Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: soittimien hinnoista
1
rabitti88
06.08.2012 21:34:46 (muokattu 06.08.2012 22:36:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se kumma juttu eri soittimien väliset hinta erot. esim. a ostaa kitaran hintaan 300-500 e kitara tarjonta on valtava. b ostaa saksofonin sama hinta luokka 2-4 ehdokasta thomannin sivuilta ja kaikki on niistä jotain thomannin omia malleja.
 
Miksi saksofonien huippu valmistajat tee tuohon hinta luokkaan300-500e halvempia versioita jotka olisi laadultaan hyviä, kun en haluaisi sijoitaa huoonoon soittimeen rahaa enkä tehdä vastaavasti mitää 1500 eurosen investointeja koska fonista tulis se kakkos sointin joka voisi muuttua ykkös soittimikseni. Ja sitten se tunnit et sais parhaan tuntuman soittoon, niin paikka kunnalta ei löydy opettajaa. Paikallisessa musiikki koulussa voi kyllä opiskella kitaran, pianon,basson, huilun, klarinetin sekä viulua ja selloa. Työväen opiston puolella kitara, piano, rummut ja bassotunnit.
Kysympä vaan minne on unohdettu puhallin soittimet.
 
Klezberg
06.08.2012 23:00:55 (muokattu 06.08.2012 23:02:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: On se kumma juttu eri soittimien väliset hinta erot. esim. a ostaa kitaran hintaan 300-500 e kitara tarjonta on valtava. b ostaa saksofonin sama hinta luokka 2-4 ehdokasta thomannin sivuilta ja kaikki on niistä jotain thomannin omia malleja.
 
Miksi saksofonien huippu valmistajat tee tuohon hinta luokkaan300-500e halvempia versioita jotka olisi laadultaan hyviä, kun en haluaisi sijoitaa huoonoon soittimeen rahaa enkä tehdä vastaavasti mitää 1500 eurosen investointeja koska fonista tulis se kakkos sointin joka voisi muuttua ykkös soittimikseni.

 
Kyllä foni vaan on sen verran mutkikas soitin rakenteeltaan ja valmistaa, kuten myös saada hyvälaatuiseksi ja toimivaksi, verrattuna juurikin sähkökitaraan. Aivan valtavasti osia ja niistä koottava koneisto, jossa kaiken on täsmättävä. Ihan vastaavasti halpoja hyviä haitareita ei juuri ole. Niissä on samoin paljon osia ja niistä koottava koneisto jonka on melkoisella tarkkuudella pelattava.
 
Nimimerkki kaikkia näitä soittanut. Useimmat sähkiksen soittajat osaavat myös huoltaa ja säätää soittimensa itse. Monikos fonisti tekee saman soittimelleen?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
07.08.2012 06:00:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä siinä varmaan vaikuttaa paljon myös se "suuruuden ekonomia", sähkökitara lienee läntisen maailman yleisin harrastussoitin joten kysyntää on ja päästään valmistamaan isoina sarjoina.
 
Toki fonissa on myös enemmän liikkuvia osia ja käsityötä mikä tekee siitä kalliimman valmistaa mutta se käsityö on lähinnä siinä viimeistelyssä ja säädössä, itse soitin on kuitenkin aika yksinkertainen moneen muuhun halvemmalla saatavaan laitteeseen verrattuna. Sitäpaitsi ainakin ulkomaan foorumeiden perusteella ns. laatuvalmistajakaan ei nykyään välttämättä takaa että soitin olisi säädöissään vaan uudenkin torven joutuu usein vielä käymään läpi ja hiukan "trimmaamaan".
 
Foni on myös herkempi säädöistään kuin kitara, kitara yleensä soi jotenkin huonoissakin säädöissä mutta yksikin vuoto väärässä paikassa voi tehdä fonista etenkin aloittelevalle lähes soittokelvottoman.
 
Osittain saattaa vaikuttaa myös tietty "mystiikka", tuntuu että mitä vanhempi soitintyyppi sitä enemmän on liikkeellä käsitystä että sen valmistaminen, korjaaminen ja säätäminen on jotain "rakettitiedettä ja mustaa magiaa". Tämähän näkyy monien klassisten soittimien hinnoissa, viulukin on loppujen lopuksi aika simppeli sikarilaatikko mutta niistä maksetaan tuhansia, jopa miljoonia. Sähkökitara taas on aika uusi keksintö joten "mytologiaa" on ehtinyt ehkä syntyä hiukan vähemmän vaikka kyllähän niissäkin hifistellään puulajeilla yms.
 
Mutta kun lukee eri soittimien soittajien käsityksiä esim. tällä foorumilla niin useimmat kitaristit ovat sitä mieltä että kelvollisen sähkökitaran voi tehdä jopa harrastajakin itse ja useimmat osaavat säätää ja huoltaa soittimensa omatoimisesti. Moni jopa nykyään myöntää että satasella-parilla voi saada soittokelpoisen kitaran. Taas "klassisemmalla" puolella sitten on aika yleinen käsitys että pienikin huoltotoimenpide vaatii ammattilaisen ja soitin menee korjaamattomasti pilalle jos siihen menee itse koskemaan ja että jos soitin maksaa alle pari tonnia niin se ei voi olla millään tavalla käyttökelpoinen.
 
Tämä taas vaikuttaa halppisten kysyntään, jos "kentällä" liikkuu yleisesti "varmaa tietoa" (jonka levittäjät eivät useinkaan ole halppissoitinta edes nähneet) että alle sen-ja-sen summan hintainen sotin on automaattisesti täysin kelvoton niin edullisempien mallien myyjien on aika vaikeaa saada "päätä auki".
 
Lisäksi vielä raadollinen markkinatalous, jos valmistaja kerran pystyy myymään soittimen 1000 eurolla niin miksi se haluaisi myydä sen saman kapineen 500:lla? Etenkään "marginaalisemmissa" soittimissa kun hinnan lasku ei välttämättä kasvatakaan volyymia samassa suhteessa kuten kulutustavaroissa.
 
Mutta kyllähän foneissa on ollut myös näkyvissä edullisten vaihtoehtojen lisääntyminen, nykyään niitä kuitenkin on saatavissa useammaltakin valmistajalta ja muistaakseni joku perinteinenkin merkki on tuonut markkinoille kiinassa tehdyn halppissarjan. Nuo Thomannin omatkin ovat oman kolmen fonin (tenori, altto ja sopraano joista viimenen on minulla edelleen) kokemuksellani olleet täysin käyttökelpoisia, jotain pientä "fiksausta" kuten huonosti liimattujen korkkien kiinnittelyä on joutunut tekemään. Toki yksilöitähän nuo ovat kun fonissa tosiaan ei kauhean isoa häikkää tarvitse olla että muuttuu vaikeaksi soittaa joten aina on susikappaleen vaara olemassa.
 
Itse en olisi koskaan edes foninsoittoa varmaan tullut kokeilleeksi jos soittimesta olisi pitänyt maksaa tonni, 250 euron Startonen taas uskalsi ostaa ihan "hupimielessä".
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
07.08.2012 12:10:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, kyllä oma kokemukseni on että vaikka Thomannilta saa halvalla puhaltimen joka on kelvollinen sille joka haluaa kokeilla olisiko tämä minun soittimeni, niin ei näiden soittimien laatu ole samaa kuin niiden Yamahoitten. Sitten kun vikaa tulee, niin Murgo korjaa itse, minäkin saatan yrittää, mutta sen keskivertoaloittelijan pitäisi viedä se huoltoon joka maksaa saman mitä se soitin.
 
Sähkiksistä. Uskon tosiaan että moni pystyy tekemään itse. Akustisessa mielessä soitin on yksinkertainen, kun ääni napataan ja vahvistetaan sähköisesti. Rakenteella ja puulla on merkitystä sointiin, mutta ei ollenkaan samassa määrin kuin akustisissa soittimissa. Säätäminen on triviaalia verrattuna foniin. Kaula on ehkä ainoa vaativa osa.
 
Klasarin soittajilla on omat vaatimuksnsa soittimille. Akustisia kitaroita saa viidellä kympillä, mutta ammattilaisten soittimet on ihan toisissa hinnoissa. Veikkaisin että halpiskitarassa erona on sointi, enemmänkin kuin laatu. Se miten kielisoittimen koppa resonoi on jo salatiedettä. Mutta halvallakin pääsee alkuun.
 
Halvan fonin perusongelmana pidän että osat alkavat tippua tai mennä pois säädöistä. Ja tämän tapaisia juttuja.
 
Se että uusi puhallin ei ole säädöissä, on eri juttu, ja sitä esiintyy tosiaan laatumerkeilläkin. Erona vain että kauppa hoitaa säädöt kuntoon samaan hintaan.
 
Valmistusmääristä sitten. Sähkiksiä tosiaan valmistetaan käsittämättömiä määriä. Toisaalta valmistajiakin on paljon. Puhallinpuolella valmistajia on vähemmän joten luulisi siinäkin sarjoihin pääsevän. Haitarit on sitten eri juttu... niissä on vielä niin paljon eri malleja että valmistusmäärät on pieniä, aika paljon käsityötä ja pikkupajoja. Paitsi sitten Kiinassa... mutta sieltä ei saakaan välttämättä semmoista systeemiä johon on tottunut.
 
Etkös pistä Murgo fonitehtaan pystyyn jos se on niin helppoa tehdä hyvää halvalla?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rabitti88
07.08.2012 13:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos haluan kokeilla niin voin ostaa halvimman fonin ja soitella, mutta mitä jos haluaisin vaikka vähän laadukkaaman fonin joka olisi käytössä vielä 10 vuoden päästä. niin pärjääkö yamahan halvimmalla onko kellään siitä kokemuksia.
 
Ostaisin selmerin jos olisin miljonnääri.
 
Klezberg
07.08.2012 14:02:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Eli jos haluan kokeilla niin voin ostaa halvimman fonin ja soitella, mutta mitä jos haluaisin vaikka vähän laadukkaaman fonin joka olisi käytössä vielä 10 vuoden päästä. niin pärjääkö yamahan halvimmalla onko kellään siitä kokemuksia.
 
Ostaisin selmerin jos olisin miljonnääri.

 
Yamahan perusmallin kanssa pitäisi pärjätä sen kymmenen vuotta siinä missä kalliimmankin. Yamahoissa on aika todennäköisesti myös säädöt kunnossa.
 
Jupiterkin on nykyään aika luotettava. Soitin-Laineelta saa vuokralle Jupiterin perusmallin ja vuokran saan hyvitettyä jos sitten ostaa sen itselle.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rabitti88
07.08.2012 14:09:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon siellä laineella on vuokraus hinta.
 
Klezberg
07.08.2012 14:14:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Paljon siellä laineella on vuokraus hinta.
 
Parempi soittaa sinne ja kysyä. Oma käsitys on että jos on epätodennäköistä että ostaa soittimen lopulta, jolloin vuokrarahat menevät "hukkaan" eikä käteen jää soitinta, niin sitten Thomannin halpissoitin on parempi vaihtoehto.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rabitti88
07.08.2012 14:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/18703&kategoria_id=463
 
Tuo vois päihittää thomannit. mutta kun se maksaa...
 
Klezberg
07.08.2012 14:31:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … dot/tuote_id/18703&kategoria_id=463
 
Tuo vois päihittää thomannit. mutta kun se maksaa...

 
Joo, tuo on juuri niitä Jupiterin aloitussoittimia. Ja näitä ne vuokraavat tietääkseni.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
rabitti88
07.08.2012 15:19:32 (muokattu 07.08.2012 15:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen sit vois melkeen ostaa vielä kun sen sais maksettuu kahessa erässä. (ei ole rahaa ja luottotietoja ja elää liiton rahoilla kun ei ole töitäkä..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «