiaa. Kyllähän sitä elitismiä esiintyy aina paikoissa, joissa on tiettyyn alaan erikoistuneita ihmsiä (täällä musiikkiin). Elitismiä ei voi kitkeä, eikä tarkoituskaan ole.

Nämä ihmiset, jotka omasta mielestään ovat muiden "yläpuolella" voivat mennä peilin eteen. :)
Jaa mää vai?
Mako
27.04.2004 17:20:23 (muokattu 27.04.2004 17:25:05)

Monta sanaa jäi vielä määritelmää vaille, jotta asiasta todella voisi keskustella. Massakulttuuri.. Mikä tarkalleen ottaen musadiggailumielessä on vähemmistö?

Onko pointtina se, että mitään musiikkia ei saisi arvostella, vai että suuren suosion saavuttanutta musiikkia ei saisi arvostella?

EDIT: itse olen arvostellut progea, räppiä, poppia, ja todennäköisesti myös jazzia tällä sivustolla.

Hyvitän tekoni seuraavalla, täysin vilpittömällä _vain_positiivisella_ massamusiikki(?)arvostelullani:
"Christina Aguileran "Voice within" on muuten loistobiisi; etenkin sävellykseltään. Tulkinta on sielukasta kuten myös lopun kuorosektio."
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
poppamies
27.04.2004 17:44:50

...Nämä ihmiset, jotka omasta mielestään ovat muiden "yläpuolella" voivat mennä peilin eteen. :)

No nämä ihmiset seisoo koko ajan sen peilin edessä ja ihailevat itseään...
Musiikista puhenollen niin minulle tulee "elitismistä" mieleen n.s. korkeankulttuurin edustajat. Lähinnä klassisen musiikin "harrastajat" ja kenties myös jonkun jazzhaaran edustajat. Ominaista tälle sukukunnalle on että eivät voi ymmärtää että joku voi ymmärtää heidän taidettaan elleivät he sitä itse selitä...
"G-strings are for strippers"
Tapani L
27.04.2004 20:06:45
No elitismihän on juuri sitä, mitä tietosanakirja sen sanoo olevan.

Tämän elitismi-jutun olet ilmeisestikin ottanut esille tuolta ooppera-keskustelusta. Eli miksi oopperankannattajat saavat tämän elitisti-leiman otsaansa, mutta muut omaa vähemmistöään (muiden kustannuksella) puoltavat eivät?

Kyllähän sitä ihminen yleensä on valmis astumaan toisten varpaille saavuttaakseen omat päämääränsä, mutta auta armias jos joku astuu siinä matkallaan sinun varpaillesi.

Toisin sanottuna ihmiset kokevat (minä en ole kantaa koko juttuun ottanut), että oopperankannattajat ovat saaneet erityisaseman muihin nähden.
Mako
27.04.2004 20:12:52

Tämän elitismi-jutun olet ilmeisestikin ottanut esille tuolta ooppera-keskustelusta.

Minä kun luulin että britney ja uniklubi-keskustelusta.
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
Tapani L
27.04.2004 20:20:27
Minä kun luulin että britney ja uniklubi-keskustelusta.

Ai. Sä oot varmaan aika tyhmä.
KTR
27.04.2004 20:24:46
Ei kun oikeasti se on sitä, että suurin osa ihmisistä on tyhmiä, eikä ymmärrä hyvän päälle. Sitten ne jotka on fiksuja ja tajuaakin jotain on vähemmistössä.
Margarita
27.04.2004 21:34:37 (muokattu 27.04.2004 21:38:39)
Mä sanoisinkin että homma on melkoisen elitististä ja vieläpä tuomitsevasti ajatellen ylimielistä ja syrjivää.

Entäs sitten, jos se on hyvin perusteltua? Kyse on kuitenkin musiikkiin kohdistuvasta asenteellisuudesta, eikä esim. rasismista.

Tarkoitan siis, että mikäli ylimieliseksi elitismiksi riittää se että jollain on valikoiva maku ja tiukat kriteerit musiikin suhteen, on tämä mielestäni pelkästään toivottavaa.
Mako
27.04.2004 21:38:27 (muokattu 27.04.2004 21:41:33)

Ai. Sä oot varmaan aika tyhmä.

Mutta sä näytät kari vepsältä.

EDIT: "Mnetin palstat on täynnä morkkausta nimenomaan massakulttuuriin kohdistuvana."
liittyy kyllä mainitsemiini keskusteluihinkin.
Väinämöinen
28.04.2004 00:10:36 (muokattu 28.04.2004 00:24:42)
Monta sanaa jäi vielä määritelmää vaille, jotta asiasta todella voisi keskustella. Massakulttuuri.. Mikä tarkalleen ottaen musadiggailumielessä on vähemmistö?

Kumotkaa toki tämä väite, mutta perustelkaa hyvin: musiikkidiggailumielessä ei voida puhua yleisesti vähemmistöistä. Käsite "vähemmistö" littyy aina johonkin diggailijajoukkoon - vaikkapa kansaan, kaupunkiin, yläasteen isoihin poikiin, Esson paari™ -miehiin, mnetiin tai kokonaiseen kulttuuriinkiin. Vähemmistö on vain lukumäärältään pieni diggailijajoukko.

edit: Niin, ja sitten asiaan.

Mun mielestä oopperasta pitävien elitisteiksi leimaaminen johtuu siitä, että silloin, kun ooppera (taidehistoria on huonointa osaamistani) keksittiin, se todellakin oli ylimystön - silloisen eliitin - huvia. Ja silloin ylhäisö ja alhaiso eivät edustaneet samaa eliölajia. Itse asiassa ooppera oli silloin niin suuressa suosiossa (ylhäisön keskuudessa), että voidaan puhua sen olleen silloista populaarimusiikkia. Väitän, että elitisteiksi leimaaminen on muinaisjäänne tästä vuosisatojen takaa. Nykyään eliitti ja aatelisto ovat tuntemattomia käsitteitä (harmillista tosin, olen itse aatelissukua)

Miten tämä nyt sitten liittyy tähän nimenomaiseen topiciin? Siten, että mielestäni elitistejä ei ole olemassa. On vain erilaisia mielipiteitä hyvästä musiikista. Ja mitä enemmän mielipiteitä, sitä enemmän haukkumasanoja ihmiset keksivät toisten mielestä hyvälle, omasta mielestään huonolle musiikille. Valitettavasti ja onneksi.
Mykkä kissa on mauton.
gheisari
28.04.2004 00:14:53
millä yhdistelmällä tehdään TM?
Väinämöinen
28.04.2004 00:25:05
millä yhdistelmällä tehdään TM?

Alt+0153
Mykkä kissa on mauton.
Nuuskamuikkunen
28.04.2004 08:14:46
Voi Jami! Sinä puhut paljon, ja puhut hyvin.

Me suomalaiset olemme todellakin eliittiä. Elitistejä? Ehkäpä...
Totuus on, että meillä on historia sekä idässä, että lännessä, mutta turhan paljon kumartelemme länteen ja pyllistämme itään. Kaikki se kulttuuri mitä meillä on, on kehittynyt ajan saatossa niistä eväistä, jotka meille on annettu niinä aikoina, kun olimme idän tai lännen vallan alla. Kun me lopulta rimpuilimme irti molempien tossujen alta, alkoi oma eliittimme kehittyä, ja varsin arvostetuiksi me olemme kehittyneetkin ottaen huomioon lähtökohdat.
Kahvi on hyvää, mutta tee on parasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)