s8na 17.10.2012 19:58:33 | |
---|
Kiitos.. melkee euron kappale mokomat lätkät :( |
Ite käytän Dunlopin 2 millisiä. - Bloodfield |
Tappivanukas 12.06.2014 09:31:02 | |
---|
Oon tutkiskellut viimeaikoina omaa soittotekniikkaa ja huomannut kuinka paljon plektra vaikuttaa siihen. Pitkään ykkösplekuna on toiminut Jazz III XL, mutta oon kokeillut nyt Ultex Sharp 2.0 ja Big Stubbya joka on 3mm paksu. Ultex oli selkeästi parannus Jazziin nähden, mutta Jazziin tottuneena perus Dunlop koko tuntui liian suurelta. Big Stubbyssa pidin plektran koosta, koska se vastasi Jazz XL:ää. Myös 3mm paksuus tuntui ehkä jopa vielä paremmalta kuin 2mm Ultex, mutta siinä jäi häiritsemään kaarevuus. Tuleeko kellään mieleen plektraa joka olisi +2mm paksu, Jazz III XL kokoinen ja tasainen? 2mm Ultex Jazzit lähtee ainakin kokeiluun, mutta kiinnostaisi kokeilla paksumpaa. V-picksillä näytti olevan joitain mielenkiintoisia malleja. Hinta vaan mietityttää. Onko kellään kokemuksia V-picksistä, mikä olisi hyvä korvike? |
Antti K 12.06.2014 09:41:25 | |
---|
|
CountX 13.06.2014 00:43:25 | |
---|
Oon soitellut Dunlopin .88 mm tortsikoilla ainakin 15 vuotta, mutta tänään tuli muutos. Löysin romukopasta joskus pentuna kokeeksi ostamani 2 millisen Dunlopin, ja testasin sitä ihan huvikseni, että miltä mahtaisi nyt tuntua. Eikö perkele tunnu heti paljon paremmalta kuin nuo .88:t. Paljon ketterämpi, eikä takuulla taivu mihinkään suuntaan. Ehkä kuitenkin ihan vähän saisi olla ohkaisempi, kun tuntuu että pitää puristaa pirun lujaa että pysyy näpissä. Mutta kyllä nyt meni plekut uusiksi miun kohdalla. Luulisin että joku 1,5 millinen on justiinsa sopiva. Tai sitten semmoinen jossa on ohennus tuossa kohdassa mistä pidetään kiinni. Ei muuta kun kokeilemaan ja etsimään sopivaa läpyskää. |
käsi 13.06.2014 03:48:32 | |
---|
Sähkiksellä kulutan 0.96 paksuisia dunlopin krokotiilejä. Nyt on tullut testiin myös 0.88 paksuisia, sama valmistaja eri materiaali. Hyvin iso soundi ero näillä plekulla keskenään. Lähiaikoina käyn läpi muutamia paksuuksia lisää sekä materiaaleja. Uskon että pysyn silti tuossa dunlopin krokotiilissä. Niitä ennen vedin .88 nylon plekuilla tai .98 nylonilla. Sama valmistaja. Tuo soundi ero materiaalien välillä alkoi hieman kiinnostamaan. Siksi käyn läpi erilaisia plektroja nyt. Akustisen kanssa on käytössä todella laaja skaala plekuja. Joten niitä en luettele. Akkarin kanssa haen soundi eroja plekuilla sekä eri tyyppisissä biiseissä tuntuu toimivan erilaiset plekut. Keikoilla se arsenaali ei kuitenkaan ole kuin 2-3 erilaista plekua ja niillä pärjää hyvin. Yhteinen vitutus yhdistää |
freakingenius 13.06.2014 03:59:31 | |
---|
Sillon ku alottelin ja käytiin Intro Musicista kyselemässä plekuja, myyjä pisti kouraan varmaan jokaista löytyvää pleku mallia ja vahvuutta kun ei ollut aiempaa kokemusta mulla. Pitkään soittelin kolikolla tai mikä nyt ikinä löytyikään, jossain vaiheessa Dunlopin grippipintanen 0.81 tai 0.83 tuntu täydelliseltä ja sellasilla tulikin soiteltua vuosia, kunnes punainen pahoilainen pilasi senkin. Nyt ei pysty sopeutumaan "normikokoseen" plekuun vaan sormet himoaa ainoastaa grippi pintasta tsääs kolmosta. Noh, mitäpä sitä vaihtamaan kun pelaa hyvin, ja nyt kun grippi pintasia Jazz III:sia saa jo Levytukustakin, ei tarvitse pelkkiä plekuja tilailla Thomannilta. |
TTV 13.06.2014 06:31:22 | |
---|
Minä oon tykästynyt vallan täysin .73 paksuihin Dunlopin Tortex Sharppeihin. Pidän siitä, kuinka nuo purevat kiinni kieleen ja antavat siten oman lisänsä saundiin. Soittotekniikkani sotii ehkä kaikkia opetuksia vastaan, sillä mun pikkauksessa pleku osuu kieleen n. 45-60 asteen kulmassa, eikä samansuuntaisesti, kuten monesti opetetaan. Tokihan noi plekut kuluu aivan sairaan nopeesti, mutta sitä varten niitä onkin perhepakkaus aina kotona :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
ibnz 13.06.2014 07:24:26 | |
---|
TTV: Tokihan noi plekut kuluu aivan sairaan nopeesti, mutta sitä varten niitä onkin perhepakkaus aina kotona :-) Oletko kokeillut Ultex sharp .073:a? Sama muuten mutta ultex kestää helvetin kauan pidempään. Toki vähän liukkaampi Se on. |
Vetehinen 13.06.2014 08:34:08 | |
---|
Soittelin muutaman vuoden verran pelkästään Max-Grip Jazz III:illa, kunnes uudella bändillä tuli tarve sointujen rämpyttelemiseen ja siihen tuo Jazz 3 ei ole paras. Käytin jonkun aikaa aiemmin kokeeksi hankkimiani Max-Grip 1.14 mm Nylon Standardeja ja niitä käytän edelleen toisinaan. Nyt kuitenkin suosikkiplekukseni on vaihtunut Max-Grip 1.5 mm eli se sininen ja paksuin Max-Grip. Ketjun otsikkoon vastatakseni tässä vielä noiden plektrojen vahvuuksia ja heikkouksia: Jazz III: pieni ja teräväkärkinen, kaikkihan tämän tuntee. Hyvä kun tarvitsee välillä soittaa tiukkaa riffittelyä ja välillä näppäilymelodioita, liidejä ja sooloja. Nylon Standard 1,14 mm: Iso mutta vähän lötkö. Joustaa enemmän kuin 1,14 mm Tortex. Sopii rämpyttelyyn mutta ei niin hyvin tiukkaan riffittelyyn imho. Nylon Standard 1,5 mm: Jykevä ja iso, sopii isompaankin kouraan ja pysyy jämäkästi nyrkissä. Kyllä tälläkin soolottelu taipuu, mutta tatsi on vähän eri kuin Jazz 3:lla, johtuen pyöristetystä kärjestä. |
TTV 13.06.2014 17:44:49 | |
---|
ibnz: Oletko kokeillut Ultex sharp .073:a? Sama muuten mutta ultex kestää helvetin kauan pidempään. Toki vähän liukkaampi Se on. Empäs ole, kiitti vinkistä :-) Liukkaus saattaa olla este, mutta testaamalla selviää ... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
audioAXS 15.06.2014 12:34:10 | |
---|
Oon jo pitkään soitellu mustilla jazz kolmosilla. Sopii mulle ku nyrkki silmään. Ainoastaan akustisella soitellessa käytän sitten jotain ohuempaa. "Good music is good no matter what kind of music it is"
-Miles Davis |
JaaGeRMaisTeR 15.06.2014 13:07:14 | |
---|
Moni näemmä tykkää käyttää Jazz 3.. Joskus moista itekkin läytin. Eipä ollut kummoinen kokemus. Liian terävä.. Ihan jees soitellessa jotain melodia pätkää jossa mahdollisismman vähän sointuja. Plektroissa nykyään vannoutunut fendermies. 1,14 gripillä olevat. Pysyy matkassa vaikka kädet olisi kohmeesaa, hiessä, öljyssä tai vastaavat. Raksamiehen käsille aivan omiaan. |
Juzpe 16.06.2014 14:33:16 | |
---|
Peruksen Dunlop delrin 0,88 sähkökitaralle ja 0,44 akustiselle. Toimii talossa ja puutarhassa, jatsisa, humpasa ja hiiwi medölisa. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku |
CountX 16.06.2014 14:59:58 | |
---|
Tilasin Strings:iltä muiden kamojen kyljessä kokeeksi pussillisen Dunlopin 1,5mm gator grippejä. Nämä on just täydellisiä miulle, eli tarpeeksi paksuja, ei taivu, pyöreä kärki eikä tarvitse puristaa yhtä kovasti kuin 2millistä. Ihmettelen vaan että missä se grippi on, nämä kun tuntuvat liukkaammilta kuin delrin-plekut. Johtuneeko tuosta jauhosta jota on noiden pinnalla? Kyllä nuo silti näpissä pysyy. |
Murgo 16.06.2014 17:43:16 | |
---|
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
sustain65 16.06.2014 18:11:37 | |
---|
Ihme kyllä, ei ollut huono idea ostaa pieni pussillinen signature-plektroja. Dunlop Ultex Jazz III John Petrucci saattaapi syrjäyttää minulla Jazz III XL:n. Noissa JP:issä on liukas kärki yhdistettynä mukavasti karhennettuun yläosaan. Taitavat olla 1,5mm paksuja. Hitusen pienempiä kuin Jazz III XL:t. Soitto ei kuitenkaan alkanut sujua kuin JP:llä. Pitäisikö palauttaa tuote? ;-) |
Robert FIN 16.06.2014 18:44:16 | |
---|
(Jopas jotakin, en millään osaa kännykän selaimella lainata kirjoitusta...) Kuitenkin, pari viestiä ylempänä joku kertoi käyttävänsä Dunlopin Tortex Sharp:ia. Moisia vempaimia sattui löytymään muutama kuukausi sitten Helsingin Kalasataman DLX- Musiikista ja päätin kokeilla. Tykästyin heti. Samoihin aikoihin opettelin soittamaan nopeasti plekulla ylös-alas tekniikalla ja vempulat käteni tottuivat myös pitämään plektraa hieman sivuttain kieliin nähden. Nyt olen oppinut soittamaan melko nopeasti, joten en halua alkaa muuttamaan soittotyyliä ja turhaan vaihtamaan plekua normaalimpaan valintaan. Mieluisin paksuus on joko sininen tai vihreä eli 1.0 tai .88 paksuiset plektrat. Eivät taivu, mutta eivät myöskään ole paksuja. Tapasin pari viikkoa sitten kitaraa soittavan setäni, joka totesi kielien särisevän, kun soitin valkoisella 1.5 paksuisella Sharpilla (, jolla soitin koska F - Musiikki ei harmikseni tarjonnut ohuempia sillä kertaa...). Sitten havahduin ostamaan taas vanhoja kunnon sinisiä ja vihreitä Shappeja ja homma alkoi taas pelittää :)! Löytyykö noita Ultex Shappeja muuten mistään pk-seudun liikkeestä??? Omat kitarakamat:
Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu),
Yamaha THR10X |
Mikke123 25.06.2014 22:12:11 | |
---|
Itse käytän niitä normi Dunlopin Nylon .88mm plekuja, satunnaisesti 1mm, tein vaihdoksen melko äskettäin siitä 1mm-->0.88mm. Joissain tapauksissa missä ''tarvitsee'', tilutuksiin ja nopeisiin leadeihin ja riffittelyyn ja jos siltä tuntuu niin käytän myös Jazz III. Akustisella ja enemmän sointujen rämpyttelyyn käytän sitten Dunlopin Nylon .60mm |
TTV 25.06.2014 22:53:15 | |
---|
ibnz: Oletko kokeillut Ultex sharp .073:a? Sama muuten mutta ultex kestää helvetin kauan pidempään. Toki vähän liukkaampi Se on. Kävin tsekkaamassa noi Ultex Sharpit. Ne on pyöreämpiä kuin Tortex Sharpit ja se kärki ei oo niin terävä kuin Tortexissa. Näin ollen jatkossakin pitäydyn .73 Tortex Sharpissa :-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),