Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran E- ja A-kielillä häiritsevä bassokorostus
1
Ekku01
28.09.2012 02:23:52 (muokattu 28.09.2012 02:26:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma ilmenee vahvistimesta riippumatta aina paitsi ilman sähköjä soitettaessa.
Myös kuulokkeilla soittaessa sama juttu, joten ei ole huoneen akustiikastakaan kyse, kuten pitkään luulin.
 
Straton bassokielet kumisevat hallitsemattomasti. Ainoastaan tallamikillä häikkää ei ole, tai se ei ainakaan häiritse - päinvastoin tuo siihen sopivaa lisäbotnea, luulen ma. Tähän asti olen kikkaillut od-pedaalin bassonsäädöllä (vahvarissani ei ole kuin yksi tone) ja soitollisilla ratkaisuilla, mutta olisihan tuo vika vihdoin kiva saada korjattua - jos mahdollista. Mikkien korkessäädöistäkään ei ole ollut havaittavaa apua.
 
Ongelma on ollut myös eri mikeillä, joten epäilen, että vika ei olisi sähköissä, vaan rungon resonoinnissa tms. Vahvistamattomanahan kitara soi kuitenkin niin paljon hiljempaa, ettei korostusta huomaa.
 
Jos epäilyni osuu oikeaan, niin mikä (jos mikään?) olisi paras keino saada kielet balanssiin bassotoiston osalta? Netissä puhuttiin jostain filtteristä kitaran volumepotikassa? EQ:kin kävi mielessä, mutta silloin kitara olisi sidottu aina siihen. Entä olisiko mitään tehtävissä kitaran akustiikan suhteen, siis mikäli kumina johtuu siitä? Kitaran runko on ainoa isompi alkuperäisosa - kaikki muu on vaihdettu, joten epäilykseni kohdistuvat siihen.
 
"Joh. 3:16"
LaMotta
28.09.2012 21:21:35 (muokattu 28.09.2012 21:22:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kokeillut ohuempia tai eri merkkisiä kieliä?
Voisi koemielessä vaikka kasata irtokielistä spesiaalisetin.
 
Vuonna 1984 - NYT
Ekku01
28.09.2012 21:47:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Oletko kokeillut ohuempia tai eri merkkisiä kieliä?
Voisi koemielessä vaikka kasata irtokielistä spesiaalisetin.

 
Tätä aloin itsekin tänään pähkäillä. Dean Markleyn F150 -setti voisi olla kokeilemisen arvoinen. http://www.thomann.de/fi/dean_markley_f150.htm
 
Monesti jo aiempina vuosina on käynyt mielessä joku tuollainen kielisetti, lähinnä Rory Gallagherin ja Jimi Hendrixin innoittamana - aina on jäänyt silti toteuttamatta.
 
Tuo kielimerkin vaihto ei olekaan käynyt mielessä. Pitää varmaan sitäkin testata. Onhan mulla toki joskus ollut eri merkkejä testissä, mutta pääsääntöisesti olen soitellut jo pitkään Electro Harmonixin 0.10-0.46 kielillä.
 
Tänään kyllä kuulosti (jostain syystä) yllättävän hyvältä ihan normisetilläkin - laskin tosin eilen illalla hieman kaula- ja tallamikkejä bassopuolelta. Kaipa näihin juttuihin vaikuttaa sekin kuinka neuroottisesti etsii juuri sitä saundia jonka päässään haluaa kuulla. Pitänee siltikin testailla tulevaisuudessa ainakin noita ohuempia alakieliä.
 
"Joh. 3:16"
LaMotta
28.09.2012 22:03:10 (muokattu 28.09.2012 22:03:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisikohan kokeilla modern-tallapaloja? (Oletus, että kyseessä on oman sivun kuvassa oleva kitara).
 
Vuonna 1984 - NYT
Ekku01
28.09.2012 22:22:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kannattaisikohan kokeilla modern-tallapaloja? (Oletus, että kyseessä on oman sivun kuvassa oleva kitara).
 
Joo, on sama kitara kyseessä. Tarkoitatko moderneilla jotain samantyyppisiä kuin American Standard Stratoissa? Eliminoikos ne sitten bassoääniä jotenkin?
 
Joskus aikoinaan mulla oli tossa vähän aikaa Graph Techin String Saverit, mutta eipä ole muistikuvaa miten ne tuohon asiaan vaikuttivat.
 
"Joh. 3:16"
LaMotta
28.09.2012 22:25:13 (muokattu 28.09.2012 22:25:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekku01:Eliminoikos ne sitten bassoääniä jotenkin?
 
En tiedä. Ovat ainakin hiukan enemmän massaa omaavat. Jos se jotenkin vaikuttaisi...
 
Vuonna 1984 - NYT
Ekku01
28.09.2012 22:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: En tiedä. Ovat ainakin hiukan enemmän massaa omaavat. Jos se jotenkin vaikuttaisi...
 
Ok. Saundi on tietysti tärkein, mutta toisaalta säälittäisi "tuhota" kitaran ulkoasu. Sen kun on tarkoitus esittää Stratoa vuodelta´63 tai '64. ;o)
 
"Joh. 3:16"
LaMotta
28.09.2012 22:43:09 (muokattu 28.09.2012 22:45:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kelluuko tremolo, vai onko se bodya vasten?
Jos on bodya vasten niin onko kunnolla bodyssa kiinni tallan molemmista reunoista? Eli että onko talla tasaisesti bodyssa kiinni.
 
Hankalaa tämä kaukoparantaminen :)
 
Vuonna 1984 - NYT
Ekku01
28.09.2012 23:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kelluuko tremolo, vai onko se bodya vasten?
Jos on bodya vasten niin onko kunnolla bodyssa kiinni tallan molemmista reunoista? Eli että onko talla tasaisesti bodyssa kiinni.

 
Bodya vasten viidellä jousella, jouset about tappiin asti ruuvattuna.
 
Hankalaa tämä kaukoparantaminen :)
 
Niinpä, varsinkin kun on niin monta tekijää, jotka vaikuttavat näihin äänellisiin juttuihin. Esim. se, että olen testannut erilaisia vaihtoehtoja viime aikoina enimmäkseen kuulokkeilla (eliminoidakseni huoneen akustiikan mahdolliset puutteet) jotka eivät nähtävästi olekaan neutraalit basson osalta - taidan heittää vesilintua näillä. Näin ollen ongelma ei ehkä olekaan niin paha kuin luulin. Pitäisi testata jossain välissä kunnon vahvistimella miten homma toimii - kotona kun on vain pari mallintavaa lelua ja tietokone.
 
Huvikseni testasin kymppisetin A-kieltä tuohon E:n paikalle ja tuloksena oli melko epämiellyttävä tatsi soittaa. Ei siis ohuita bassokieliä sittenkään mulle. ;o)
 
"Joh. 3:16"
73nd3r
29.09.2012 11:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekku01: Mikkien korkessäädöistäkään ei ole ollut havaittavaa apua.
 
Ekku01:Tänään kyllä kuulosti (jostain syystä) yllättävän hyvältä ihan normisetilläkin - laskin tosin eilen illalla hieman kaula- ja tallamikkejä bassopuolelta.
 
Mä lähtisin kyllä pohtimaan (vieläkin) tätä mikkisäätöä - Stratoissa sillä on joskus tosi paljon vaikutusta.
Mikä sulla on nyt mikkikorkeus, ja mikä se oli eka viestin aikaan?
 
I3enjam1n
29.09.2012 12:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin säätäisin niitä mikkejä.
Kokeile laske mikkien bassopuoli ihan pleksin tasoon ja kokeile miltä kuulostaa. Siitä sitten soitellessa nostat vähitellen kunnes kuulostaa sopivalta.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
jPekka
29.09.2012 15:04:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I3enjam1n: Minäkin säätäisin niitä mikkejä.
Kokeile laske mikkien bassopuoli ihan pleksin tasoon ja kokeile miltä kuulostaa. Siitä sitten soitellessa nostat vähitellen kunnes kuulostaa sopivalta.

 
Tätä minäkin kokeilisin.
Tulipa mieleen toinenkin vaihtoehto noita kuvia katsellessa: jos pleksin alaiset routtaukset antavat myöten, mikrofonit voisi kääntää toisin päin (ts. nykyinen yläkielten pää alakielille jnpp.). Nykyisessä diskanttipäässä napapalat ovat matalampia kuin bassopäässä, joten...
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Ekku01
29.09.2012 15:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulamikin E-kielen napapala on hitusen yli 2 milliä kielestä (kun painetaan kieli vikalta nauhalta alas), keskimikki 2,5 ja tallamikki 1,5 mm mutta sitä ei ongelma vaivaa. Mikkeinä Duncanin SSL-1-setti.
 
Täytyy vielä kokeilla jossain välissä säädellä korkeuksia - nyt olen lähdössä pariksi päiväksi muualle, joten ei kerkeä.
 
"Joh. 3:16"
Arkka
29.09.2012 16:21:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekku01: Kaulamikin E-kielen napapala on hitusen yli 2 milliä kielestä (kun painetaan kieli vikalta nauhalta alas), keskimikki 2,5 ja tallamikki 1,5 mm mutta sitä ei ongelma vaivaa. Mikkeinä Duncanin SSL-1-setti.
 
Täytyy vielä kokeilla jossain välissä säädellä korkeuksia - nyt olen lähdössä pariksi päiväksi muualle, joten ei kerkeä.

 
Jep, laske vaan vielä. Mulla on straton kaulamikin korkeus tehdassäädöissä ja seki on ~3 mm tolla tavalla mitattuna.
 
I3enjam1n
29.09.2012 16:48:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa stratossa näyttää olevan 6mm kaulamikki E-kielestä tuolla yllä kuvatulla tavalla mitattuna. ja keskimikissä sitten vielä vähän enemmän.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
73nd3r
29.09.2012 20:39:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen vanha perusohje Stratolle on "nickel on the treble, two on the bass" eli 5c kolikkomalli (köyhillä muusikoillakin tais olla ton verran) josta (katoin just kolikkopaksuuden netistä) tulee 3,9 mm paksuimmalle ja 1,95 mm ohuimmalle kielelle.
Tosta on hyvä aloittaa (no joo, 4 ja 2 mm...). Joskus pitää nostaa lähemmäs (tyypillistä edullisille Squiereille) ja joskus laskea (kuumat Fenderin yms. mikit).
 
Ja mittaukset todellakin kieli painettuna viimeiseltä nauhalta.
 
Muuten, SD suosittelee noita SSL-1 mikkejä:
For warmer toned ash, alder or basswood body instruments. Works especially well with rosewood finger-boards
 
Ekku01
01.10.2012 21:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitänyt lähtökohtana Fenderin ohjetta "Vintage style" -mikeille: bassopuolelta 6/64" (2.4 mm) ja treblepuolelta 5/64" (2 mm).
 
Muistaakseni jossain oli SSL-1:stä sanottu ohjeasetuksiksi n. 3 mm (basso) ja 2 mm (treble) mutta mulle on aina jäänyt vähän epäselväksi tuo koska Duncanin sivuilla ei ole mitään selkeää ohjetta mainittu.
 
Omat korkeusmieltymykset ovat olleet usein niillä rajoilla jolloin alkaa vaikuttaa vireeseen negatiivisesti. Ehkä on myös tullut tavaksi säätää soundia liikaa mikkien korkeussäätöruuveista eikä niinkään vahvistimen potikoista, mene ja tiedä.
 
Jossain aiemmissa (ei niin hyvin soivissa) skeboissa mikit korkealle säädettyinä on toiminut hyvin, tässä näköjään tuo n. 3 mm bassopuolelta on maksimi - ainakin nyt oli samat sävelet kohtalaisen balanssissa kun vertasin keskenään eri punotuilta kielitä. Mielestäni testasin kyllä mikkin laskemista aiemminkin, mutten ilmeisesti laskenut silloin tarpeeksi.
 
Kiitos vastanneille, enköhän mä tähän sopivat säädöt löydä kun aikani ruuvailen! :o)
 
"Joh. 3:16"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «