Aihe: Rumpuraitojen taimaus | |
---|
|
Täällä on ollut lähiaikoina(kin) paljon puhetta aiheesta, onko rumpuraitojen siirtely tarpeellista tahi tuiki tärkeää, jotta saavutettaisiin mahdollisimman paras soundi/transienttitoisto. Vai riittääkö ihan vain vaiheenkääntö ja mahdollisimman hyvä mikrofonisijoittelu, kuten kelamankka-aikoina? Kas, ulkona sataa ja on vapaapäivä, niin mikäs sen mukavampaa kuin soundionanointi. Ohessa taannoin E-studiolla äänittämästäni ja miksaamastani Paukkumaissin Krakel Spektakel projektista looppi, jossa on ensin taimaamattomat raidat, pelkästään vaiheenkäännöllä puljailtuna kohdilleen. http://dl.dropbox.com/u/908121/Loop%201%20Ei%20timekorjattu.mp3 Toinen näyte on muuten identtinen, mutta ajastin kaikki millisekunnilleen ja vaiheineen just enkä melkein. http://dl.dropbox.com/u/908121/Loop%201%20timekorjattu.mp3 Kolmantena nämä kaksi vuorottelevat. http://dl.dropbox.com/u/908121/Loop%20ei%20time%3Atime.mp3 Jos jotain kiinnostaa, niin mikitys on: Bd, Sn top, Sn bot, toms, Oh 2xribbon blumlein. Tila noin ->3m 2x414blumlein. Koko muun bändin jätin tähän osittain siksi, ettei kukaan rippaa rumpulooppia, mutta pääosin siksi, että kannut ovat osa kokonaisuutta ja niin niitten tulee toimia. Jospa tämä herättäis.. ajatuksia. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
Hmm, mä olen nyt tässä koneen äärellä, kuin kukkona tunkiolla.... :D Ekana tulis ittelleni mieleen olla koskematta viiveisiin varsinkin tällaisessa musassa (jotkut stailit vaativat dogmia toteutaakseen itseään tyylinmukaisesti). Tavallaan: "Tietenkään en viivästele asioita tässä kontekstissa". Mutta on pakko myöntää, että nuo taimatut rummut kuulostavat tymäkämmiltä. Paha, paha...... miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
Antti1 16.08.2012 14:11:18 (muokattu 16.08.2012 14:12:00) | |
|
Spedemix: Mutta on pakko myöntää, että nuo taimatut rummut kuulostavat tymäkämmiltä. Jep. Toisaalta miksi tehdä mitään "huonomman" kuuloista, jos voi tehdä sen "paremmankin" vaihtoehdon? Emt, ehkä tää oli jotenkin liian hyvin lähtöjäänkin tehty pätkä. Erot eivät olleet suuria, mutta merkittäviä. Joku kämäisemmin äänitetty demopätkä voi hyötyä timen vääntelystä huomattavasti enemmän. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
|
Spedemix: Mutta on pakko myöntää, että nuo taimatut rummut kuulostavat tymäkämmiltä. Paha, paha...... Kuulostava tymäkämmiltä, mutta myöskin dominoivat vähän turhan paljon tällaiseksi vanhan liiton musiikiksi. Mahtoivatko ne olla hivenen kovemmalla? En ole varma. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
cozmo 16.08.2012 22:07:39 (muokattu 16.08.2012 22:16:29) | |
|
Hieno avaus! Itse ajattelin tehdä saman, mutta ehdit ensin. Kyllä toi taimattu kuulosti musta jämptimmältä, mutta vaihekäänneltykin kelpaisi mulle ihan mutinoitta. Alotin toki sillä, että testasin erotanko nuo toisistaan ylipäätään sokkona. ABX-testerisoftalla (ilmaisena app-storesta, kannattaa ladata) tarkkuus oli 80% eli yksi viidestä meni pieleen. Eli melko suurella varmuudella tunnistin toisistaan. Ero oli musta siinä, että rumpujen attackit erotti hiukan helpommin. Mutta pieniä ne erot oli. - Niko nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." |
|
Kiinnostavaa! Hyvän kuuloisiahan nuo olivat molemmat, kanttivirvelistä diggasin että nousi esiin jälkimmäisessä. pelkästään vaiheenkäännöllä puljailtuna kohdilleen. Avaisitko tätä hieman? Asteittaisella phase-muilutuksella saat transientteja rokkaamaan? Itse tyytynyt 180 asteen flippiin, joko toimii tai ei. |
|
Stöde: Avaisitko tätä hieman? Asteittaisella phase-muilutuksella saat transientteja rokkaamaan? Itse tyytynyt 180 asteen flippiin, joko toimii tai ei. Uskaltaisin arvata, että ihan Ø -nappuloilla kondikseen. :) miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
cozmo: Ero oli musta siinä, että rumpujen attackit erotti hiukan helpommin. Mutta pieniä ne erot oli. Läppärikaiuttimen kautta harjaantumattomiin korviin: oon samaa mieltä, juuri ätäkit selkiytyivät ja ehkä siksi kuulostivat "lujemmilta". Eritoten ton huomaa klipin loppupään kanttilyöntien kohdalla. Näin musta. |
|
dewil: Jos jotain kiinnostaa, niin mikitys on: Bd, Sn top, Sn bot, toms, Oh 2xribbon blumlein. Tila noin ->3m 2x414blumlein.
Kiinnostaa, ja kiinnostaa vielä, että mitä nää mikit on olleet. nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." |
|
dewil: Jospa tämä herättäis.. ajatuksia. Transienttitoistosta puheen ollen... pakko napauttaa plussalla! "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 |
|
Spedemix: Uskaltaisin arvata, että ihan Ø -nappuloilla kondikseen. :) No näin minäkin toivon! Ajattelin jotain PhaseDimension-softaa jota puol päivää pyörittelemällä saa ennenaikaiset vaihevuodet. :D |
|
Antti1: Jep. Toisaalta miksi tehdä mitään "huonomman" kuuloista, jos voi tehdä sen "paremmankin" vaihtoehdon? Emt, ehkä tää oli jotenkin liian hyvin lähtöjäänkin tehty pätkä. Erot eivät olleet suuria, mutta merkittäviä. Joku kämäisemmin äänitetty demopätkä voi hyötyä timen vääntelystä huomattavasti enemmän. jPekka: Kuulostava tymäkämmiltä, mutta myöskin dominoivat vähän turhan paljon TÄLLAISEKSI VANHAN LIITON MUSIIKIKSI. Mahtoivatko ne olla hivenen kovemmalla? En ole varma. jPekka vähän niin kuin vei sanat suustani. Ekana tulis ittelleni lähinnä mieleen "poistaa" niitä transientteja nauhasaturaation (Finnvoxin E-studiossa ei tosin taida olla mankkaa), tai vähintään sen mallinnuksen voimin. Tuo kommenttini siivusi (näköjään) noita perus pelkotiloja; samanlaisia viboja vois kokea vaikkapa laulunviritysten kanssa: "Noh, onhan se nyt enemmän vireessä, ku ilman tunea. :/" Kun tosiaan ei ole vain yhdenlaista "parempaa", tai "huonompaa", vaan se aina liittyy kovin tiukasti siihen kontekstiin. Tää menee vähän tällaiseksi yöfilosofoinniks, mutta tässä itse olen hiljattain huomannu sen kontekstin tärkeyden; se ihana parallel-rumpukompura ei oikeasti kuulu joka v*tun musatyyliin. Se mikä hankaloittaa tätä yhtälöä on monien paha tendenssi tehdä asiat aina samalla tavalla (itse ainakin huomaan lipsuvani siihen jatkuvasti, siksi yritän pakottaa itseni tekemään koko ajan jotain yksittäisiä pikkujuttuja eri musatyyleistä; pakotan itseni tekemään asioita eri konteksteissa kontekstien mukaan). Edetään otsalohkollisten presettien voimin. Kaipa siihen liittyy tuo pelko. Pidetään kynsin hampain kiinni siitä, mitä osataan, koska se leap of faithin ottaminen on tosiaan niin pelottavaa. Mä uskaltaisin väittää, että jokaiselle "modernille" äänimiehelle tekis hyvää tehdä ainakin yksi tällainen "Daptones" tyyppinen projekti ainakin kerran elämässään. Ja sit näille garage-jäbille taasen yksi Toto-projekti tuomaan perspektiiviä asioihin. Meni vähän tajunnanvirraksi. Lopputiukennukseksi: Yksi kohtalaisen legendaarinen suomalainen äänittäjä/miksaaja käyttää kuulemma aina yhtä ja samaa mikitystä (ja mikitystekniikkaa) rummuissa. Tällä yhdellä mikitystyylilläkö pitäisi sit äänittää 60-luvun funkit, modernit rockit ja tulevaisuuden tangot? miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
Stöde: No näin minäkin toivon! Ajattelin jotain PhaseDimension-softaa jota puol päivää pyörittelemällä saa ennenaikaiset vaihevuodet. :D Ahhahahahahhah!! :D:D:D Kait tääl saa antaa plussia hyvistä jutuista. :D Mä olen jonkin verran puljaillu tuollaisilla vaiheensiirtoplugareilla (pääasiassa paininu basson DI:n ja Ampin botnen sovituksen kanssa). Mutta niissä on se hankaluus että niiden kanssa menee pirun pitkään ennen kuin niistä saa mitään järkevää (tai sitten mokoma ei vain ole vielä integroitunu workflowhun tarpeeksi syvitte). Mutta pari kertaa olen onnistunut sellaisen avulla pelastamaan pari epäonnista pianoraitaa joiden joku tietty kriittinen osa-alue (yleensä joku yksittäinen matala nuotti) sattuu olemaan L/R vastavaiheessa (Piano pääosin muuten "oikein"). Kyllä ne toimii, jos niihin riittää kärsivällisyys ja ei muutenkaan satu tyrimään niiden kanssa. :D miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
hape 17.08.2012 08:43:25 | |
|
Spedemix: Finnvoxin E-studiossa ei tosin taida olla mankkaa Pakko nyt olla ärsyttävä pilkunviilaaja; käsittääkseni tämä oli tehty E-Studiolla (ei siis Finnvoxilla) ja sieltä kyllä löytyy mankka :D http://www.e-studio.fi/ http://www.thespyro.com |
Triskal 17.08.2012 09:20:13 (muokattu 17.08.2012 09:23:52) | |
|
Kun tarkasti kuuntelee, niin taimatussa versiossa on esim basarissa parempi botne. Mutta sehän on loogista, koska eikös vaihevirhe syö aina pahiten alakertaa? Transienteissa en niinkään eroa huomannut. EDIT: Paitsi että, nyt kun tarkasti kuuntelin, niin kyllä siellä pieni ero on. Taimaamattomassa transientit esim virvelissä (mitä tarkimmin kuuntelin) ovat ihan kuin hienon hienolla säröllä. |
dewil 17.08.2012 09:26:27 (muokattu 17.08.2012 09:30:54) | |
|
cozmo: Kiinnostaa, ja kiinnostaa vielä, että mitä nää mikit on olleet. Ihan peruskattausta. Mikäli oikein muistan, niin b52 Bd. 57 Sn, 421 tomit. Hh 441(?) Overit tais olla kiinaribboneita. Tila 414. Soundi lähti tässäkin tapauksessa soittajasta; Studion perus kannuilla mentiin. Ihan vaiheenkäännöllä pärjättiin ekassa pätkässä. Ja erot on mun mielestäni lähinnä eroja. Valmis miksaus oli tosiaan toi ilman pilkunviilausta toteutettu. Taimaamalla tuli vähän lisää atakkia, josta etenkin haitsu hyötyi, mutta kuitenkin aika pirun vähän. Bd ja Sn sen sijaan ohenivat ja menettivät mun mielestäni luonnetta. Ja salettiin voi kuulla pinnistämällä säröä snaressa, kun sen äänitin aika hottiksella SSL:n alphakanavan lävitte, minkä läpi kaikki muutkin btw meni. Studiossa on mitä erinomaisin mankka, mutta tässä proggiksessa en sitä käyttänyt. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
hape: Pakko nyt olla ärsyttävä pilkunviilaaja; käsittääkseni tämä oli tehty E-Studiolla (ei siis Finnvoxilla) ja sieltä kyllä löytyy mankka :D http://www.e-studio.fi/ Ei hätää, tälle hölmölle jengi aina selittää, että "käytiin taas B-studiolla äänittelemässä", niin vähän turhan pikaisesti tuli tehtyä (omat) johtopäätökset. :D miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
käsittääkseni tämä oli tehty E-Studiolla (ei siis Finnvoxilla) Jotenkin mennyt tämä laitos aivan ohi. Erittäin asiallisen näköinen mökki. |
|
Spedemix: Mä olen jonkin verran puljaillu tuollaisilla vaiheensiirtoplugareilla... Kyllä ne toimii, jos niihin riittää kärsivällisyys ja ei muutenkaan satu tyrimään niiden kanssa. :D Hyvä tietää, tyrii niin perkeleesti että pakko sen on joskus kohilleenkin osua. ;) |
|
Stöde: Hyvä tietää, tyrii niin perkeleesti että pakko sen on joskus kohilleenkin osua. ;) Niin, meillä on kuitenkin vain se 360 astetta, jonka ympärillä pyöriä. :D miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|