Aihe: Paras komppikitaristi | |
---|
|
Kaikkien kitaristien pitäisi olla sellaisia kuin Jimi Hendrix, eli ettei ole mitään väliä onko käynnissä komppi vai soolo vai jotain siltä väliltä vai jotain tämän välin ulkopuolelta, kaikki menee eikä meinaa. Mutta jostain syystä näin ei ole. Soolokitaristeista on juttua pilvin pimein mutta kuka on sitten paras komppikitaristi? Komppikitaristin tekemiset vaikuttavat siihen miltä musiikki kuulostaa enemmän kuin soolokitaristin tekemiset. Komppikitaristiksi kannattaa hakeutua jos tahtoo omia biisejään esitettävän suunnilleen oikein. Pete Townshend soitti alun pitäen Detoursissa komppia, Roger Daltrey oli soolokitaristi. Detoursista tuli tosi kova bändi. Olisiko tullut niin kova jos biisinikkari olisi ollut alun alkaen soolo- eikä komppikitaristi? Ehkä ei. Lou Reed on tautisen kova komppaaja ja tehnyt nipun kaikkien aikojen biisejä. Ray Davies. Keith Richards. Ai niin ja John Lennon teki jonkin biisin myös. Usein kuulee että Status Quon Rick Parfitt on maailman paras komppikitaristi. Mihin tämä perustuu? Johtuuko se siitä että musiikki on tarpeeksi tylsää? Eikö Malcolm Young sitten? REMin Peter Buckia kehutaan myös. Vaikuttaa siltä että komppikitaristeja aletaan kehua sitten kun on saavutettu jokin näkkileivänsyönnin musiikillinen kärkitulos. Tämä on mielestäni väärin. Onko Keef sitten todellisuudessa komppikitaristi ollenkaan, eikös hänen lähestymistapansa koko soittimeen ainakin Rollareissa ole täysin rooliton, välillä oikeastaan rumpalin tontilla ja hyppää siitä jonnekin pianistin jakkaralle. Eikö koko jaottelu komppi- ja soolokitaraan ole täydellisen keinotekoinen ja huonosti todellisuutta vastaava? Onko komppikitaristius kuitenkin se suunta, josta asioita kannattaa lähestyä jos haluaa muusikkona etsiytyä ahtaan jaottelun ulkopuolelle, ehkä jopa Hendrixin maailmoihin? Minun mielestäni parhaat komppikitaristit ovat Pete Townshend, Keith Richards, Syd Barrett ja Robyn Hitchcock. Hendrix on omassa sarjassaan. Kunnon komppikitaristin tekemisistä pursuu aina jotain ideantynkää josta aiheutuu jotain tylsästä poikkeavaa. Soolokitaristin tekemisistä ei niinkään, sooloilla voi sydämensä kyllyydestä mutta jos musiikin alusrakenne, solukko, on hengetön, soolot saavat irvokkaan sävyn olivatpa miten hyviä tahansa. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
|
velipesonen: Komppikitaristin tekemiset vaikuttavat siihen miltä musiikki kuulostaa enemmän kuin soolokitaristin tekemiset. Komppikitaristiksi kannattaa hakeutua jos tahtoo omia biisejään esitettävän suunnilleen oikein. Näin se menee, mutta vähän samaahan tää tarkoittaa kuin "näkkileivänsyönnin musiikillinen kärkitulos". Jos ei R.E.M.in tai Status Quon musiikki innosta, ei niitä kitaristejakaan ehkä voi kauheasti/tarpeeksi arvostaa. |
|
Sehan on Mustainen Dave! |
|
Eric Clapton, kun oli Mark Knopflerin komppikitaristina. |
|
ReBeat: Eric Clapton, kun oli Mark Knopflerin komppikitaristina. Niin juu, Steve Vai ja Adrian Belew olivat Zappan komppikitaristeja. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Jucciz 06.10.2012 02:14:05 (muokattu 06.10.2012 02:14:30) | |
|
Meillä on varmaaan Pesosen kanssa hyvinkin yhtenevät näkemykset komppauksen tärkeydestä, mutta silti muistutukseksi kaikille taannoinen kirjoitukseni vuosien takaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112 Ei hitto, tuostakin jo melkein 7 vuotta. Silti allekirjoitan joka sanan. :) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Jucciz: Meillä on varmaaan Pesosen kanssa hyvinkin yhtenevät näkemykset komppauksen tärkeydestä, mutta silti muistutukseksi kaikille taannoinen kirjoitukseni vuosien takaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=3795112#p3795112 Ei hitto, tuostakin jo melkein 7 vuotta. Silti allekirjoitan joka sanan. :) Kyllä samoin. Minä jakaisin soittamisen kolmeen osaan, siinä on solistisuutta, säestystä ja yhteissoittoa. Sitä voi pitää semmoisena kolmiona jos haluaa. Sen puitteissa voipi sitten liikuskella edestakaisin mutta hetkittäin on keikuttava aivan kolmion kärjen tuntumassa. Jos joku haluaa vain keikkua sen yhden kärjen tuntumassa, hän mielestäni ymmärtää musiikin hieman väärin. Jos oletamme edelleen tämän kolmion olemassaolon, niin herkästi siinä käy niin että säestyksellinen soitto, joka joustavasti reagoi solistiseen ainekseen ja poukkoilee ikään kuin syvyyssuunnassa näyttämöllä, jää kokonaan pois ja jäljelle jäävät liki mekaaninen "hiljaa rivissä" -soitto ja soolot joilla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. A man with lots of uncorrected personality traits. |
|
Pat Metheny teki hemmetin hienoja juttuja Joni Mitchellin taustalla. Joe Pass Ella Fizgeraldin, Diana Washingtonin ja... vähän kaikkien taustoilla. Jne... Mutta paras komppikitaristi, siis soittaja joka on tehnyt uransa sointuja rapsuttelemalla? Ekana tulee mieleen Freddie Green ja Bruce Welch. Erittäin kovia kavereita. White men can't Monk |
|
1. Keith Richard 2. Malcom Young 3. Pete Townshend 4. Brad Whitford 5. Parfitt/Rossi Paras suomalainen: Juha Torvinen |
|
James Hetfield sekä Matt Heafy. Kitara on elämä. |
|
Onhan noita montakin hyvää joilla on nimenomaan riffit hallussa ja kun unohdetaan se tylsä tilumestarointi. Itselle tärkeitä "opetusmielessä" olevia peruskallion vakaan rytmikitaran taitajia eikä paremmuusjärkässä : Malcolm Young Ile Kallio Steve Jones Ron Asheton had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man...
The Big Lebowski |
|
Amerikkalaiset studioässät kuten Landau, Lukather ja kumppanit on kyllä kovia komppaamaan. http://www.youtube.com/watch?v=IWZEhBgFsRQ Dann Huff näyttää tuossa videossa kohdasta 2:49 eteenpäin vähän esimerkkejä, millaisia komppi-ideoita voi käyttää kasarityyliseen pop-biisiin. Itse musa tyyliltään on aika imelää kamaa mutta äijän time ja tatsi on kyllä ihan huippuluokkaa. |
|
kaljataiteilija: Ron Asheton Asheton lienee alinoteerattu koska soolotkin ovat ainakin energisiä jos ei muuta, ja bassokitarakin kulkee Raw Powerilla komeasti. Kenties miehen epäsovinnainen luonne rajoittaa arvostusta jonkin verran. A man with lots of uncorrected personality traits. |
7atu 06.10.2012 20:09:55 | |
|
Bruce Welch "We're gonna rock this town, rock it inside out..." |
|
Hetfield M.Youngilla toki paras soundi. There is no school like "old school". |
|
Hetfieldillä on kyllä räyhäkkä vääntö siinä hommassa. A man with lots of uncorrected personality traits. |
|
EVH on myös mielikuvituksekas komppaaja, ehkä jopa paras. |
käsi 06.10.2012 22:45:59 | |
|
Izzy stradlin Stone gossard Joe strummer |
High 06.10.2012 23:06:33 | |
|
Ile Kallion kompit 70-luvulla Ganesissa olivat todella tiukkaa kamaa! Esim. Oh baby doll, keep on movin', koko Hot wheels-albumi... Ja tietty Keef ja kumppanit :) Miten suhtaudutte poliitiikkaan?
- Joo mä tsiigaan mitä tapahtuu. Mun mielestä Suomen presidentil on kaunis tytär. A.McCoy |
Numb 06.10.2012 23:48:14 | |
|
DrGreenegg: EVH on myös mielikuvituksekas komppaaja, ehkä jopa paras. EVH:lla on aivan maaginen oikean käden tatsi. Toinen samanmoinen on Nuno Bettencourt. Mutta pitänee tässä tuoda ketjussa jo mainittujen lisäksi esiin Johnny Ramone. Joku Cretin Hop vaikkapa, lähtee kuin tykin suusta :) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|