Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisin melodia
1
StayFrosty
14.11.2012 02:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arjen keskusteluissa kuulen usein kuinka jonkun mielestä jokin tietty biisi on huono koska siinä ei ole tarpeeksi melodiaa, tai vastaavasti kuinka jokin biisi on hyvä koska se on melodista musiikkia.
 
Mutta tarkkaan ottaen eikös kaikki musiikki ole melodista, kunhan siinä on enemmän kuin yksi nuotti?
 
baron
14.11.2012 08:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Mutta tarkkaan ottaen eikös kaikki musiikki ole melodista, kunhan siinä on enemmän kuin yksi nuotti?
 
Samba de uma nota so/One Note Samba!
Kyllä yksikin riittää jos se on oikea:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
14.11.2012 09:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StayFrosty: Mutta tarkkaan ottaen eikös kaikki musiikki ole melodista, kunhan siinä on enemmän kuin yksi nuotti?
 
Ei melodialla tai melodisuudella tarkoiteta kuitenkaan mitä tahansa vaihtuvia ääniä biisissä. Onhan örinämetallibiiseissäkin enemmän kuin yhtä säveltä, muttei sitä ensisijaisesti kovin melodisena musiikkina pidetä.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Rubuinen
14.11.2012 09:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=NKjzDU7V7es
Toi biisi lienee melodista kertsissäkin vaikka laulu on örinää?
 
TheMusiikkmies
14.11.2012 11:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kappalessa lauletaan örinällä, niin ei se tee siitä automaattisesti "epämelodista".
 
http://www.youtube.com/watch?v=iijKLHCQw5o Hieno melodinen örinä kappale.
 
Arjen keskusteluissa epämelodisuudella tarkoitetaan useimmiten juuri sitä, miten monet kappaleet tuntuvat olevan muotoa --------------------------. Taspaksua jonka tasapaksksuuden rikkoo vain se, että kertosäkeessä lauletaan vähän venyttäen.
 
Laiskaksi haukkuvat, vaikka mitään en ole tehnyt.
gösplstorm
14.11.2012 12:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Samba de uma nota so/One Note Samba!
Kyllä yksikin riittää jos se on oikea:-)

 
Tosin b-osassa käydäänkin sitten läpi suurinpiirtein kaikki mahdolliset nuotit.. :D
 
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. soundcloud.com/kasper_k
McLeach
14.11.2012 22:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minä määritän melodisen niin ettei biisi saa olla liian junnaavaa ja siitä löytyy selkeä sointukierto. Kyllä, vaikka siinä olisi 25 eri sointua voi se kuulostaa melodiattomalta. Myöskin jos sävellaji muuttuu kokoajan voi kuulostaa siltä ettei siinä ole mitään melodiaa(esim jossain über metallissa). Usein kun puhutaan että on melodista musiikkia niin tarkoitetaan ehkä että siinä on selkeä melodia. Kun ei ole melodiaa niin se tarkoittaa ettei ole selkeää melodiaa. Näin mun mielestä...
 
sellisti
14.11.2012 23:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TheMusiikkmies: Jos kappalessa lauletaan örinällä, niin ei se tee siitä automaattisesti "epämelodista".
 
Ei. Tätä en toki tarkoittanutkaan. Ja rokkipoliisit nyt missaa mun pointin, joka yritti vaan vastata kysymykseen onko musiikki melodista jos siinä on enemmän kuin yhtä säveltä. Termivalintani oli varmaan huono tai liian lavea; lähinnä tarkoitin musiikinlajia, josta ei erotu mitään muuta kuin örinää, perhanan nopeaa mättöä ja surisevaa kitaravallia. Niissäkin on lähtökohtaisesti enemmän kuin yhtä säveltä, mutta ei sitä voi melodiseksi sanoa. Vaikka kai joku tämänkin kohta kumoaa. :) Enivei, kysymyksenasettelu oli varmaan tahallisen kärjistetty, jos oli vastauskin.
 
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «