Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaralle sopiva VST Delay
1
eleeton
16.11.2012 14:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitan nyt tänne koska tämä kuuluu aika läheisesti äänittämiseen, vaikka toki myös ihan kitarakamoihin. Haluan kuitenkin Cubaseen sopivan VST ratkaisun joten ehkä tämä sopii paremmin tänne.
 
En ole kitaraefektien (tai muidenkaan efektien) kanssa kovinkaan sinut. Aikanaan minulla oli lainassa muistaakseni Digitechin keltainen metallirunkoinen multiefekti, siitä löysin pienellä säädöllä kivan delayn jonka kanssa tein riffin.
 
Tässä tuolla kyseisellä laitteella äänitetty versio biisistä. Kyse on siis tuosta heti alussa yksin tulevasta delay-riffistä.
 
http://iom.eltone.net/delay/iom-delay_v1.mp3
 
Tämä alkuperäinen on inspiroinut koko riffin ja kuulostaa hyvältä.
Olen useita kertoja eri aikoina ja eri laitteilla yrittänyt toistaa edes välttämästi tuota alkuperäistä delay soundia, ei ole onnistunut. Tämän topicin ajatuksena on pyytää neuvoja, vinkkejä ja analyysejä miten ja millä pääsisin lähelle tuota soundia.
 
Tässä on viimeisin versio
http://iom.eltone.net/delay/iom-04_delay.mp3
joka side-by-side vertailussa on suorastaan tunkkainen.
 
En osaa arvioida mikä tekee alkuperäisestä paremman. Sen delay on stereo (heiluu myös vasemmalta oikealle) ja toistoja on enemmän. Mutta osaamiseni delayn kanssa eivät riitä.
 
Luonnollisesti itse pelkän delayn lisäksi tulee kysymykset mahdollisista vahvistinmallinnuksista, reverbistä jne..
 
Miten lähtisin lähestymään asiaa?
 
Rajoitteina on nyt niin että kuiva kitarasignaali on äänitetty Cubaseen ja siitä jälkikäsittelemällä tehdään soundi. Voin hieman myöhemmin toimittaa kyseistä kuivaa kitararaitaa jos haluatte kokeilla itse. Luultavasti kun sopivan efektin saa aikaan niin äänitän toki kyseisen raidan uudelleen, sekään ei tuossa kyllä tyydytä.
 
Cubase 6 mukana tulevat plugarit löytyy, sekä joitain ilmaisia.
Erillisistä maksullisista erityisesti Softube Tube Delay kiinnostaa, mutta kun ei osaa käyttää noita sen enempää niin ei ole kannattunut toistaiseksi ostaakaan mitään erikseen.
 
Kannattaako kokeilla ihan yleisdelayta, vai toimisiko tällaiseen parhaiten juuri kitaraplugareitten stomp boxit ala amplitube (custom shop asennettuna kokeiluja varten) ?
 
Tuossa uudessa versiossa on käytetty delayna
http://www.kvraudio.com/product/classic_delay_by_kjaerhus_audio
 
PJS
16.11.2012 15:54:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelen, että äänität sen riffin siten että käytät sitä delayta ja äänitysvaiheessa. Ainakin omaan kitaransoittotatsiin vaikuttaa merkittävästi se että sitä ikäänkuin soittaa delayta "vastaan" jolloin se riffi ja delay on ikäänkuin symbioottisesti toisistaan riippuvaisia.
 
Tämä siis ottamatta kantaa äänitystekniikkaan, mistä en mitään tajua tai kuulematta itse riffiä.
 
Peace!
tender.insanity
16.11.2012 18:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä suosittelen, että äänität sen riffin siten että käytät sitä delayta ja äänitysvaiheessa.
 
Jep. Aina itsekin kun nauhoitan jotain, missä joku efekti on olennainen osa klippiä, niin se on nauhoituksessa mukana. Oli sitten delay tai mikä tahansa. Sitten jos yleismausteeksi vaikka kitarasooloon tahtoo pienen häilyvän delayn sinne, niin tuo on helppo laittaa jälkikäteen.
 
eleeton
16.11.2012 19:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä suosittelen, että äänität sen riffin siten että käytät sitä delayta ja äänitysvaiheessa. Ainakin omaan kitaransoittotatsiin vaikuttaa merkittävästi se että sitä ikäänkuin soittaa delayta "vastaan" jolloin se riffi ja delay on ikäänkuin symbioottisesti toisistaan riippuvaisia.
 
Öh, tietenkin. Tämä riffi vaatii sen. Mutta miten se tähän asiaan muuten liittyy?
Delay plugin oli monitorointia varten päällä äänitysvaiheessa mutta efektoitua signaalia ei äänitetty, Havaitsemani latenssit eivät tehneet riffin soitosta ylitsepääsemättömiä vaikka vähän hakemista se tuolla kerralla olikin. Nyt on uusi äänikortti ja entistä pienemmän latenssit joten siltä osin ei nähtävissä ongelmia,
 
Rajaan tämän nyt plugineihin koska sopivia rautapuolen efektejä ei ole käytettävissä, enkä näe pelkästään tämän takia syytä niitä hankkia.
 
Werihukka
16.11.2012 19:40:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on delay monona tai sitte se on vaan monoraidalla se plugari. Tee Cubasessa uus FX-raita stereona, laitat saman plugarin sinne "ping-pong" moodissa ja lähetät kitararaidan sendistä sinne FX-raidalle sitä kuivaa saundia.
 
eleeton
16.11.2012 23:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, pari perusjuttua syytä tarkentaa, kun tässä tapauksessa jo ovat itselle itsestäänselvyyksiä. Biisissä on temporaita ja delay on synkatty hostin tempoon. Ilman sitä ei saisi delayta käyttäytymään identisesti äänitysvaiheessa ja uudelleen toistettaessa,.
 
eleeton
16.11.2012 23:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: Tossa on delay monona tai sitte se on vaan monoraidalla se plugari. Tee Cubasessa uus FX-raita stereona, laitat saman plugarin sinne "ping-pong" moodissa ja lähetät kitararaidan sendistä sinne FX-raidalle sitä kuivaa saundia.
 
FX raidat ja stereoefektit täysin vieraita, tässäpä oivaa osviittaa mitä kokeilla,
 
Mutta onko vinkkejä delayn säätämiseen, jotain nyrkkisääntöjä, feedback, pingpong, korvallako kokeilemalla ne on vaan löydettävä?
 
Werihukka
16.11.2012 23:45:19 (muokattu 16.11.2012 23:51:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eleeton: FX raidat ja stereoefektit täysin vieraita, tässäpä oivaa osviittaa mitä kokeilla,
 
Mutta onko vinkkejä delayn säätämiseen, jotain nyrkkisääntöjä, feedback, pingpong, korvallako kokeilemalla ne on vaan löydettävä?

 
Tossa Classic Delayssä taitaa tulla jotaki presettejä mukana.. Kokeile kaikki läpi ja kato mitä tapahtuu asetuksille ja mitä saundille, niin pääset jyvälle. Kuuntelemalla se selviää parhaiten, että mitä mikäkin nappula tekee.
 
Tossa sun ekassa pätkässä on aika selkeesti ping-pong tyyppinen stereodelay, mikä on biisin tempon kanssa synkassa. Tosta löytyy tuo sync-namiska millä sen saa suoraan synkkaan biisin tempon kanssa jos on soitettu klikkiin. Siihen viereen voi laittaa tahtilajin mitä haluaa sen delayn nakuttavan.
 
Itse plugarissa ei ole mitään vikaa. En ole vielä tavannut huonon kuulosta delaytä.
Edit: itseasiassa tolla plugarilla ei oikeen saa tommosta saundia.. Sattu löytymään toi koneelta ja testasin.. jostain syystä se monoutuu kokoajan vaikka on stereoraidalla.
 
Kokeile Cubasen omalla ja eti joku ping-pong-presetti.
 
Johann Onn
17.11.2012 00:56:51 (muokattu 17.11.2012 00:57:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ping pong stereo delay
 
Samantapaisen jutun saa aikaan, käyttämällä kahta Classic Delay:tä, eri säädöillä ja panoroimalla ne eri puolille.
 
http://i50.tinypic.com/e19nc7.jpg
 
Jos haluaa oikein erilaiset niistä, niin ehkä joku "L: 1/6 + R: 2/8" yhdistelmä vois toimia.
 
jPekka
17.11.2012 01:15:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steinbergillä näyttää olevan edelleenkin jaossa Karlette-niminen nauhakaikuemulaatio, jolla muistaakseni sai ihan näppäriä pingpong-kaikuja. http://www.steinberg.net/en/support … ed_products/vst_classics_vol_2.html
 
Mutta muillakin voi kokeilla. Itse kokeilisin ensimmäisenä UAD:n DM-1L:ää, jos tuollaista yrittäisin itse tehdä.
 
Muuten tuo uusi versio kaipaa vanhaan verrattuna vähän (ylempien) keskitaajuuksien nostoa (muutamasta kilohertsistä ylöspäin). Ja sitten sitä stereoutta.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «