kivi: Ei usbin läpi, mutta synkkaus onnistuisi varmaan periaatteessa samalla tavalla kuin SMPTE aikoinaan toimi, niin että säännöllisin väliajoin pakotetaan bitit ruotuun. Pitäisi vähän funtsia. Aikaisemmassa elämässä oli kerran semmoinen ongelma, miten tukiasemat saadaan synkkaan kun siirtoyhteyden viiveet eivät ole hallinnassa. Kyllä siinä tarvittiin tukiasemille GPS-vastaanottimet, eli synkka tuotiin sitten toista kautta.
Toinen kysymys on että mitä seuraamusta on on tuosta ajoittain synkkaamisesta. Ettei siinä vain tule hyppäyksiä/katkoksia, kun toinen kello on edellä tai jäljessä kun pakotetaan synkkaan. Synkkaushan on tehtävä paljon harvemmin kuin mitä siirtoväylän aiheuttama ajan epämääräisyys, muuten siinä ei ole järkeä.
Toinen mallihan olisi tuommoinen aggregate device, missä yksi kello on master ja muut lähteet resamplataan. Mutta silloin pitää jotenkin olla tiedossa ne sämpläystahdit.
Mutta tämän jatko voisi sopia keksijöiden kerhoon :-)
Lisäys: Tuommoinen aikakoodi ei välttämättä tässä toimi, jos ja kun jokainen mikki tekee sen oman kellonsa mukaan. Ja mitä muuta referenssiä sillä on? Ollaan back to square one.
Lisäys 2: Synkasta puhuminen voi myöskin johtaa ajatuksia harhaan. Ensimmäinen ongelma on saada kellot käymään samaa tahtia. Kun ne käyvät, niin eri lähteistä tulevat samplet pysyvät tahdissa ilman aikakoodejakin. Mutta jos ne eivät käy, niin eri kellojen perusteella tehdyt aikakooditkaan eivät auta.
Lisäys 3:
ei usbin läpi jos todella tarkoitit että usbia ei olisi välissä ollenkaan niin sitten unohda kaikki mitä tässä kirjoitin, toki homma onnistuu jos on siihen sopiva väylä välissä
En dumannut samplejen käyttöä, vaan oon sitä mieltä että koska silloin äänissä ei ole vuorovaikutusta, ei sitä tarvi hakea tallentaessakaan. Eli aika lailla sama tilanne kuin silloin kun DX7 tuli kiipparien standardiksi, niin kitaroihinkin piti laittaa chorusta ja rummut dempata pahviksi että kaikki oli "samaa maata". No, mä taas näen niin että kun on sampleja ja elävää sekaisin, niin se elävä saa sen kokonaisuuden elämään sämpleistä huolimatta. Riippuu varmaan ihan tapauksesta.
Niinkuin rummut on mulle enemmän "kello" kuin soitin, ja jos käytän niitä, ne tulevat koneelta ja jäävät miksauksessa aika alas. Ja just nyt tutkiskelen sellon soittoa sampleillä, ensimmäinen kokeilu miten oikea kitara ja samplesello toimisivat yhdessä
http://freygish.com/htoyryla/music/gitcel.mp3 . Mutta tämähän on sitä harrastajan yksinräpellystä eikä studiotoimintaa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin