Aihe: Soolojen nopeat vaiheet.
1 2 3 4 5 6 7 8
Jucciz
12.09.2012 19:57:09 (muokattu 12.09.2012 20:02:44)
aalataur: Sä et nyt ymmärrä kuitenkaan ollenkaan sitä, että heavytiluttaminen ja heavykomppaus (kyllä, sekin on sitä paljon peräänkuuluttamaasi komppausta) on monen mielestä vakavasti otettava asia

Miten niin en ymmärrä? Tottahan toki ymmärrän.

Tiluttaminen myös vaatii enemmän teknistä harjoittelua, kuin sinä olet elämässäsi tehnyt. Heavytiluttamisessa sä et ole oikein minkään sortin auktoriteetti, enkä mä usko että sä pystyisit kovinkaan uskottavaa thrash-alademppiä vetämään tempoihin yli 200, mikä alkaa olemaan tietyssä musiikissa sellainen minimitaso.

Tämä kaikki pitää varmasti paikkansa. Mun sormet on kuin nippu Atrian nakkeja, mutta onneksi mun suurin intohimo musiikin saralla onkin jossain muualla kuin nopeuskilpailussa. Se ei toki sulje pois sitä, ettenkö voisi nauttia myös muiden aikaansaamasta supernopeasta soitannasta, jos siinä oikeasti on jotain ideaa. Valitettavan usein ei ole - tämän tiedät itsekin.

Joten mä en oikein ymmärrä miksi sä aina auot naamaasi joka ketjussa, kun jutellaan heavysta ja tilusta. Heavy on ihan vakavasti otettava aikuisten miesten intohimo, eikä se ole mikään teiniangstiin liittyvä juttu. Heavy on suomalaisittain iso asia ja jos haluaa olla hyvä siinä, täytyy harjoitella paljon säröllä soittamista.

En mää aukonut naamaani. Musta vaan oli hupaisaa sen sun avatarin ja kommenttisi saumaton ristiriidattomuus. Heviä on tehty paljon hyvääkin, mutta suomalaisittain hevistä on tullut kyllä vähän rasittava ilmiö: sitä tehdään täällä (ja toki muuallakin maailmassa) ihan liikaa ja suurin osa siitä on joko täysin ideatonta tai kierrätetään vaan vanhoja ideoita. Ideakopan pohja paistaa kirkkaasti, valitettavaa mutta totta.

Ja jos mä sanon, että en ole harjoitellut cleanilla tai että sillä ei tarvitse harjoitella jos ei kiinnosta, sulla ei ole siihen oikein hirveästi sanomista. Soita perässä mun heavyjutut, tule sitten kertomaan mulle vähän kielioppisääntöjä.

Oho oho. Otas nyt iisisti. Ei tässä kukaan haastanut riitaa. Mun mielestä ainakin on aivan järkevää harjoitella eri juttuja erilaisilla soundeilla, eli eiköhän me olla tässä samalla puolella aitaa. En minäkään säröjuttuja harjoittele puhtaalla soundilla saati ilman vahvistinta - tai ainakaan pelkästään näin. Pakkohan soundin ja tatsin toimivuus on tarkistettava niillä vempeleillä ja niillä säädöillä, joilla soitto tositilanteessa tullaan vetämään.

Sekin on ihan totta, että meidän musiikilliset intressit ovat varmasti erilaiset - mutta osittain myös päällekkäiset. Ei mulla mitään hyvää heviä vastaan ole, semmoista mulla on ihan levyhyllyssäkin jopa ostettuna.

Mää en muuten tiedä, mikä on oma alueeni. Soitan vaan. :)

Ja tattis vaan sinnekin suuntaan, sääkin vaikutat olevan pätevä siinä mitä teet ja mihin pyrit.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
12.09.2012 20:11:20 (muokattu 12.09.2012 20:12:06)
Tonski: Jossain vaiheessa täällä foorumilla turtu siihen, että tää ei oikeesti Yutsikzen kaa kannata, siinä ei tuu hullua hurskaammaksi.. Mutta oli ihan asiallista tekstiä, plussan arvosta kamaa. Mut..

Kiitokset. ;)

Juccizille muuten, sattuko miehellä olemaan telkku auki yleltä (tv1 tai tv2) tossa viikko tai pari takaperin, kun tuli se raskassarjadokumentti Suomen heviskenestä? Oli suomalaisia heviskenen muusikoita haastattelussa ja muutenkin paljon kamaa aiheesta, Guitar Heroes -keikaltakin nähtiin jotain klippiä. Jos ei muuten ko. aihepiiri kiinnosta, niin ihan sulle kuriositeetiksi heittäsin, että käy tsiigaa vaikka areenasta se jos vielä näkyy; oli ainakin mun mielestäni mielenkiintosta kamaa. Ei sen katselu varmaan mistään pois ainakaan oo, ammattimuusikolle yleissivistävääkin.

Eipä sattunu olemaan. Katson telkkaria ehkä tunnin kuukaudessa ja se ei sattunu just tohon väliin tällä kertaa. Sen sijaan hiljattain kyllä kattelin puolestaan koko Metal Evolution -dokumenttisarjan. Siinä oli paljon mielenkiintoista tietoa ja haastatteluja lähtien aina Black Sabbathista ja päätyen niihin maisemiin, joissa nyt ollaan. Metalli on varmaan vaan jopa aika monien metallimuusikoiden mielestä "niin nähty", jos ne ihan rehellisesti sanoisivat, mitä ajattelevat kyseisen musiikin nykytilasta. Vähän loppuun kaluttu luu. Mut ei varmaan kannata mennä pidemmälle, keskustelu syöksyy helposti raiteiltaan.

Ihan varmasti oon tehnyt tilutekniikkaharjoituksia paljon vähemmän kuin Aalataur, en väitä vastaan. Mua on jo vuosikaudet kiinnostanut nopeutta enemmän nyanssien ja ilmeikkyyden tuominen esiin soitossa. Tällainen painotus saattaa olla tekniikkahevisoittajien mielestä "pois tekniikasta" ja varmasti näin tietyssä mielessä onkin. Semmoinen tietynlainen suorittaminen vaan ei kuulu mun tapoihin lähestyä soittamista: mieluummin yritän nykyisin sanoa vähemmillä äänillä enemmän ja funtsia esim. tarkemmin sitä, millaisella soundilla soitan, fraseerauspuolta ja tämmöistä "maiskuttelua" puhtaan teknisyyden kustannuksella.

Vaan eipä nää asiat silti mustavalkoisia ole. On kiva yrittää soitella esim. Eddie Van Halenin juttuja - vaan toisaalta, onpa sitä superteknistä materiaalia myös kantri- ja jazzmusiikissa, samoin klassisessa. Teknisyyden ei mun mielestä tarvii tarkoittaa automaattisesti supernopeaa hevikaahailua, kun paljon muutakin voidaan tuon otsikon alle lukea.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Räkkipeli
12.09.2012 20:32:15
Jucciz: On kiva yrittää soitella esim. Eddie Van Halenin juttuja - vaan toisaalta, onpa sitä superteknistä materiaalia myös kantri- ja jazzmusiikissa, samoin klassisessa. Teknisyyden ei mun mielestä tarvii tarkoittaa automaattisesti supernopeaa hevikaahailua, kun paljon muutakin voidaan tuon otsikon alle lukea.

Juuri näin.
aalataur
12.09.2012 20:52:09

Jucciz: Miten niin en ymmärrä? Tottahan toki ymmärrän.

En mää aukonut naamaani. Musta vaan oli hupaisaa sen sun avatarin ja kommenttisi saumaton ristiriidattomuus.

No ehkä mä turhaan nyt hiilestyin sitten. Tulkitsin kommentin jotenkin semmoiseksi "Soita sinä vaan niillä säröilläs, heviurpo" -tyyliseksi piikiksi, koska sulla on aika piikikäs tyyli kirjoittaa yleensä. En mä ole edes niin Jackson-fanaatikko, monen merkkiset kitarat ovat hyviä. Avatar on vanha enkä jaksa vaihtaakaan sitä. Enkä missään nimessä sano etteikö olisi hienoa, jos osaa puhtailla soittaa. Se ei vaan mielestäni ole pakollista, kuten ei myöskään säröillä soittaminen, jos ei tykkää säristimien soundista eikä pyri sen tyyppiseen ilmaisuun. Enkä myöskään kuvittele olevani parempi kitaristi kuin sinä, vain siksi että olen nopeampi. Mulla on se oma kapea juttu, mitä olen rakentanut muun kustannuksella.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
tender.insanity
12.09.2012 21:01:07
Ronski mieskin tässä ihan herkistyy. Tämäkin keskustelu on kuin seuraisi jonkun pariskunnan riidan selvittelyä facebookissa. Sovintoseksiä vielä päälle, niin hyvä tulee, poijjaaat!
jniska
12.09.2012 21:23:15
Pakko sanoa jotain tähänkin ketjuun.
Empä ole kovin monen muun kuullut soittavan Van Halen Mean Streetin introa niin kuin Jucciz sen pystyy soittamaan. Mutta empä ole kuullut monen vetelevän sellaista Satriani-tyylistä, hyvinkin melodista kitaramusaa niin kuin Aalataur sitä pistelee.

Molempien soittoa on sitten mukava kuunnella. Aalataurin kanssa en ole jammaillut, Juccizen kanssa taas tuntikausia jatsista Pekka Pohjolan kautta kaikenlaiseen hevituuppaamiseen ja se monipuolisuus ja soiton ilmeikkyys ällistyttää joka kerta.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Tonski
12.09.2012 21:35:55

aalataur: Perustan väitteeni siihen, että aina sanotaan että soittamalla hitaasti ja tarkasti, nopeus tulee sivutuotteena ajastaan. En ole Jucciksen kuullut soittavan mitään nopeaa ikinä.

Jooh... Mitenkähän tätä myllyä lähtis purkamaan.. Koetan ehkä pyrkiä vähän kohti sitä, että kitaratekniikan eksakti määritelmä valottas omaa muotoaan tämän keskustelun edetessä hieman. Tarkotan siis sitä, että esimerkiksi soittaa yhdellä kielellä kahdeksasosia ilman aksentointia vaatii erilaista tekniikan käyttöä kuin aksentoida niitä kahdeksasosia tietynlaisen kuvion mukaisesti. Jo tämä vaatii nollapohjalta treeniä, varmaan siitä joka jamppa tässä triidissä on samaa mieltä. Nyt siis koetan sanoa, että kitaristin tekniikka ilmenee hirvittävän monella eri tavalla. Mun mielestäni esmes Juccizin soitto on artikulaatioltaan ja melodisuudeltaan monesti tosi luontevaa ja tasokasta, mutta kun pistetään swiippikuviot eteen niin sulla on sillä alueella niin Terminator T-800 vs. sylivauva -asetelmat että kuset lirahtaa housuun:D Valehtelematta. Toisaalta uskon, et jos pitäs saada jotain luontevampaa jatsimprovisaatiota niin, että se fraseerauksen taso on lähempänä ammattilaista, niin tämä iso J ehkä onnistuis tällasessa vaivattomammin. Koetan siis paremmuuden vertailun sijasta tuoda esille sitä, miten eri tavalla eri asioihin keskittyneiden kitaristien tekniikka voi ilmetä. Just tän takia ite oon ainakin vähän tuppi suussa sanomaan mitään hirvittävän kärkästä viime käden mielipidettä tähän, kun yksi on parempi toisessa mut toinen on parempi jossain muussa, saman viitekehyksen sisällä that is.

Tosta nopeuden tulemisesta siten, että soittaa hitaasti.. En ihan osta lausetta elämänohjeekseni tuollaisena. Instrumenttia oppii soittamaan tavalla x pyrkimällä soittamaan sitä tavalla x, nopeus mukaan lukien. Juju on siinä et soittaa tarpeeksi hitaasti, mutta sen verran nopeasti, että homma on haasteellista mutta menee silti 100% oikein. Se on sopivan hidasta, ja jos soitat sen siinä tempossa tarpeeksi monta kertaa täysin oikein juuri sillä rajalla millä se menee täysin oikein, huomaat kohta että voit nostaa pykälää hitusen ylemmäksi. Mä uskon henk.koht. että lauseella tarkotetaan tätä. Kuka vittu oppii pikkaamaan 200bpm kuudestoistaosia soittamalla kokonuotteja tempoon 60 kaheksan vuotta... haloo?

Jucciz:
Eipä sattunu olemaan. Katson telkkaria ehkä tunnin kuukaudessa ja se ei sattunu just tohon väliin tällä kertaa. Sen sijaan hiljattain kyllä kattelin puolestaan koko Metal Evolution -dokumenttisarjan. Siinä oli paljon mielenkiintoista tietoa ja haastatteluja lähtien aina Black Sabbathista ja päätyen niihin maisemiin, joissa nyt ollaan. Metalli on varmaan vaan jopa aika monien metallimuusikoiden mielestä "niin nähty", jos ne ihan rehellisesti sanoisivat, mitä ajattelevat kyseisen musiikin nykytilasta. Vähän loppuun kaluttu luu. Mut ei varmaan kannata mennä pidemmälle, keskustelu syöksyy helposti raiteiltaan.

