Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpulooppeja kotistudiokäyttöön?
1 2
zedder
27.08.2012 10:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä löytyisi laatuisa paketillinen joko ilmaisia tai "järkevän" hintaisia rumpulooppeja kotistudiokäyttöön? Tarkoitus olisi laatia rockin, hard rockin ja heavyn välimaastossa liikkuvaa materiaalia, ei "konemusaa".
 
Siellä sun täällä netissä on kaikkea "sälää" tyrkyllä, mutta mikäli jollakulla olisi antaa vinkkejä siitä mitkä ovat oikeasti toimivia ilmaispaketteja tai jollakin järkevällä tavalla indeksoituja/jaoteltuja tuotteistettuja kokoelmia, niin siitä olisi kovasti hyötyä rummuista ja niiden soittoon liittyvistä termeistä ulkona olevalle.
 
Bassoa, kitaraa ja jopa poskeaan voi soittaa asuinkiinteistössä, mutta tuo rumpuasia täytynee hoitaa hiirellä tiedostonpalasia raahaamalla..
 
mct76
27.08.2012 11:47:09 (muokattu 27.08.2012 11:52:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: rumpuasia täytynee hoitaa hiirellä tiedostonpalasia raahaamalla..
 
Käytä rumpusoftaa (esim. Toontrack EZdrummer tai vastaava) ja tee rummut MIDInä itse "tökkimällä" hiirellä iskut paikalleen äänityssoftassa. Ja voihan sitä tietenkin tehdä vain pienen pätkän jota sitten kopioi.
 
Itse hommasin juuri Toontrackin Superior Drummerin The Metal Foundry SDX laajennuksella. Aivan loistava.
 
jPekka
27.08.2012 11:48:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tarkoitus olisi laatia rockin, hard rockin ja heavyn välimaastossa liikkuvaa materiaalia, ei "konemusaa".
 
Itse olen vieronut valmiita looppeja ja suosinut sen sijaan Band in a Boxin midi-komppeja, joita olen sitten editoinut sekvensserissä ja muuntanut audioksi hyvillä (yksittäisten rumpuiskujen) samplesetillä. Jotenkin tuntuu luontevammalta toimintatavalta "ei-konemusan" tekemiseen. Loopista toiseen loikkiessa soundimaailmakin voi muuttua turhan paljon.
 
BiaBissa saa tietysti kompit suoraan audioksikin (44.1 kHz), jos ei halua editoida niitä myöhemmin.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Lenoldinho
27.08.2012 11:52:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Käytä rumpusoftaa (esim. Toontrack EZdrummer tai vastaava) ja tee rummut itse "tökkimällä" hiirellä iskut paikalleen äänityssoftassa. Ja voihan sitä tietenkin tehdä vain pienen pätkän jota sitten kopioi.
 
Itse hommasin juuri Toontrackin Superior Drummerin The Metal Foundry SDX laajennuksella. Aivan loistava.

 
Ja niitä valmislooppejahan löytyy valtavat määrät myös useimmista plugareista, muokattavuuskin aika eri luokkaa kuin audioloopeissa.
zedder
27.08.2012 13:12:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... tuo vaikuttaa jo hiukan liiaksi omalta harrastukseltaan tuo Toontrack.
 
Mikäli kuitenkin tuolle tielle lähtee, niin mitä täytyy hankkia, Toontrack EZ Drummer (119€) ja mitä muuta? Sisältääkö tuokin jo itsessään myös niitä "valmiiksi paistettuja varpusia" eli valikoita joista voi napsia verse, chorus, fill jne. pätkiä?
 
Klezberg
27.08.2012 13:16:59 (muokattu 27.08.2012 13:46:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Hmm... tuo vaikuttaa jo hiukan liiaksi omalta harrastukseltaan tuo Toontrack.
 
Mikäli kuitenkin tuolle tielle lähtee, niin mitä täytyy hankkia, Toontrack EZ Drummer (119€) ja mitä muuta? Sisältääkö tuokin jo itsessään myös niitä "valmiiksi paistettuja varpusia" eli valikoita joista voi napsia verse, chorus, fill jne. pätkiä?

 
Peruspaketilla pääsee alkuun. Lisäpaketteja voi hankkia oman tyylisuunnan mukaan (jazz, country, pop, funk, metalli, rock...) On myös jokin paketti missä tulee peruspaketti ja koko läjä lisäpaketteja aika edullisesti. Tuli mulle halvemmaksi vaikka puolet mukana tulleista lisukkeista jäi asentamatta.
 
Mä en ole kokenut tuota "omaksi harrastukseksi". Haen sieltä sopivat jutut ja se on siinä. Toiset, joille rummut on keskeisempi osa musaa, tuntuvat hiovan niitä enemmän.
 
PS. jPekan kanssa samaa mieltä, en käytä mitään audiolooppeja. Tuo EZDrummerkin on midipohjainen ja sellaisena editoitavissa. BIABiin verrattuna saan kuitenkin jo editoimattakin omiin tarkoituksiini kelvollista jälkeä (rummut mulla aika taustalla eikä aina tule lopulliseen mukaankaan, vaan on tukemassa tekemistä).
 
EZDrummer käyttää kuitenkin myös GM:stä poikkeavia tai sitä laajentavia mäppäyksiä, joten siitä ei saa kaikkea irti jos siirtää sinne omia tai vaikka BIABin tekemiä midipätkiä. Siinä sitten tarvitaan editointia. EZDrummeriin sopivia midipätkiä on myös kaupan, ainakin Toontrackillä ellei muilla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
zedder
27.08.2012 22:51:42 (muokattu 27.08.2012 22:52:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos noista Betamonkey:n looppikokoelmista kokemuksia näillä main? Vaikea tosin päättää mikä noista DrumWerks -versioista kannattaisi hankkia.

Nuo .wav -tiedostot eli valmiit loopit olisivat kumminkin mielestäni mukavampia kun ei huvittaisi alkaa niitä itse rakentamaan.
 
Klezberg
27.08.2012 23:03:20 (muokattu 27.08.2012 23:04:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Onkos noista Betamonkey:n looppikokoelmista kokemuksia näillä main? Vaikea tosin päättää mikä noista DrumWerks -versioista kannattaisi hankkia.

Nuo .wav -tiedostot eli valmiit loopit olisivat kumminkin mielestäni mukavampia kun ei huvittaisi alkaa niitä itse rakentamaan.

 
Ihan niinkuin haluat, mutta eihän EZDrummerin kanssa tarvitse mitään looppeja rakentaa. Valitsee kompit ja se soittaa ne. Siinä on siis player, eräänlainen virtuaalirumpali joka soittaa ne kompit mitä otat käyttöön. Kompit itse on midiä, ja halutessa editoitavissa, tempoa voi muuttaa ja niin edespäin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
zedder
27.08.2012 23:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ihan niinkuin haluat, mutta eihän EZDrummerin kanssa tarvitse mitään looppeja rakentaa. Valitsee kompit ja se soittaa ne. Siinä on siis player, eräänlainen virtuaalirumpali joka soittaa ne kompit mitä otat käyttöön. Kompit itse on midiä, ja halutessa editoitavissa, tempoa voi muuttaa ja niin edespäin.
 
Tekeekö sen Lite -versiolla mitään? Olisi kohtuu huokealla tarjolla, ehkä sillä jo selviäisi mikä on kupletin juoni ja voisi päivittää kokoversioon jos siltä tuntuu.
 
Klezberg
27.08.2012 23:33:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tekeekö sen Lite -versiolla mitään? Olisi kohtuu huokealla tarjolla, ehkä sillä jo selviäisi mikä on kupletin juoni ja voisi päivittää kokoversioon jos siltä tuntuu.
 
Tuolta näkee erot
http://www.toontrack.com/products.asp?item=24
 
Ei ole täyttä rumpusettiä, ei laajennettavissa, vähemmän valmiita komppeja, rumpujen ja peltien tyypit/merkit ei vaihdettavissa. Kai sillä ainakin kokeilee.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
zedder
28.08.2012 10:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EZDrummerista ei kuitenkaan pysty suoraan exporttaamaan .wav -tiedostoja siten että niitä käyttäisi äänitysssoftassa?
 
Henri Henri Olavi
28.08.2012 10:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: EZDrummerista ei kuitenkaan pysty suoraan exporttaamaan .wav -tiedostoja siten että niitä käyttäisi äänitysssoftassa?
 
Jos sun on pakko saada se .wav-raita, niin sieltä äänityssoftasta sä voit sellaisen tehdä niistä midiraidoista. Mun mielestä on kuitenkin paljon parempi, että pelaa niillä mideillä koska ne on aina muokattavissa iisimmin kuin leikkaa-liimaa-metodilla joitain waveja. Jos koneessa on vähänkin potkua, niin ei se midikanava joka rumpusoftaa pyörittää tee vielä mitään. Rohkeesti vaan.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Klezberg
28.08.2012 10:41:51 (muokattu 28.08.2012 10:54:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: EZDrummerista ei kuitenkaan pysty suoraan exporttaamaan .wav -tiedostoja siten että niitä käyttäisi äänitysssoftassa?
 
Siis tarvitaan softa joka tukee midiä ja softainstrumenttejä. EZDrummer on softainstrumentti. Laitetaan se midiraidalle instrumentiksi, vedetään niitä komppeja siihen midiraidalle ja se sitten soittaa ne. Missään vaiheessa ei tarvita wav-tiedostoja. Sama idea kuin softasynissä, paitsi että EZDrummerissa tulee mukana niitä komppeja.
 
Mutta jos sulla on softa joka tukee vain audiota niin sitten taitaa ne audioloopit olla tarpeen.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
mct76
28.08.2012 10:43:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: EZDrummerista ei kuitenkaan pysty suoraan exporttaamaan .wav -tiedostoja siten että niitä käyttäisi äänitysssoftassa?
 
Ei ilmeisestikään pysty...mutta ei sille ole varsinaisesti tarvettakaan. Se pyörii äänityssoftassa plugarina / softasynana, jossa sitten kyllä pystyy sen audioksi muuttamaan.
 
Kannatta tietenkin muuttaa se vasta lopuksi audioksi, niin editoitavuus säilyy mahd. pitkälle.
 
Itse äänitän kaikki (siis myös skebat, bassot, laulut jne.) miksausvaiheen lopuksi yhteen stereoraitaan rautamikserin kautta
 
zedder
29.08.2012 11:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehtoja punnittuani päädyin kuitenkin hankkimaan yhden levyllisen Beta Monkeyn DW -rumpulooppeja sähköisenä toimituksena. Olisi vaatinut aika laajan ohjelmistopäivitysrumban nuo muut eli midi -tyyppiset Toontrack ym. ratkaisut.
 
Vaikutti tuo looppipakettikin ajavan asiansa, pääsin saman tien eteenpäin projektini kanssa.
 
Ehkäpäpä sitä myöhemmin kun on enempi aikaa innostuu päivittämään systeeminsä nykyaikaisemmalle tasolle, eli kiitos vihjeistä ja kommenteista.
 
Mikko
30.08.2012 12:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Vaihtoehtoja punnittuani päädyin kuitenkin hankkimaan yhden levyllisen Beta Monkeyn DW -rumpulooppeja sähköisenä toimituksena. Olisi vaatinut aika laajan ohjelmistopäivitysrumban nuo muut eli midi -tyyppiset Toontrack ym. ratkaisut.
 
Vaikutti tuo looppipakettikin ajavan asiansa, pääsin saman tien eteenpäin projektini kanssa.
 
Ehkäpäpä sitä myöhemmin kun on enempi aikaa innostuu päivittämään systeeminsä nykyaikaisemmalle tasolle, eli kiitos vihjeistä ja kommenteista.

 
Muistaakseni tuossa on mukana loopeissa käytettävät samplet, eli voit toki jälkikäteen jatkaa looppejasi omilla virityksillä. Se huono puoli valmiissa loopeissa oman vähäisen kokemuksen mukaan tuppaa olemaan, että hyvin harvoin löytyy looppi juuri siinä halutussa tempossa. Voihan sitä toki editoida, mutta alkaa olla jo sama asia tehdä itse.
 
TheBassman
15.09.2012 10:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar Prolla olen tehnyt rumpukompit ja sen jälkeen siirtänyt midillä cubaseen.
Jälki kuulostaa tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=HSWXo9F7Qt0&feature=plcp
 
Kalmo
17.09.2012 18:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Vaihtoehtoja punnittuani päädyin kuitenkin hankkimaan yhden levyllisen Beta Monkeyn DW -rumpulooppeja sähköisenä toimituksena. Olisi vaatinut aika laajan ohjelmistopäivitysrumban nuo muut eli midi -tyyppiset Toontrack ym. ratkaisut.
 
Vaikutti tuo looppipakettikin ajavan asiansa, pääsin saman tien eteenpäin projektini kanssa.
 
Ehkäpäpä sitä myöhemmin kun on enempi aikaa innostuu päivittämään systeeminsä nykyaikaisemmalle tasolle, eli kiitos vihjeistä ja kommenteista.

 
Luulen, että et ole ihan hahmottanut sitä, mikä on helppoa, ja mikä ei.
Audioloopit ovat taatusti se hitain ja hankalin tie, jossa sinulla itselläsi on kaikkein vähiten valtaa siihen minkälaiset rumpukompit biiseihisi saat, tai siis se valta on melkoisen näpertelyn ja käsityön takana.
 
Kyllä nekin ihan hyviä ovat, mutta vaativat paljon enemmän työtä ja osaamista.
(Monet dance-genrejen tuottajat käyttävät melkein pelkästään audiolooppeja). Kaiken lisäksi niiden kanssa käy helposti niin, että se looppi "päättää" minkälaisen biisin teet, kun muutokset siihen loppiin ovat liian hitaita tai hankalia tehdä.
 
Jos käytät audioloppeja, käytä sitten acidized-muotoisia. Niiden tempoa voi helpoiten vaihdella. Tietysti tarvitset musasoftan, joka tukee tuota formaattia.
 
Kokeilisit nyt ainakin EZDrummerin tai Addictive Drumsin demoa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
17.09.2012 18:28:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
Kokeilisit nyt ainakin EZDrummerin tai Addictive Drumsin demoa.

 
Tätähän jo yritettiin. En ole varma, mutta sain sen käsityksen että kysyjällä ei ole semmoista DAW:ia joka tukisi midiä ja/tai virtuaali-instrumentteja. Niitäkin toki saa, mutta silloin on isompi päivitys/muutos edessä jos nyt tekee pelkällä audiosoftalla.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Kalmo
17.09.2012 21:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tätähän jo yritettiin. En ole varma, mutta sain sen käsityksen että kysyjällä ei ole semmoista DAW:ia joka tukisi midiä ja/tai virtuaali-instrumentteja. Niitäkin toki saa, mutta silloin on isompi päivitys/muutos edessä jos nyt tekee pelkällä audiosoftalla.
 
Yhdessäkään postissa ei ole mitään vihjettä siitä, minkälaisella koneella ja softalla kysyjä työskentelee. Kahdeksisen vuotta vanhalla peruskoneellakin pystyy tekemään sujuvasti MIDI/audioprojekteja, kun ottaa huomioon koneen rajoitukset, eikä esim. Reaperin asentaminen kovin kummoinen juttu ole. Toki hommassa on oppimiskynnys.
 
Halusin siksi rohkaista kysyjää astumaan sille helpommalle ja sujuvammalle tielle, koska olin rivien välistä lukevinani itseluottamuksen puutetta - että homma on vaikeampaa kuin se lopulta onkaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «