Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 531 32 33 34 35 36 37
Bassoilija63
23.11.2012 17:46:39
Pakko heittää oma kommenttikin tähän väliin, sen verran tullut jo lueskeltua;)

Kotona käytän PC:tä, töissä macbookkia (pro). Jotenkin toi pc sopii omaan lapaseen paremmin kuin macci, ehkä en vaan osaa. Mutta kyllä se macbook toimii hyvin myös, ja pakko myöntää, että sitä säätämistä on ollut paljon vähemmän (tajusin asian itsekkin vasta äsken).

Kuitenkin se säätäminen on mielestäni mukavaa, mutta ymmärän ihmisiä, joilla ei ole siihen aikaa. Sitä vaan tajuaa koneen sielunelämää paremmin, kun tekee itse. Liekö siitä sitten mitään hyötyä :/

Ja siihen käynnistysaikaan, käynnistyy reilusti nopeammin oma pc kuin mac! Ja pyörii muutenkin nopeammin, ohjelmat aukeaa kuin unelma!

Ainiin, maksoi muuten aika reilusti vähemmän kuin applen vastaavat. :)
Ziggy Bubba
23.11.2012 17:55:21 (muokattu 23.11.2012 17:56:25)

Mäkkien kummallisuuksista oli puhe, niin laitanpa pari.

Ostin iPod Touchin, mutta eipä toiminut reilut 3v Applen omassa käyttiksessä (Tiger). Pakko oli päivittää Snow Leopardiin.. Onneksi toi oli erittäin edullista ja hommat toimi suorilta, vaikka asensin käyttiksen suoraan vanhan päälle. XP:llä ois muuten laite toiminut. Tavoitteena on Applella varmaankin taata laitteiden mahdollisimman sähäkkä toimivuus, mutta hassua tuo on silti.

Finderissa OSX tuppaa varomaan vähän liikaa, nimittäin "leikkaa" valintaa ei löydy ainakaan Snow Leopardista. Toki nuo saa leikattua vetämällä + cmd, mutta silti aika erikoista.

OSX vaatii, aivan kuten Windows, kovalevylle vapaata tilaa välimuistiksi (ainakin Firewirellä toimivan Apogee Duetin kanssa). Joku alle 10gb tyhjää kovolla tuottaa ongelmia Logicin nauhottelussa. (Vaan ei toki vedä koko lootaa juntturaan kuten XP:llä.)

Palaan asiaan kun keksin lisää.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
phiit
23.11.2012 18:53:41 (muokattu 23.11.2012 19:32:41)
Ziggy Bubba: Mäkkien kummallisuuksista oli puhe, niin laitanpa pari.

Ostin iPod Touchin, mutta eipä toiminut reilut 3v Applen omassa käyttiksessä (Tiger). Pakko oli päivittää Snow Leopardiin.. Onneksi toi oli erittäin edullista ja hommat toimi suorilta, vaikka asensin käyttiksen suoraan vanhan päälle. XP:llä ois muuten laite toiminut. Tavoitteena on Applella varmaankin taata laitteiden mahdollisimman sähäkkä toimivuus, mutta hassua tuo on silti.

Finderissa OSX tuppaa varomaan vähän liikaa, nimittäin "leikkaa" valintaa ei löydy ainakaan Snow Leopardista. Toki nuo saa leikattua vetämällä + cmd, mutta silti aika erikoista.

OSX vaatii, aivan kuten Windows, kovalevylle vapaata tilaa välimuistiksi (ainakin Firewirellä toimivan Apogee Duetin kanssa). Joku alle 10gb tyhjää kovolla tuottaa ongelmia Logicin nauhottelussa. (Vaan ei toki vedä koko lootaa juntturaan kuten XP:llä.)

Palaan asiaan kun keksin lisää.

Finderissa -> muokkaa -> leikkaa tai "omppu" + X, ollu OS X:ssä aina samassa paikassa.. ;)

Ja tuo tyhjä tilahan taitaa löytyä ihan jostain ohjeista ellen väärin muista, mutta periaatteessa sama koskee kyllä mitä tahansa käyttistä..
Jaava
23.11.2012 19:30:14
phiit: Ubuntu on ihan toimiva peruskäytössä (internet, sposti ym..). Asensin alkuvuodesta yhdelle vanhemmalle henkilölle Ubuntun XP:n tilalle ja vaikkei henkilö mitään koneista ymmärräkään, ymmärsi kuitenkin parin viikon käytön jälkeen että huomattavasti paremmin se toimii kuin XP :)

Aiemmin joutui lähes viikottain puhelimitse neuvomaan kun "nyt tää kyselee sitä ja tätä", Ubuntun jälkeen ei ole kertaakaan tarvinnut antaa valohoitoa jo puoleenvuoteen.

..taitaa vaan nyt mennä vähän ketjun aiheen ulkopuolelle

Mulla oli itseasiassa ihan sama juttu. Asensin xp:n tilalle ubuntun vaarilleni ja kyselyt väheni huomattavasti. Mutta ubuntun ongelmat oli kummallisempia. Se esimerkiksi yritti jatkuvasti avata tiedostoja väärillä ohjelmilla, vaikka monta kertaa asetti oikeat ohjelmat sinne.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Old Joe
23.11.2012 19:42:36
Minkä helkutin takia iMaciin on virtakytkin pantu piiloon koneen taakse? Sen löytämiseen sokkona menee enemmän aikaa kuin koneella buuttaamiseen. Käyttiksessä ottaa joku asia joskus päähän, mutta näin on oli käyttis mikä tahansa.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
phiit
23.11.2012 20:43:34
Old Joe: Minkä helkutin takia iMaciin on virtakytkin pantu piiloon koneen taakse? Sen löytämiseen sokkona menee enemmän aikaa kuin koneella buuttaamiseen. Käyttiksessä ottaa joku asia joskus päähän, mutta näin on oli käyttis mikä tahansa.

On ihmisilläki reikä perseessä :(
tender.insanity
23.11.2012 20:47:29
phiit: On ihmisilläki reikä perseessä :(

Macin käyttäjillä se on naamassa :D
telescope
23.11.2012 21:40:17
Ei jumalauta kun jotkut vammaset jaksaa jauhaa jostain xp:stä.
Eihän se oo kuin 11 vuotta vanha käyttis.

Öhöhö vähäks Mac OS 8 on paska öhöhö
Vähänks System 7 on paska öhöhö
Jaava
23.11.2012 21:47:01
telescope: Ei jumalauta kun jotkut vammaset jaksaa jauhaa jostain xp:stä.
Eihän se oo kuin 11 vuotta vanha käyttis.

Öhöhö vähäks Mac OS 8 on paska öhöhö
Vähänks System 7 on paska öhöhö

Kukas sitä on xp:stä puhunut? Mä puhuin xp:stä kun sanoin, että mac osx julkaistiin suunnilleen samaan aikaan xp:n kanssa.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
phiit
24.11.2012 00:15:31
tender.insanity: Macin käyttäjillä se on naamassa :D

"Se" ? Penis?
Aki
24.11.2012 05:49:36 (muokattu 24.11.2012 05:50:02)

Niq: Niin paitsi jos niillä käyttiksillä ja laitteilla kaikki toimii säätämättä ja miettimättä. Niinkuin annatte jatkuvalla syötöllä ymmärtää. Ja seuraavassa lauseessa kumoatte väittämän.

Käyttikset ja laitteet joo. Ohjelmistot on ihan eri juttu. Kuka tahansa voi tehä mimmosta roskasoftaa vaan, ei se ole käyttiksen syy tai ominaisuus.

Niq: Mutta se kiehahtaa yli kun saarnataan että se on joku jumalaisen toimiva systeemi, jossa ei ole virheitä tai ongelmia ja kouluttamaton simpanssikin osaisi käyttää sitä tuosta vain.

Ei täällä kukaan niin ole väittänyt. Täällä on vertailtu OSX:ää Windowsiin.

enkä enää rahojani tuhlaa omenalogoisiin, koska asiat ei siitä paremmaksi muutu. Se on fakta.

Se on ilmeisesti fakta sulle, mutta ei juurikaan muille. Kaikissa käyttiksissä on joskus ongelmia joille joutuu jotain joskus tekemään. Mutta mäkään en ymmärrä sitä ettet viitsinyt MacBookisi ongelmaa selvittää, mutta Windowsin kummallisuuksien kanssa tulet toimeen.
"Slapping a Laplander for skepticism would be like slapping a reindeer for seeking &/or eating lichens." - Ulkomaisen foorumin satoa 2012.
Old Joe
24.11.2012 22:31:48
Old Joe: Minkä helkutin takia iMaciin on virtakytkin pantu piiloon koneen taakse? Sen löytämiseen sokkona menee enemmän aikaa kuin koneella buuttaamiseen. Käyttiksessä ottaa joku asia joskus päähän, mutta näin on oli käyttis mikä tahansa.

phiit: On ihmisilläki reikä perseessä :(

On toki, mutta mistä keksit yhdistää nämä kaksi asiaa?
Tarkoitin vain, että tässäkin on muotoilu ollut käytettävyyttä tärkeämpää. Eihän toi lähes näkymätön nappi ruma olisi etupaneelissakaan.
Persreikä naamassa vois kyllä olla aika vinkeen näköinen :)
Zenrooster
24.11.2012 22:34:25
Pistän viestin tänne kun en viitsi omaa topiccia asiasta tehdä. Konemusaa pitäisi siis alkaa (tai väännetty on jo tovi) mutta pitäisi vähän päivittää kalustoa, pöytäkonetta kun on huono alkaa sitten keikalle roudaamaan.

Lyhyestä virsi kaunis. Setup mitä olen ajatellut pistää pystyyn on:
-Korg Electribe Esx/emx
-Joku pc (Pc koska FL-studio)
-Midikiippari ohjaamaan Fruitya.

Raha kuitenkin on ongelma siinä mielessä, että hirveitä määriä ei ole siihen läppäriin pistää ja electribe nyt vaan on saatava, pelkillä softasyntsilla kikkailu ei kiinnosta.
Hintahaarukka olisi siinä 600-750e plus tietenkin ulkoinen äänikortti mikä kai on ihan must musahommissa.

Onkohan esim. näistä vehkeistä mihinkään:
http://www.prisma.fi/market/prisma? … a+tietokone*&pageName=Hakutulos

tai

Jälkimmäisessä on kai suoritintehoa enemmän, riittävästikin kai mutta riittääkö muut ominaisuudet?

Post riptumi: En osta maccia ja ableton liveä vaikka joku sitä varmaan ehdottaakin.
Would you tell me about the fucking golfshoes?!?
Ziggy Bubba
25.11.2012 00:35:49

Jaava: Konetta on äärimmäisen harvoin tarve sammuttaa kokonaan, joten virtanappulaa ei oikeastaan tarvitse kovin usein. Mä olen painanut mun läppärin virtanappulaa yhteensä ehkä 10 kertaa koko sinä aikana kun mä olen omistanut sen. Nukkuva mäkki ei kuluta sähköä kuin nimellisesti.

Mä oon kyllä ton iMacin aina yöksi sammuttanu. Näiden ipadien ja -podien kanssa oon oppinut kyllä tuon, että laitetta ei tartte sammuttaa. Tietokoneen ehkä kokee sellaiseksi, että se pitää laittaa pois päältä.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Jaava
25.11.2012 00:50:58
Ziggy Bubba: Mä oon kyllä ton iMacin aina yöksi sammuttanu. Näiden ipadien ja -podien kanssa oon oppinut kyllä tuon, että laitetta ei tartte sammuttaa. Tietokoneen ehkä kokee sellaiseksi, että se pitää laittaa pois päältä.

Se oli aikana, kun windowsin lepotilat summuut ei välttämättä laitteesta riippuen toimineet kuten niiden oletti toimivan. Ja kun lepotilat kulutti oikeasti sähköä merkittävästi.
Uusimmilla mäkeillä kannattaa muutenkin jättää kone nukkumaan, koska ne tekee nukkuessaan sellasia pitkällisiä operaatioita kuten kovalevyn indeksointia, jotta sitä ei tarvitse tehdä, kun konetta käytetään.
anapena
25.11.2012 10:56:03
Old Joe:Tarkoitin vain, että tässäkin on muotoilu ollut käytettävyyttä tärkeämpää. Eihän toi lähes näkymätön nappi ruma olisi etupaneelissakaan.

Eka kerralla kun yritin käynnistää littanaa iMacciani, vuonna 2008, niin piti oikein katsoa ja hakea virtanappia. Sen jälkeen se on löytynyt varsin kivuttomasti vasenta kättä ojentaen ja sormea koukistaen:)
Istu ja pala!
SnowCrow
25.11.2012 13:30:05
Zenrooster: Pistän viestin tänne kun en viitsi omaa topiccia asiasta tehdä. Konemusaa pitäisi siis alkaa (tai väännetty on jo tovi) mutta pitäisi vähän päivittää kalustoa, pöytäkonetta kun on huono alkaa sitten keikalle roudaamaan.

Lyhyestä virsi kaunis. Setup mitä olen ajatellut pistää pystyyn on:
-Korg Electribe Esx/emx
-Joku pc (Pc koska FL-studio)
-Midikiippari ohjaamaan Fruitya.

Raha kuitenkin on ongelma siinä mielessä, että hirveitä määriä ei ole siihen läppäriin pistää ja electribe nyt vaan on saatava, pelkillä softasyntsilla kikkailu ei kiinnosta.
Hintahaarukka olisi siinä 600-750e plus tietenkin ulkoinen äänikortti mikä kai on ihan must musahommissa.

Onkohan esim. näistä vehkeistä mihinkään:

tai

Jälkimmäisessä on kai suoritintehoa enemmän, riittävästikin kai mutta riittääkö muut ominaisuudet?

Post riptumi: En osta maccia ja ableton liveä vaikka joku sitä varmaan ehdottaakin.

Entäs tämmöset:
http://www.jimms.fi/tuote/X501A-XX025V Vähän halvempi malli.

http://www.jimms.fi/tuote/A55VD-SX074V Vähän kalliimpi, mut parempi prossu ja 6GB muistia. Ja jonkinlainen näyttis, jos tykkää pelailla. :)

En lähtis Prismasta koneita ostamaan, tuntuvat olevan vähän ylihintaisia järjestään siellä tai muissa "marketeissa".

Niin ja Aceria kannattaa vältellä, ainakin mulla on tuosta merkistä lähes pelkästään huonoja kokemuksia. :D
phiit
25.11.2012 13:47:56
Old Joe: Old Joe: Minkä helkutin takia iMaciin on virtakytkin pantu piiloon koneen taakse? Sen löytämiseen sokkona menee enemmän aikaa kuin koneella buuttaamiseen. Käyttiksessä ottaa joku asia joskus päähän, mutta näin on oli käyttis mikä tahansa.

On toki, mutta mistä keksit yhdistää nämä kaksi asiaa?
Tarkoitin vain, että tässäkin on muotoilu ollut käytettävyyttä tärkeämpää. Eihän toi lähes näkymätön nappi ruma olisi etupaneelissakaan.
Persreikä naamassa vois kyllä olla aika vinkeen näköinen :)

Jotkin asiat vain ovat, ei kaikkea aina tarvitse kyseenalaistaa ;) Maceja ei tarvitse sammuttaa, ne nukkuvat. Virrat pois ainoastaan isomman päivityksen yhteydessä muutaman kerran vuodessa.

Ja jotenkin kuulostaa uskomattomalta että tuo virtanappi ensimmäisen kerran jälkeen olisi hankala löytää :)
Old Joe
25.11.2012 20:02:08
phiit: Jotkin asiat vain ovat, ei kaikkea aina tarvitse kyseenalaistaa ;) Maceja ei tarvitse sammuttaa, ne nukkuvat. Virrat pois ainoastaan isomman päivityksen yhteydessä muutaman kerran vuodessa.

Ja jotenkin kuulostaa uskomattomalta että tuo virtanappi ensimmäisen kerran jälkeen olisi hankala löytää :)

Kun on kitaroinnissa kovettuneet sormen päät, on toi tunto niissä aika olematon. Käytän Mackiä sen verran harvoin, että olen katsonut paremmaksi sammuttaa, varsinkin kun se herää nukkumasta aina kun samassa verkossa tapahtuu liikettä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)