Aihe: Minkä kirjan luit viimeksi?
1 2 3 4 599 100 101 102 103177 178 179 180 181
Klezberg
04.08.2012 11:03:27

kk80: Codebreakers on tosiaa eri kirja, lienee vähän perusteellsempi katsaus aiheeseen kun tämä Singhin kirja. Paikallisessa, sinänsä mallikkaassa kirjastossa ei tuosta Singhin kirjasta tosiaan löytynyt kuin ysäri versio (http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=250), joten en tiedä mitä jännää uuteen painokseen on lisätty. Kiehtova aihe jokatapauksessa.

Nyt löysin tuon Codebreakersin hyllystäni, kirjoittaja onkin David Kahn, muisti teki tepposet. No, Singhin kirja tuli nyt ostettua tuohon Kindleen, voi sitäkin sitten lueskella.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
tsugaru
08.08.2012 10:35:57 (muokattu 08.08.2012 10:36:10)
Dumarista vielä: Enpä tiennyt sitäkään, että Punaisen planeetan alkusäkeen enolla tarkoitetaan Kari Enqvistiä.
"Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare
Balladi
08.08.2012 18:38:34
Everett True - Hey,ho let's go Ramonesin tarina

Olen lukenut kyseiseltä herralta myös kirjan Nirvana - Tositarina, ja täytyy kyllä sanoa että hyvä kirjailija. Kirjoittaa aiheesta asiantuntevasti ja viihdyttävästi.
Sarastuskävijä
11.08.2012 21:14:27
Sain vihdoin luettua CMX:n Encyclopedia Idiotican. Todella hauska kirja, ja sen ansiosta aloin pitkästä aikaa taas kuuntelemaan CMX:ää.
paranoir
13.08.2012 21:07:21
Vanki nimeltä Papillon noin 2/3 luettu. Vähän pettymys on ollut. Ensimmäinen ajatus kun kirpparilta tämän löysin oli että tämähän on varmaan helevetin hyvä koska klassikko ja elokuvasta pidin mutta ei tämä oikein ole missään vaiheessa silleen imaissut mukaansa. Ei kai missään nimessä huono mutta jotenkin keskinkertainen. Eihän siitä tietysti tiedä jos loppuosa yllättäisi.

Elokuva on kyllä ihan erilainen kun kirja mutta hämmentävää kyllä tässä vaiheessa tuntuu että leffa olisi ollut parempi. Harvemmin näin päin käy.

Tosin joskus on minulle käynyt niinkin että kirja aukeaa vasta toisella lukukerralla. Monte Criston kreivin luin joskus ja mielestäni oli ihan paska mutta tuossa viime syksynä totesin että vallan mainio kirja. En tiedä mitä siinä parin vuoden aikana tapahtui. Tiedä vaikka tämän papillonin kanssa kävisi samoin.
Bongowing
13.08.2012 21:09:34
tsugaru: Dumarista vielä: Enpä tiennyt sitäkään, että Punaisen planeetan alkusäkeen enolla tarkoitetaan Kari Enqvistiä.

"Eno" oli siis lempinimi.
But where the heck is magenta?
tsugaru
15.08.2012 21:12:04 (muokattu 16.08.2012 09:29:41)
Bongowing: "Eno" oli siis lempinimi.

juu, Enqvistin lempinimi näköjään. Avaruusjutuit yhdistäneet heppuja.

Marja-Liisa Vartion elämäkerta Kuin linnun kirkaisu

Se on sitten kevät -romaanin, mestariteoksen, nimen kehitteli Tuomas Anhava, jolla näyttää olleen muutenkin vahvasti sormensa pelissä modernistien - vaikka Vartio kieltäytyi modernistin leimasta otsaansa - tekstien muokkauksessa.

