Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Häiritsevä musiikin harjoittelu kerrostalossa.
1 2 3 4 5 6 7 8
Teddy75
04.08.2012 18:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Avaan ko. aiheesta keskustelun, koska minä olen tuo häititsevä osapuoli.
 
Hiukan taustaa asiasta: Ostin 2004 vuonna pianon ja olen sitä soitellut omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Nykyisessä paikassa olen asunut vuodesta 2009 keväästä ja melkein joka toinen päivä harjoitellut soittoa noin tunnin päivässä yleensä siinä 12-18 välillä riippuen siitä onko arki/työpäivä vai viiikonloppu.
 
Kummaa ettei naapurit tule kasvotusten sanomaan, että soitto häiritsee tai siitä on haittaa, noh tänään sain sitten lapun postiluukusta, johon oli liimattu erään musiikkiliikeen käyntikortti ja lisäksi siinä oli kirjoitusta tuossa lapussa, alla sanatarkasti ko teksti :
 
"Olen puoli vuotta joutunut kuuntelemaan yli pirteää cabaret-pimputustasi. Ohessa käyntikortti josta voit osataa sähköpienon niin ei tarvitse minun kuunnella darra-aamuisin soittamisyritystä. -terveisin yläkerta".
 
Onko teillä vastaavia kokemuksia ja jos on, niin miten suhtaudutte asiaan.
 
/teddy
 
PasiB
04.08.2012 18:52:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teddy75: Hei,
 
Avaan ko. aiheesta keskustelun, koska minä olen tuo häititsevä osapuoli.
 
Hiukan taustaa asiasta: Ostin 2004 vuonna pianon ja olen sitä soitellut omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Nykyisessä paikassa olen asunut vuodesta 2009 keväästä ja melkein joka toinen päivä harjoitellut soittoa noin tunnin päivässä yleensä siinä 12-18 välillä riippuen siitä onko arki/työpäivä vai viiikonloppu.
 
Kummaa ettei naapurit tule kasvotusten sanomaan, että soitto häiritsee tai siitä on haittaa, noh tänään sain sitten lapun postiluukusta, johon oli liimattu erään musiikkiliikeen käyntikortti ja lisäksi siinä oli kirjoitusta tuossa lapussa, alla sanatarkasti ko teksti :
 
"Olen puoli vuotta joutunut kuuntelemaan yli pirteää cabaret-pimputustasi. Ohessa käyntikortti josta voit osataa sähköpienon niin ei tarvitse minun kuunnella darra-aamuisin soittamisyritystä. -terveisin yläkerta".
 
Onko teillä vastaavia kokemuksia ja jos on, niin miten suhtaudutte asiaan.
 
/teddy

 
Tämä on varmasti ikuisuusaihe kerrostaloissa. Itse aikanaan olin kuuntelijan osassa ja ei tullut kyllä mieleenkään käydä asiasta valittamassa. Minusta se että jollain on kankkunen ja sinun soittosi häntä häiritsee on vain tämän valittajan ongelma, ei sinun. Eri asia on sitten jos soitat sellaiseen aikaan että se ei ole suotavaa, mutta tuohon aikaan kun kirjoitit niin ei pitäisi kellään olla kitisemistä.
 
Jos asia sua kovasti vaivaa, niin ota yhteyttä isännöitsijään ja käy hänen kanssaan keskustelua miten tuohon lappuun pitäisi suhtautua. Kannattaa olla itse aktiivinen koska jossain vaiheessa tuo valittaja tulee kuitenkin ottamaan yhteyttä isännöitsijään.
 
ReBeat
04.08.2012 21:06:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos tässä äkkiseltään järjellä koitin ajatella asiaa, niin ei joku piano ole oikeasti soitin joka kuuluu kerrostaloon. Toki käytäntö ja elämät ei ole niin yksinkertaisia, mutta sähköpianoa kannattaisi ehkä harkita, jos mahdollista. Ei takuulla olisi mukavaa kuunnella jotain meikäläisen sekavaa ränttäämistäkään joka päivä. Siksi soitan nykyään pelkästään kuulokkeisiin.
 
Japsu
04.08.2012 21:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On toi piano aika viheliäinen kapistus. Täällä oli pianonsoittaja viereisessä rapussa ja vielä niin että tossa välissä on vähintään yksi asunto "blokkaamassa". Sieltä se melkein päivittäinen pimputus vaan kuului kohtuu kirkkaana. Jos soitto sattui vähän huonompaan kohtaan niin joutu vetämään korvatuplat korviin että pystyi keskittymään omiin tekemisiin. Tältä pohjalta voin vaan kuvitella sitä suoran seinä/lattianaapurin tilannetta.
 
Se että ei suoraan tulla asiasta ilmoittamaan nyt ei yllätä yhtään. Harvahan sitä uskaltaa rappukäytävässä tervehtiäkään ellei itse avaa peliä.
 
Sähköpiano kehiin.
 
"Why has John Zorn put out like 100 albums? Because he can bang on a cookie sheet for an hour and this chick will take it home and listen to it."
statistiÖ
04.08.2012 23:41:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei tuota soittajalle ongelmaa, niin sähköpelit vaan.
 
Tässä talossa on piano. En ole koskaan sitä kuullut soitettavan, keskustelun vain, missä sen soittamisesta puhuttiin (omistaja - naapuri). Voi myös miettiä, kuinka lujaa koskettimia lyö. Melko hiljaa pystyy pianoa napsuttamaan.
 
Päiväaikaan saa tehdä seinien läpi kuuluvia juttuja, kuten popittaa kuuluvasti jotain "perushumppaa", porata, vatkata taikinaa, nuijia pihvejä ;) grillaamisesta nyt puhumattakaan. Sen rinnalla ei sitten saa oikeasti soittaa?
 
Marlowe
04.08.2012 23:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi, että jos soitat ihmisten aikaan etkä vietä pianon ääressä kolmea tuntia päivässä, niin ei tuossa pitäisi olla ongelmia. Kyllä kai sitä sen verran ääntä saa kerrostalossakin tuottaa.
 
Juttele vielä isännöitsijän kanssa ja kysy mitä mieltä hän on.
 
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
-J
05.08.2012 00:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota, miksi isännöitsijän kautta? Miksi ei menisi vain rehdisti pimputtamaan ovikelloa ja juttelemaan suoraan tuon lapun jättäjän kanssa - jos on eksaktia tietoa kuka hän on ja minkä oven takana lymyää?
Kyl tollasia lappuja on aina helppo sujauttaa postiluukusta tai kiinnitellä ilmoitustauluille, mutta yleensä on eri ääni kellossa kun nostetaan kissa pöydälle ja keskustellaan asiat halki.
Kun kerta molemmat tiedostavat, että pianon ääni kuuluu myös muualle, ehkä voisi sopia jonkinlaisesta kompromissiratkaisusta että koska on sopivaa harjoitella ja koska ei, jne.
 
Teoriasta ja tekniikasta en ymmärrä hittojakaan, mutta livenä olen silti suurin, kaunein ja parhain. Ainakin yleisön mielestä.
Jonte
05.08.2012 01:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokemuksia on. Ja nyt vähän myöhemmällä iällä olen tullut siihen tulokseen, että ihmisten kotirauha on tärkeämpi juttu kuin minun soittosessioni.
 
-jonte

 
Teddy75: Hei,
 
Avaan ko. aiheesta keskustelun, koska minä olen tuo häititsevä osapuoli.
 
Hiukan taustaa asiasta: Ostin 2004 vuonna pianon ja olen sitä soitellut omaksi iloksi ja muiden harmiksi. Nykyisessä paikassa olen asunut vuodesta 2009 keväästä ja melkein joka toinen päivä harjoitellut soittoa noin tunnin päivässä yleensä siinä 12-18 välillä riippuen siitä onko arki/työpäivä vai viiikonloppu.
 
Kummaa ettei naapurit tule kasvotusten sanomaan, että soitto häiritsee tai siitä on haittaa, noh tänään sain sitten lapun postiluukusta, johon oli liimattu erään musiikkiliikeen käyntikortti ja lisäksi siinä oli kirjoitusta tuossa lapussa, alla sanatarkasti ko teksti :
 
"Olen puoli vuotta joutunut kuuntelemaan yli pirteää cabaret-pimputustasi. Ohessa käyntikortti josta voit osataa sähköpienon niin ei tarvitse minun kuunnella darra-aamuisin soittamisyritystä. -terveisin yläkerta".
 
Onko teillä vastaavia kokemuksia ja jos on, niin miten suhtaudutte asiaan.
 
/teddy
 
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Krice
05.08.2012 09:45:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marlowe: Luulisi, että jos soitat ihmisten aikaan etkä vietä pianon ääressä kolmea tuntia päivässä, niin ei tuossa pitäisi olla ongelmia.
 
Jos se kuuluu selvästi niin voihan se olla ärsyttävää. Varsinkin jos joka päivä kuuluu samat sormiharjoitukset. Toisto on pahasta, olen itsekin ollut sellaisen naapurin uhri, joka kuunteli päivät pitkät Totoa.Yleensä vastasin tuleen luukuttamalla hevimetallia.
 
PekkaM
05.08.2012 10:09:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkösoittimet ovat kyllä hieno keksintö kerrostaloihmisille. Lasten viulutreenitkin hoituu varmaan nykyisin Linda Lampenius -mallisilla sähköpeleillä ja kaikkien hermot säästyy.
 
Marlowe
05.08.2012 11:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-J: Tota, miksi isännöitsijän kautta? Miksi ei menisi vain rehdisti pimputtamaan ovikelloa ja juttelemaan suoraan tuon lapun jättäjän kanssa - jos on eksaktia tietoa kuka hän on ja minkä oven takana lymyää?´
 
Jos lapun pudottajan henkilöllisyys on tiedossa, niin miksei näinkin. Isännöitsijältä todennäköisesti saa kuitenkin varmaa tietoa siitä, mikä on taloyhtiön suhtautuminen asiaan.
 
Krice: Jos se kuuluu selvästi niin voihan se olla ärsyttävää. Varsinkin jos joka päivä kuuluu samat sormiharjoitukset. Toisto on pahasta, olen itsekin ollut sellaisen naapurin uhri, joka kuunteli päivät pitkät Totoa.Yleensä vastasin tuleen luukuttamalla hevimetallia.
 
Siis joo, ehdottomasti kyllä. En minäkään ole kerrostalossa asuessani ihmeemmin innostunut pianistien sormiharjoituksista, nimimerkillä "Kokemusta on". Toto olisi vielä pahempi vaihtoehto.
 
"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto)
Feline
06.08.2012 08:46:18 (muokattu 06.08.2012 08:48:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se oikeasti ole mitenkään helppoa mennä jollekin naapurille sanomaan, että jokin äänentuotto tms. häiritsee. Tiijä mikä hullu siellä naapurissa assuu, vielä käy itelle huonosti...
 
Suosittelisin kyllä, että ostaisit sen digipianon... Vähemmän hermoja raastavaa kaikille, eikä sulle itelleskään kovin paha nakki.
 
Meijjän paritalossa naapurit kuuntelee grillastessaan jotain humppaiskelmää radiosta. YÖK. En kehtoo sanoa asiasta, mutta salaa haaveilen, että roudaisin pianon ja vahvarin ulos, ja harjoittelisin jotain kvinttiympyrää ja skaaloja niin että naapurusto raikuu. HAHHAH. Tai vaihtoehtoisesti stereoista oikein mahtipontista klassista tai jazzia. (soittasin näitä ite jos osaisin, mutta puutteellisten taitojen takia näin... :( ) Voisin huudattaa myös hevimeteliä, koska se aiheuttais taatun yökötysreaktion naapureihin (klasarista tai jazzista ne saattas vaikka tykätäkki 8| ), mutta en kehtoo, kun en viitti kiduttaa itteäni.
 
(elkää ottako liian tosissaan, paitsi tuota pimputtimen ostosuositusta ja hevimetelin itsekidutusosastoa...)
 
Rämppy
06.08.2012 10:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan tuo pimputus olla häiritsevääkin jos talossa on kehno äänieristys ja naapurissa asuu vaikka vuorotyyöläinen, joka yrittää nukkua päivisin. Mun mielestä soittaminen on selainen harrastus, että jos sitä ei pysty tekemään naapureita häiritsemättä, on syytä hankkia sähköpiano tai vuokrata treenikämppä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
sub zero
06.08.2012 14:23:32 (muokattu 06.08.2012 14:23:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On selvää, ettei akustinen piano ei sovi kerrostaloon lainkaan. Todennäköisyys, että se häiritsee jota kuta, on liian suuri. Muista asunnoista ei pitäisi kulua ääniä toisiin ja pianohan kuuluu. Jos haluaa pitää enemmän meteliä, niin sitten voi säästää omakotitaloon.
 
Arkka
06.08.2012 15:08:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Feline: Ei se oikeasti ole mitenkään helppoa mennä jollekin naapurille sanomaan, että jokin äänentuotto tms. häiritsee. Tiijä mikä hullu siellä naapurissa assuu, vielä käy itelle huonosti...
 
Totta. Tässä on se valitettava asia, että meikälle on pariin kertaan tullut postiluukusta lappua, jossa on syytetty naapurin aiheuttamasta häiriöstä. Kasvotusten voisi heti selvittää asian.
 
Yleisesti kannattaa olla naapureille kohtelias ja morjestaa käytävällä vaikka eivät morjestaisi takasin. Ei ne sit ärsyynny äänistäkään niin helposti.
 
statistiÖ
06.08.2012 23:49:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Yleisesti kannattaa olla naapureille kohtelias ja morjestaa käytävällä vaikka eivät morjestaisi takasin. Ei ne sit ärsyynny äänistäkään niin helposti.
 
Tai peräti tuntea kaikki. No, yhtä en ole nähnyt.. Naapurista kuuluu aina jotain. Siinä valossa liian raakaa kieltää jonkun sivistynyt lyhytaikainen soittaminen päiväaikaan.
 
Shemhamforash
07.08.2012 22:49:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmjoo, joskus muinoin sain kunnian kuunnella vähintään joka toinen päivä Tallulahin kaikuvan kerrostalon rakenteissa, kiitos pianon. Naapuri ei soittanut mitään muuta koskaan ja tuonkin biisin väärin. Osasin nopeasti sanoa aina sen eksaktin kohdan missä se menisi päin vittua ja biisi alkaisi uudestaan. Puolen vuoden harjoittelun jälkeen kappale oli edistynyt puoli minuuttia.
 
Myöhemmin tutustuin tähän naapuriin, suunnilleen itseni ikäinen tyttö ja heti kylään mennessäni näin olohuoneen nurkassa pianon. Karjaisin.
 
Olemme yhä ystäviä mutta Tallulahia en kuullut enää koskaan, halleluja.
 
I AM CAPTAIN JESUS THE LEGENDARY BEHEMOTH DESTINED TO STEAL AND PILLAGE EVERYTHING
Demo Harrison
09.08.2012 14:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla kohdallani voisin varioida otsikkoa "häiritsevä musiikin äänittely kerrostalossa". Aina välillä havahdun myötätuntoisiin ajatuksiin naapureitani kohtaan, äänittäessäni ties kuinka monetta ottoa jotakin tamburiinia tai slide-kitaraa - joku voisi muuten keksiä jonkun usb/silent-tamburiinin, että kuulostaisi luurien ulkopuolelle korkeintaan peiton ravistelulta :-)
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
Feline
09.08.2012 14:59:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Demo Harrison: kuulostaisi luurien ulkopuolelle korkeintaan peiton ravistelulta :-)
 
Njää, naapurin peittojen heiluttelu se vasta ärsyttävältä kuulostaakin.
 
Eiku.
 
Demo Harrison
09.08.2012 15:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Feline: Njää, naapurin peittojen heiluttelu se vasta ärsyttävältä kuulostaakin.
 
Eiku.

 
Voisi kuulostaa ainakin sen verran arveluttavalta että stalkkaaja minussa ei saisi mielenrauhaa.
 
"Näitä laulan joita tiiän..."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «