Janus 14.10.2012 23:09:06 | |
---|
sellisti: Perskules. Talouteen ostettiin Macbook Pro, enimmäkseen vaimon työkäyttöön mutta yritin kumminkin siihenkin asentaa Finale 2010:ä. Eipäs vaan onnistunut, virheilmoitus kertoi ettei "PowerPC-ohjelmia enää tueta". Käyttiksenä lienee Lion/Mountain Lion? Ne eivät tosiaan enää pyöritä PPC-ohjelmia, se joku rajapinta(?) joka mahdollisti tuon yhteensopivuuden vielä Snow Leopardissa on poistettu. Jos tulevaan iMaciin on mahdollista asentaa Snow Leopard jotain reittiä (asennusmedia jostakin), sillä saattaisi toimiakin. |
Klezberg 14.10.2012 23:52:34 (muokattu 15.10.2012 00:20:20) | |
---|
sellisti: Perskules. Talouteen ostettiin Macbook Pro, enimmäkseen vaimon työkäyttöön mutta yritin kumminkin siihenkin asentaa Finale 2010:ä. Eipäs vaan onnistunut, virheilmoitus kertoi ettei "PowerPC-ohjelmia enää tueta". Finalen nettisivujen troubleshooting antoi ainoaksi neuvoksi päivittämisen uudempaan versioon. Voi helvetti, tätäkö tämä nyt Finalen kanssa sitten taas on että 1-2 vuoden välein pitää ostaa uusi versio vaikkei mitään todellista syytä ole. En olisi kuvitellut että 2010 on jo niin "vanha" ettei enää tueta. Kertokaas nyt Mac-ihmiset onko tilanne sama iMac-koneen kanssa? Olen ajatellut ostaa itselleni iMacin lähitulevaisuudessa, mutta ottaa kyllä päähän jos tuon takia on nyt sitten pakko taas päivittää Finale. 2010-versio on toiminut mulla ongelmitta Windowsissa, eikä niissä myöhemmissä versioissa ole mitään itselleni oleellisen uutta ja ihmeellistä. Tässä on nyt jotain mikä ei täsmää. Apple on vaihtanut PowerPC:stä Intelin prossuihin 2006-7 ja sen jälkeen myytyjen softien olisi pitänyt tukea Intelin prossuja. Jos Finale 2010 on edelleen PowerPC-pohjainen niin haisee enemmän Finalen mokalta kuin Applen. Tämän http://en.wikipedia.org/wiki/Apple's_transition_to_Intel_processors mukaan PowerPC-tuki on poistunut OSX:n versiossa Snow Leopard, joka tuli markkinoille 2009. Vanhoja softeja käyttävän pitää siis pysyä Leopardissa joka tukee myös PowerPC:tä. Mutta kannattaa tosiaan huomata että PowerPC on poistunut tuotannosta Maceissä viisi vuotta sitten. Eiköhän tuo siirtyminen Intelin prossuihin ole ollut Applelta ihan oikea veto, eikä sen PowerPC:n perään kannattane paljon itkeä. Kahden teknologian tukeminen loputtomiin aiheuttaisi enemmän riesaa, lopulta. Outoa tässä on tuo miksi Finale 2010 antaa tuommoisen ilmoituksen. Lisäys. Snow Leopard oli ensimmäinen OSX-versio joka ei pyörinyt PowerPC:ssä. Ja Lion taas ensimmäinen versio jossa ei voi ajaa PowerPC:lle tehtyjä softeja. Ja tämän mukaan ei pitäisi olla yhteensopivuusongelmia Finale 2010 ja Lionin kanssa http://makemusic.custhelp.com/app/a … ail/a_id/4448/~/mac-os-x-10.7-(lion)-compatibility-with-finale-notation-products Ja tämän mukaan http://en.wikipedia.org/wiki/Finale_(software) jo Finale 2007 on sisältänyt tuen sekä PowerPC:lle että Intelin prossuille. Sen sijaan Finale 2008 kanssa näyttää olleen tätä ongelmaa: http://boardreader.com/thread/Use_o … th_Mac_OS_10_7_1_Li_3t1t6X7cl3.html . Vähän saa sen kuvan että 2008 ei ole suostunut asentumaan Lionissa mutta on kuitenkin toiminut jos se on ollut koneessa kun käyttis on päivitetty. Vähän niinkuin asennuksessa päätyisi se väärä ohjelma ajoon. Mä olen käyttänyt macceja vuodesta 2009 eikä mulla ole tullut powerpc-ohjelmia vastaan. No jaa, netissä joskus näkee jonkin ikivanhan ilmaisohjelman joka on tehty powerpc:lle. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
Dr Dominant 15.10.2012 07:28:55 | |
---|
Mulla on ollut 2008 ja 2009 intel-prossuisessa MBP:ssa eikä mainitsemaasi ongelmaa. Pistä viestiä Finalemusicin tukeen, sieltä on mulle ainakin tullut varsin nopeasti apua. "Dr. Dominant, I presume?" |
sellisti 15.10.2012 21:48:25 (muokattu 15.10.2012 21:53:29) | |
---|
Dr Dominant: Pistä viestiä Finalemusicin tukeen, sieltä on mulle ainakin tullut varsin nopeasti apua. No näinhän siinä kävi. 2010-version alkuperäinen asennuslevy käyttää PowerPC-asennusta, mutta voin kuulemma tilata päivitetyn asennuslevyn, joka toimii ongelmitta OS X Lionilla. Ei vaan kertonut että mistä pitää tilata ja onko maksuton... kunhan siihen vastailee vielä niin eiköhän tämä ole loppuunkäsitelty. Kiitos kaikille vastauksista! E. Niin ja siis tämä varmaan nyt johtui siitä että olen käyttänyt Finalea tähän asti ainoastaan PC/Windows-ympäristössä. Kaipa tämä ongelma olisi ratkennut jo aiemmin jos käytössä olisi ollut Macin koneet. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
sellisti 07.11.2012 22:36:42 | |
---|
Höh, ei tuon asennuslevyn tilaaminen ihan niin helppoa ollutkaan. SoitinLaineelta (joka on virallinen jälleenmyyjä) ei päivitettyä levyä löydy, MakeMusicilta sen sais tilattua, mutta pitäis soitella kalliita kaukopuheluita tilauspalveluun, maksaa levystä 10$ (saadakseni asennettua ohjelman jonka jo omistan!) sekä vielä kustantaa kansainväliset postikulut. Pikkuisen tuo lähtökohtaisesti sylettää, joten kysynpä vaan varmuuden vuoksi että eihän tämän palstan lukijoiden keskuudessa nyt sattuisi olemaan ketään, jolla on sellainen Finale 2010 asennuslevy, jolla sen on saanut asentumaan ongelmitta Macin OS X Lion -käyttikselle..? Jos joutaisi lainaksi sen verran että saisin sen omalle koneelleni asennettua. Kyllä pitää olla elämän vaikeaa näiden kanssa... "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
Dr Dominant 08.11.2012 07:12:03 | |
---|
Höh! :( Multa löytyy 2008, 2009, 2011 jotka leijonalla toimii ... "Dr. Dominant, I presume?" |
Dr Dominant: Höh! :( Multa löytyy 2008, 2009, 2011 jotka leijonalla toimii ... No niin, ihan mun tuuria. :) Kyllä mä sitten mieluummin vaikka päivitän siihen uusimpaan versioon kuin rupean makselemaan monia kymppejä tämän nykyisen asennuslevystä. Mutta katselen nyt vielä jos jostain löytyisi tuo levy. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
sellisti 14.11.2012 09:02:36 | |
---|
Ohhoh, nyt täytyy sanoa että asiakaspalvelua on monenlaista. Olin jo heittänyt toivoni saada pienellä vaivalla - ja kustannuksella - tuon päivitetyn asennuslevyn, kun minua palvelleen MakeMusicin asiakaspalvelijan mukaan siitä olis pitäny ruveta soittelemaan kalliita tilauspuheluja Atlantin taakse, maksaa levystä jotain ja vielä postikulut. Tänä aamuna olikin tullut toiselta asiakaspalvelijalta uusi sähköposti, jossa hän kertoi edellisen kaverin olevan vapaalla. Hän oli sitten lukaissut tapaukseni läpi, ja kertoi voivansa tässä tapauksessa lähettää asennuslevyn mulle - ilmaiseksi! Tuosta vaan, ilman mitään kuluja. Häh, voiks nää hommat mennä näinkin? Nyt kyllä MakeMusicille iso plussa, tai ainakin Andrew-nimiselle asiakaspalvelijalle. Isaacille vähän miinusta. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
Dr Dominant 14.11.2012 09:08:24 | |
---|
Mun kokemukset heidän asiakaspalvelusta ovat olleet poikkeuksetta hyviä. Ne jopa vei yhden mun finale-dokumentin koodaajalle asti selvittääkseen miksi en pystynyt uudemmalla finalella aukaisemaan vanhemmalla finalella tehtyä sointumerkkisuffiksikirjastoa. Loppupeleissä kävi ilmi että suffiksikirjasto oli korruptoitunut. En olis pystynyt itse tuota selvittämään. "Dr. Dominant, I presume?" |
sellisti 14.11.2012 09:13:42 | |
---|
Dr Dominant: Mun kokemukset heidän asiakaspalvelusta ovat olleet poikkeuksetta hyviä. Ne jopa vei yhden mun finale-dokumentin koodaajalle asti selvittääkseen miksi en pystynyt uudemmalla finalella aukaisemaan vanhemmalla finalella tehtyä sointumerkkisuffiksikirjastoa. Loppupeleissä kävi ilmi että suffiksikirjasto oli korruptoitunut. En olis pystynyt itse tuota selvittämään. Kyllä mäkin oon aina avun saanut, mutta tällaisessa tapauksessa ei tainnut olla kovin selkeitä toimintaohjeita asiakaspalvelun kavereilla, kun toinen olis laskuttanu kaikesta mahdollisesta ja toinen totes että saat ilmaseks. Mutta onneks meni näin, tuli kyllä hyvä fiilis koko päiväksi. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
baron 14.11.2012 09:47:17 | |
---|
Dr Dominant: Mun kokemukset heidän asiakaspalvelusta ovat olleet poikkeuksetta hyviä. Mulla oli joku vuosi sitten ongelma Finalen päivityksen kanssa kun siellä (jenkeissä) oli joku häikkä noitten koodien kanssa. Kun sitten ongelma muutamassa päivässä ratkesi, muutaman päivän kuluttua oli DHL:n lähetti mun oven takana ja toi ison hienon Finale-kaljamukin "kipurahoiksi":-) (Tosin se oli tyhjä) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 14.11.2012 12:17:25 | |
---|
baron: ..muutaman päivän kuluttua oli DHL:n lähetti mun oven takana ja toi ison hienon Finale-kaljamukin "kipurahoiksi":-) (Tosin se oli tyhjä) Mä reklamoisin tuosta välittömästi, et miks muki oli tyhjä! : ) |
baron 09.01.2013 12:53:39 | |
---|
Taas uusi ongelma: Oon kirjoittanut nopean svingikappaleen laput mutta Finalen Playback on päättänyt että se on hidas balladi ja soittaa sen hitaasti eikä mitkään yritykseni vaikuttaa tempoon vaikuta mitään. Tsekkasin jonkun vanhan lapun ja niitä se kyllä soitteli haluamaani tempoon. Mulla on Finale 2012. Missähän vika? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.01.2013 13:51:09 | |
---|
Joskus olen törmännyt samaan ongelmaan. Playback jostain syystä ei lue tempomerkinnästä tempoa. Kurkkaapa olisko sattumalta sellainen tilanne, jossa 'playback controls'-ikkunassa tempolukema näkyy mustalla eikä harmaalla, ja pystyt muuttamaan tempoa sieltä. Tämä viittaisi siihen, että kyseisessä dokumentissa Finale lukee tempon sieltä playback controls-ikkunan tempolaatikosta eikä tempomerkinnästä. Jos ei auta, käy katsomassa sun tempomerkintä ja varmistamassa että tempoasetus playbackin suhteen on oikein. Eli expression työkalu - tuplaklikkaa tempomerkinnän kahvaa - avautuvasta dialogista klikkaa "edit..."-nappulaa, aukeavassa dialogissa sun tulisi nähdä tempomerkinnän teksti. Valitse tekstin yläpuolelta "playback"-välilehti, ja varmista että siellä on tempoasetukset oikein (type: tempo .... quarter note jos syke on neljäsosina, ja seuraavassa laatikossa oikea tempolukema) jos vieläkään ei pelitä, ja olet soittanut klikin kanssa nuotit sisään (vs. käsinsyöttö simple entryllä tai speedy entryllä), on mahdollista että Finalella on muistissa tempodataa. Valitse mass edit-työkalu, aktivoi kaikki tahdit painamalla crtl + a, sen jälkeen Edit-valikosta "clear selected items", ja aukeavasta dialog-boxista kaikki "midi"-otsikon alla olevat kohdat (continuous data, performance data, tempo changes). Tällä pyyhit kaiken "esitystiedon" veks dokumentista, jonka jälkeen Finalen pitäisi lukea tempomerkintä, mikäli sulla sellainen dokumentissa on. Nää on ekat fibat mitkä tulee mieleen. Kokeile noita ja kysy lisää jos ei vieläkään toimi! "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 09.01.2013 14:40:25 (muokattu 09.01.2013 14:56:21) | |
---|
Dr Dominant: Nää on ekat fibat mitkä tulee mieleen. Kokeile noita ja kysy lisää jos ei vieläkään toimi! Kävin vähän joka neuvomassasi paikassa ja muuttelin kaikenlaista ja yhtäkkiä alkoi toimia. Epäselväksi jäi mikä muutos oli se ratkaiseva:-) Edit: Sain ongelman palaamaan: Pistin expressiotyökalun avulla tempomerkinnän takaisin että neljäsosa nuotti on 160 ja taas alkoi soida hitaasti. Kun poistin sen, tottelee playbackin asetuksia! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.01.2013 16:27:46 | |
---|
Hmm, varmistitko sieltä sun neljäsosa = 160-tempomerkinnästä, että siellä on varmasti neljäsosanuotti = 160, ettei olis esimerkiksi vaihtunut neljäsosa puolinuotiksi tms. Nimim. on ennenkin sattunut tuollaista. Älä kysy miksi! Joskus olen miettinyt, että voiko yksinkertaisesti yksittäinen tempomerkintä-expression "korruptoitua" niin, että vaikka näyttäis olevan oikein, ei silti toimi. Mulla on muistaakseni kokemusta samasta ilmiöstä, että kun heittää tempomerkinnän ttuun niin alkaa toimia ja päinvastoin. Tai sitten kun luo itse uuden tempomerkinnän ja laittaa kaikki speksit oikein, niin se uusi tempomerkintä (jonka piti olla ihan samanlainen kuin sen vanhankin) sitten toimii. Yleensä tämä tapahtuu niin, että avaan uudemmalla finalella vanhemmalla tehdyn dokumentin työpohjaksi ja jatkan siitä uuden biisin tekoa. Joskus vanhalla finalella tehdyt experssionit saattaa bugittaa tolleen. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 09.01.2013 16:40:25 | |
---|
Nyt taitaa olla ratkaistu: Olin tehnyt templaten jostain vanhasta lapusta jossa oli tempomerkintä neljäsosanuotti= 80. Vaikka expressionin editillä muutin lukuarvoksi 160 niin soitti edelleen entisellä. Kuin tein upouuden tempomerkinnän neljäsosa = 160 niin pelittää ja tempomerkintäkin kohdallaan!. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.01.2013 19:13:05 | |
---|
^ Aivan, tää kuulostaa just siltä mitä mulle on tullut vastaan. Jostain syystä noi vanhat tempomerkinnät saattaa bugittaa, ja kun vaan tekee uuden niin sitten toimii. Älä kysy miksi näin on ... "Dr. Dominant, I presume?" |
sellisti 28.01.2013 12:45:17 | |
---|
No niin, asennuslevy sitten tuli ja opettelen tässä käyttämään Finalea (2010) iMacilla. Pari kysymystä olis heti kärkeen: saako jollain asetuksella kaikki haluamansa paletet aukeamaan kun ohjelman avaa? Nyt pitää aina aluksi klikkailla Ikkunat-valikosta simple entry rests ja smart shape paletet uudestaan auki, vaikka ne jäisi auki kun ohjelman sulkee. Todellinen first world problem, kun tuohon menee aikaa ehkä 5 sekuntia. Mutta kiusa se on pienikin kiusa. Toinen kysymys: Saako niitä paletteja mitenkään isommiksi? Siis että niiden kuvakkeet näkyis vähän isompana. Sivun ja nuottitekstinhän saa niin isoksi kuin haluaa, mutta aika pieneltä näyttää isolla ruudulla nuo nuotti- ym. symbolit niissä paleteissa. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |
baron 28.01.2013 13:41:19 | |
---|
sellisti: No niin, asennuslevy sitten tuli ja opettelen tässä käyttämään Finalea (2010) iMacilla. Mulla on Finale 2012c. 1. Kyllä kaikki mitä Windows- valikosta valitsen jää pysyvästi näkymään kun ohjelman seuraavan kerran avaa? 2. En ole keksinyt miten paletti-ikonit saisi suuremmaksi mutta en ole kaivannutkaan. Isolla Desktopilla isoja ja pikkuläppärillä pieniä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |