Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 514 15 16 17 1833 34 35 36 37
phiit
01.11.2012 08:07:14
ganesha: heh, mieltä lämmitti lukea ett jossain ollut ongelmia Macin ja Pro Toolsin päivittelyn johdosta....(noh, onhan noita ongelmia Logicin ja Lioninkin kanssa, mutta vanhaa viidakon sanontaa lainatakseni, joka varsinkin Pro Toolsin kanssa kannattaa muistaa: jos se toimii, älä päivitä)

Pro Tools on ongelmallinen millä tahansa alustalla, se on kankein ja toimii oikeasti ainoastaan Digidesignin oman raudan päällä niinkuin pitää, en lähtis vertailemaan tätä pc / mac maailmassa lainkaan. On myös todella tehosyöppö verrattuna mihin tahansa muuhun DAWiin
phiit
01.11.2012 08:09:20 (muokattu 01.11.2012 08:09:52)
tender.insanity: Mun mielestä on myös huono se, että kehotetaan käyttämään niin ja niin monta tuntia, niin kyllä se siitä. Hyvä käyttöliittymä on helposti opittavissa. Mitä mäkkejä on räplännyt, niin fiilis on kankea.

Esimerkkinä kun hankin 15v Nokia putken jälkeen Samsungin luurin, niin Android vei heti mukaansa kun alkuasetukset luuriin sai kuntoon. Aiemmin en edes tiennyt, miltä koko Android edes näyttää.

Mutta kukin tekee miten tahtoo. Toiset säätävät mieluummin ja maksavat vähemmän. Toiset maksavat enemmän. Toiset vaihtavat renkaat autoon 20 minuutissa ja toiset maksavat muutaman kympin kun itse eivät viitsi säätää. Sitten kun tiellä pamahtaa rengas, ollaan sormi suussa, että mikäs se tunkki onkaan.

Ei säätäminen ole ollenkaan huono asia. Oppiipahan säädettävän asian sielunelämästä ja toimintatavasta. Oli se sitten tietokone, oma soitin, fillarin jarrut, pienet sähköhommat, ruoan kastikkeen teko tai mitä vain. Helpommalla toki pääsee aina kun antaa muiden säätää. Ensiaskel uusavuttomuuteen?

sieltä se taas tulee, et vaan ymmärrä sitä ettei kaikkea lainkaan tarvitse säätää? :) androidinkin sait kuntoon alkusäätöjen jälkeen, niin, iphonen avaat paketista ja se on heti valmis siinä taas ero, androideistakin on kokemusta 2 luurin verran ja säätää piti jatkuvasti että nekin toimi, jatkuvasti jumissa, softat kaatuili ym "windows" maailmasta tuttua. miksi käyttää kallista työaikaa sätämiseen kun ei tarvitse
Grugi
01.11.2012 08:25:08
Ei ole kyllä tarvinnut Android puhelinta säätää mitenkään muuten kuin latailla softaa mitä kokee tarvitsevansa, ei ole kaatuillut eikä muutenkaan ollut ongelmia. Aika usein ongelman aiheuttaja on se joka sitä laitetta käpistelee ;)
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tender.insanity
01.11.2012 08:25:42
phiit: sieltä se taas tulee, et vaan ymmärrä sitä ettei kaikkea lainkaan tarvitse säätää? :) androidinkin sait kuntoon alkusäätöjen jälkeen, niin, iphonen avaat paketista ja se on heti valmis siinä taas ero, androideistakin on kokemusta 2 luurin verran ja säätää piti jatkuvasti että nekin toimi, jatkuvasti jumissa, softat kaatuili ym "windows" maailmasta tuttua. miksi käyttää kallista työaikaa sätämiseen kun ei tarvitse

Eli SIM-kortin asennus, gmailiin ja facebookiin kirjautuminen on säätöä? iPhonen kun ottaa paketista, se lähtee itsestään käyntiin ilman akun laittamista kiinni, hakee yhteystiedot säteilyn voimalla aivoistasi ja kirjautuu itsestään tarvittaville tileille? Haiskahtaa pieneltä tietoturva-aukolta.

Kallista työaikaa? Miksi käyt töissä säätämässä kun sossusta saa rahat helpommalla?
Janus
01.11.2012 09:26:48
NRider: Tämä on jo melko triviaalia, mutta hassu ominaisuus mäkeissä on se, että niiden näppäimistöstä puuttuu ~. Tilde on unix-pohjaisten järjestelmien kotihakemiston tunnus, mutta silti se poistetaan fyysisesti unix-pohjaisen koneen näppäimistöstä?? Ekaa kertaa asian huomatessani kyllä hiukan karjuin, kun jouduin googlettamaan tildeä, jotta pääsin omalle kotisivulleni (tilde on myös maailman yleisimmän eli apache-palvelinohjelmiston käyttäjän kotihakemiston tunnus, eli ei täysin turha merkki, jota ei koskaan tarvitse käyttää). Onneksi vieressä sattui olemaan kaveri, joka tiesi merkin oikean nimen. Merkistöstä löytyy toki myös, mutta sitä taas en saanut auki, kun spotlight ei jostain syystä sitä juuri silloin halunnut löytää.

Ei puutu, sen saa alt-näppäimen kera samasta näppäimestä kuin umlautin ja sirkumfleksin. Alt- ja alt+shift-yhdistelmillä näppäimistöstä saa aika liudan erikoismerkkejä, joita ei ole painettu näkyviin näppäimistön pintaan (selkeyssyistä), mutta jotka tulevat varmasti useammin tarpeeseen kuin tilde (esim. dollarin symboli $ ja ajatusviiva, jota m.netin foorumisofta ei näköjään "tarpeettomana" edes tue). Sama tilde on käytössä Unix-ympäristön ulkopuolella niinkin arkisessa yhteydessä kuin espanjan kielen tarkka kirjoitusasu (señor, ei senjor tai senhor).
Ziggy Bubba
01.11.2012 09:36:45

tender.insanity: Eli SIM-kortin asennus, gmailiin ja facebookiin kirjautuminen on säätöä? iPhonen kun ottaa paketista, se lähtee itsestään käyntiin ilman akun laittamista kiinni, hakee yhteystiedot säteilyn voimalla aivoistasi ja kirjautuu itsestään tarvittaville tileille? Haiskahtaa pieneltä tietoturva-aukolta.

Niin siis oliko se iPhone sulle jotenkin huono?
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
tender.insanity
01.11.2012 10:19:45
Ziggy Bubba: Niin siis oliko se iPhone sulle jotenkin huono?

En mä niin ole väittänyt. Naisilla on iPhonet ainakin mitä tässä työporukkaa ja muitakin katsoo. Heidän tuuheat taidot kun on nähnyt, niin oiva valinta heille. Jos sitten tahtoo muutakin tehdä kuin soittaa, viestitellä ja räplätä lärvikirjaa, niin eipä ole hyvänäyttöistä Androidia voittanutta.
phiit
01.11.2012 10:58:13 (muokattu 01.11.2012 11:09:10)
keskustelun laatu oikeen päätä huimaa, jännä miten tender.insanityllä aina tarve pistää "muut matalaks" sutjautuksillaa, tekee vaan ihmisestä äärettömän idiootin kuvan valitan :)
phiit
01.11.2012 10:58:53 (muokattu 01.11.2012 11:14:15)
tender.insanity: En mä niin ole väittänyt. Naisilla on iPhonet ainakin mitä tässä työporukkaa ja muitakin katsoo. Heidän tuuheat taidot kun on nähnyt, niin oiva valinta heille. Jos sitten tahtoo muutakin tehdä kuin soittaa, viestitellä ja räplätä lärvikirjaa, niin eipä ole hyvänäyttöistä Androidia voittanutta.

kyllä naisilla on androideja, nokialaisia, pc:itä, linuxeja, maceja, iphoneja.. mitä tässä maailmassa oikein tapahtuu??

mitäs muuta sä puhelimelta haluat? ainaki itte pystysin soittaa vaikka keikan iphonella amplitubella jos siltä tuntus, androidille ei saa tollasia oikeita hieman parempia softia..
Janzu78
01.11.2012 14:15:57 (muokattu 01.11.2012 14:17:07)

Muutama hyvä kirjoitus oli tuossa välissä, sitten mentiin taas sivupoluille.

Niin kuin ylempänä todettiin, säätäminen on yksi hyvä keino oppia tuntemaan työkalut. Itse aloin käyttää windowsia 3.1-versiosta lähtien. Siinä sai kyllä säätää melkoisesti, eikä musantekeminen sujunut ollenkaan. Toisaalta niiden aikojen takia opin käyttämään tietokonetta melko hyvin ja se taas auttaa nykyäänkin, jos ongelmia tulee. Aiemmin tässä ketjussa nostettiin myös esille "räpläämisen" vastaisuus softasynien kontekstissa. Ei niitä syntsia opi millään, jos ei jaksa koettaa mitä mistäkin tapahtuu.
phiit
01.11.2012 15:07:57
Janzu78: Muutama hyvä kirjoitus oli tuossa välissä, sitten mentiin taas sivupoluille.

Niin kuin ylempänä todettiin, säätäminen on yksi hyvä keino oppia tuntemaan työkalut. Itse aloin käyttää windowsia 3.1-versiosta lähtien. Siinä sai kyllä säätää melkoisesti, eikä musantekeminen sujunut ollenkaan. Toisaalta niiden aikojen takia opin käyttämään tietokonetta melko hyvin ja se taas auttaa nykyäänkin, jos ongelmia tulee. Aiemmin tässä ketjussa nostettiin myös esille "räpläämisen" vastaisuus softasynien kontekstissa. Ei niitä syntsia opi millään, jos ei jaksa koettaa mitä mistäkin tapahtuu.

kyllä, 3.1 oli myös itellä eka windows kokemus ja 386 koneella alotettu musaharrastus fast tracker ii ajoista DOS puolella.. asensimpa samaiseen koneeseen windows 95:nkin disketeiltä, niitä oli muistaakseni 50kpl luokkaa :) siitä sitte eka pentiumi joskus 97 ja windows 98 käyttöön sekä über hyvä soundblaster live ulkoisine liittimeen jolla sitten alko cubasen kanssa tekee omaa musaa ihan oikeasti soitettuna. silti sanon että mac maailmassa tämä on edelleen mukavampaa, jos se jollekin aiheuttaa pissan lirahtamisen housuihin niin en voi asiassa auttaa :P
Topa-
01.11.2012 16:38:27
Itse käytin linuxia(mm. arch, debian, ubuntu) ennen osx:n siirtymistä ja mulla oli erikseen musakone xp:llä. Oli mukavaa kun samat linux-softat sai asennettua tähänki. Pääte on myös osx:n hyviä puolia.
JPQ
01.11.2012 16:41:08 (muokattu 01.11.2012 16:41:45)

Topa-: Itse käytin linuxia(mm. arch, debian, ubuntu) ennen osx:n siirtymistä ja mulla oli erikseen musakone xp:llä. Oli mukavaa kun samat linux-softat sai asennettua tähänki. Pääte on myös osx:n hyviä puolia.

Niin on tykkään kunnon komentorivistä johtuu kait taustastani johon kuuluu se ja se siis on AmigaOS3.9 jota pidän huomattavasti fiksumapana kuin MS-DOSia vaikea selittää lyhyesti miksi. tai kyllähän se tuossa rinnalla vieläkin on. Eka windows komeus on täällä 3.1 ja toka kait 2.03. oli muuten täysin turha juttu tuo jälkimmäinen noh en näe mitään hyvää siinä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
NRider
01.11.2012 16:41:32
phiit: Näin se pyörä pyörii taas alkuunpäin.. "macissa ei ole sitä ja sitä nappia" on täysin irrelevanttia, eihän pc näppäimistöissäkään ole samoja nappeja kuin macin.. Mitä merkitystä? :)

Niinhän juuri sanoinkin, että melko triviaalia on, mutta HASSU ominaisuus silti unix-pohjaisessa käyttöjärjestelmässä tuon tilden puuttuminen. Laitetaan se hymiö nyt sitten tähän jälkikäteen, niin ehkä sitten ymmärrät :) Enhän valittanut cmd vs win nappien sijoittelusta tms tottumisasioista, jos huomasit, ja kaikki muut napit olen kyllä macista löytänyt, vaikkakin joskus eri paikoilta kuin Windoussissa ja siitä en valita. Tämä yksittäistapaus vain on jäänyt mieleeni huvittamaan. :)

Janus: Ei puutu, sen saa alt-näppäimen kera samasta näppäimestä kuin umlautin ja sirkumfleksin.

Ei saanut kyseisessä käyttisversiossa (ehkä vuosi-pari sitten), kokeilin kyllä kaikki mahdolliset yhdistelmät. Sen sijaan sain useita päällekkäisiä umlauteja :) Nykyisessä versiossa muistaakseni onnistui tildetys kyllä ihan normaalisti.

phiit: samoin nuo itunes, iphoto ym "ongelmat" joiden kanssa painit huvittaa,

No mikäs niissä nyt huvittaa? Ne olivat yksittäisiä omakohtaisia esimerkkejäni OSX:n "valmiiksi pureskellusta" käyttökokemuksesta. Ja nimenomaan vastineena sille, että jotkut Apple-käyttäjät ovat minulle hokeneet, että Windows luulee tietävänsä käyttäjän tarpeet paremmin kuin käyttäjä itse. Omat kokemukset ovat juuri päinvastaiset. Itseäni huvittaa se, kuinka Apple-käyttäjiä huvittaa Windows-käyttäjät ja heidän ongelmansa.

samoin joku sanoi ettei macit taivu resoluutioiltaan tarpeeksi? Häh? 2 ulkoista näyttöä ja hdtv:ssä macit olleet kiinni ja aina löytynyt oikeat resoluutiot ilman mitään 4:3 venytyksiä, elkää nyt viittikö oikeasti ihan täyttä tuubaa kirjotella sentään..

Tervetuloa kokeilemaan Tampereen Konservatorion studiolle. Ei saa sitten millään ilveellä muita kuin 4:3 -resoluutioita käyttöön. Ja jos luit tekstini, siitä selvisi, että ongelma ilmaantui päivityksessä, eli tällaista ongelmaa ei varmaan sitten normaalitilanteessa (sinun tilanteessa) pitäisi (huom pitäisi) päästä tapahtumaan. Eri asia on se, miten ongelmista selvitään, jos niitä kuitenkin joskus ilmaantuu, ja toisin kuin useat Apple-käyttäjät antavat ymmärtää, niitä saattaa joskus myös esiintyä OSX:ssä. Liekö tässä perustavanlaatuinen ero kahden käyttöjärjestelmän välillä, eli toisessa on enemmän ongelmia, mutta niistä selviää suhteellisen helposti, kun taas toiseen ilmaantuu joskus harvoin ehkä täysin ylitsepääsemätön ongelma? Jotkut onnekkaat seilaavat tuurilla eivätkä koskaan törmää ongelmiin.

En itse tässä kellekään naura tai ketään parjaa, vaan yritän luoda rakentavaa keskustelua käyttöjärjestelmien eroista ja tuoda ilmi omia kokemuksiani. Vastaukseksi saan naurua ja ongelmien vähättelyä ja kieltämistä sekä valehtelusyytöksiä. Ei kovin rakentavaa mielestäni.

phiit: keskustelun laatu oikeen päätä huimaa, jännä miten tender.insanityllä aina tarve pistää "muut matalaks" sutjautuksillaa, tekee vaan ihmisestä äärettömän idiootin kuvan valitan :)

Ks. ylle ja sen jälkeen peiliin.

Edelleen rakentavaa keskustelua ja ihmisten omakohtaisia kokemuksia odotellessa...
Aki
01.11.2012 17:49:03

NRider: ongelma ilmaantui päivityksessä

Päivityksissä ilmenneet ohjelmat johtuu usein siitä ettei ajuri- tai ohjelmistotukea ja -yhteensopivuutta enää ole. Herää siis kysymys onko päivitetty jotain sellaista mitä ei olisi sopinut päivittää. Mulla on OSX:ssä näkynyt aina kaikki mahdolliset resoluutiot ulkoisille näytöille, käyttiksillä 10.4.-10.8.

yritän luoda rakentavaa keskustelua käyttöjärjestelmien eroista ja tuoda ilmi omia kokemuksiani.

Ne sun negatiiviset kokemukset olivat kokemuksia yksittäisistä ohjelmista, eikä käyttöjärjestelmän itsensä piirteitä tai ominaisuuksia. Siksi ne olivat huvittavia. Vähän kuin että Windows on huonompi koska Facebookin sininen sävy on IE:llä liian haalea. Tai koska WMP importoi defaultina .wma:ta.

Edelleen rakentavaa keskustelua ja ihmisten omakohtaisia kokemuksia odotellessa...

Älä suotta tähän ketjuun odota mitään asiallista enää, kyllä toi teinikaksikko pitää siitä huolen.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
phiit
01.11.2012 17:49:51
NRider:

Ks. ylle ja sen jälkeen peiliin

Hyvin kestää päivänvalon..
tender.insanity
01.11.2012 18:17:19
Aki: Älä suotta tähän ketjuun odota mitään asiallista enää, kyllä toi teinikaksikko pitää siitä huolen.

Ikäkorttia tässä odoteltiinkin. Mahtaako dinosaurus itse muistaa, miltä erektio tuntuu? :D

Jännä juttu sinänsä, että mitä säätövapaammaksi ja helpommaksi nauhoitusmenetelmät ovat ajan saatossa muuttuuneet, sitä paskemmaksi musiikkikin on muuttunut.
Jaava
01.11.2012 18:18:03 (muokattu 01.11.2012 18:28:27)
NRider: Ei saanut kyseisessä käyttisversiossa (ehkä vuosi-pari sitten), kokeilin kyllä kaikki mahdolliset yhdistelmät. Sen sijaan sain useita päällekkäisiä umlauteja :) Nykyisessä versiossa muistaakseni onnistui tildetys kyllä ihan normaalisti.

Mä olen käyttänyt osx versioita 3,4,5,6,7,8 ja kaikissa on muistaakseni saanut ihan normaalisti sen tilden. Sen paikkahan vaihtelee kansallisen layoutin mukaan. Suurin osa taitaa saada sen komennolla alt+n, mutta pohjoismaisessa layoutissa se löytyy muualta.
Mun mielestä erikoismerkit on omppunäppiksessä loogisemmin kuin perinteisessä pc:ssä. Esimerkiksi normaalit-, haka- ja aaltosulkeet saa samasta nappulasta altin ja shiftin avulla. Samoin / | ja kenoviiva, jota tää foorumi ei näytä, löytyy samasta nappulasta.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
phiit
01.11.2012 20:01:00 (muokattu 01.11.2012 20:02:59)
tender.insanity: Ikäkorttia tässä odoteltiinkin. Mahtaako dinosaurus itse muistaa, miltä erektio tuntuu? :D

Jännä juttu sinänsä, että mitä säätövapaammaksi ja helpommaksi nauhoitusmenetelmät ovat ajan saatossa muuttuuneet, sitä paskemmaksi musiikkikin on muuttunut.

Ja edelleen jatkuu..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)