Aihe: Tyhmääkin tyhmempi metalli
1 2 3 4 57 8 9 10 1137 38 39 40 41
phiit
04.12.2012 08:11:35
Xan de Wan:
Kuinka moni / kuinka suuri osa suomalaisista todella, todellisuudessa pitää metallimusiikista ?

Kuinka moni suomalainen voidaan todellisuudessa luokitella (käytän nyt tällaista ilmaisua) metallimusiikkifaniksi / -harrastajaksi ?

Minä ja minä
Erska88
04.12.2012 08:50:53
Tää on vähän "musta tuntuu" mielipide/aavistus, mutta mielestäni hevimusiikin haukkuminen / vähättely esim. näillä palstoilla johtuu osittain siitä että Suomessa suuri osa musiikkioppilaitoksista on konservatorioita yms. klassisen / kevyen musiikin varjelijoita / edustajia. Nämä laitokset valmistaa oppilaista ja tulevista muusikoista osittain viininmaistelijoita jotka juttelevat roberts coffeessa julkeista kvinttikäännöksistä yms modulaatioista ja haistelee omia pierujaan.

Täysi kärjistys enkä tarkoita kirjaimellisesti mutta eipä taideta hevimusiikkia paljoa edustaa "virallisissa" opistoissa. Sen sijaan pysytään väkisin siellä kalsarijatsipuolella ja ehkä vähän rokataan ennen kesälomia.

Itse aiheeseen taas hevistä tyhmänä voinen mainita esim opethin joka on nerokkaampaa musiikkia teknisesti ja dynaamisesti yms. kuin moni "paremman" genren musiikki, eikä mielestäni hevi ole mikään alagenre jota tarvitsisi sympatiseerata. Vähemmän mua nolottaa itsestään liikoja luuleva hevari kuin musiikista kaiken tietävä jatsari. Kaikki kuitenkin on oman tonttinsa miehiä ja naisia.
Barfunkel
04.12.2012 09:16:27
Sergei Fallinen: Samasta syystä kuin sun mielestä kirjan pitää olla älykäs. Maku on asia joka jalostuu sen mukaan miten sitä käyttää.

Asetin ehkä sanani väärin, sillä en varsinaisesti tarkoittanut että kirjan tulisi olla älykäs, lähinnä tarkoitin että itse henkilökohtaisesti pidän ajatuksia herättävästä kirjallisuudesta (ja tunteita herättävästä musiikista). En kuitenkaan lähde tuomitsemaan tyyliin jotain Harlekiini-sarjan kirjoja, jos niistä jotain joku saa irti niin parempi niin kuin että ei lukisi mitään.

En oikein ymmärrä miksi tyhmä, älykäs ja keskinkertainen musiikki, kirjallisuuus, runous jne eivät voisi elää käsi kädessä. Jokaiselle jotakin jne, tylsäähän se olisi jos kaikki vaan kuuntelisivat jazzia ja klassista.
Askr
04.12.2012 09:59:53 (muokattu 04.12.2012 10:05:22)
jazzmies: Kaikki ei vain aina saa kiinni tarkoitetusta tunnetilasta, jos tekijän ja vastaanottajan väliin astuu liikaa kuonaa. Itselläni metallimusiikin kuona on lähinnä sen kömpelyyttä, etenkin harmonista puisevuutta ja yllätyksettömyyttä. Mollipentatoninen ja aiolinen 4ever - jos kromaattispentatonisessa musiikissa ei käydä "mustien koskettimien" puolella, niin se ei vain minulle lähde. Näin pinnallinen on jazzmies!

On selvää, että tunne on kaiken musiikin lähtökohta. Mutta siinä missä sinä puhut keinojen kömpelyydestä ja yllätyksettömyydestä, joku toinen kokee saman vaikkapa arkaaisena puhutteluvuutena ja syvyytenä ja kokee jotkut toiset ratkaisut sievistelynä, nätistämisenä ja vesittämisenä. Näistäkin makuasioissa on kyse, toisille maistuu ennemmin ruisleipä ja toisille Madeleine-leivos, tästä kiistely on aika hedelmätöntä ja johtaa vain siihen, että omaa häntää kohotetaan ja toista painetaan alas. Sen sijaan siinä on jo mieltä, että se ruisleipä voi olla tuoretta ja hyvää tai kurkkuun tarttuvaa sahajauhoa, samoin se Madeleine-leivos nautinnollisen suussasulavaa tai äkkimakeaa, toteutuksesta riippuen.
C
04.12.2012 10:30:30 (muokattu 04.12.2012 10:43:54)
velipesonen: Kun tiedeyhteisön ja yhteiskunnallisen ilmiön nimeltä hevi maailmat vääntyvät aina vain enemmän päälytysten, syntyy maailmaan uusi akateeminen painostusryhmä, jonka asenteilla on auttamatta poliittinen merkitys.

Koska viimeistään tässä vaiheessa kaikki toivottavasti ymmärtävät, että tässä keskustelunavauksessa EI pohjimmiltaan ole kyse musiikista vaan jostain ihan muusta, herään minäkin kommentoimaan.

Tiivistit itse sanomasi näin keskustelun alkupuolella:

Se mitä tässä koetan tuoda lisää vanhaan on tämmöinen yleis-yhteiskunnallinen näkökulma, ei suoranaisen poliittinen vaan setämäisen huolestunut.

Totean lyhyesti, ettei sanomassasi ole mitään uutta. Eilinen Metal Evolution -sarjan shock rock -jakso palautti jälleen mieleen, miten hevimusiikkia ja siihen liitettyä kauhuelementtiä on setämäisesti ja yleis-yhteiskunnallisesti kauhisteltu 70-luvulta lähtien. Kauhistelu on myös ollut selvästi poliittista, korostaen oikeisto-konservatiivisuutta (tosin ei välttämättä Suomessa, jossa oikeisto-vasemmistojako on häilyvämpi).

Olet hyökännyt kirjoituksissasi mm. tyhmiä hevitiluttajia, akateemisia humanisteja (mitä ne ikinä sinun päässäsi ovatkaan), "relativismia" ja jopa splatter-elokuvia vastaan. Blogissasi sotkit soppaan myös nationalisti-intellektuellit, persuja unohtamatta. Tyylisi on sen verran kärjistävä ja poliittissävytteinen, että katson sen oikeuttavan hieman myös oman taustasi penkomiseen.

Kerrot täällä julkistamassasi blogissa (sivu 3) olevasi oikeistokonservatiivi (tai oikeistolainen konservationisti) ja kokoomuslainen.

Ei liene täysin perusteetonta väittää, että julistat täällä omaa arvomaailmaasi ja ideologiaasi musiikin kustannuksella. Teet siis lähtökohtaisesti politiikkaa, et musiikkianalyysiä. Eikä viestissäsi ole edelleenkään mitään uutta.

Splatter-elokuviin liittyen tiedoksesi, että Suomessa otettiin käyttöön hengenheimolaistesi johdolla yksi länsimaiden tiukimpia videolakeja vuonna 1987. Tämän johdosta splatteria yms. saksittiin ja kiellettiin hiki otsalla vuoteen 2001 asti, jolloin laki vähän häpeillen uudistettiin. Lain taustalla oli erittäinkin yleis-yhteiskunnallinen ja setämäinen asenne, jonka kärjessä olivat ainakin Kokoomuksen Sirpa Pietikäinen ja demareiden Reino Paasilinna. Nämä tyypit osasivat homman jo kauan ennen sinua - ja tehokkaammin.

Ai niin - ja lain vastustajat eli splatterin ystävät syyttivät myös humanistista ajattelua lain taustatekijäksi. Oho.

Poliittisia ja ideologisia näkemyksiä on monia, sinun on yksi niistä. Hyvä niin, mutta minun korvaani puheet jonkinlaisesta hevi-humanistien akateemisesta painostusryhmästä kuulostavat huvittavilta, vähän surullisilta ja lievästi vainoharhaisilta. Eivätkös oikeistokonservatiivit ole ennenkin olleet peloissaan kulttuuri-ilmiöistä?

Hevin, ja itse asiassa yleisemmin rockin, tyhmyydestä olen osin kanssasi samaa mieltä. Mutta se on hyvällä tavalla tyhmää.
Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010
velipesonen
04.12.2012 10:43:33

C: Ei liene täysin perusteetonta väittää, että julistat täällä omaa arvomaailmaasi ja ideologiaasi musiikin kustannuksella. Teet siis lähtökohtaisesti politiikkaa, et musiikkianalyysiä. Eikä viestissäsi ole edelleenkään mitään uutta.

Omasta mielestäni blogitekstini on sävyltään poliittinen, kyllä vain, mutta tämä Mnetin ketju taasen laajemmin yhteiskunnallis-kulttuurinen. En kannata kieltoihin perustuvaa lainsäädäntöä näissä asioissa, muuten. En myöskään pidä viestiäni arvokonservatiivisena.

Ihmiset ovat vapaita kuluttamaan kulttuuria haluamallaan tavalla tietenkin sillä poikkeuksella etteivät kulttuurituotteet sinänsä saisi olla lainvastaisia. Tähän periaatteeseen en kaipaa minkäänlaista muutosta.
A man with lots of uncorrected personality traits.
velipesonen
04.12.2012 10:52:03

phiit: ja näihin paskoihin mielipiteisiisi varmaan vielä olet hakenut valtiolta rahoitusta? :D

Tämä ei ole julkinen asia.
phiit
04.12.2012 10:53:47
velipesonen: Tämä ei ole julkinen asia.

Okei pidetään vaan tämä meidän välisenämme..
McNulty
04.12.2012 10:58:21
Ei voi todeta muuta, kuin että hevi on hienosti onnistunut tavoitteessaan jos joku veliadhominem noin kovasti siihen hirttäytyy ja jos hevi saa aikaan höpinää, tunnekuohuja ja mitä näitä nyt on. Jopa niin pitkälle onpi oltu valmiita menemään, että on wikipediasta tutkittu argumentointia ja argumentointivirheitä, joiden latinankielisiä termejä on sitten kiva viljellä foorumille. Osoittaa sen, että oli se hevi kuinka "tyhmää" tahansa, niin ainakin se mobilisoi, ehken jopa immobilisoi tätä meidän intellektuellia ja korkeamman älykkyyden omaavaa foorumihahmoa.

Musiikki on kuitenkin viihdettä (ja bisnestä). Erilaiset ihmiset viihtyvät ja viihtyyntyvät erilaisen viihteen (ja bisneksen) parissa. Se, että tämä VeliAdHominem ei jotain viihteen sivuhaaraa tai alalajia ymmärrä, kykene ymmärtämään tai edes yritä ymmärtää, on vain ja ainoastaan kyseisen VeliAdHominemin oma tappio tahi voitto, kuinka sen kukin osapuoli haluaa ajatella.

Ilmeisesti kuitenkin todistelun tarve on todella suuri. Kertoisiko se mahdollisesti siitä, että heikkoa perustusta koitetaan nyt tukevoittaa erilaisin tukirakentein ja vaijerivirityksin?
I'm rather a person who cannot think clearly... instead of being a person who clearly cannot think.
Erska88
04.12.2012 11:04:02
Tästä tulee väkisinkin mieleen iltasanomien kuvitteellinen otsikko: Hevin kuluttajat ovat tyhmempiä!
Juttu voisi pohjautua Ilta Sanomien ruotsinsuomalaisen kaikkien alojen asiantunijan Peter Vilkenmannin tutkimukseen, johon osallistui 17kpl 15-65 vuotiasta pääkaupunkiseudun asukasta... ehkä joku johdatteleva gallup -kysymys aiheeseen: Eikö hevi olekin kauheata melusaastetta?...........
.....-.-
Mollihan on duurin vastakohta!
velipesonen
04.12.2012 11:10:25

Avoin asennoituminen maailmaan kaikkinensa merkitsee että sitä lähtökohtaisesti EI ymmärrä. Avoimelle mielelle ymmärrys maailmasta karttuu sitä mukaa kuin karttuu, vailla valmiiksipureskeltuja ja suusta sisään tungettuja dogmeja, lähtötilanteesta missä ymmärrystä ei ole.

Tätä pitäisi myös kritiikin olla, mutta kritiikki tuppaa usein olemaan valmiiden kuvioiden pureskelua, toisin sanoen esim. musiikin tapauksessa kanonisoitujen tyylikokonaisuuksien enemmän tai vähemmän akateemisesti aateloitujen standardien ääneen lausumista.

Ns. alakulttuureille on luontaista pyrkiä osaksi establishmentia, ja tätä voi edistää eri tavoin. Yksi tapa on koettaa muuttaa establishmentin pääsyvaatimuksia ja tämähän tapahtuu akateemisessa maailmassa, missäs muualla. Sitä saa kommentoida ja siitä saa olla eri mieltä (tai samaa mieltä).
phiit
04.12.2012 11:12:13
velipesonen: Avoin asennoituminen maailmaan kaikkinensa merkitsee että sitä lähtökohtaisesti EI ymmärrä. Avoimelle mielelle ymmärrys maailmasta karttuu sitä mukaa kuin karttuu, vailla valmiiksipureskeltuja ja suusta sisään tungettuja dogmeja, lähtötilanteesta missä ymmärrystä ei ole.

Tätä pitäisi myös kritiikin olla, mutta kritiikki tuppaa usein olemaan valmiiden kuvioiden pureskelua, toisin sanoen esim. musiikin tapauksessa kanonisoitujen tyylikokonaisuuksien enemmän tai vähemmän akateemisesti aateloitujen standardien ääneen lausumista.

Ns. alakulttuureille on luontaista pyrkiä osaksi establishmentia, ja tätä voi edistää eri tavoin. Yksi tapa on koettaa muuttaa establishmentin pääsyvaatimuksia ja tämähän tapahtuu akateemisessa maailmassa, missäs muualla. Sitä saa kommentoida ja siitä saa olla eri mieltä (tai samaa mieltä).

ne lääkkeet..
Röntgen-Jeesus
04.12.2012 11:12:31

velipesonen: dogmeja, kanonisoitujen standardien establishmentia, establishmentin

Tässäpä nämä tärkeimmät. Sisältöä en onnistunut löytämään.
Quru: Kaikki musiikki on ihan perseestä.
Guildfinger
04.12.2012 11:22:03
Hevi on sen verran hurjaa, että se aiheuttaa intellektuelleille ahdistusta ja merkillisiä ajatuksia.
Askr
04.12.2012 11:25:31
velipesonen: Avoin asennoituminen maailmaan kaikkinensa merkitsee että sitä lähtökohtaisesti EI ymmärrä.

Joo, mutta avoin mieli edellyttää sitä, että mukana on halu ymmärtää tai ainakin usko siihen, että se mitä muut arvostavat ja mitä minä en, tai en yrityksistä huolimatta ymmärrä, ei välttämättä ole osoitus siitä, että muut ovat urpoja ja minä ylivertainen.
Erska88
04.12.2012 11:26:46
onko tää taas jotain "minä olen oikeassa, koska löydän googlesta jokaiselle sanalle kapulakielisen vastineen" your argument is invalid.
poliitikoiden.net/konversaatio
velipesonen
04.12.2012 11:42:19

Askr: Joo, mutta avoin mieli edellyttää sitä, että mukana on halu ymmärtää tai ainakin usko siihen, että se mitä muut arvostavat ja mitä minä en, tai en yrityksistä huolimatta ymmärrä, ei välttämättä ole osoitus siitä, että muut ovat urpoja ja minä ylivertainen.

Tälle henkilökohtaiselle lyttäykselle minun on vaikea löytää omasta argumentaatiostani perustetta.
Erska88
04.12.2012 11:47:29
Koska täällä ei voi sanoa että hevi on paskaa, koska se on perseestä, voi sen saman ilmoittaa myös jollain puoli sivua pitkällä analyysillä jostain ihmisen perimästä ja yhteiskunnallisesta pahasta olosta, tai luetella jostain jats -opiston kirjasta kolme sivua hienoja musiikillisia termejä joita ei vielä perusasteella opeteta. Tapoja on monia, mutta lukijalle se on yks ja sama.

Kielenä saksa kuulostaa mun korvaan vihaiselta vaikka ne kuinka puhuis pehmosia. Tadaa! Mä en ymmärrä kieltä. Sama pätee hevimusiikkiin. jos ei sitä ymmärrä voi sen kuulla hyvin eri tavalla kuin joku joka ymmärtää. Ja ymmärtämisellä mä en tarkoita mitään fakin sointuanalyysiä.
Typerä keskustelunaihe ja yhtä typerää yrittää samoja mielipiteitä pukea joihinkin oikeaoppisiin raameihin. Tietämättään kovimpia pellejä on ne jotka esim rumpupalstalle linkittää kasan typeriä blastbeattriggaustuplabasari -videoita kun joku kysyy tuplapedaaleista ynnä muuta vastaavaa omahyväistä myhäilyä samalla kun käydään laivalla soittamassa nuoteista samat elvikset tuhannetta kertaa... luulis muusikoiden ees yrittävän ymmärtää toisiaan vaikka laaja ala onkin...
Askr
04.12.2012 12:00:44
velipesonen: Tälle henkilökohtaiselle lyttäykselle minun on vaikea löytää omasta argumentaatiostani perustetta.

Ei toteamuksessa ollut mitään henkilökohtaista. Lauseessa pohditaan avoimen mielen olemusta, ei se ole sen kummempi asia kuin metallin tyhmyyden olemus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)