Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 528 29 30 31 32 33 34 35 36 37
h.e.k.a
21.11.2012 20:51:19 (muokattu 21.11.2012 20:51:58)
Pähkäilin tätä samaa pc/mac-dilemmaa vuoden 2007 kesällä, ja päädyin tuolloin ostamaan macbookin (13"). Hieman tämän jälkeen tuli tuohon hommattua Logic Pro, ja tällä yhdistelmällä on tullut tehtyä melkoisen paljon musaprojekteja näiden viiden vuoden aikana. Tuo menee edelleen mukavasti 4U:n räkkilaukkuun, jossa valmiina Presonuksen firepod (ja axe-fx). Reilu kuukausi sitten tuli viimeksi vedettyä treeniksellä nauhoitussettiä (kahdeksalle raidalle nauhoitus riittää meille yleensä mainiosti), ja läppäri jaksoi tämän hoitaa mukisematta. Kotosalla työstettävät projektit sisältävät yleensä reilut parisenkymmentä raitaa, ja maltillisella plugareiden käytöllä ei tule ongelmia (jos alkaa kone kyykätä, pitää vain sitten käyttää Logicin freeze-toimintoa).

Nyt menee hieman spekuloinnin puolelle, mutta en usko, että vuonna 2007 myydyt muutamia satasia halvemmat Windows-läppärit (ei, pöytäkone ei ole edes vaihtoehto, kuljetettavuus kun on yksi avainehto) olisivat pystyneet tähän samaan. Ensi vuoden aikana olisi tarkoitus päivittää kone, ja tällä hetkellä näyttää siltä, että päädyn Macbook Pro:hon kiitos nykykoneen luotettavuuden...

tender.insanity: Se nyt vain oli lisäys siihen kun kannettavalla on niin helppoa pitää työt aina mukana. Kolikolla on usein kääntöpuolensa.

Duuniläppäri pidetään duuniläppärinä, se kulkee nätisti neukkarista neukkariin, mutta varon tuomasta sitä kotiin. Ei ole kovinkaan vaikeaa....
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
phiit
21.11.2012 22:08:04 (muokattu 21.11.2012 22:10:14)
Riippuu paljon softasta, ite hommasin 2006 Macbookiin alunperin Mboxin ja mukana tuli Pro Tools, ei siitä kyllä paljoa ollu iloa kun jumitti aivan helvetisti kun vaan pari kolme plugaria käytössä. Logiciin vaihdettua ei mitään ongelmia vaikka oli kymmeniä.. Tietty Logic on myös Applen tuotos joten yhteensopivuus on taattu :)

Tällä hetkellä pyörii Logic Macbook Airissa ja Mac Minissä joissa samat plugarit asennettuina ja kyllä vaan toimii.
anapena
21.11.2012 22:12:13
Kun nyt ruvettiin wanhoja muistelemaan, niin muinainen DP4 oli nöyrä ja armollinen konetta kohtaan...sen jälkeisten versioiden kanssa olikin sitten vähän enempi raudassa vääntöä, joten niiden taloudellisuudesta en osaa sanoa.
Istu ja pala!
Janus
21.11.2012 22:14:57
tender.insanity: Se nyt vain oli lisäys siihen kun kannettavalla on niin helppoa pitää työt aina mukana. Kolikolla on usein kääntöpuolensa.

Tsau.

En nyt jaksa lainata viesteistäsi jokaista aivopieruasi viimeisen 2-3 sivun ajalta (provosoidut sitä paitsi helposti, -1 000 000 internets to you sir), mutta Apple-vastaisen jauhamisen aiheesta ja aiheen vierestä ymmärtää nyt paljon paremmin. Et tee musiikkia työksesi ja esim. ajatus siitä, että joku voisi käyttää tietokonetta mobiileihin reaaliaikaisiin musiikkihommiin (=töitä, joista saa veronalaista tuloa), kuten livesoitto, DJ-hommat, äänitys/livemiksaus jne. on täysin käsittämätön.

Toivotan rattoisia hetkiä harrastuksen parissa.
tender.insanity
22.11.2012 08:11:26 (muokattu 22.11.2012 08:12:15)
Janus: Tsau.

En nyt jaksa lainata viesteistäsi jokaista aivopieruasi viimeisen 2-3 sivun ajalta (provosoidut sitä paitsi helposti, -1 000 000 internets to you sir), mutta Apple-vastaisen jauhamisen aiheesta ja aiheen vierestä ymmärtää nyt paljon paremmin. Et tee musiikkia työksesi ja esim. ajatus siitä, että joku voisi käyttää tietokonetta mobiileihin reaaliaikaisiin musiikkihommiin (=töitä, joista saa veronalaista tuloa), kuten livesoitto, DJ-hommat, äänitys/livemiksaus jne. on täysin käsittämätön.

Toivotan rattoisia hetkiä harrastuksen parissa.

Tuota noin.. Mitä väliä sillä on onko työ musiikin parissa vai jonkun muun aiheen parissa? Aina kun saat tekemästäsi työstä rahaa joltain muulta, tilaajalta ja on deadlinet yms. niin voi stressin poikasta tulla. Lisätään tähän vielä se kuuluisa taiteilijan tuska ja jos inspiraatio meinaakaan tulla. Tällöin kun työ seuraa sinua joka paikkaan ja se on koko ajan mielessä kun valmista pitää olla siihen ja siihen asti - muuten tilaus menee jollekin muulle - ei lopputulema useinkaan ole hyvä.

Itse teen oikeaa työtä, jossa palkka juoksee tekemättä mitään. Onpa musaharrastuksellakin tullut tienattua. Muun muassa sen verran, että musan teossa käytössä ollut PC on maksanut itsensä takaisin, mikä tuntuu olevan vain Applen yksinoikeus. Ehkä Apple voisi seuraavaksi patentoida tienaamisen.
konehes
22.11.2012 08:53:42
tender.insanity: Tuota noin.. Mitä väliä sillä on onko työ musiikin parissa vai jonkun muun aiheen parissa? Aina kun saat tekemästäsi työstä rahaa joltain muulta, tilaajalta ja on deadlinet yms. niin voi stressin poikasta tulla.

Tämä ei nyt liity niinkään töiden mukana kulkemiseen, mutta yleisesti tähän keskusteluun. Kun pitäisi ne työt tehdä ja deadlinet aiheuttaa stressiä, niin mä ainakin haluan, että tietokone toimii varmasti, helposti ja sen säätämiseen menee mahdollisimman vähän aikaa. Olipa työ mikä hyvänsä, niin on mukavaa jos sen tekeminen on laitteiston puolesta vaivatonta. Tietokone voi olla kiva rakentaa osista ja sitä voi olla kiva säätää, mutta se on pois siitä varsinaisesta työajasta.
cherub with heavy metal machine
Janus
22.11.2012 09:03:14 (muokattu 22.11.2012 09:12:18)
tender.insanity: Tuota noin.. Mitä väliä sillä on onko työ musiikin parissa vai jonkun muun aiheen parissa?

On sillä tässä kontekstissa, kun käsitellään mnetissä ko. otsikon alla tietokoneita myös työvälineinä. Käytkö hammaslääkärien nettifoorumilla vittuilemassa ammattilaisten suosimista pora-, peili-, anestesia-aparaatti- jne. merkeistä ja -malleista?

Itselleni työ muusikkona on mieluisin uravaihtoehto, jossa yhdistyy kokonaisvaltaisesti työ, huvi, taide ja ammattitaidon jatkuva kehittyminen. Eli sillä on ihan huikeasti väliä, toki muut voivat ajatella miten itselleen sopii.

Itse teen oikeaa työtä, jossa palkka juoksee tekemättä mitään.

Oksymoron.

Mä luulin, että sun palkkasi juoksee tänne kirjoittelusta...

EDIT: Ja toki on hienoa, että musiikkiharrastuksesi on ollut sen verran merkityksellistä muillekin ihmisille, että olet saanut korvausta menetetystä ajastasi ja investoinneistasi - niin sen kuuluukin mennä. Mutta et ole PC:si kanssa ilmeisestikään ollut tilanteessa, että asioiden tulisi tapahtua tiukkaankin deadlineen mennessä (jolloin sivumennen sanoen koneellakaan ei ole niin paljoa merkitystä, kuin ammattitaidolla ja varsinaisella muusikkoudella, totta kai tutun työympäristön kautta muodostunut workflow nopeuttaa asioita), saati sitten että olisit soittanut täysille saleille keikkoja joissa tietokoneena äänilähteenä on illasta toiseen korvaamaton rooli. (FYI, useinkin noissa keikkasetupeissa Apple-läppärikin on miltei halvin yksittäinen osa...)
tender.insanity
22.11.2012 09:20:10
konehes: Olipa työ mikä hyvänsä, niin on mukavaa jos sen tekeminen on laitteiston puolesta vaivatonta. Tietokone voi olla kiva rakentaa osista ja sitä voi olla kiva säätää, mutta se on pois siitä varsinaisesta työajasta.

Mikä hyvänsä? Jos siis haet töihin johonkin firmaan, mikä kasaa ja asentaa tietokoneita, niin onko hyvä mainita, ettei pidä koneiden rakentamisesta ja säätämisestä?
tender.insanity
22.11.2012 09:22:31
Janus: On sillä tässä kontekstissa, kun käsitellään mnetissä ko. otsikon alla tietokoneita myös työvälineinä. Käytkö hammaslääkärien nettifoorumilla vittuilemassa ammattilaisten suosimista pora-, peili-, anestesia-aparaatti- jne. merkeistä ja -malleista?

En käy, koska en harrasta hammaslääketiedettä.

Itselleni työ muusikkona on mieluisin uravaihtoehto, jossa yhdistyy kokonaisvaltaisesti työ, huvi, taide ja ammattitaidon jatkuva kehittyminen. Eli sillä on ihan huikeasti väliä, toki muut voivat ajatella miten itselleen sopii.

Näinhän se pitääkin olla.

Mä luulin, että sun palkkasi juoksee tänne kirjoittelusta...

Periaatteessa. Nytkin istun töissä.

EDIT: Ja toki on hienoa, että musiikkiharrastuksesi on ollut sen verran merkityksellistä muillekin ihmisille, että olet saanut korvausta menetetystä ajastasi ja investoinneistasi - niin sen kuuluukin mennä. Mutta et ole PC:si kanssa ilmeisestikään ollut tilanteessa, että asioiden tulisi tapahtua tiukkaankin deadlineen mennessä (jolloin sivumennen sanoen koneellakaan ei ole niin paljoa merkitystä, kuin ammattitaidolla ja varsinaisella muusikkoudella, totta kai tutun työympäristön kautta muodostunut workflow nopeuttaa asioita), saati sitten että olisit soittanut täysille saleille keikkoja joissa tietokoneena äänilähteenä on illasta toiseen korvaamaton rooli. (FYI, useinkin noissa keikkasetupeissa Apple-läppärikin on miltei halvin yksittäinen osa...)

Juu en ole.
h.e.k.a
22.11.2012 17:37:33
tender.insanity: Mikä hyvänsä? Jos siis haet töihin johonkin firmaan, mikä kasaa ja asentaa tietokoneita, niin onko hyvä mainita, ettei pidä koneiden rakentamisesta ja säätämisestä?

konehes mainitsi nimenomaan, että "on mukavaa jos sen tekeminen on laitteiston puolesta vaivatonta." Jos työksesi kasaisit tietokoneita (täytyy puhua konditionaalissa, koska mainitsit jo aiemmin, ettet oikeastaan tee mitään töissä), niin tällöin lienee mukavampaa, että käytössäsi oleva laitteisto (esim. ruuviväännin, testerit, jne) toimii vaivattomasti. Työn kohteen vain sattuu olemaan tässä tapauksessa tietokone.

Sori OT, mutta t.i:n puheissa ei vain tunnu olevan mitään järkeä, ja typeryydellään hän vie keskustelua pois itse aiheesta....
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Janzu78
22.11.2012 22:35:06

