Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä vikana vanhoissa Rickenbackereissa?
1 2 3
pekepeke
16.08.2012 15:05:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmetyttää, että vanhoja Rickenbackereita ei arvosteta niin paljon kuin monia muita merkkejä. Hintaahan niillä toki on, mutta tuntuu olevan niin pirun tarkkaa (mitkä ovat hyviä ja mitkä ei) ainakin ulkomaiden keskustelupalstoilla. Kyllä itse ottaisin ainakin paljon mieluummin esim 25 vuotta vanhan 4003:n kuin tuliterän. Myös värillä tuntuu olevan suunnattoman paljon merkitystä.
 
J.Hollström
16.08.2012 15:25:10 (muokattu 16.08.2012 15:33:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rikuissa ei ole niin paljon vintagelisää, koska niiden saatavuus on edelleen uutenakin kehnohko, ts. niitä ei suolleta pihalle liukuhihnalta. Toiseksi laatu on uusissa kohdillaan jolloin ei pääse spekuloimaan vanhojen paremmuudesta, ja jotkut vanhat ratkaisut (esim. vanha kaularaudan säätö, keulivat tallat etc.) on jopa jollain tavalla huonontamassa näitä vanhempia soittimia.
 
Eri värien hintaerot johtuu siitä että joitain värejä on tehty vuositasolla todella niukasti, muutamia kymmeniä pahimmillaan, jolloin hintaa nostanee ko. yksilön harvinaisuus.
 
Esim. vuonna '68 tehdyt 4001:set:

4001 FG (fireglo) ....83 kpl
NT (mapleglo)....... 74 kpl
BLK (jetglo).......... 31 kpl
OT (other colors)....11 kpl
4001S FG...............3 kpl
 
Itse otsikon kysymykseen sanoisin, että ei niissä soittimina mitään varsinaista vikaa ole. Rikujen hinnat on mun mielestä enemmän kiinni soittimen yleisestä kunnosta ja mahdollisista modailusta kuin iästä.
 
http://www.vintageandrare.com/categ … cker-998/9/0#left_categories_anchor
 
HenriF
16.08.2012 19:56:51 (muokattu 17.08.2012 09:26:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maailman magein basso. Mutta liian vähän puuta kaulassa, koska kaksi rautaa menee siellä. Miksi edelleen kaksi rautaa? Ei voi ymmärtää.
 
TommiW.
20.08.2012 08:45:35 (muokattu 20.08.2012 08:48:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Maailman magein basso. Mutta liian vähän puuta kaulassa, koska kaksi rautaa menee siellä. Miksi edelleen kaksi rautaa? Ei voi ymmärtää.
 
Jottei mene kaula jojolle ja jotta säätäminen olisi tarkempaa? Mutua tämä.
 
E:
 
Maailman mageimmasta bassosta samaa mieltä.
 
" Jonkun verran hyvää musaa ja tajuton toosan löyhkä, niistä on hyvät bileet aina tehty. Pelkkä musa kuulostaa levyllä yleensä paremmalta." -Thominisk
Prak
20.08.2012 10:17:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Maailman magein basso. Mutta liian vähän puuta kaulassa, koska kaksi rautaa menee siellä. Miksi edelleen kaksi rautaa? Ei voi ymmärtää.
 
Magein basso. Kyllä.
 
Näissä 4003-sarjalaisissa tuntuu olevan kyllä paksuutta kaulalla ihan riittävästi. Luulis tosiaan piisaavan yksikin kaularauta. Haluavat ilmeisesti Rikun suunnittelupuolella pysytellä tiukasti kiinni vuosikymmeniä vanhoissa ratkaisuissaan, vaikkei niillä mitään järkiperustetta olisikaan. Mitä nopeasti vilkaisin tuota 4003:n mukana tullutta manuaalia, niin siellä vihjattiin kahden kaularaudan "parantavan" kaulan säädettävyyttä, kun niitä voi ruuvata eri kireyksille. Saa olla kyllä aika berkeleem tukevaa/ohutta kieltä kaulan eri reunoilla ennen kuin sitä joutuu kompensoimaan kahdella eri kireydellä olevalla kaularaudalla. :P
 
On se.
jPekka
20.08.2012 10:47:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moottorivasara: Saa olla kyllä aika berkeleem tukevaa/ohutta kieltä kaulan eri reunoilla ennen kuin sitä joutuu kompensoimaan kahdella eri kireydellä olevalla kaularaudalla. :P
 
Ei sinänsä ole mitenkään harvinaista, että basson (tai kitaran) kaula rupeaa aikaa myöten kiertymään propellille. Sitä tuolla on tarkoitus korjata.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ninokoo
20.08.2012 11:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Maailman magein basso. Mutta liian vähän puuta kaulassa, koska kaksi rautaa menee siellä. Miksi edelleen kaksi rautaa? Ei voi ymmärtää.
 
En oikein onnistu näkemään, mikä ongelma siinä tuplaraudassa on... Näppärästi säädettävä, eikä murinaa saati sustainia jää yhtään enempää kaipaamaan. Omalleni pitäisikin itseasiassa lähiaikoina työkalua näyttää.
 
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
Sir Henry
20.08.2012 12:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1980 toin Rickenbacker 4001/4003 USA:sta työvälineeksi, olin silloin päätoiminen vetäjä, ja vieläkin harmittaa, että muutaman vuoden jälkeen menin pelin myymään, en rahapulassa, vaan Sundqvistin Mikan pitkän ruinaamisen tuloksella siis hänelle.
 
En muista kunpi malli se oli, siis 4001 vai 4003, mutta stereobasso, hieno valkoinen ja tietysti alkuperäisessä kotelossa. Yksi parhaita bassoja, mitä olen omistanut, toinen vielä hallussa oleva on Musarin Stingray vm. 78.
 
Lohtua ehkä elämäni typerimpään soitinkauppaan tuo se, että taitaja M Sundqvist meni myös muutaman vuoden jälkeen myymään basson, jota hänkin on jälkeenpäin harmitellut.
 
Montaa soitinta en ole jälkeenpäin haikaillut, mutta tätä olen. Jos jollakin on hieno valkoinen Rinckenbasker, niin vaihtaisin Musarin vaikka määräajaksi nostalgiasyistä, heh.
 
2541
20.08.2012 12:39:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Henry:
 
Lohtua ehkä elämäni typerimpään soitinkauppaan tuo se, että taitaja M Sundqvist meni myös muutaman vuoden jälkeen myymään basson, jota hänkin on jälkeenpäin harmitellut.

 
Keväällä tapasin Sundqvistin keikan yhteydessä ja mies kertoi, että hänelläkin oli Rickenbackereita useampia, mutta ei tietenkään enää yhtään jäljellä.
Sir Henry
21.08.2012 09:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, Sundqvistilla oli ainakin tossa 77-79 paikkeilla musta Rickenbacker keikoilla. Jos millään bassolla on yleensäkkään kovin persoonallista saundia ollut, niin mielestäni Rickenbackerilla sellainen on ainakin 70-luvulla ollut.
 
Kyllä noi Yes-saundit on melkoisia, ja kaiketi plektarlla Chris Squire vielä ne tuikkasi. Aliarvostettu peli, mutta uskon, että arvostus tulee vielä peleille nousemaan kunhan vuodet kuluu ja uusien bassoniekkojen korvat kuulevat juuri esim. Squiren rytinää parhaimmillaan.
 
2541
21.08.2012 09:24:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sir Henry: Joo, Sundqvistilla oli ainakin tossa 77-79 paikkeilla musta Rickenbacker keikoilla. Jos millään bassolla on yleensäkkään kovin persoonallista saundia ollut, niin mielestäni Rickenbackerilla sellainen on ainakin 70-luvulla ollut.
 
Onhan noilla kaikilla klassikoilla oma soundinsa, eli siis persoonallinen.:)
 
Kyllä noi Yes-saundit on melkoisia, ja kaiketi plektarlla Chris Squire vielä ne tuikkasi. Aliarvostettu peli, mutta uskon, että arvostus tulee vielä peleille nousemaan kunhan vuodet kuluu ja uusien bassoniekkojen korvat kuulevat juuri esim. Squiren rytinää parhaimmillaan.
 
En nyt sanoisi aliarvostettu, enemmänkin väärinymmärretty. Hieman jopa Squiren vika, vaikka hieno ja persoonallinen soittaja onkin. Rickenbackerilla kun pystyy soittamaan ihan kaikenlaista musiikkia kaikenlaisilla soundeilla, mutta on vieläkin assosioitunut hyvin paljon plektra- ja kolinabassoksi.
ninokoo
21.08.2012 10:07:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Rickenbackerilla kun pystyy soittamaan ihan kaikenlaista musiikkia kaikenlaisilla soundeilla, mutta on vieläkin assosioitunut hyvin paljon plektra- ja kolinabassoksi.
 
Juurikin näin. Kummeksuen välillä katsovat kun sormin vedän rikulla - ja varsinkin silloin kun jytkii peukun syrjällä menemään. Mutta jälkikäteen tullaan soundia kehumaan useastikin. Hyvinkin monipuolinen peli on hän.
 
I always kinda, sorta wished I looked like Elvis
HenriF
21.08.2012 12:00:12 (muokattu 21.08.2012 12:01:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ninokoo: Juurikin näin. Kummeksuen välillä katsovat kun sormin vedän rikulla - ja varsinkin silloin kun jytkii peukun syrjällä menemään. Mutta jälkikäteen tullaan soundia kehumaan useastikin. Hyvinkin monipuolinen peli on hän.
 
Ei käy kiistäminen etteikö rickenbacker 4001/4003 olisi legendaarinen. Lukemattomia Yes levyjä, motorheadia, mitä vaan vedetty, ainiin beatlesia sileillä kielillä. Rushin exit stage left. Huh huh miten magee särösoundi.
 
Se vaan hämää että yksilöittäin tuntuma, laatu, säädettävyys, vireen pitävyys vaihtelee runsaasti. Aina tuntuu siltä että jonkun toisen rickenbackeri on parempi kuin oma.
 
Mulla on ollut 92 4003 fireglo ja 82 4003s.
 
Siis Yesin Fragile ja varsinkin Close to the edge vei minut rickenbackerin omistajaksi. Mutta kasvoin siitä sitten ajan myötä. Jostain syystä sitä vaatii paksumpaa kaulaa, mitä enempi soittovuosia tulee.
 
Danny_fox
21.08.2012 12:43:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HenriF: Ei käy kiistäminen etteikö rickenbacker 4001/4003 olisi legendaarinen. Lukemattomia Yes levyjä, motorheadia, mitä vaan vedetty, ainiin beatlesia sileillä kielillä. Rushin exit stage left. Huh huh miten magee särösoundi.
 
Se vaan hämää että yksilöittäin tuntuma, laatu, säädettävyys, vireen pitävyys vaihtelee runsaasti. Aina tuntuu siltä että jonkun toisen rickenbackeri on parempi kuin oma.
 
Mulla on ollut 92 4003 fireglo ja 82 4003s.
 
Siis Yesin Fragile ja varsinkin Close to the edge vei minut rickenbackerin omistajaksi. Mutta kasvoin siitä sitten ajan myötä. Jostain syystä sitä vaatii paksumpaa kaulaa, mitä enempi soittovuosia tulee.

 
asiasta niin hirveesti tietämättä ihmetyttää toi lausunto, että laatu vaihtelee, koska mitä oon lukenu niin mikään ei voita laadultaan rikuja. se on asia joka nousee yli muiden lähes tulkoon poikkeuksetta kun on puhe rickenbackereista. joskin useimmiten näistä kyseisitä soittimista puhujat ovat rikujen omistajia (jotka myös kaikista soittimista, ovat ehkä eniten ihtohimoja aiheuttavia ja harvoin rikujen omistajat niitä ovat millään tavalla arvostelemassa). en siis millään tavalla yritä väittää vastaan, koska kokemukset rikuista ovat minulla melko niukat, enkä ylipäätään pidä kyseisistä soittimista en muotoilultaan, saundiltaan tai tuntumaltaan. kummastelen vain.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
J.Hollström
21.08.2012 12:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä se "laatu" nyt sit näissä ikinä onkaan. Musta se on enemmän käyttäjiensä jäljiltä oleva issue. Jotkut osaa pitää, säätää ja huolehtia soittimistaan. Toisten turakaisten jäljiltä mikä tahansa soitin on paskottu piloille, jolloin syntyy vaikutelma että itse soittimessa on joku laatuongelma. Vireenpito on asia joka bassoissa ei voi olla juurikaan muuta kuin vialliset virittimet tai päin persettä kielitetty yksilö. Rikujen jonkun aikakauden virittimet on olleet aika rimpuloita, joita on näkynyt vaihdeltavan. Oma näkemys on edelleen se että kohtuu tasalaatuisia on olleet ne ehjät ja hyvin pidetyt yksilöt mitä olen tsekkaillut. Kolme erillaista ja ikäistä Rickenbackeria on ollut omistuksessa asti. Jäljellä on yksi, '71 4001:nen.
 
Sir Henry
21.08.2012 13:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäisin tähän vielä tyhmän tollon, eli itseni mielipiteen. Keskustelu soittimista, laadusta, hinnoista....ym. on vähän erillaista, jos kyseessä on kerälijä tai työmies.
 
Etulinjassa 70-80 luvulla keräily ei kiinnostanut, vaan soitin, jolla oli hyvä vetää, piti vireensä ja oli ennenkaikkea luotettava käytössä, ei sähkövikoja, kaula pysyi ok sekä trimmaukset ei itsekseen "elänyt". Varabassoon ei ollut silloin varaa, eli yhdellä vedettiin nauharemonttiin asti tai kun vaihto poltteli.
 
Nyt keräilisin, mutta ei ole rahaa, kuopuksen mopokortti 530E ja sen sellaista. Kerälijänä arvostaisin ulkonäköä, mitä väliä, jos kaula on vinkkeli ja muuta soittamiseen vaikuttavaa asia, kunhan vaan on uudennäköinen vanha.
 
Ainakin omat kokemukset Rinckenbackerista työvälineenä ok, varmaan vedin silloin aikoinaan pelillä 2 vuotta, 250 keikka/vuosi (yleensä 5x45/per keikka), soitin sormilla, ei ollut mitään ongelmia lapiossa.
 
Danny_fox
21.08.2012 13:24:23 (muokattu 21.08.2012 13:25:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mitä se "laatu" nyt sit näissä ikinä onkaan. Musta se on enemmän käyttäjiensä jäljiltä oleva issue. Jotkut osaa pitää, säätää ja huolehtia soittimistaan. Toisten turakaisten jäljiltä mikä tahansa soitin on paskottu piloille, jolloin syntyy vaikutelma että itse soittimessa on joku laatuongelma. Vireenpito on asia joka bassoissa ei voi olla juurikaan muuta kuin vialliset virittimet tai päin persettä kielitetty yksilö. Rikujen jonkun aikakauden virittimet on olleet aika rimpuloita, joita on näkynyt vaihdeltavan. Oma näkemys on edelleen se että kohtuu tasalaatuisia on olleet ne ehjät ja hyvin pidetyt yksilöt mitä olen tsekkaillut. Kolme erillaista ja ikäistä Rickenbackeria on ollut omistuksessa asti. Jäljellä on yksi, '71 4001:nen.
 
mun mielestä on aika mahdoton uskoo, että ton hintaset pelit ei pitäis virettään. itse kun oon noita bassoja kokoillut niin on tullut ostettua kiinasta varsin edukkaita virittimiä ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia vireongelmia. muutenkin jos basso maksaa uutena päälle 2000 euroa, niin kyllä sillä pitäisi olettaa saavansa aina laatua, tasaista laatua. ehkä tässä sitten on syytä miksi rikuja ei arvosteta, mene ja tiedä. vaikka omakäsitykseni edelleen on että ovat hyvinkin arvostettuja.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
2541
21.08.2012 14:01:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on ollut vuoden 1991 4003 uudesta asti ja ainoat viat ovat olleet korvien välissä. Pitää vireen, kaularautoihin koskemiskerrat voi laskea yhdellä kädellä ja tallamikin uudelleenkäämityksen syy näkyi peilistä kun sinne oikein pitkään tuijotti. Kaulan profiilikin on yksi parhaista mitä eri vuosien 'backereita olen testaillut.
 
Paksukaulaista kaipaaville ainakin vuoden 2003 mallissa oli sellainen, nykyisin ne on tainneet olla ohenemaan päin.
Mungo-Jerry
21.08.2012 14:38:14 (muokattu 21.08.2012 14:54:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi kakka.
 
Just kun sain Musari GAS:n kuriin tilaamalla jenkeistä saakka krääsää (joita tosin edelleen venttailen) niin mua hotsittaa ny kynpil Rikkenpakkeri. Fuk!
 
Pitää varmaan mennä osteleeeeeee
 
E: http://www.kitarapaja.com/pics/ric4003mb1_1024x768.JPG
 
Pentele. Tuota voisi mennä Pajalla räplää kunhan kerkiän duunista haaveilemasta veke.
 
Ostakaa joku mun ammattijärkkäri Nikon D2x ja pari putkea. Jee
 
All talk and no sound makes me a dull boy.
hollstro
22.08.2012 02:59:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: mun mielestä on aika mahdoton uskoo, että ton hintaset pelit ei pitäis virettään. itse kun oon noita bassoja kokoillut niin on tullut ostettua kiinasta varsin edukkaita virittimiä ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia vireongelmia. muutenkin jos basso maksaa uutena päälle 2000 euroa, niin kyllä sillä pitäisi olettaa saavansa aina laatua, tasaista laatua. ehkä tässä sitten on syytä miksi rikuja ei arvosteta, mene ja tiedä. vaikka omakäsitykseni edelleen on että ovat hyvinkin arvostettuja.
 
Vireenpitämisellä ja vintagesoittimen hinnalla ei ole mitään yhteyttä
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «