Aihe: The Beatles
1 2 3 4 5101 102 103 104 105199 200 201 202 203
Number 9
14.09.2012 13:59:31
velipesonen: Minulle Wilson on enemmänkin Broadway-säveltäjä

Olet oikeassa tässä. Esim Smile onkin enemmän kollaasi, kuin kokonaan oma teoksensa.
Loistava kollaasi. No, mielipiteitä...
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
Xan de Wan
14.09.2012 14:03:30 (muokattu 14.09.2012 14:07:46)
Kas vain.
Tässä ketjussa on juuri kirjoiteltu noista Beatlesiin liittyvistä kirjoista.

Koska eilen ostin Howard Sounesin kirjoittaman kirjan: Paul McCartney.
Sen sai jo melko halvalla.
Maksoi Suomalaisessa Kirjakaupassa 15 euroa.

Mitä tulee noihin muihin Beatles-yhtyeeseen liittyvistä kirjoista niin itselläni on muun muassa Markku Kosken kirja: The Beatles - erään yhtyeen anatomia.
Olen sen joskus pariin kertaan lukenut.

Sitten meikäläisellä on Steve Turnerin kirjoittaman kirjan suomennettu versio: Inside The Beatles - tarinat laulujen takana.
Kirjassa käsitellään erilaisia yksityiskohtia, sattumuksia, taustoja, tarinoita, ynnä muuta vastaavaa, jotka liittyvät yhtyeen kappaleisiin.
Ihan hauska ja mielenkiintoinen kirja.

Sitten minulla on Alan Aldridge-nimisen hepun toimittama, kokoama kirja The Beatles ja heidän maailmansa.
Julkaistu jo vuonna 1969.
Kirja sisältää suurimman osan Beatlesin kappaleiden sanoituksista maustettuna monilla, monenlaisilla kappaleisiin ja niiden sanoituksiin yhdistetyillä
piirrroksilla, maalauksilla, valokuvilla.
Kirjan lopussa on myös laulujen suomennokset.
Omalla tavallaan erikoinen, hyvä, kiinnostava - ja värikäs teos.

Joskus löysin eräältä kirpparilta John Tobler-nimisen kaverin tekemän englanninkielisen kirjan, jonka nimi on yksinkertaisesti The Beatles.
Kirjassa on mm. hyvä, laaja, monipuolinen kuvitus - ja kirjan lopussa hyvä, kattava discografia yhtyeen levytyksistä.

Tuollainenkin kirja meikällä on kuin Treasures of the Beatles.
Terry Burrowsin kokoama kirja.
Englanninkielinen teos.
Siitä erikoinen kirja, että se on pahvikotelossa - ja sisältää esimerkiksi erilaisia julisteita yhtyeestä ja jäljennöksiä ilmoituksista, mainoksista, joissa on aikoinaan ilmoitettu bändin esiintyvän Britanniassa ja eri puolilla maailmaa. Kirja sisältää myös mm. Beatlesiin liittyviä postikortteja, ynnä muuta vastaavanlaista......
Demo Harrison
14.09.2012 14:24:26
Ja ensi kuussa ilmestynee sitten Mauri Kunnaksen Piitles-kirja. Pitänee sitä ainakin vilaista. Lapseni fanittavat taas hulluna Yellow Submarine-elokuvaa ja vaikuttivat kiinnostuneilta sarjakuvastakin.
"Näitä laulan joita tiiän..."
Number 9
14.09.2012 14:49:37
Mites tuo Yellow Submarine? En ole nähnyt, kannattaako katsoa?
Tai Yellow Submarine-levy, ainoa varsinainen, joka puuttuu, kannattaako hankkia?
Puoli levyähän on George Martinin säveltämiä orkesteri kappaleita?
Please, dont wake me, no, dont shake me, leave me where i am, im only sleeping -John Lennon That's Not Me... -Brian Wilson
GrooverMan
14.09.2012 14:57:38
Number 9: Mites tuo Yellow Submarine? En ole nähnyt, kannattaako katsoa?
Tai Yellow Submarine-levy, ainoa varsinainen, joka puuttuu, kannattaako hankkia?
Puoli levyähän on George Martinin säveltämiä orkesteri kappaleita?

Allmusic sanoo "The only Beatles album that could really be classified as inessential, mostly because it wasn't really a proper album at all, but a soundtrack that only utilized four new Beatles songs. " ja oon aika samaa mieltä.

Tietenkin jos ajattelee että kaikki muut löytyy niin saattaishan se kokonaisuuden kannalta olla perusteltu ostos.

Leffahan on hauska ja hyvä, sen katsomista suosittelen.
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Number 9
14.09.2012 15:05:30
Selvä. Kokoelma 1 mulla on, siinä on paljon singlejä.
Past Masters numero 1:llä näyttäs olevan paljon mulle tuntemattomia biisejä,
onko hintansa arvoinen?
velipesonen
14.09.2012 15:20:35

Number 9: Selvä. Kokoelma 1 mulla on, siinä on paljon singlejä.
Past Masters numero 1:llä näyttäs olevan paljon mulle tuntemattomia biisejä,
onko hintansa arvoinen?

Kyllä minusta on ja enemmänkin arvoinen. Samoin Past Masters 2. Minun mielestäni Past Masters kannattaa ehdottomasti ostaa remasteroituna tupla-cd:nä jossa on 1 ja 2 samoissa kansissa.

Ja jos Yellow Submarinen kappaleet kiinnostavat muttei huvita ostaa levyä niin Mono Mastersilla nuo biisit ovat monomiksauksina. Luulisin jonkun myyvän sitä irrallaan Beatles in Mono -boksista, ainakin japsipainosta näyttäisi löytyvän (älä kysy onko piraatti).
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Flash
14.09.2012 15:39:25

Molemmat Past Mastersit ovat pakkohankintoja, jos minulta kysytään. Muut kokoelmat noiden lisäksi sen sijaan ovat melko turhia. Etenkin jos (ja tottakai kun) kaikki UK studiolevyt ovat hyllyssä.
Live Music Is Better!
velipesonen
14.09.2012 15:49:13

Flash: Molemmat Past Mastersit ovat pakkohankintoja, jos minulta kysytään. Muut kokoelmat noiden lisäksi sen sijaan ovat melko turhia. Etenkin jos (ja tottakai kun) kaikki UK studiolevyt ovat hyllyssä.

Jos vielä julkaisevat sen Capitol Box 3:n niin siinä olisi myös pakkohankinta, koska pääsisi kuulemaan ne jenkkilevyille menneet miksaukset.
Number 9
14.09.2012 15:50:06
Joo, paljos molemmat, eikös niitä pakettina myydä, maksavat?
Kaikki levyni Valkoistaa Tuplaa lukuunottamatta, oon kalastanu markettien alennuskoreista (mitä Piitles-levyt siellä tekee?).
Noita ei näkyny, ja rahatilanne on just ny vähä heikko.
Number 9
14.09.2012 15:53:05
velipesonen: pääsis kuulemaan ne jenkkilevyille päätyneet miksaukset.

Tästä en ole kuullukkaan.

Jaa, eikö albumikokonaiksuuksien raiskaaminen riitäny, miksattinko ne myös uudestaan?
Calliope
14.09.2012 15:59:31
Number 9: Joo, en minäkään pidä, olisiko viittaus Brian Wilsonin Pet Soundsiin, ja Caroline, No:n loppuun, jossa koko levy päätyy samanlaiseen kakofoniaan?

Olisiko Lennon halunnut viitata Pet Soundsiin? Epäilen, koska Paulia lukuunottamatta muut jäsenet eivät erityisemmin perustaneet BB:sta.
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
Number 9
14.09.2012 16:06:17 (muokattu 14.09.2012 16:08:33)
Calliope: Paulia lukuun ottamata muut jäsenet eivät juuri BB:stä perustaneet.

Jaa? Ainakin Jonathan Gouldin kirjan Cant Buy My Love:n ( jos et ole lukenut, lue, paras Beatless-kirja jonka olen lukenut) mukaan myös John oli kuin puulla päähän lyöty kuultuaan Pet Soundsin (niin kuin toki kuuluukin olla).
Number 9
14.09.2012 16:11:36
Xan De Wan, kun olet lukenut Howard Sounesin kirjan, kerropa millanen oli.

Minusta loistava, onko muilla mielipiteitä?
velipesonen
14.09.2012 16:25:00 (muokattu 14.09.2012 16:28:42)

Number 9: Tästä en ole kuullukkaan.

Jaa, eikö albumikokonaiksuuksien raiskaaminen riitäny, miksattinko ne myös uudestaan?

Ymmärtääkseni se meni niin että ainakin Revolverin kohdalla vielä tekeillä olevalta englantilaislevyltä lohkottiin "etukäteen" kappaleita jenkkilevylle Yesterday And Today vaiheessa, jossa niistä oli olemassa vain raakamiksauksia tai ei mitään miksauksia. Ne sitten miksattiin Capitolia varten ennen kuin UK-Revolveria varten tehtiin lopulliset miksaukset (mono ja stereo).

Jenkeissä LP-levyjen julkaisutahti oli kovempi, levyt olivat lyhyempiä (LP:llä vähemmän biisejä) ja EP:itä ei juuri julkaistu (Long Tall Sally - ja Magical Mystery Tour -EP:iden raidat julkaistiin Jenkeissä LP:illä). Ennen Revolveria oli Beatlesilta julkaissut Parlophone Englannissa kuusi ja Capitol USA:ssa (Kanadan Capitol erikseen) kahdeksan LP-levyä.
velipesonen
14.09.2012 16:35:14

Korjaus/tarkennus edelliseen: Yesterday And Today on yhdeksäs Capitolin USA:ssa ennen "Revolveria" julkaisema Beatles-LP. Sehän meni kuitenkin niin että Revolverin kappaleet jaettiin USA:ssa kahden eri LP:n kesken, joista jälkimmäisenä ilmestynyt kantoi nimeä Revolver.
Number 9
14.09.2012 16:38:46 (muokattu 14.09.2012 16:45:21)
Jop, varmaan Johnia varsinkin, kun toi USAn Revolver näyttää aika Paul-painotteiselta

Vaikkakin ( tämäkin) levy on Paulin levy, on vaan kovempia biisejä. Lennonille menee ehkä vain Hard Days Night ja With tht Beatles, mun mielestä. Tän jälkeenhän Lennon löysi aivan uuden ulottuvuuden ja päätti tuhota egonsa.

Edit. Joo on törkeä yleistys, mut kuvastaa totuutta, mun mielestä.

Harrisonin I Want to Tell you on muuten yks herran parhaista.
Taxmankin on kova, mitä nyt basisti soittaa kitarasoolon, Yrjö ei muistaakseni oikein tykänny tästä.
Ja Love You To:n sitarsoolo on komea.
texjazz
14.09.2012 16:51:33

Flash: Molemmat Past Mastersit ovat pakkohankintoja, jos minulta kysytään. Muut kokoelmat noiden lisäksi sen sijaan ovat melko turhia. Etenkin jos (ja tottakai kun) kaikki UK studiolevyt ovat hyllyssä.

Juu. Past Masterit ovat olennaista kamaa.

Mutta luetaanko Live at BBC kokoelmaksi? Tavallaan se antaan moppitukkien livesoitosta aika hyvän kuvan.
Kaikki on jo tehty.
Number 9
14.09.2012 16:59:47 (muokattu 14.09.2012 17:01:58)
glx405: Mutta luetaanko Live at BBC kokoelmaksi? Tavallaan se antaa moppitukkien livesoitosta aika hyvän kuvan.

Kirjastosta olen lainannut, ihan hauska oli.
Past Masterssin olen lainannu myös, mutta ykköstä ei mankka pyörittäny, oli nii huonos kunnossa:(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)