Vartio tykkäsi Joel Lehtosesta, josta itsekin pidän. Itselläki haavikko, mökin reunalla.
"Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare
ryanryan
18.08.2012 08:27:09
tuli luettua John Ajvide Lindqvistin Ihmissatamasta about 350 sivua viidestäsadasta, kunnes tajusin että ehkä tää kirja ei oo mua varten.

muuten ihan hyvä, mutta kauhun sijaan herätti mussa lähinnä huvittuneisuutta, sillä koko höskä oli sen verran ylivedettyä ja jollain tapaa vähän sekavakin. kuvailu ja muutenkin teksti oli mukaansa tempaavaa, mutta aihe taas pomppi miten sattuu, eikä sitä todentuntuisuutta tullut missään vaiheessa vastaan, joten tarinassa ei mulle ollut minkään näköistä tarttumavaraa muutamaa kohtausta lukuun ottamatta. lähinnä vaan nauratti. no ehkä joku on pitänytkin tästä teoksesta, mutta itelle ei kolahtanut.
It was an accident!
tsugaru
18.08.2012 09:36:53 (muokattu 18.08.2012 10:42:59)
Haruki Murakamin Norwegian Wood

Tekijän pitäisi olla paremminkin maagisen realismin edustaja, mutta kyseinen pläjäys on puhtaasti kaunisteltua yltiöromantiikkaa. Marja-Liisa Vartiota lainaten "minä sitten inhoan adjektiiveja", ja varsinkin ulkonäköä kuvattaessa.

Mutta jos 60-70-luvun vaihteen tokiolaisen viskiä naukkailevan musiikkia harrastavan kuutamolla olevan teatteritieteenopiskelijan panoseikkailut psyykeltään ambivalenttien naisten parissa nappaavat, niin pitäkää hyvänänne.
Coran
18.08.2012 11:38:06 (muokattu 18.08.2012 11:43:04)
Mä en myöskään ole lukenut Murakamilta mitään muuta, mutta toi Norwegian Wood lipsui ainakin mulla koko ajan metatasolle kirjailijan maineen takia: onpas nää henkilöhahmot kliseisiä (mutta ehkä niin on tarkoituskin olla), onpas tää pop-kulttuurinen täsmäohjus (mutta sitä tässä varmaan parodisesti haetaankin) jne. Toisin sanoen just tuollanen (kevyt) takaportti, että jos diggailet vilpittömästi niin hyvä, jos taas et niin aivan, en minä nyt tosissani ollut.

Kyllähän tuon luki, mutta eipä ollut kummonen opus kumminkaan päin. Vaikka yleensä mulle on lähellä sydäntä tämmöset teinien eksistentiaalista angstia kuvaavat teokset :)
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
tsugaru
18.08.2012 19:38:56 (muokattu 19.08.2012 17:50:30)
Coran:Kyllähän tuon luki, mutta eipä ollut kummonen opus kumminkaan päin. Vaikka yleensä mulle on lähellä sydäntä tämmöset teinien eksistentiaalista angstia kuvaavat teokset :)

Kirjan henkilöistä kaikessa tapauskollisuudessaan uskottavin oli kämppis Kamikaze, joka lomien jälkeen ei enää palannut.
tsugaru
19.08.2012 17:49:19 (muokattu 19.08.2012 17:54:40)
Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina

Kirja on scifi-dystopia suojaisan sisäoppilaitoksen kasvattien tulevaisuudennäkymistä. Kerronta rakentuu millimetrin tarkkuudella tapahtumien arkisuudesta, laboratorio-olosuhdemainen henkilöiden mielenliikkeiden havainnoinnista ja Englannin autioituneiden syrjäseutujen luotaantyöntävyyden kuvauksista.

Kirjan pohjalta on tehty elokuva Never Let Me Go (Mark Romanek 2010), ja jota tunnelmaltaan on verrattuThe Road -elokuvaan. Liitettäköön pakko nähdä -listalleni.
texjazz
19.08.2012 19:59:59

tsugaru: Haruki Murakamin Norwegian Wood

Tekijän pitäisi olla paremminkin maagisen realismin edustaja, mutta kyseinen pläjäys on puhtaasti kaunisteltua yltiöromantiikkaa. Marja-Liisa Vartiota lainaten "minä sitten inhoan adjektiiveja", ja varsinkin ulkonäköä kuvattaessa.

Mutta jos 60-70-luvun vaihteen tokiolaisen viskiä naukkailevan musiikkia harrastavan kuutamolla olevan teatteritieteenopiskelijan panoseikkailut psyykeltään ambivalenttien naisten parissa nappaavat, niin pitäkää hyvänänne.

Kiitos kuluttajavalistuksesta. Jotenkin vaikutti kiinnostavalta, kun kirjastossa tuon kantta taannoin katselin. Mutta eipä tarvitse tuhlata tuohon aikaansa, kun on parempaakin tiedossa.
Kaikki on jo tehty.
Keke Urlaub
22.08.2012 17:18:40

Röyhkä, Kauko - Rajantakainen Karjala.
Aivan loistava matkakertomus, dokumentti ja ajankuvaus rajan takaa. Kaukon kerronta toimii tällaisessa aivan pirun hyvin. Juha Metson upeat kuvat luo todella uskottavan tunnelman teokseen; aivan kuin olisi itse käynyt joissakin paikoissa.

Kesken E. D. Clarke - Matka Lapin perukoille 1799. Hyvä so far, mielenkiintoista ajankuvaa.

Tulossa:
Isaac Asimov - Säätiö ja Imperiumi
Pietiläinen&Kaarnakari - Sotapoliisi Peters no: 005
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Loijaa
26.08.2012 23:18:51

Stephen King: Tommyknockers

Ensimmäinen Kingin kirja alkuperäiskielellä tuli nyt luettua loppuun, heinäkuun puolella olin aloittanut.

Kirja oli Kingiltä harppaus science fictionin maailmaan, mutta nämä scifiasiat kerrottiin Kingin tyylille ominaisesti hyvin maanläheisellä tavalla, eikä kirjailija antanut tarinan luisua älyttömyyksiin..

spoiler??

..murhaavasta cokisautomaatista, ja muista kummista vempeleistä huolimatta.

spoiler end.

Juonen kannalta keskiössä oli kuitenkin kahden päähenkilön välinen suhde, joka juontui kaukaa menneisyydestä - ja määritti heidän toimintaansa, joka oli myös ratkaisevaa lopun suuremman mittakaavan välienselvittelyssä, johon teos huipentui.

Gardenerin ja Bobbin hahmojen taustaa alustettiin kohtalaisesti, mutta jotain jäi puuttumaan. En oikein osaa tarkemmin sanoa, mitä. Kirjan puolivälin kieppeillä, kun outoja alkoi tapahtua enemmänkin, tuntui, että kirjan punainen lanka hukkuu. Loppua kohden ryhtiä tuli lisää.

Kirja on vahva ydinvoimanvastainen kannanotto. Kuten moni muukin Kingin teos, sijoittuu tämä amerikkalaiseen pikkukaupunkiin Mainessa..

Ei tämä ollut läheskään parasta Kingiä, jota olen lukenut. Ei tosin heikointakaan. Scifiaihe oli kiehtova. Suosittelen kirjailijan faneille, mutta en ensimmäiseksi kirjaksi tältä kirjailijalta.
we want the world and we want it now
vital
30.08.2012 07:52:37
tsugaru: Haruki Murakamin Norwegian Wood

Se on kyllä tosi koskettava tarina, ja niin kauniisti kirjoitettu. Jätti jälkensä minulle.

Luettu: Bukowski - Hollywood. Ihan jees, aika rauhallista meininkiä edellisiin kirjoihin verrattuna. Jospa olisi aikaa ruveta lukemaan Bukowskin runoja...
Some people never go crazy, What truly horrible lives they must live
tsugaru
07.09.2012 20:14:58 (muokattu 08.09.2012 06:42:00)
Arpikudos - Anthony Kiedis - Larry Sloman

Jos 2000-vuosituhannen vaihteen losilaisen katoilta hyppimistä ja bilettämistä harrastavan nistin panoseikkailut psyykeltään ambivalenttien naisten parissa nappaavat, niin pitäkää hyvänänne.

Kun kuitenkin on kysymyksessä lempirytmiryhmäni solistin taaksejääneistä vuosista, pidän itsekin hyvänäni. Todeta voi, että ilmankin lavean seksuaalisen selontoeon kaikkia yksityiskohtia olisin pärjännyt. Mutta löytyyhän sivuilta musiikintekoonkin liittyvää asiaa, kuten Lollapalooza -keikoille suunitellut tultasyöksevien kypärät:

"Muitta aina kun kehissä on tulta ja letkujärjestelmiä, jokin menee tietysti väistämättä pieleen. Pystyimme sinkoamaan kypäristä hyvinkin metrin korkuisen lieskan, mutta joinakin iltoina joku ei osunut läppäänsä oikein tai propaanisäiliö oli melkein tyhjänä. Kolmen äijän päät roihusivat kuin tulivuoret, ja yhden kaverin päästä kohosi Bic-stenkun lieskan kokoinen pikku liekki, paitsi ettei hän itse tiennyt liekkinsä olevan niin pieni. Se oli kova isku miehisyydelle. Liekkikateutta."

Kirjasta selvisi sekin, että Chilipippurit olivat aikoinaan kunnioittaneet Ramonesin Provinssi-rockin esiintymistä loikkimalla tennissukitta halki lavan, mistä John Ramone oli madonluvut ryhmälle lasketellut. YLE on näköjään leikannut tämän osuuden Provinssi -tallenteestaan pois.
kk80
11.09.2012 17:46:05
Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa

Ekologinen jännitysromaani ei mielestäni oikein toiminut. Kerronta oli aika mitäänsanomatonta ja romaanin hahmot ohuempia kuin Dawn Brownin teoksissa. Loppua kohti parani mutta muuten ei kyllä pitänyt otteessaan. Finlandia ehdokkuus on kyllä irronnut jollain muilla ansioilla kuin kirjoitusteknisellä virtuositeetillä. Pisteet kotiin sille kirjaston oikolukijalle joka oli tehnyt siistit lyijykynämerkinnät romaanin kieliopillisiin kömmähdyksiin. Äidinkielenopettajia liikaa kortistossa?

Lopun apokalyptisistä tunnelmista olisi ehkä repinyt enemmänkin irti. Nyt mielenkiintoisin osuus tavallaan jätetiin vain lyhyen jälkinäytöksen rooliin. Kuten Fukusima on osoittanut ei kirjoittajan huoli rannikkolle sijoitettujen ydinvoimaloiden turvallisuudesta nyt ihan tuulesta temmattu ole.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
NHR
12.09.2012 08:56:28

Sue Townsend: Adrian Mole ja järisyttävät joukkotuhoaseet

VMP. Sarjan ensimmäisiä osia en enää muista, mutta tämä ainakin oli ihan silkkaa sitä itseään. Jonkinlainen "Paasilinna-syndrooma" iskenyt kirjoittajaan ehkä? Tuli taas lukiessa sellainen olo, ettei ainakaan näihin suomennoksiin kannattaisi missään nimessä sortua. Toisaalta, eihän kukaan nytkään ollut minua pakottamassa, että... niin no, no niin. Kirja oli siis kirjoitettu päiväkirjamuotoon. Päähenkilö mm. rakastuu onnettomasti, sotkee raha-asiansa, tappelee joutsenten kanssa, ja kaikki tämä kiinnostaa ainakin meikäläistä kuin kilo paskaa. En voi suositella. Kenellekään.

Olen minä kyllä muutakin lukenut viimeaikoina, mm. sitä Seppo Jokisen Komisario Koskinen Tampereelta -sarjaa, sekä Mauri Sariolan vanhoja Susikoskia, mutta kun oikeastaan ainoa kommentti kaikista näistäkin olisi ollut vain "ihan OK", niin miksi kirjoittaa sitäkään tänne? Tai edes tätä? No olkoon nyt.
"Trying is the first step towards failure." - Homer Simpson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)