Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 516 17 18 19 2033 34 35 36 37
phiit
02.11.2012 11:07:54
JPQ: ps. nyt mietin noita kitaristien pakollista ekaa neljää sointua...

Em, Am, G, D nää tulee opetettua omilleki oppilaille heti ekana ;)
phiit
02.11.2012 11:09:14
JPQ: Minä sanon että tämä vastakkain asettelu loputtava koska osa meistä sentäs osaa enempi kuin eräät muttei ihan kaikkea silti. Ja tiedän että pceen käyttäjiä jotka tietää tietotekniikasta vähemmän kuin minäv aikka minulla mäkki. Minä tiedän osaa enempi jopa PCeistä.

kyllä kaikki PC:llä tehty musa on ihan silkkaa p... no ei vaiskaan, huumoriahan tää keskustelu on, faktat kyllä jääny aika lailla heikoille jäille (puolin ja toisin) myönnän oman syyllisyyteni ja jatkan asialinjoilla täst edes :)
JPQ
02.11.2012 15:56:55 (muokattu 02.11.2012 16:03:36)

phiit: kyllä kaikki PC:llä tehty musa on ihan silkkaa p... no ei vaiskaan, huumoriahan tää keskustelu on, faktat kyllä jääny aika lailla heikoille jäille (puolin ja toisin) myönnän oman syyllisyyteni ja jatkan asialinjoilla täst edes :)

Eräät ei tee musaa sillä no toinen ainakaan ja toinen erittäin epätodennäköistä vaikka viimneksi kun on nähty tietoisesti on varmaan yli 10vuotta aikaa. Palataan asiaan ja fakta on että PC voi toimia vaatii enempi vaivaa ja huolellisuutta valinnoissa silti on ihmisiä jolla PC toimii enemmän kuin hyvin ilmeisesti ainakaan en ole koskaan heidän mistään valittavan. ja toinen fakta on Mäkkikään ei ole ongelmaton. Ainakaan kumpikaan jotka omistan (Mac Mini Late 2009 ja Mac Mini 2011 Middle). Joskin Windows koneella jonka omistin oli ihan sikana suhteessa ongelmia. Mäkkiongelmat olen saanut yleensä itse ratkottua ja sitten Amiga ongelmani pääosin myös.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
02.11.2012 16:01:40

phiit: Em, Am, G, D nää tulee opetettua omilleki oppilaille heti ekana ;)

ihan vaan siksi että joskus jos kehittelee biisejä helpon kitaran soiton kannalta... ps. G oli uusi listalla itselle.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lindo
02.11.2012 16:45:03
Vanha, mutta piristää kummasti tätäkin keskustelua
http://youtu.be/P3GLc6ruVF4
Rok rok
Point
02.11.2012 16:59:49
En jaksanut lukea teidän taistelua, joten tuon esille oman mielipiteeni.

Ei sillä että pc olisi usein mitenkään haastava käyttää, mutta moni asia tuntuu olevan yksinkertaisempaa omenalla. Ite pidän paljon myös siitä, että apple on panostanut visuaaliseen puoleen. Istuu omaan silmään paljon mukavammin, mitä windows.

Nyt jos pitäisi vaihtaa Logic pois, niin tulisi kyllä kyynel silmään. Sama juttu imovien, iphoton ja app storen kanssa. Kaikille noille löytyy vaihtoehto windows-puolelta, mutta noiden käyttäminen vaan tuntuu luontevalta.

Mulla on myös windows-kone. Läppäri, millä teen koulujuttuja ja välillä surffaan netissä. Toimii siinä hommassa ihan mukavasti. Kuitenkin jos pitää tehdä jotain ääneen tai kuvaan liittyvää, niin teen sen poikkeuksetta tällä imacilla. Vaikka tuo läppäri on ehkä peräti tehokkaampikin. Käyttökokemus macilla on vaan mulle paljon mielekkäämpi.

Hintahan näissä maceissa on pienenä jarruna. Käytettynä kuitenkin löytyy suht. fiksun hintasia laitteita. Kaupassa kun testaat kerran/pari, niin varmasti selviää oma mielipide ko. tuotetta kohtaan.
Niq
02.11.2012 21:42:23

AKWM: Ei sillä että pc olisi usein mitenkään haastava käyttää, mutta moni asia tuntuu olevan yksinkertaisempaa omenalla. Ite pidän paljon myös siitä, että apple on panostanut visuaaliseen puoleen. Istuu omaan silmään paljon mukavammin, mitä windows.

Mä en käsitä. OS X on mielestäni paljon sekavampi ja epäloogisempi käyttis, kuin Windows 7. Visuaalinen puoli? Harmaita palkkeja ja kolme eriväristä pallukkaa. Ei mun mielestä mitenkään niin erityisen hieno. Enkä kyllä välitä visuaalisuudesta paskaakaan minkään laitteen käyttöliittymässä. Se jaksaa viehättää ehkä kaksi päivää. Käytettävyys on käyttöliittymän tärkein asia.

Mä hommasin Macbookin ihan vaan siksi että sitä kovasti pidettiin hyvänä musantekoon ym. Eihän se muutaman vuoden vanha luuska jaksanut pyörittää mitään. Käyttö oli hidasta, responsiivisuus huonoa. Sitten kun löin sitä plugaria tulille ja yritin soittaa kitaraa, niin eihän siitä tullut mitään, vaikka ihan toimivaa äänirautaa oli käytössä. Pätkii pätkii kunnes audioengine pysähtyy. Mitään muita softia ei ollut käytössä ja luulisi nyt parigigahertsisen pariytimisen pyörittävän muutamaa vahvistinmallinnosta reaaliajassa. Tai ainakin niin se windows-alustalla toimi vastaavalla raudalla.

Pakko oli vaan todeta, että mäkistä vaan ei ollut meikäläisen ainoaksi koneeksi, ei sitten millään. Jos jonkun biisilapun tekemiseen menee nelinkertainen aika windows-maailmaan verrattuna, niin kuka voi sanoa että käyttis on helppo. Ei kukaan.

Ja nyt vedetään kortti "kun et osannut". Vittu tehän kokoajan toitotatte että se on niin saamarin helppo käyttis. Ei ole. En ostaisi mummolleni, mikäli sellainen olisi elossa.

Yksinkertaisesti mikään muu asia, kuin tottumiskysymys tai tarve brassailla lähipiirille ei puolusta Applen tietokoneen hankkimista. Se on vain melko kallis tietokone, jonka käyttis on jokseenkin samanlainen käyttää kuin se pönttömacci 90-luvun alussa.
Ziggy Bubba
02.11.2012 22:13:56 (muokattu 02.11.2012 22:14:32)

Niq: Mä hommasin Macbookin ihan vaan siksi että sitä kovasti pidettiin hyvänä musantekoon ym. Eihän se muutaman vuoden vanha luuska jaksanut pyörittää mitään. Käyttö oli hidasta, responsiivisuus huonoa. Sitten kun löin sitä plugaria tulille ja yritin soittaa kitaraa, niin eihän siitä tullut mitään, vaikka ihan toimivaa äänirautaa oli käytössä. Pätkii pätkii kunnes audioengine pysähtyy. Mitään muita softia ei ollut käytössä ja luulisi nyt parigigahertsisen pariytimisen pyörittävän muutamaa vahvistinmallinnosta reaaliajassa. Tai ainakin niin se windows-alustalla toimi vastaavalla raudalla.

Itellä on käytössä noin 5 vuotta vanha "parigigahertsinen" iMac, jossa ei kyllä ole ollenkaan tommosia ongelmia. Itellä oli alkuun tuon Apogee Duetin kanssa ongelmaa (noin 3 vuotta sitten), kun soundi räppäs välillä. Ongelma oli lopulta liian täysi kovo - OSX tarttee näköjään samalla tavalla kovoa välimuistiksi kuin Winukkakin. Eli joku 20gb pitää vähintään olla tyhjää, näin omien kokemusten mukaan (toki samaa probleemaa ei ollut ilman FireWire-liitäntää, se saatto vaatia ton kuorman...).

Kerros vähän, että millä softalla naruttelit - oliko kone muuten hyvin rullaava kun ostit? Kuulostais siltä, että jotain on kustu jos 2v Mac ei nauhota normisti soundia sisään. Vika voi tietty olla Applen yksilössä tai sitten jossain edellisen omistajan säätämisessä. Jos se siis oli käytetty.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
Ziggy Bubba
02.11.2012 22:17:48

Niq: Yksinkertaisesti mikään muu asia, kuin tottumiskysymys tai tarve brassailla lähipiirille ei puolusta Applen tietokoneen hankkimista. Se on vain melko kallis tietokone, jonka käyttis on jokseenkin samanlainen käyttää kuin se pönttömacci 90-luvun alussa.

Muista nyt kuitenkin, että suurimmalla osalla OSX-käyttäjistä on varsinkin audio-hommissa täysin päinvastaiset kokemukset. Toki se on sääli, että sulla kävi noin. Sun yksittäinen kokemus ei silti tee Applen paskuudesta musahommissa sääntöä. Tai sitten aikas moni ammattistudio olisi isossa kusessa :)
lindo
02.11.2012 22:36:32
AKWM:
Ite pidän paljon myös siitä, että apple on panostanut visuaaliseen puoleen. Istuu omaan silmään paljon mukavammin, mitä windows.

Puhutko nyt käyttiksen vai raudan visuaalisuudesta?
Jos käyttiksestä niin sanon samaa kuin Niq edellä, ja lisään että KAIKKI tyhmät efekit ja animaatiot on NIIN ärsyttäviä. Oli sitten mäkkyrä tai Winukka kone. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän ne häiritsee minimalistia.

Jos raudasta niin mäkkyrän ulkoasussa pitää tyytyä siihen jonka joku on sulle valinnut. Windows koneissa ulkoasun saa päättää itse. ... ja nyt puhun pöytäkoneista, vaikka kyllähän winukka läppäreitäkin on joka lähtöön. Mäkillä sensijaan se yksi yhtä mallia.
Rok rok
Niq
02.11.2012 22:36:37

Ziggy Bubba: Kerros vähän, että millä softalla naruttelit - oliko kone muuten hyvin rullaava kun ostit? Kuulostais siltä, että jotain on kustu jos 2v Mac ei nauhota normisti soundia sisään. Vika voi tietty olla Applen yksilössä tai sitten jossain edellisen omistajan säätämisessä. Jos se siis oli käytetty.

Ei mitenkään erityisen rullaava. Mitä nyt voi odottaa pari kolme vuotta vanhalta tietokoneelta. Ei ainakaan mitään riemujuhlaa "WOW kun käynnistyy sovellukset nopeasti". Nauhoituksessa ei ollut ongelmaa, vaan plugareiden kanssa livenä soittelusta. Ostinhan kyseisen laitoksen juuri sen kehutun stabiliuden takia että voisin käyttää sitä liveriginä.

Mun pointti ei ole se, että ne omenakoneet ois sysipaskoja. Pointtini on se, että omena ei autuaaksi tee. Ja olet vielä enemmän kusessa jos ongelmia ilmenee, koska mac-käyttäjiä on vähän. Ja niitä jotka osaa muutakuin kuin avata sovelluksia dockista, on ihan saamarin vähän. Että hanki siinä sitten jeesiä kehäkolmosen ulkopuolelta sen masiinan kanssa kun et saa sitä toimimaan.
Ziggy Bubba
02.11.2012 23:01:19

Niq: Ei mitenkään erityisen rullaava. Mitä nyt voi odottaa pari kolme vuotta vanhalta tietokoneelta. Ei ainakaan mitään riemujuhlaa "WOW kun käynnistyy sovellukset nopeasti".

Mä odotan kyllä pari vuotta vanhalta mäkiltä suht ripeää toimintaa. Oma laitos toki ottaa aikansa vaikka iTunesin käynnistyksessä, mutta se taitanee johtua suht kookkaasta musakirjastosta. Ei tässä just ole muutosta tämän 5 vuoden aikana tapahtunut. Vaikka käyttis vaihtu Tigeristä Snow Leopardiin. Mikä käyttis muuten siinä sun laitteessa oli?

Mun pointti ei ole se, että ne omenakoneet ois sysipaskoja. Pointtini on se, että omena ei autuaaksi tee. Ja olet vielä enemmän kusessa jos ongelmia ilmenee, koska mac-käyttäjiä on vähän. Ja niitä jotka osaa muutakuin kuin avata sovelluksia dockista, on ihan saamarin vähän. Että hanki siinä sitten jeesiä kehäkolmosen ulkopuolelta sen masiinan kanssa kun et saa sitä toimimaan.

Ainakin verkossa löytyy kyllä tukea tosi paljon myös Applen koneille. Tosi harvoin mä ainakaan pyydän kaverilta naapurista apua, vaikka ois mikä käyttis. Ja pirun harvalla edes on kaveria joka oikeesti osaa noita probleemia fiksailla.

Melkein oisin asentanut käyttiksen uudestaan tohon laitokseen, jos se tosiaan pyki ihan muutenkin.
Ziggy Bubba
02.11.2012 23:06:10

lindo: Puhutko nyt käyttiksen vai raudan visuaalisuudesta?
Jos käyttiksestä niin sanon samaa kuin Niq edellä, ja lisään että KAIKKI tyhmät efekit ja animaatiot on NIIN ärsyttäviä. Oli sitten mäkkyrä tai Winukka kone. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän ne häiritsee minimalistia.

Tää on taas näitä, makuasioita. Mun silmään OSX:n visuaalinen ilme on sopivan hillitty. Tuo alapalkin animaatio on ihan passeli lisä mun silmään, jos sitä meinaat. Ja se, että voi soittaa video- tai ääniraitoja suoraan finderista. Toi ei kai tohon lopulta liittynyt :)

Jos raudasta niin mäkkyrän ulkoasussa pitää tyytyä siihen jonka joku on sulle valinnut. Windows koneissa ulkoasun saa päättää itse. ... ja nyt puhun pöytäkoneista, vaikka kyllähän winukka läppäreitäkin on joka lähtöön. Mäkillä sensijaan se yksi yhtä mallia.

Taas mennään sinne makuasioiden puolelle, mutta mun silmään tosi harva laitos on yhtä linjakkaasti tyylikäs kuin Applen laitteet. Ja tohon samaan linjaan voi laskea ne käyttikset myös.
JPQ
02.11.2012 23:49:10

Minustakin mäkki mukavan hillitty ja vihaan minäkin animaatioita. ainoa animaatio josta pidän on kopioninnin tms edistymispalkit.
ganesha
02.11.2012 23:49:17
köyhät käyttää PC:tä.
L-studio
02.11.2012 23:54:38
Jäsen lindo puhuu järkeä: miksi perunan pitää olla saman näköinen pötkylä, kun se voisi olla vaikka ihanan banaanin näköinen tai makuinen?
Logiikka on kuin naisten lehdistä?
Kun kumminkin kannettavissa on kansi/näyttö ja pöytäkoneissa se loota?
Ulkonäkö se ratkaisee, kumpi on parempi!

Itse hyppäsi tietsikka-maailmaan -92 katsomatta ulkonäköön vaan toimivuuteen.
Olen graafinen suunnittelija/multimedia tuottajana pärjännyt lamasta lamaan.

Tärkeitä on itselle toimiva (ja nykyään 5 hengen työllistävälle firmalleni) toimivat ratkaisut, siksi meillä mac. Alalla ammattilaisena -73 asti oli helppoa siirtyä tietsikkaan maceillä. Ja meillä on macceja 6 ja pc:tä 1, työntekijän miehen pyynnöstä kannettavallaan. Ja varastossa on useita vanhoja macceja, varakoneina, ei ole tarvittu.

Muuten olen samaa mieltä flashien käytöstä, ne ärsyttää.
Meidän asiakkaillemme emme niitä tee kuin tarvittaessa ja suosituksien "ei hyvä" -kera.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Vessajono
03.11.2012 04:24:06
AKWM: Nyt jos pitäisi vaihtaa Logic pois, niin tulisi kyllä kyynel silmään. Sama juttu imovien, iphoton ja app storen kanssa. Kaikille noille löytyy vaihtoehto windows-puolelta, mutta noiden käyttäminen vaan tuntuu luontevalta.

Logic aiheuttaa mullekin usein kyyneleitä. Itku meinaa päästä joka kerta kun sillä joutuu jotain tekemään.
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
phiit
03.11.2012 08:19:13 (muokattu 03.11.2012 08:33:35)
Niq: Mä en käsitä. OS X on mielestäni paljon sekavampi ja epäloogisempi käyttis, kuin Windows 7. Visuaalinen puoli? Harmaita palkkeja ja kolme eriväristä pallukkaa. Ei mun mielestä mitenkään niin erityisen hieno. Enkä kyllä välitä visuaalisuudesta paskaakaan minkään laitteen käyttöliittymässä. Se jaksaa viehättää ehkä kaksi päivää. Käytettävyys on käyttöliittymän tärkein asia.

Mä hommasin Macbookin ihan vaan siksi että sitä kovasti pidettiin hyvänä musantekoon ym. Eihän se muutaman vuoden vanha luuska jaksanut pyörittää mitään. Käyttö oli hidasta, responsiivisuus huonoa. Sitten kun löin sitä plugaria tulille ja yritin soittaa kitaraa, niin eihän siitä tullut mitään, vaikka ihan toimivaa äänirautaa oli käytössä. Pätkii pätkii kunnes audioengine pysähtyy. Mitään muita softia ei ollut käytössä ja luulisi nyt parigigahertsisen pariytimisen pyörittävän muutamaa vahvistinmallinnosta reaaliajassa. Tai ainakin niin se windows-alustalla toimi vastaavalla raudalla.

Pakko oli vaan todeta, että mäkistä vaan ei ollut meikäläisen ainoaksi koneeksi, ei sitten millään. Jos jonkun biisilapun tekemiseen menee nelinkertainen aika windows-maailmaan verrattuna, niin kuka voi sanoa että käyttis on helppo. Ei kukaan.

Ja nyt vedetään kortti "kun et osannut". Vittu tehän kokoajan toitotatte että se on niin saamarin helppo käyttis. Ei ole. En ostaisi mummolleni, mikäli sellainen olisi elossa.

Yksinkertaisesti mikään muu asia, kuin tottumiskysymys tai tarve brassailla lähipiirille ei puolusta Applen tietokoneen hankkimista. Se on vain melko kallis tietokone, jonka käyttis on jokseenkin samanlainen käyttää kuin se pönttömacci 90-luvun alussa.

Macithan on siitä jänniä koneita ettei ne vaan hidastu muutamassa vuodessa mihinkään kuten pc:t, ne eivät kerää rekisteriin mitään roskaa ja ajan saatossa sekoa ja hidastu itsekseen kuten windows, sulla on siellä ihan oikea ongelma koneella jos macin saat tuohon jamaan, myös oikeudet kannattaa korjata sillä joku puolivillainen asennussofta saattaa ne kurauttaa (tämäkään ei applen vika vaan ko softa tekijän)

Itellä vm 2006 macbook jossa logic pyörii nätisti lukuisilla plugareilla
JPQ
03.11.2012 11:27:00

ganesha: köyhät käyttää PC:tä.

En pidä itseäni rikkaana mutta minulla ei ole varaa käyttää päivästäni yhtään enempää
ongelman ratkontaan kuin pakko. ja Logic aiheuttaa kyllä joskus raivoa
ja Imoviesta myös tykkään. ps. en kyllä köyhänäkään pidä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)