vmjs 10.11.2002 15:21:49 | |
---|
Miksi joissakin tablatuureissa on H-kieli ja toisissa B? esim: e|-------------------- B|-------------------- G|-4---4---x-x-x-x- D|-5---5---x-x-x-x- A|-5---5---x-x-x-x- E|-3---3---x-x-x-x- e|--------3------------2--- H|-----------------0------- G|----0--------------0----- D|------2------------------ A|------------------------- E|-0-------------0--------- Onko näillä jotain eroa?? |
 10.11.2002 15:25:47 | |
---|
jenkkilässä se kirjoitetaan b:ksi, meillä h:ksi. |
ja eikös esimerkiksi pianoa soitettaessa B ole alennettu H? |
MeatPie 10.11.2002 17:11:58 | |
---|
ja eikös esimerkiksi pianoa soitettaessa B ole alennettu H? Kyllä se pätee kaikille soittimille :) |
the jokke 10.11.2002 17:16:31 | |
---|
Kyllä se pätee kaikille soittimille :) aha. no hyvä.
|
Kitaranraiskaaja 10.11.2002 17:26:11 | |
---|
Bb on alennettu H. Eli B ja H ovat tosiaankin sama asia. Itse käytän H-nimitystä, olen suomalainen. Ja suomalaiset käyttävät Bb:stä nimitystä B. |
MeatPie 10.11.2002 17:26:48 | |
---|
Bb on alennettu H. Eli B ja H ovat tosiaankin sama asia. Itse käytän H-nimitystä, olen suomalainen. Jos käytetään H:ta niin silloin B on alennettu H.
|
Tmp 10.11.2002 17:50:23 | |
---|
Jos käytetään H:ta niin silloin B on alennettu H. Selkeintä on muuten käyttää nimityksia H ja Bb. Niin minä teen, silloin ei kukaan voi ymmärtää väärin. Jos taas kirjotetaan Bm niin 9/10 soittaa sen Hm, mutta jos kirjottaa Bb(taikka A#) niin se menee kyllä varmasti oikein.
|
Vilhelmus 10.11.2002 18:21:49 | |
---|
Jos käytetään H:ta niin silloin B on alennettu H. Hä? En oo ikänä kuullu. Voi silti olla.
En osaa, olen minä. |
Dumb 10.11.2002 19:13:57 | |
---|
H sen olla pitää. |
Walrus 10.11.2002 19:31:14 | |
---|
En oikein ymmärrä miks sen Bachin piti sekottaa niinkin lookinen juttu ku ABCDEFG korvaamalla se B sillä H:lla? Kun en tuota klassista juurikaan soita niin käytän mielummin B:tä. No onhan se kiva soittaa omaa nimeensä cembalolla ;) |
MeatPie 10.11.2002 19:43:09 | |
---|
Hä? En oo ikänä kuullu. Voi silti olla. No, kun klassista soittelin pianolla, puhuttiin vaan "hoosta" ja "beestä". Muuta en tiedä. Itse olen kyllä B:n ja Bb:n (lue "bes"?) kannalla, loogisimpia kun ovat.
|
Fortune 10.11.2002 20:21:32 | |
---|
En oikein ymmärrä miks sen Bachin piti sekottaa niinkin lookinen juttu ku ABCDEFG korvaamalla se B sillä H:lla? Kun en tuota klassista juurikaan soita niin käytän mielummin B:tä. No onhan se kiva soittaa omaa nimeensä cembalolla ;) Itse asiassa tuo Bach-juttu on urbaani legenda. "Kirsti vastaa" -kirjasta (Hesarin kysy ja vastaa -palstan parhaista koottu opus, suosittelen lämpimästi kaikille besserwisser-wannabeille): "Nimitykset periytyvät keskiajalta, jolloin sävelasteikoissa oli yleisimmin 6 säveltä, joita kutsuttiin solmisaationimillä "ut-re-mi-fa-sol-la". Tritonusta eli paholaisen intervallia ei saanut olla sävellyksissä siihen aikaan, joten yhdestä sävelestä tehtiin kaksi eri muotoa: kova 'durum' ja pehmeä, puoli sävelaskelta matalampi 'molle'. Durum-merkki muistutti h-kirjainta ja molle-merkki b-kirjainta. Näistä valittiin toinen sen mukaan, miten tritonus parhaiten onnistuttiin välttämään. Myöhemmin kun solmisaationimistä luovuttiin ja siirryttiin aakkosmerkkeihin, Saksassa ja muuallakin jäivät käyttöön nimitykset h-nuotti ja b-nuotti. Ja kun Suomi kuului kulttuurisesti Saksan vaikutuspiiriin ja tapa periytyi tännekin." Että niin. "Kun maailma tasapäistyy
niin persoonat sivuun väistyy"
-J.Leskinen
Tuolla on myös Norsuja! |
KMT 10.11.2002 22:25:57 | |
---|
Miksei Eu vois laittaa tähänkin asiaan jonkun direktiivin et oli B ja Bb Lisäksi olen miettinyt että miks nuotit tavallaan alkaa C:stä vaikka aakkoset A:sta? No sitä tällä kertaa sano pässi kun päätä leikattiin |
benny 11.11.2002 01:37:57 | |
---|
Tämä se on aina mielenkiintoinen aihe. Kummallakin puolella on se juttu että pidetään kannasta kiinni hampaat irvessä. Itse olen B-miehiä. Nimikin sen jo kertoo! Maailman huipulla kohdataan ja lopulta alas vajotaan. |
Chemo 11.11.2002 09:49:24 | |
---|
Selkeintä on muuten käyttää nimityksia H ja Bb. Niin minä teen, silloin ei kukaan voi ymmärtää väärin. No, mäpäs voin: Bb on kahteen kertaan alennettu H :-) Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Mun mielipiteeni on se, että kun kerran ollaan suomalaisia, niin puhutaan sitten suomea. |
Sleeper 11.11.2002 11:41:36 | |
---|
Elekää käyttäkö ikinä B:tä, se sekoittaa vaan. H on H ja pysyy. Ja ei tarvis käyttää sitä Bb:täkään ku se on A#. "Living comes much easier/ once we admit/ we're dying" -Petrucci |
Pieni rumpalipoika 11.11.2002 11:47:09 | |
---|
Ja ei tarvis käyttää sitä Bb:täkään ku se on A#. Ne on eri äänet. "It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong." |
MeatPie 11.11.2002 15:48:03 | |
---|
Elekää käyttäkö ikinä B:tä, se sekoittaa vaan. H on H ja pysyy. Ja ei tarvis käyttää sitä Bb:täkään ku se on A#. Ja kaikki tämä vaan samperin paranoidien ihmisten takia, jotka pelkäsivät ylinousevaa kvarttia. |
Fortune 11.11.2002 15:50:01 | |
---|
Lisäksi olen miettinyt että miks nuotit tavallaan alkaa C:stä vaikka aakkoset A:sta? Niin pianistien nuotit alkavatkin. Kitaristeilla E:stä jne. Riippuu millä soittaa.
"Kun maailma tasapäistyy
niin persoonat sivuun väistyy"
-J.Leskinen
Tuolla on myös Norsuja! |