Ihan varmasti oon tehnyt tilutekniikkaharjoituksia paljon vähemmän kuin Aalataur, en väitä vastaan. Mua on jo vuosikaudet kiinnostanut nopeutta enemmän nyanssien ja ilmeikkyyden tuominen esiin soitossa. Tällainen painotus saattaa olla tekniikkahevisoittajien mielestä "pois tekniikasta" ja varmasti näin tietyssä mielessä onkin. Semmoinen tietynlainen suorittaminen vaan ei kuulu mun tapoihin lähestyä soittamista: mieluummin yritän nykyisin sanoa vähemmillä äänillä enemmän ja funtsia esim. tarkemmin sitä, millaisella soundilla soitan, fraseerauspuolta ja tämmöistä "maiskuttelua" puhtaan teknisyyden kustannuksella.

Vaan eipä nää asiat silti mustavalkoisia ole. On kiva yrittää soitella esim. Eddie Van Halenin juttuja - vaan toisaalta, onpa sitä superteknistä materiaalia myös kantri- ja jazzmusiikissa, samoin klassisessa. Teknisyyden ei mun mielestä tarvii tarkoittaa automaattisesti supernopeaa hevikaahailua, kun paljon muutakin voidaan tuon otsikon alle lukea.

Jepa, kuhan tuli mieleen sillä ite tuli katottua tuo dokkari, ja tykkäsin kovasti. Ihan satunnaisesti avasin telkun (itekin tulee ehkä jotain tota luokkaa televisiota katsottua..) ja siellä näky hevimiehet puhumassa slaavilaisesta melankoliasta ja maailman kauneudesta. Huokailin siinä kivasti kuin teinityttö jonkun Jennifer Anistonin paskan romanttisen komedian loppukohtauksessa. Mut ei suosittelen:D

Ja joo en ehkä tohon "puhtaaseen teknisyyteen" ota enää enempää kantaa kun sitä tuossa aiemmin purin jo.. Sen enempää kuin että fraseerauksen harjoittelukin on loppuunsa tekniikkatreeniä, piti sen sanan soundista korvaan tai ei. Onhan se vitun kiisseliä kulkea jeesuksena täällä muusinetissä että "minä en harjoittele, minä soitan musiikkia sielullani ja elämästäni" tai jotain muuta skeidaa, mutta ihan samaa tekniikkatreeniä tuo fraseerauksen treenauskin musta on:DD Saman melodian soittaminen fraseeraten kahdella eri tavalla vaatii motoriikalta kahta erilaista suoritusta kun katotaan hienomotorisia liikkeitä, näiden hinkkaaminen käsiin on tekniikkatreeniä. Tommonen asia kuin joku soundi tai nuottivalinnat sitten vähemmän.. Tämä on vain mun mielipide, pitää tulla parin kolmen vuoden päästä lukemaan nämä viestit ja kattoa onko paljo muuttunu:D

Tuosta miten eri musatyyleistä löytyy teknistä kamaa.. Ei oo varmaan yhellekään kitaristille pahaksi soittaa kitarallaan asioita, joita ei kitaralle oo kirjotettu. En jaksa eritellä satoja erikoistapauksia tyyliin "nuotintaa vaikka pianon liidilinja pikkausetydiksi" tai jotain, koska toi on musta aika universaalisti sanottu. Koettaa vaan saada kitarallaan mah. paljon kuulemastaan musiikista ja äänistä soitettua mahdollisimman saman kuulosesti, eikä soita ees välttis pelkkää kitaramusaa. Itestä olis ainakin kiva oppia koko ajan ymmärtämään musiikkia hieman kokonaisvaltasemmin, kuin sitä eilen ymmärsi.
aalataur
12.09.2012 21:37:41 (muokattu 12.09.2012 21:41:58)

Joo. Mutta sitä mä en vedä takas, että Jucciksella on edelleen mun mielestä rasittava tyyli rölöttää tiluketjuihin ja heviketjuihin ja vähän muuallekin. Musikaalinen mies on eittämättä. Jos harjoittelisi vähän nopeutta, niin ties miten hienoa tilua kuulisimme. En vaan ymmärrä tuota rölläystä, en minäkään viitsi mennä mihinkään räppifoorumille sanomaan 100 ketjuun että hei puhuminen ei ole musiikkia. Joujoumiehet on ilmeisen onnellisia omissa kuvioissaan, minä omissani.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Jucciz
12.09.2012 22:25:54
Tonskilla on pointtia - etenkin tossa, että liian usein tekniikasta ja nopeudesta tehdään virheellisesti synonyymejä. Hyvään tekniikkaan kuuluu niin paljon muitakin osa-alueita (jos multa kysytään, paljon nopeutta tärkeämpiäkin osa-aluelta), että niiden listasta tulisi tosi pitkä. Aina tulee olemaan soittajia ja "soittajia", joille soittamisessa nopeus on itseisarvo, mutta jostain kumman syystä nämä ovat jääneet ja luultavasti tulevatkin jäämään marginaaliin. Esim. mulle Eddie Van Halenin soitossa kaikista kiehtovimpia asioita ovat ihan muut kuin kahden käden tappingit: miehen äänivalinnat komppausjutuissa, kekseliäät rytmitykset ja ennen kaikkea persoonallinen fraseeraus ovat niitä juttuja, joita miehessä arvostan kaikista eniten. Eikä se vanha Marshallikaan kauhean huonolta soundannut... :D

Sikäli kun ymmärrän kunkin soittajan tunnistettavan tyylin, se koostuu lukuisista hyvin pienistä yksityiskohdista ja nyansseista. Tästä seuraa mun logiikalla (ja myös havaintojeni perusteella) se, että mitä enemmän soiton pääpaino on siinä, kuinka monta nuottia johonkin aikayksikköön pyritään mahduttamaan, sitä vähemmän on ihan fyysisesti mahdollista huomioida kaikkia muita soiton osa-alueita - niitä, jotka ovat usein paljon mielenkiintoisempia ja myös niitä, joiden perusteella ylipäätään soittajat luovat jotain tunnistettavaa. Jos pannaan kymmenen eri kitaristia sweeppaamaan arpeggioita ennätysvauhtia, kuka osaa (ja ketä edes kiinnostaa) erottaa eri soittajat toisistaan? Mun mielestä näissä asioissa unohdetaan toisinaan se, mistä musiikissa pohjimmiltaan on kysymys.

Musta on tullut näin vanhoilla päivillä ennen kaikkea "soundinmaistelija" ja lisäksi kiinnitän fraseeraukseen (tapa pickata kieltä, vibrato, mahdollisten liu'utusten ja venytysten käyttö, hammer-onit/pull-offit jne.) huomattavasti enemmän huomiota kuin takavuosina. On täysin mahdollista, että joku soittaa mulle Jänis istui maassa -biisin semmoisella tatsilla ja soundilla, että tulee tippa linssiin.
OrangeD
12.09.2012 22:57:58
Älkää rakkaat lapsikullit viitsikö riidellä, kun ette kuitenkaan loppujen lopuksi ole ammattilaisia. Menkää vaikka omegleen homoilemaan sen sijaan, että kinastelette täällä kuin Jani Toivola ja Pekka Haavisto.
Kitara on elämä.
Räkkipeli
12.09.2012 22:59:13
OrangeD: Älkää rakkaat lapsikullit viitsikö riidellä, kun ette kuitenkaan loppujen lopuksi ole ammattilaisia. Menkää vaikka omegleen homoilemaan sen sijaan, että kinastelette täällä kuin Jani Toivola ja Pekka Haavisto.

Tai sitten teikäläinen voi suksia suolle.
OrangeD
12.09.2012 23:04:22
Räkkipeli: Tai sitten teikäläinen voi suksia suolle.

On tainnu jäädä siiderit ottamatta tältä illalta, ku noin harmittaa? :D
Kitara on elämä.
Arkka
12.09.2012 23:10:06

Linnut laulaa nopeesti, valaat hitaasti.

Keitä me ollaan tuomitsemaan.
Räkkipeli
12.09.2012 23:37:29
OrangeD: On tainnu jäädä siiderit ottamatta tältä illalta, ku noin harmittaa? :D

Se oli vain ehdotus. :D
Jucciz
18.09.2012 15:22:50
Soolon nopea vaihe n. kohdassa 0:27, kolmen kielen sweep:
https://dl.dropbox.com/u/4302688/jucciz_roots245.mp3

Muilta osin hidasta ja tylsää muniinpuhaltelua.
Tonski
18.09.2012 19:37:50

Jucciz: Soolon nopea vaihe n. kohdassa 0:27, kolmen kielen sweep:

Nyt oli tässä nostossa markkinoinnin makua!
Jucciz
18.09.2012 19:40:42 (muokattu 18.09.2012 19:41:02)
Tonski: Nyt oli tässä nostossa markkinoinnin makua!

"Kuppila Kulma - Tungosta ja tupakansavua jo vuodesta 1938"

Yhtä houkutteleva myyntipuhe.
kekkuliheikki
18.09.2012 21:05:33
Jucciz: Soolon nopea vaihe n. kohdassa 0:27, kolmen kielen sweep:

Markku Kanervalta pollitty lainaus mustasukkaisuutta tangosta! :D
kallle
18.09.2012 21:21:55
Jos joltain kannattaa lainata, niin Markku Kanervalta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)