Edelleen keskustelussa tuntuu toistuvan argumentti, jonka mukaan Mac on parempi, koska "se vaan toimii". Tästä ihmeellisesti johdetaan, että PC ei toimi. Melko moni on tässä ketjussa kuitenkin omalta osaltaan todennut, että kyllä se PC:kin toimii. Monet PC:n toimimattomuuteen, tai "pirulliseen säätämiseen" liittyvät kommentit tuntuvat olevan kytköksissä usean vuoden takaisiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Ja Janukselle vielä: Upeaa, että teet työksesi musiikkia. Uskallan silti sanoa, että suurin osa 121423 mnetin jäsenestä ei tee musiikkia työkseen, joten sen vuoksi ketjussa ei (juuri ollenkaan) puhuta työkseen musiikkia tekevien kontekstista.
Jaava
22.11.2012 22:50:39 (muokattu 22.11.2012 22:50:52)
Janzu78: Edelleen keskustelussa tuntuu toistuvan argumentti, jonka mukaan Mac on parempi, koska "se vaan toimii". Tästä ihmeellisesti johdetaan, että PC ei toimi. Melko moni on tässä ketjussa kuitenkin omalta osaltaan todennut, että kyllä se PC:kin toimii. Monet PC:n toimimattomuuteen, tai "pirulliseen säätämiseen" liittyvät kommentit tuntuvat olevan kytköksissä usean vuoden takaisiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö pc voisi toimia. Todistettu kuitenkin on, että kaikki pc:t eivät toimi musakäytössä. Jotkut eivät lainkaan ja osa vasta "pirullisen säätämisen" jälkeen. Mun omat henkilökohtaiset kokemukset on vähän reilu vuoden takaa. Mac toimii varmasti, lähes riippumatta siitä, kuka raudan on valmistanut ja ajurit pystyvät standardisti siihen, mitä vain parhaiden valmistajien ajurit tekevät pc:llä.

Jos puhutaan läppäreistä, apple ei edes ole juurikaan kalliimpi, kuin laadultaan vastaavat pc:t. Jos puhutaan siitä, että itse kasaa koneen, on hintaa toki enemmän.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
CarlosJones
22.11.2012 23:47:30
Eikö tää keskustelu ole jo vähän oldschool osastoa. Osta Mac tai Pc niin molemmilla teet. Mun frendeillä (ammattilaiset) on ollut ongelmia koneen kanssa riippumatta siitä onko kone Mac vai Pc. Tosin ongelmista kuulen nykypäivänä niin harvoin kummankaan konetyypin kohdalla, että suurimmat miinukset taitaa muodostaa jonkun yksittäisen komponentin hajoaminen (kovalevy, näyttö, näppiksen piuha). Macin hiirethän tais mennä aika helposti jossain vaiheessa rikki tai sitten sinne meni jotain "nöftää" (ei kokemuksta itsellä tästä. Logicin uudet versiot on ollut bugisia. Mulla tilttas yhdellä studiolla Mäkki ihan totaalisesti ja päivän duunit jouduttiin keskeyttämään. Pc/Nuendo tais kone kaatua yhden kerran viikon sessiossa toisella pajalla.

Mut hei onko näillä mitään väliä? Taannoin huomasin ilmiön ulkomaisella keskustelupalstalla. Toiset keskustelee laitteiston toimivuudesta ja uusista softista. Toiset tekee musaa. Näin se menee. Cubasen keskustelupalstalla joku hehkuttaa uutta teknistä innovaatiota, mutta kaverin musatuotanto ei ole sanottavasti parantunut sitten vuoden 2005.
Jaava
23.11.2012 00:13:31 (muokattu 23.11.2012 01:42:51)
CarlosJones: Mut hei onko näillä mitään väliä? Taannoin huomasin ilmiön ulkomaisella keskustelupalstalla. Toiset keskustelee laitteiston toimivuudesta ja uusista softista. Toiset tekee musaa. Näin se menee. Cubasen keskustelupalstalla joku hehkuttaa uutta teknistä innovaatiota, mutta kaverin musatuotanto ei ole sanottavasti parantunut sitten vuoden 2005.

Mä olen lähtökohtaisesti enemmän insinööri. Muusikko olen harrastuspohjalta. Sillä, miten hyvin asiat toimii on mulle merkitystä. Ja kun mä työskentelen äänen parissa, musta on kivempi, jos työkalut toimii.

Edit: mulla on tässä mäkissä asennettuna myös win7, koska satuin tarvitsemaan sitä pariin juttuun. Jostain syystä mielummin käytän mäkkipuolta kaikissa muissa asioissa.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Mikael
23.11.2012 01:34:11

Mä käytän mäkkiä koska mä vaan diggaan siitä enemmän ja taidetta tehdessä fiiliksillä on tosi iso merkitys. Mäkkiin mä oon tosin päätynyt alunperin koska ainakin vuosia sitten ne olivat musahommissa selvästi parempia. Mut nyky-pc:istä mulla ei oo oikeestaan mitään hajua, eikä mua oikeestaan edes kiinnosta ruveta selvittämään koska mä oon suurimmaksi osin tyytyväinen siihen miten mun mäkit toimii.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
phiit
23.11.2012 06:36:16 (muokattu 23.11.2012 07:05:38)
Janzu78: Edelleen keskustelussa tuntuu toistuvan argumentti, jonka mukaan Mac on parempi, koska "se vaan toimii". Tästä ihmeellisesti johdetaan, että PC ei toimi.

Sinä yksin johdat tuon johtopäätöksen, PC voi toimia jos jaksaa säätää. En ole itsekään sanonu etteikö PC voisi toimia jos niiden kanssa jaksaa säätää. "se vaan toimii" tuntuu olevan asia jota ei PC käyttäjät pysty lainkaan prosessoimaan :)
Grugi
23.11.2012 08:13:56
Tää koko Mac vs Windows PC kinastelu on kyllä ehkä yksi maailman turhimmista asioista ja en vaan jaksa ymmärtää miten jollakin riittää intoa ja motivaatiota aina jauhaa samasta asiasta, en tarkoita nyt ketää täältä erityisesti vaan ihan yleisellä tasolla tähän vastakkainasetteluun törmää todella usein kun näistä koneista puhutaan. On kai ihan sama millä joku toinen tekee musiikkia tai muita asioita ja miten ihmeessä se voi olla toiselle niin elämää suurempi asia onko se Mac vai Windows PC millä sitä hommaa tekee. Jos ei Mac koneet omasta mielestään ole hyviä tai ne on "yli hintaisia" tai ihan mitä tahansa niin miksi siitä pitää nostaa jumalaton mekkala tai ylipäätään? Tai vaihtoehtoisesti toisin päin. Jostain syystä tuntuu kansalla olevan helvetin tärkeää kekittyä haukkumaan sitä laitetta mitä ei itellä satu olemaan vaikka ei ehkä ole edes omakohtaista kokemusta koko laitteesta. Loppujen lopuksi täälläkin oleva porukka tekee melkoisella konekirjolla hommia ja voisin jopa väittää että 99% onnistuu siinä erittäin hyvin luki koneessa minkä firman mekki tahansa. Ei mulla muuta kuin hyvää perjantaita vaan kaikille.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
phiit
23.11.2012 08:15:44 (muokattu 23.11.2012 08:16:23)
Grugi: Tää koko Mac vs Windows PC kinastelu on kyllä ehkä yksi maailman turhimmista asioista ja en vaan jaksa ymmärtää miten jollakin riittää intoa ja motivaatiota aina jauhaa samasta asiasta, en tarkoita nyt ketää täältä erityisesti vaan ihan yleisellä tasolla tähän vastakkainasetteluun törmää todella usein kun näistä koneista puhutaan. On kai ihan sama millä joku toinen tekee musiikkia tai muita asioita ja miten ihmeessä se voi olla toiselle niin elämää suurempi asia onko se Mac vai Windows PC millä sitä hommaa tekee. Jos ei Mac koneet omasta mielestään ole hyviä tai ne on "yli hintaisia" tai ihan mitä tahansa niin miksi siitä pitää nostaa jumalaton mekkala tai ylipäätään? Tai vaihtoehtoisesti toisin päin. Jostain syystä tuntuu kansalla olevan helvetin tärkeää kekittyä haukkumaan sitä laitetta mitä ei itellä satu olemaan vaikka ei ehkä ole edes omakohtaista kokemusta koko laitteesta. Loppujen lopuksi täälläkin oleva porukka tekee melkoisella konekirjolla hommia ja voisin jopa väittää että 99% onnistuu siinä erittäin hyvin luki koneessa minkä firman mekki tahansa. Ei mulla muuta kuin hyvää perjantaita vaan kaikille.

Makuasioista pitää kiistellä! ;) Onhan se tullu tässä ketjussa jo monesti selville että ihan sama millä tekee ja jos laite A toimii toisella ja laite B toisella niin "se sallittakoon" :) Eikai kukaan oikeasti vakavasti näitä juttuja ota?

Tänään on muuten 666Musta Perjantai666
tender.insanity
23.11.2012 08:19:23
phiit: Makuasioista pitää kiistellä! ;)

Minun mielestä:
- PC:llä on helppo ja hyvä tehdä mitä vain
- Telecasterit ovat helvetin rumia
- SG:t on rumuuden huipentumia
- Saab ei ole auto
- Commando on paska leffa
- Työttömiltä kaikki tuet pois, jos ei työ kiinnosta

;-p
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)