Dr Dominant 08.10.2012 19:29:02 | |
---|
On tullut, muistaakseni 2008:sta alkaen tahdissa ei tartte olla mitään muuta sisältöä jotta sointumerkit tarttuis. Komppilapun kirjoitus muuttui heti sutjakammaksi kun pistää vaan kursorin ekan tahdin alkuun ja alkaa kirjoittamaan näppiksellä suoraan sointumerkkejä sisään. "Dr. Dominant, I presume?" |
Dr Dominant 08.10.2012 19:30:17 | |
---|
Olisko myöskin Sibelius niittänyt Finale-käyttäjää niin että me ollaan kohta kuolemassa sukupuuttoon? :D :D Ei silti, meikä ainakin pysyy Finalessa. Se on nykyisellään jo jopa käyttäjäystävällinen softa (heti kun on nähnyt sen vaivan että oppii käyttämään sitä). "Dr. Dominant, I presume?" |
Janus 08.10.2012 19:41:12 | |
---|
Dr Dominant: Olisko myöskin Sibelius niittänyt Finale-käyttäjää niin että me ollaan kohta kuolemassa sukupuuttoon? :D :D Ei silti, meikä ainakin pysyy Finalessa. Se on nykyisellään jo jopa käyttäjäystävällinen softa (heti kun on nähnyt sen vaivan että oppii käyttämään sitä). Mä oon itse asiassa asentamassa Finalen (2009 lisenssi) heti, kun asennusmedia löytyy. Aikoinaan oli rekisteröintiserverin kanssa jotain ongelmia, soitto Soitin-Laineelle jeesannee jos nyt on jotain klappia siinä hommassa. Avidin tämänhetkinen spedeily Sibeliuksen kanssa ei vaikuta yhtään hyvältä. Voi olla, että 6.2 jää viimeiseksi Sibelius-versiokseni, ja tulen jatkossa käyttämään sitä rinnan Finalen kanssa. |
baron 08.10.2012 21:02:20 | |
---|
No hei: On mulla sellainen ongelma että kun pistän sointumerkiksi pelkän C:n (tai minkä muun tahansa) kun haluan pelkän kolmisoinnun niin soitettaessa soittaa vain perussävelen. Mun pitää mennä editoimaan se C ja pistää sen sointukoodiksi 1 niin sitten se soittaa kolmisoinnun. Hankalaa ja monimutkaista. Onko joku helpompi tapa? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Qsine 08.10.2012 22:09:36 | |
---|
Tähän väliin tohtori viitosasteelle kiitos tiedosta, taitaapi olla pikkuhiljaa version vaihto edessä. Ja Finalessahan pysytään, kun se kerran on opeteltu, kirjoittamisrutiini selkäytimeen omaksuttu ja libraryt kovalla vaivalla hiottu. Soittajaksi kouluttaudutaan, muusikoksi synnytään. |
Dr Dominant 09.10.2012 07:39:56 | |
---|
Baron, toi johtuu siitä että kun sulla ei ole mitään sen soinnun perussävelen jälkeen sointumerkissä, Finale ei näe "suffiksia" jonka perusteella se voisi soittaa jonkun soinnun. (Soinnun soittaminen on sidoksissa suffiksiin). Yksi kiertotie vois olla esimerkiksi tehdä sellainen suffiksi jossa on joku yksi merkki (vaikka alaviiva tai mikä vaan), josta sitten pistetään fonttikoko nollaksi jolloin tämä merkki ei tulostu mutta finale "näkee" suffiksin ja sille voi määritellä playbackia varten soinnun jonka finale soittaa. Mä kokeilen pari juttua kun pääsen työhuoneelle ja laitan esimerkkejä. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 09.10.2012 08:56:15 | |
---|
Dr Dominant:Mä kokeilen pari juttua kun pääsen työhuoneelle ja laitan esimerkkejä. Finalen oletussuffiksi duurikolmisoinnulle on Maj. Yksi tapa on kirjoittaa CMaj ja sitten editoida suffiksi pois näkyvistä. Toínen on että sä käyt läpi joka duurikolmisoinnun ja editoit suffiksin ID:ksi 1. Molemmat hankalia. Olen yrittänyt luoda omia suffiksia, esim space tai joku muu joka ei näy mutta ei huoli. Kitaran fretboard merkinnässä kyllä tietää että kyseessä on duurikolmisointu. Chord Tutorialissa käytetään pelkkää juurisäveltä duurikolmisoinnun merkkinä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.10.2012 09:27:11 (muokattu 09.10.2012 09:29:24) | |
---|
Baron, kurkkasin tätä ja tähän löytyy aika hyvä kiertotie. Homman pointti on siis se, että jos kirjoitat sointumerkiksi vaikkapa C eikä muuta, finale tulkitsee tähän suffiksiksi 0 = ei suffiksia, soitetaan pelkkä perussävel. Se, että sä muutat suffiksin ykköseksi ja playback toimii, tarkoittaa sitä että sulla on todennäköisesti suffiksi #1 se finalen oletus Maj. Tee seuraavasti: 1) Valitse sointumerkkityökalu 2) Tuplaklikkaa jotain tahtia jotta saat sointumerkkidialogin auki 3) Dialogin alalaidassa "suffix"-osiossa, klikkaa 'select' 4) Aktivoi se suffiksi josta haluat tehdä oman duurikolmisointusi klikkaamalla sitä kerran. 5) Klikkaa 'edit' dialogin alalaidasta muokataksesi ko. suffiksia 6) Jos suffiksissa on enemmän kuin yksi merkki, käy poistamassa kaikki muut merkit paitsi ensimmäinen. 'Prev' ja 'Next'-nappuloilla voit liikkua suffiksin merkistä toiseen. Merkin poistat yksinkertaisesti painamalla backspace ollessasi halutun merkin kohdalla. 7) Palaa prev- ja next nappuloilla ensimmäiseen (ja ainoaan) merkkiin mikä sulla on siinä suffiksissa jäljellä. 8) Klikkaa "Set Font"-nappulaa, ja aukeavasta dialogista klikkaa "hidden"-kohtaan ruksi ja paina 'ok'. 9) Nyt sulla on suffiksi jossa on yksi piilotettu merkki. Voit valita tähän ihan minkä vaan merkin minkä itse haluat, vaikkapa pieni d-kirjain = duuri tms. Jos editoit olemassaolevan duurikolmisoinnun suffiksia, esim. sitä finalen oletus Maj-suffiksia, playback-puoli on jo kunnossa valmiiksi. Mikäli loit uuden suffiksin, sun pitää käydä editoimassa playback-asetukset niin että tämä suffiksi soittaa sen duurikolmisoinnun. Nyt kun kirjoitat lappua, duurikolmisoinnun kohdalla kirjoitat C(sun itsevalitsema merkki) ja painat välilyöntiä, Finale merkkaa sointumerkiksi pelkän C:n ja soittaa duurikolmisoinnun. Se sun itsevalitsema merkki näkyy himmennettynä suffiksissa joka symboloi sitä että se on kätketty. Muista tallentaa uusi sointumerkkisuffiksisi file-valikon save library-toiminnolla, ja käydä päivittämässä omat työpohjasi, jottei sun tartte tehdä tätä joka kerta uudelleen kun avaat uuden dokumentin. Jos jäi epäselvää, kysy lisää. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 09.10.2012 09:45:53 | |
---|
Dr Dominant: Baron, kurkkasin tätä ja tähän löytyy aika hyvä kiertotie. Kiitti! Kunhan saan tämän päivän duunit tehtyä kokeilen. Kuulostaa järkevältä/loogiselta. Jotain saman tapaista oon itse yrittänyt mutta en onnistunut. Mä joudun sen verran "rokkilappuja" tekemään että extrasuffiksit hämäisivät kitaranrämpyttäjiä ja kuiteskin haluan kuulla Finalen soittavan tekemäni laput jotta voin tarkistaa että en ole tehnyt paino- tai muita virheitä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 09.10.2012 10:21:54 | |
---|
^ Aivan. Itse en käytä ollenkaan tuota sointumerkkien playback-optiota, joten mulle se ei ole ollut tärkeä ominaisuus. Tulipahan tuokin nyt tutkittua. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 10.10.2012 12:51:43 | |
---|
Dr Dominant: ^ Aivan. Itse en käytä ollenkaan tuota sointumerkkien playback-optiota, joten mulle se ei ole ollut tärkeä ominaisuus. Tulipahan tuokin nyt tutkittua. Kokeilin ja hyvin esittämäsi toimi. Tein siitä ilosta piisin jossa pelkkiä duurikolmisointuja:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 10.10.2012 14:46:37 | |
---|
Uusi ongelma mutta lienee Finalen ominaisuus? Kun fiksoin soinnun johonkin tiettyyn nuottiin ja pistän Finalen soittamaan kolmimuunteisesti, niin ei soita sointua samaan aikaan nuotin kanssa vaan tasajakoisella iskulla. No, täytyy itse sitten soittaa oikein kun Finale ei osaa:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 10.10.2012 17:17:34 | |
---|
Mikä tahtiosoitus ja millä iskun osalla sointumerkki on? "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 10.10.2012 17:47:41 (muokattu 10.10.2012 17:49:15) | |
---|
Dr Dominant: Mikä tahtiosoitus ja millä iskun osalla sointumerkki on? No kun mä pistin soinnun soimaan sille jälkimmäiselle kahdeksasosalle kolmimuunteisessa piisissä kuten mun maikat on sanoneet että mun pitää soittaa niin niin Finale ei soita sointua sille nuotille vaan tasajakoisesti. Esim kun piisissä on neljä kahdeksasosaa tahdissa ja mä pistän soinnun vaihtumaan sillä neljännellä kahdeksasosalla kuten mun maikat sanoo että mun pitää soittaa niin Finale soittaa ekaksi sen soinnun ja vasta sitten sen melodian kolmimuunteisen neljännen kahdeksasosan. Kun mä pistän Finalen soittamaan tasajakoisesti niin sitten melodianuotti ja sointu tulee samanaikaisesti. Ymmärsitkö mitä tarkoitin? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Ymmärsin kyllä Baron mitä tarkoitit, mua vaan kiinnosti tietää mikä toi tilanne tarkkaan ottaen on, jotta voin itse kokeilla. Kattelen huomenna tai perjantaina tota. "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 10.10.2012 22:22:03 (muokattu 11.10.2012 10:20:45) | |
---|
Dr Dominant: Ymmärsin kyllä Baron mitä tarkoitit, mua vaan kiinnosti tietää mikä toi tilanne tarkkaan ottaen on, jotta voin itse kokeilla. Kattelen huomenna tai perjantaina tota. Pistä mulle pikaviestillä sähköpostiosoitteesi niin voin lähettää sulle sen Finale-filen jossa ongelma ilmenee. Toinen ongelma jonka Finale mulle aiheuttaa ei kyllä oo Finalen vika: Kun maikat pistää mut treenimielessä kirjottamaan "improvisoituja" sooloja ja teen sen Finalella ja soittelen sillä kunnes kuulostaa mielestäni hyvältä ja kun maikka hyväksyy sen mahdollisesti korjausten jälkeen ja sen jälkeen käskee mun opetella myös soittamaan se niin niistä tahtoo tulla liian vaikeita mun taidoilla soitettavaksi. Pitäisi tehdä pianolla jotta oma taito tulisi huomioitua:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dr Dominant 11.10.2012 11:04:11 | |
---|
Noniin, tuli tutkittua tämä sointumerkkien playback kolmimuunteisesti ja on todellakin niin, että finale ei osaa soittaa iskujen väleissä olevia swing-fraseerattuja _sointumerkkejä_ oikein, vaan ne toistetaan suoralla fraseerauksella, vaikka uloskirjoitetut nuotit toistuvatkin oikein. Toistaiseksi tähän ei liene tulossa korjausta, en tiedä miten 2013:n kanssa on sitten aikanaan ... "Dr. Dominant, I presume?" |
baron 11.10.2012 17:13:34 | |
---|
Dr Dominant: Noniin, tuli tutkittua tämä sointumerkkien playback kolmimuunteisesti ja on todellakin niin, että finale ei osaa soittaa iskujen väleissä olevia swing-fraseerattuja _sointumerkkejä_ oikein, vaan ne toistetaan suoralla fraseerauksella, vaikka uloskirjoitetut nuotit toistuvatkin oikein. Toistaiseksi tähän ei liene tulossa korjausta, en tiedä miten 2013:n kanssa on sitten aikanaan ... No eihän tää oikea ongelma ole: Finale soittaa nuottien mukaan ja me muusikot soitetaan niin kuin oikeesti soitetaan! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 11.10.2012 22:03:17 (muokattu 11.10.2012 22:04:07) | |
---|
baron: No eihän tää oikea ongelma ole: Finale soittaa nuottien mukaan ja me muusikot soitetaan niin kuin oikeesti soitetaan! Jeps, juuri näin! Onhan toi playback hyvä tarkistusmielessä kuulee virheet nopeesti. E: Sori, en malttanu olla puuttumatta ..mulla on muuten Encore ja oon tosi tyytyväinen! : ) |
sellisti 14.10.2012 22:27:01 | |
---|
Perskules. Talouteen ostettiin Macbook Pro, enimmäkseen vaimon työkäyttöön mutta yritin kumminkin siihenkin asentaa Finale 2010:ä. Eipäs vaan onnistunut, virheilmoitus kertoi ettei "PowerPC-ohjelmia enää tueta". Finalen nettisivujen troubleshooting antoi ainoaksi neuvoksi päivittämisen uudempaan versioon. Voi helvetti, tätäkö tämä nyt Finalen kanssa sitten taas on että 1-2 vuoden välein pitää ostaa uusi versio vaikkei mitään todellista syytä ole. En olisi kuvitellut että 2010 on jo niin "vanha" ettei enää tueta. Kertokaas nyt Mac-ihmiset onko tilanne sama iMac-koneen kanssa? Olen ajatellut ostaa itselleni iMacin lähitulevaisuudessa, mutta ottaa kyllä päähän jos tuon takia on nyt sitten pakko taas päivittää Finale. 2010-versio on toiminut mulla ongelmitta Windowsissa, eikä niissä myöhemmissä versioissa ole mitään itselleni oleellisen uutta ja ihmeellistä. "Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami |