Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eddie Cochran- rockabillyn pioneeri
1 2 3
Number 9
14.09.2012 17:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo, elikkä kuuntelin tyypin parhaat levyn
 
Olipas pysäyttävä kokemus. Yleensä olen viiskyt-luvun valkoisia muusikoita vierastanut, Carl Perkinsiä lukuunottamatta, mutta tää oli kova. Oli slovareita, jotkut biisit toivat mieleen Johhny Cashin varhaistuotannon, ja sitten oli rock-biisejä.
Varsinkin Summertime Blues on aikaansa edellä, ja paljon.
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
HaloOfFlies
14.09.2012 17:22:03 (muokattu 14.09.2012 17:25:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eddie Cochran ehti kyllä lyhyessä ajassa tehdä useita rock-klassikoita, jotka ovat nousseet standardeiksi. C'mon Everybody, Twenty Flight Rock, Summertime Blues jne.
 
Valitettavasti kuoli nuorena, olisi ehkä voinut olla lisääkin hienoa materiaalia tulossa.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
Number 9
14.09.2012 17:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, valitettavasti kuoli noin nuorena, vähän sama kuin Buddy Hollylla.
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
Jussiman
14.09.2012 17:41:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cochran oli kyllä kovimpia rockabilly ja rock and roll-miehiä. Samaa tasoa kuin Johnny Cash tai Elvis. Cochran olisi varmaan vienyt Elvikseltä rockin kuninkuuden jos ei olisi kuollut nuorena.
 
Number 9
14.09.2012 18:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elvistä en kyllä pidä kovin kovana, miehen ääni on jotenkin ylimiellyttävä, eikä se tehnyt ite biisejään, eikä edes osannu soittaa kunnolla. Sattu vaa oleen hyvännäkoinen, nuori ja valkoihoinen
 
Joo, vähä provo.Fanaatikkojen lynkkäystä odotellessa:)
 
Johhny Cash on hieno mies, mutta Chuck Berry on paras!
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
Jussiman
14.09.2012 18:17:38 (muokattu 14.09.2012 18:20:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: Elvistä en kyllä pidä kovin kovana, miehen ääni on jotenkin ylimiellyttävä, eikä se tehnyt ite biisejään, eikä edes osannu soittaa kunnolla. Sattu vaa oleen hyvännäkoinen, nuori ja valkoihoinen
 
Joo, vähä provo.Fanaatikkojen lynkkäystä odotellessa:)
 
Johhny Cash on hieno mies, mutta Chuck Berry on paras!

 
Oon itsekin aika samaa mieltä Elviksestä, mutta olihan sillä kyllä hieno ja tunnistettava ääni, parempi kuin monilla muilla kuuluisilla muusikoilla. Mutta ilman Elvistä ei rock and roll olisi välttämättä koskaan saanut valkoistakin yleisöä. Elvis esitteli rock and rollin valkoisille ja oli siksi todella merkittävä.
 
Mun mielestä Cash ja Berry ovat sen verran erilaisia ettei niitä kannata vertailla. J. Cashin urasta kuitenkin vain aika pieni osa oli rock and rollia tai rockabillyä kun taas Berry ei tehnyt mitään muuta. Cashin uraan kuului niin kantria, rockia, folkia kuin vaikka gospeliakin. Cash oli kyllä paljon Berryä monipuolisempi artisti.
 
Berry on mun mielestä yksi rockin historian keskeisimpiä ja tärkeimpia kitaristeja.
 
Number 9
14.09.2012 19:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, no problem,
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
baron
14.09.2012 21:25:33 (muokattu 14.09.2012 21:28:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

danny: Eddie Cochran ehti kyllä lyhyessä ajassa tehdä useita rock-klassikoita, jotka ovat nousseet standardeiksi. C'mon Everybody, Twenty Flight Rock, Summertime Blues jne.
 
Mä löysin herran jo 50-luvulla ja kaikki noi äänitteet mulla oli!
Yksi hyvistä oli lisäksi "Sittin' In The Balcony"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Number 9
14.09.2012 21:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Baron:Mä löysin herran jo 50-luvulla, ja kaikki noi äänitteet mulla oli!
 
Tuntuiko Summertime Blues silloin aikaansa edellä olevalta?
Ei kato ihan kuulosta niin "vanhalta".
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
baron
14.09.2012 23:44:09 (muokattu 14.09.2012 23:50:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: Tuntuiko Summertime Blues silloin aikaansa edellä olevalta?
Ei kato ihan kuulosta niin "vanhalta".

 
Tä? Saman tyyppistähän se oli kuin muukin rockabilly silloin: Buddy Holly, Gene Vincent ja mitä niitä 50-luvulla oli.
Näkökulma on varmaan vähän erilainen kun oppii tuntemaan piisit niitten ilmestyessä verrattuna siihen että ottaa niihin historiallisen näkökulman:-)
 
Eihän siihen aikaan Ylestä mitään rokkia tullut mutta mulle tuli "Melody Maker" (englantilainen musalehti) kuuntelin Radio Luxemburgia ja tilasin Ruotsista levyjä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MadMatt
14.09.2012 23:50:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: Tuntuiko Summertime Blues silloin aikaansa edellä olevalta?
Ei kato ihan kuulosta niin "vanhalta".

 
Aikaansa edellä? Kaikki on suhteellista. Tässä on "rock and rollia" vuodelta 1940... Erkki Korhosta yhtään väheksymättä...
http://www.youtube.com/watch?v=3ISfX91HERc
 
Ja kevyttä poppia vuodelta 1928
http://www.youtube.com/watch?v=Mz2B9K-5Dkc
 
Number 9
14.09.2012 23:50:39 (muokattu 14.09.2012 23:54:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaa? Mun korvaan ei kuulosta 50-lukulaiselta mutta...
 
Mistäs myö nuoret mitään tiedettäs? :)
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
baron
14.09.2012 23:57:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: jaa? Mun korvaan ei kuulosta 50-lukulaiselta mutta...
 
Mistäs myö nuoret mitään tiedettäs? :)

 
50-luvulla se kuulosti ihan "nykymusalta":-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Number 9
15.09.2012 00:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin se on. Off-topic, mutta mites Beatlesin Pepper, kuulostiko se aikanaan aikaansa edellä olevalta. Tai Tomorrow Never Knows 1966?
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
baron
15.09.2012 11:04:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: Niin se on. Off-topic, mutta mites Beatlesin Pepper, kuulostiko se aikanaan aikaansa edellä olevalta. Tai Tomorrow Never Knows 1966?
 
Ihan oikeesti: Kun se ilmestyi se kuulosti "nykymusalta"
Koko Beatleshän oli monessa suhteessa edelläkävijä ja kehitti rokkia omaan suuntaansa ja monet tulivat perässä.
Ei se silloin ollut aikaansa edellä vaan just ajan hermolla!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tsugu Way
16.09.2012 09:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin varhaisteini silloin kun suomessa oli kova fifties- ja rockabillyboomi 70-luvun loppupuolella. Innostuin aivan tolkuttomasti Gene Vincentistä, Buddy Hollysta, Bill Haleysta, Chuck Berrystä, Little Richardista, Elviksestä, Eddie Cochranista. Oman musiikillisen elämänmittaisen soundtrackin kivijalka muurattiin silloin noista 50-luvun rock`n rollin pieneereista. Blues astui mukaan vasta myöhemmin.
 
Itselleni oli silloin kyllä kaikkein rakkain näistä em. artisteista ehdottomasti Eddie Cochran! Tolkuton määrä loistavia hittejä. Ja upea kitaristi. Myöhemmin Brian Setzerhän on kantanut hienosti Cochran-henkeä tuleville sukupolville.
 
Nyt viime vuosina huomaan, että kyseisistä artisteista Chuck Berry on se, joka viihtyy vielä nykyisinkin usein levysoittimessani ja kamppailee tilasta levyhyllyssäni bluesin pioneerien kanssa. Ja myös omaan kitarointiini vaikuttaa Berry ehkä kaikista eniten.
 
Blues is allright!
Number 9
16.09.2012 10:31:32 (muokattu 17.09.2012 09:09:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jooo. Chuck taisi, tai taitaa olla minullakin syy miksi rämmin kitarani kanssa.
 
Off-topic.
Toinen oli se kun huomasin, että vanhoissa rokkibiiseissä on vain muutama sointu...
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon Are you sleeping? Brother John? -Brian Wilson
Demo Harrison
16.09.2012 22:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo! E.Cochranhan siis ymmärtääkseni kirjoitti nipun rokkiklassikoita, jolla pysyi kitarakin kiitettävästi käsissään (TJEU Eddie's Blues-instrumentaali). Ja Eddiehän oli ymmärtääkseni niitä varhaisimpia rokkimuusikoita jotka käyttivät myös studiota eräänläisenä "instrumenttina", kuten myös Buddy Holly. Onhan siellä aika jänskiä kaikusaundeja ja saundikokeiluita, niinkuin vaikka just tuo Sittin In The Balcony.
 
Kului omalla kohdallani jokunen aika kunnes olin huomaavinani että joissakin Eddie Cochranin biiseissä ei ole oikeita rumpuja. Esim. C'mon Everybodyn komppi kuulostaa vähän siltä kuin lyötäisi tamburiinia jonkun pahvilaatikon kylkeen ja Summertime Bluesissa en ole erottanut muita rytmisoittimia kuin kättentaputukset. No, saundit ja meininki on ollut vaan niin kohdallaan.
 
Eikä tuo rummuttomuus niin tavatonta 50-luvun roots-musassa. Ja jos olikin oikea rumpusetti studiossa, niin käsittääkseni virppa ei joissakin olosuhteissa vaan äänittynyt ihanteellisella tavalla vaan tilalle saatettiin nostaa mikä-lie-limukori. Itseasiassa yks vanha keikkamuusikko kertoi mulle kerran että virvelinä käytettiin kirjaa? Vois ehkä pitää paikkansakin, jos kuuntelee vaikka jotakin Buddy Hollyn tai Sun Recordsin rumpusaundeja? Sellaista "isompaa" virvelisaundia taisi syntyä sitten Capitol Recordsin kaikukammiossa? (niinkuin vaikka Vincent & Blue Capsit).
 
Hmm, pitkähkö vuodatus ja vaikka mtn tietämyspohjaa edes. Sallin siis vapaasti korjata virheeni tai tuomita fiktioksi koko kirjoitukseni. Fiilispohjalta mä kato enempikin näitä kuin valmiista nuoteista...
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
Number 9
16.09.2012 22:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainaki J.Cashin varhaisissaa biiseissä ei kai ole rumpuja. Onko rockabillyä, en tiedä.
 
"They used to call me rockabilly"
 
Johhny Cash 1978
 
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon Are you sleeping? Brother John? -Brian Wilson
Demo Harrison
16.09.2012 23:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Number 9: Ainaki J.Cashin varhaisissaa biiseissä ei kai ole rumpuja. Onko rockabillyä, en tiedä.
 
"They used to call me rockabilly"
 
Johhny Cash 1978

 
Ja ilman rumpalia taisi olla jokunen muukin Sun Records-artisti alkuaikoinaan. Saivatpa vaan niin rytmikkään meiningin "koirankopin" läpsyttelyllä. Ja olikohan Cashin akkari Get Rhythm-biisissä enempikin jonkinlaisen pesulaudan tapaisen rytmisoittimen roolissa?
 
Käsittääkseni Marc Bolan oli muuten kova Eddie Cochran-fani? Oonkohan mä kuullut kerran jonkun Cochran-coverinsa? T-Rexin joissakin ihan hittibiiseissäkin on muistaakseni aika jänniä "rumpusaundeja".
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «