Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikean käden tekniikka
1 2
leavings
07.10.2012 21:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En keksinyt mihin tämän laittaisi joten teenpä nyt uuden ketjun eli lainasin tuossa yhdeltä tutulta basson ja aloin soittelemaan kaikenlaista ja huomasin oikean käden ''tekniikkani'' olevan ihmeellinen. En ole löytänyt vielä ketään joka soittaisi tuohon tyyliin eli käsi lepää tallan päällä ja sormilla näppäillään jännästi vinottain. Onko tämä väärin/soittaako kukaan muu tällä tavalla.
Kuvasin pikku näytteen: http://www.youtube.com/watch?v=HmQSfjUn0AU&feature=youtu.be
 
Miikss
07.10.2012 21:33:41 (muokattu 07.10.2012 21:38:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just ihan muutama päivä sitten katsoin jonkun bassovideon, jonka tyyppi soitti samalla tavalla kun sinä. En muista enää yhtään millä nimellä se video löytyy, mutta ihmettelin tosiaan, että onpa outo tapa soittaa. Kuitenkin jos kädet ei väsy ja soittotapa tuntuu muutenkin helpolta, niin mitäpä sitä turhaan vaihtelemaa vaan sen takia, kun harva soittaa samalla tyylillä.
 
Mullakin on alkanut aika erikoiseksi muokkautua oma soittotapa. Pidän kättä hieman vinossa kieliin nähden ja soitan lähinnä etusormella ja nimettömällä. Nostan siis keskisormen ylös ja siirrän nuo sormet vierekkäin, että osuu mahdollisimman samaan kohtaan kieltä. Peukalon pidän mikin päällä ja demppaan tarvittaessa kämmensyrjällä.
 
Edit: Löysin sen videon: http://www.youtube.com/watch?v=rrwWBFp91U0&feature=related
 
Tuo tosin pitää kättää hieman eri paikassa.
 
Edittiä vielä, tokihan monen puritanistin mielestä peukalon pitäisikin aina liikkua soitettavaa kieltä alemmalle kielelle demppaamaan ja estämään virheääniä. En silti ole nähnyt vastaavanlaista tekniikkaa koskaan ennemmin tuolleen toteutettuna.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
rakinraato
07.10.2012 22:19:59 (muokattu 07.10.2012 22:20:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss:
Mullakin on alkanut aika erikoiseksi muokkautua oma soittotapa. Pidän kättä hieman vinossa kieliin nähden ja soitan lähinnä etusormella ja nimettömällä. Nostan siis keskisormen ylös ja siirrän nuo sormet vierekkäin, että osuu mahdollisimman samaan kohtaan kieltä. Peukalon pidän mikin päällä ja demppaan tarvittaessa kämmensyrjällä.

 
Mä soitan kanssa näin, siksi että oikea keskisormi kävi kerran sirkkelissä. Peukaloetusormi nimetön näppäilyäkin ajoittain harjoitan.
 
Gibsonit on aloittelijoille. Harley Benton vaatii jo enemmän.
ekikoo
08.10.2012 16:33:19 (muokattu 09.10.2012 16:59:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo omaan silmään ja korvaan on melko hiplailua, kun omat mieltymykset kliseisesti on siellä Harris, Flea-akselilla (noo on siellä muitakin). Mutta soitin bassoa myös itsenäisesti kitarapohjalla jokusen aikaa, ja sitten kävin yhden 'lukuvuoden' bassotunneilla. Siellä heti alkuun korjattiin tuo oikean käden tekniikka että äänet tulisi jämäkästi muttei välttämättä överin rämisevästi. Uskon että troo-basisti tästäkin huolimatta katsoisi mun soittoa oudoksuen :-)
 
Opin siis että en halua näppäillä kieltä poispäin otelaudasta vaan sormi läsähtää kielen 'läpi' pysähtyen seuraavaksi paksumpaan (E-kielellä peukkuun joka ottaa tukea mikistä). Tämä mm. kuolettaa sitä viereistä kieltä ettei humise taustalla epämääräisiä ääniä... Meni kyllä aikaa totutella vetämään ihan kasiosia (kolmea sormea käytän, sormisoitossa peukku aina mikillä tai E-kielellä tukemassa) tällä tyylillä, ideana kuitenkin joka nuotti tasaisen jämysti taimiin, välttäen korostamasta mitään sormea. Etusormen kärjen muodosta johtuen mulla tosin siitä tulee terävämpi soundi kuin keskarista ja nimettömästä... :S
 
Jos tiedät että sun tyyli on tuo niin mitäs sitä korjaamaan, saat tosin laittaa vaffaria isommalle sitten ja soittaa dynaamisesti. Sellaiseen rouheahkoon rokkiin ei ehkä taivu... edit: Mutta siis täähän on vaan yksi tekniikka monista eikä poissulje muiden opettelua tietenkään
 
Öyy...
leavings
08.10.2012 19:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo:
Jos tiedät että sun tyyli on tuo niin mitäs sitä korjaamaan, saat tosin laittaa vaffaria isommalle sitten ja soittaa dynaamisesti. Sellaiseen rouheahkoon rokkiin ei ehkä taivu...

 
No juu, kitarahan se oma pääsoitin kuitenkin on joten en taida tuohon käyttää enempää aikaa. Rupesi vaan kiinnostamaan kun tällaisen huomion tein.
 
wavelength
08.10.2012 21:18:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin tulee usein soitettua, kun on tarvetta kevyelle demppaukselle. Toimii lattarihommissa kuin tauti!
 
Vildascq
08.10.2012 22:03:24 (muokattu 08.10.2012 22:04:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sting soittaa tuohon tapaan, käsi samassa asennossa, tosin enimmäkseen peukalolla näppäillen.
 
spade
09.10.2012 00:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tossa nyt sinäällään mitään ihmeellistä omasta mielestä ole. Ittekkin käytän ko. tekniikkaa tosin yksinkertaisemmassa kuviossa. Saa ihan jees sointukuvioita aikaan mitä ei ehkä ihan normaalisti tulisi käytettyä kun bassohan on totuttu kuulemaan vaan taustalla niin bassolla onkin huomattavasti isompi melodinen rooli.
 
www.myspace.com/otherhoodgroup
nisumaka
09.10.2012 12:47:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestäni tuo on yksi oikean käden tekniikka, joka kuuluu ihan perustekniikoihin. Esimerkissäsi soitat erään bassokulun, miten muutoin tuon voisi soittaa? Bassosi mielestäni soi nyt tosi laajalti (usea kieli yhtä aikaa). Tossa tekniikassa sulle voi tulle sellainen eteen, että kun bassokulku kulkee monella eri kielellä ripeästi edes takas, bassosi saattaa "humista" koko ajan. Tuolloin ainakin itse käytän tekniikkaa, jossa näppäilen etu- ja keskisormella, ja peukalolla estän esimerkiksi E-kielen epätoivotun, vapaan soinnin, eli demppaan sen peukalolla. Ja G-kieltä näppäillessäni demppaan peukalolla jo E- ja A-kielen. No vähän kauempaa tämä selitys, mutta siis pointtini on se, että onkohan olemassa "väärää oikean käden tekniikaa, niille on kaikille vain oma käyttönsä, myös plektralla soittamisella ;-) Mielenkiintoista keskustelua, lisää tällaista.
 
rakinraato
09.10.2012 17:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mielenkiintoista keskustelua, lisää tällaista.
Tosiaan käyhän se. Olihan meitä täällä kaksi joilla on soittaessa aina keskisormi pystyssä. Tuntuu usein siltä että joku käsittää väärin ja kohta on nenu vinossa. Kynää kun pidän etusormen ja keskisormen välissä, tulee kommenttia että nyt eksentrikko haluaa olla erikoinen. Olisihan se kiva olla. Joku suomalainen keksijä taannoin telkkarissa esitteli miten on kehittänyt uuden tavan pitää kynää, erittäin ergonomista. Nyt sitten ilmeni että Mannerheimkin piti niin kynää ergonomisesta syystä, eikä suinkaan ensimmäisenä. Mä olenkin ilmeisesti äärinationalisti joka jäljittelee Mannerheimia. Aiheeseen palatakseni Mannerheim oli muuten huono basisti, sooloili yhtäsoittoa. Lähden tästä keksimään pyörää uudestaan, ei ole toistaiseksi onnistunut, olen liian kulmikas. Muuten oletteko kuulleet...
 
Gibsonit on aloittelijoille. Harley Benton vaatii jo enemmän.
stragowa
09.10.2012 19:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö jotain musikaalista soittoesimerkkiä ko. soittotekniikasta?
 
rakinraato
10.10.2012 10:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Löytyykö jotain musikaalista soittoesimerkkiä ko. soittotekniikasta?
 
http://www.youtube.com/watch?v=W85GXMN03IY&feature=youtu.be
Vebaaliesimerkki tulikin pilleripäissä. Eipä tuohon tullut sointujakaan, tarkoitus oli.
 
Gibsonit on aloittelijoille. Harley Benton vaatii jo enemmän.
nisumaka
11.10.2012 13:58:13 (muokattu 11.10.2012 14:02:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos tuo kysymys oli esitetty mulle, niin kuvaamastani tekniikasta on helppo kirjoittaa harjoitusohjeet.
 
1) Soita vapaata E-kieltä, demppaa A-, D- ja G-kielet vasemmalla kädellä, pidä peukalo mikrofonin reunassa, soita keski- ja etusormella, tauot hoidat oikealla kädellä tai vasemmalla kädellä (tästä nyt ei oo eurodirektiiviä, itse hoidan aina tauot oikella kädellä tai molemmilla)
2) Soita G nuotti E-kieleltä, muutoin kuten kohdassa 1, eli nyt pystyt soittamaan E-kieltä tällä tekniikalla riippumatta siitä, minkä sävelen valitset, tämä sama pysyy aina seuraavissa samanlaisena, tauot hoidat joko oikealla tai vasemmalla kädellä, tai molemmilla (huomaa huiluäänet)
3) Soita A-kieltä, demppaa D- ja G-kielet vasurilla, pidä peukalo edelleen mikrofonin nurkassa, soita etu- ja keskisormella siten, että A-kieltä näppäävä oikean käden sormi jatkaa matkaa, ja demppaa E-kielen
4) Soite D-kieltä, demppaa vasurilla G-kieli, siirrä peukalo siten, että demppaat peukalolla E-kielen, näppäile D-kieltä edellä kuvatulla tavalla siten, että näppäilevä sormi demppaa A-kielen
5) Soita G-kieltä, siirrä paukalo A-kieltä vasten siten, että se demppaa vielä E-kielen, näppäily kuten edellä, eli näppäilevä sormi demppaa D-kielen
6) siitä sitten takaisin edellä kuvatut stepit järjestyksessä 6,5,4,3,2,1 ja taas 1,2,3,4,5,6 jne. siinä on harjoite
 
Tollai
 
Brik
11.10.2012 23:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulee usein käytettyä kyseistä soittoasentoa lattari komppailuun, asentohan muistuttaa hyvin paljon nykyaikaista klasarikitaran näppäilyasentoa. Tuossa asennossa sujuu myös hyvin luontevastia erilaiset flamencokuviot ja kielten rämpyttäminen jos niikseen tarvetta tulee.
 
-----------------------------------------------
Teme007
12.10.2012 23:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stragowa: Löytyykö jotain musikaalista soittoesimerkkiä ko. soittotekniikasta?
 
joo...
 
http://www.youtube.com/watch?v=231PT-5nKhY
 
sori hönöz...
 
O sancta simplicitas
jperala
15.10.2012 14:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kun en ole koskaan kitaraan koskenut, on oma käden tyyli kohtuu rajoittunut. Peukalo joko mikin reunassa tai E/A kielellä, etu ja keskisormi hoitaa näppäilyn. Joskus kokeillu muuttaa käden asentoa, mutta menee vain paikat kipeäksi :)
 
kauppiaskatu
16.10.2012 21:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko "väärin" jos soittaa pelkästään peukalolla? Olisiko niin ettei ihan nopeimpiin tahteihin ehdi mukaan? Se vaan tuntuu - näin aloittelijalle ja kitaransoittajana - hyvältä. Ja itse asiassa soi parhaiten korvaan. Onko tietoa hyvistä basisteista jotka soittaisivat lähes vain ja ainoastaan peukalolla?
 
SnowCrow
16.10.2012 21:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kauppiaskatu: Onko "väärin" jos soittaa pelkästään peukalolla? Olisiko niin ettei ihan nopeimpiin tahteihin ehdi mukaan? Se vaan tuntuu - näin aloittelijalle ja kitaransoittajana - hyvältä. Ja itse asiassa soi parhaiten korvaan. Onko tietoa hyvistä basisteista jotka soittaisivat lähes vain ja ainoastaan peukalolla?
 
Eihän se väärin oo. :) Jos kuulostaa ja tuntuu hyvälle niin miksei. Eihän bassonsoitolle ole mitään oikeaa tapaa.
 
Eikös vanhoissa Fendereissä ollu sellanen tuki siinä kielten alla, johon sormilla pysty nojaamaan ja pystyi soittamaan peukulla helpommin?
 
Sir Henry
16.10.2012 21:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kauppiaskatu: Onko "väärin" jos soittaa pelkästään peukalolla? Olisiko niin ettei ihan nopeimpiin tahteihin ehdi mukaan? Se vaan tuntuu - näin aloittelijalle ja kitaransoittajana - hyvältä. Ja itse asiassa soi parhaiten korvaan. Onko tietoa hyvistä basisteista jotka soittaisivat lähes vain ja ainoastaan peukalolla?
 
Olen vanha pieru, aloittanut aikoinaan plektralla, sitten siirtynyt sormilla vetoon. Itselle ei ollut mahdollisuutta kouluttautua edes alkeita aikoinaan soittotekniikkaan tai muuhun maantieteellisistä ja taloudellisista syistä, olisiko ollut edes kinnostusta jos olisi ollut sitä mahdollisuutta, tiedä häntä...
 
Mutta, hae jostakin viisaampien neuvoja, joko netistä, mieluimmin järkeviltä eläviltä, mutta älä eläkeläisiltä, liian vanhoilta totuuden löytäneiltä.
 
Epäilen pelkällä peukalolla vetoa, 60-luvulla tiedän englantilaisen popbändin, missä basisti mielestäni veti pelkästään peukalolla, mutta se oli selkeesti pop-laulu-stemmabändi, jossa basso ja rummut + komppikitara veti hyvin simppeliä osastoa, koska moniääninen laulu oli se juttu. http://www.youtube.com/watch?v=KfhRIYo6Xz4
Tähän soittotekniikkaan ei tämä mitenkään kuulu, mutta linkissä vetänyt bändi oli niin kova laulupoprock osasto, että kun kuulen tämänpäivän suomalaisen nuorten ryhmän tällaista vetävän, syön hatullisen.........no enpä lupaa, vaikka ei tarvi.
 
Mutta asiaa, vaihda peukalon tilalle plektra, itse käytin aikanaan mandoliiniplektroja, ne on helvetin löysiä, ei syö kieliä eikä katko niitä ja ennenkaikkea niillä pystyy vetämään ääntänopeampaa. Toiset tykkää paksuista plektroista, ja sekin on ok. Menee vaan kieliä ja bassoon usein jää melkoista viilamisen jälkeä. Plektrabändeistä tässä lopuksi linkki, missä Chris Squire vetää Rickenbackerilla ja plektralla .http://www.youtube.com/watch?v=9rpBUD0hjaI
 
Miikss
16.10.2012 23:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Henry: Mutta asiaa, vaihda peukalon tilalle plektra, itse käytin aikanaan mandoliiniplektroja, ne on helvetin löysiä, ei syö kieliä eikä katko niitä ja ennenkaikkea niillä pystyy vetämään ääntänopeampaa. Toiset tykkää paksuista plektroista, ja sekin on ok. Menee vaan kieliä ja bassoon usein jää melkoista viilamisen jälkeä. Plektrabändeistä tässä lopuksi linkki, missä Chris Squire vetää Rickenbackerilla ja plektralla .http://www.youtube.com/watch?v=9rpBUD0hjaI
 
Jaa en kyllä käsitä miten kukaan onnistuu bassonkieliä katkomaan vaikka soittas kahen millin plektralla. Kyllä itse aikanaan aktiivisesti soittelin semmosella reilun millin paksuisella ja kertaakaan en ole bassosta onnistunut kieliä katkomaan. Melko sahaamista pitää kyllä olla, että semmosen vaijerin saa poikki, vaikka oliskin ihan ylimpiä kieliä.
 
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «