Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 577 78 79 80 81202 203 204 205 206
Stone
12.07.2012 09:51:11

Imper: Tällanen Tele tuli ostettua viime kesänä: '93 Made in Japan Fender. Hiton monta teleä läpi käyneenä täytyy kyllä todeta, että tässä on sitä jotain. Tällä on luultavasti soitettu hitosti koko elinikänsä aikana. Todella hienosti kulunut joka puolelta. Kaulan paksuus about Bajaa, eli paksuhko.

Tallassa on puolitettava humppari, platessa sille pieni kytkin - toimii! Kaulassa on Nocasterin kaulamikki. Rosteriset narrow jumbot nauhoina.

Erinomainen all-around-kitara.

Ainiin, kuva: http://dl.dropbox.com/u/20269725/telejubilee.JPG

Ja vielpä oikian värinen body!
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
Andy Six
30.07.2012 16:28:36
Päivitin Bajaa bakeliittisen plekusuojuksen verran...Eihän se viiskakkokseksi avriksi siitä muuttunut,mutta tulipa tehtyä...
jj86
30.07.2012 22:42:57
Tervehdys kaikille!

Hommasin tuossa itselleni yleiseksi ikuisuusprojekti kitaraksi "telen" Kitara on kyllä spekseiltään melkein lähempänä les paulia, kuin teleä mutta kutsutaan sitä nyt teleksi kuitenkin.
http://www.thomann.de/fi/harley_bentonhbt1500tbk_egitarre.htm

Kitara siis ylläolevassa linkissä, ja kaikkien kitara/tele-ihmisten ärsytykseksi se on Harley Benton. Olen tässä nyt vajaan viikon tuota kitaraa ihmetellyt, ja todennut sen ihan ok ostokseksi. Mitä nyt kun nyt nauhoja sai hieman viilata, ja en ole varma pitäisikö vieläkin. Vai olisiko tuossa kaula hieman vieläkin kiero, koska A, D, ja G kielet soivat "paljon" himmeämmin 14 nauhan jälkeen. Kun aloin säätämään kaularautaa ei raudassa ollut minkäänlaista vastusta kun kiersi, vasta n. ekan kierroksen jälkeen tuli vastusta. Tästä huolimatta olen kääntänyt rautaa vain 1/4 kierrosta 12 tunnin välein. Nyt on kielet saatu niin alas että 5c kolikko ei mahdu 12 nauhan välistä tipahtamaan. Virityskoneisto on toistaiseksi pitänyt ainakin yönyli vireen. Mitä mieltä te olette voisiko tehtaalla onnistua muun kaulan nauhojen hionta 14 nauhaan asti ok, ja sitten vaihtua laatu, vai voisiko kaula olla vieläkin mutkalla, jotenkin mun silmään kyllä näyttäisi että kaula ei juurikaan enää olisi mutkalla, mitä kaula tykkää jos väännän rautaa liikaa ja alan sitten säätämään vielä takaisin päin?
Mikit sinäänsä ihan ok, mutta tarkoitus olisi niitä vaihtaa, tallaan olisi jo mikki tiedossa. Kaulaan tuossa mietin että olisiko siihen olemassa jotakin mikkiä joka toisi kitaraan vähän sitä tele"saundia" kenties jotakin yksikelaistamikkiä joka menee humbuckerin aukkoon, tai sitten vain humbucker joka saundisi sopivasti.

Pahoittelut jo etukäteen että kehtaan tulla edes tuollaisen "telen" asioita tänne kysymään.
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
73nd3r
31.07.2012 11:26:45
jj86: Tervehdys kaikille!

Hommasin tuossa itselleni yleiseksi ikuisuusprojekti kitaraksi "telen" Kitara on kyllä spekseiltään melkein lähempänä les paulia, kuin teleä mutta kutsutaan sitä nyt teleksi kuitenkin.
http://www.thomann.de/fi/harley_bentonhbt1500tbk_egitarre.htm

Kitara siis ylläolevassa linkissä, ja kaikkien kitara/tele-ihmisten ärsytykseksi se on Harley Benton. Olen tässä nyt vajaan viikon tuota kitaraa ihmetellyt, ja todennut sen ihan ok ostokseksi. Mitä nyt kun nyt nauhoja sai hieman viilata, ja en ole varma pitäisikö vieläkin. Vai olisiko tuossa kaula hieman vieläkin kiero, koska A, D, ja G kielet soivat "paljon" himmeämmin 14 nauhan jälkeen. Kun aloin säätämään kaularautaa ei raudassa ollut minkäänlaista vastusta kun kiersi, vasta n. ekan kierroksen jälkeen tuli vastusta. Tästä huolimatta olen kääntänyt rautaa vain 1/4 kierrosta 12 tunnin välein. Nyt on kielet saatu niin alas että 5c kolikko ei mahdu 12 nauhan välistä tipahtamaan. Virityskoneisto on toistaiseksi pitänyt ainakin yönyli vireen. Mitä mieltä te olette voisiko tehtaalla onnistua muun kaulan nauhojen hionta 14 nauhaan asti ok, ja sitten vaihtua laatu, vai voisiko kaula olla vieläkin mutkalla, jotenkin mun silmään kyllä näyttäisi että kaula ei juurikaan enää olisi mutkalla, mitä kaula tykkää jos väännän rautaa liikaa ja alan sitten säätämään vielä takaisin päin?
Mikit sinäänsä ihan ok, mutta tarkoitus olisi niitä vaihtaa, tallaan olisi jo mikki tiedossa. Kaulaan tuossa mietin että olisiko siihen olemassa jotakin mikkiä joka toisi kitaraan vähän sitä tele"saundia" kenties jotakin yksikelaistamikkiä joka menee humbuckerin aukkoon, tai sitten vain humbucker joka saundisi sopivasti.

Pahoittelut jo etukäteen että kehtaan tulla edes tuollaisen "telen" asioita tänne kysymään.

Mun mielestä: jos kitara ei myytäessä ole säädöissään, se pitää sit ekalla kerralla säätää alusta alkaen uusiksi. Ja jos ei tiedä mitä pitää tehdä, se kannattaa viedä ammattilaiselle säädettäväksi - vaikka skitta oliskin halpamalli. Ei ne siitä montaa kymppiä ota.

Sulla:
- Se kaularaudan alkulöysyys on normaalia; se kakstoiminen oli vaan säädetty eri suuntaan ensin.
- 5c kolikon paksuus voi olla ihan OK, mutta mittaus olis minusta parempi - joku mittaa 12. nauhalta, joku 17. nauhalta, mikä kertoo enemmän kaulan siitä osasta.
- Nauhakysymyksestä: tuon hintaisessa kitarassa kaikki on mahdollista (jopa eri nauhakokoja kaulassa...) mutta tsekkaa ensin saako sen kaulan suoraksi.
- Ja kaularaudat on kyllä suunniteltu säädettäviksi, eli kyllä sitä saa vekslata eri suuntiinkin. Varovaisuus ja odottelu kannattaa, saa sen väännettyä pilallekin.

Jos ohjeita haluat, niin työjärjestys:
- kaikkien ruuvien kireyden tarkistus
- kaulakulman tsekkaus
- kaula suoraksi (viivaintarkistus)
- satulan tsekkaus (korkeus ja urat)
- kielten korkeussäädöt & talla kuntoon
- intonaatiosäädöt
- mikit kohilleen
Näillä skitta on perussäädöissä. Sit hae oman mielen mukainen relief, ja säädä tarvittavat osat uudelleen (usein riittää tallan intonaatiotsekkaus).
Ja lisää vaikka osoitteesta http://www.projectguitar.com/tut/tutorial1.htm

Mun mielestä tuolla ei ole mitään tekemistä Telecasterin kanssa, mutta on tässä ketjussa teleksi nimitelty kaikenlaisia muitakin kielisoittimia.
jj86
31.07.2012 19:33:26
73nd3r: Kiitoksia vaivannäöstä, ja eihän tämä kitara tosiaan ole aitoa teleä nähmytkään.Tänään tuossa taas rautaa väänsin sen 1/4 kierrosta, ja tuntui että taas vielä hieman paremmaksi muuttui. Pitäisi kyllä tosiaan jostain päästä sellasisen ison viivaimen ääreen. Helpottaisi kummasti, koska kaula näytti jo nyt silmään ennen uutta vääntöä suht suoralta, mutta silti väännön jälkeen kitara tuntui taas paremmalta, jotain siellä tapahtuikin koska vire nousi. Vähän kyllä näyttäisi että nauhojen hionnassakin olisi vielä toivomisen varaa. Nauhat voikin olla sellanen homma että paras jättää jollekkin joka osaa asian.

Mikki asia jäi vielä mietityttämään, että millaisia mikkejä löytyy humbucker koloon, ja mitä suosittelisitte kaulaan? tallaan olen laittamassa Duncanin 59:ä. Mahtaakohan olla siis jotain single-coileja siihen paikkaa, tai humbuckeria, joka toisi edes hieman telemaista saundia. Plussaa olisi kyllä ettei äänentaso olisi ihan pirusti eri duncanin kanssa.
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
Painajaismainen
01.08.2012 00:12:19
Hommasin Bajan kaveriksi Squierin Classic Vibe Custom Telecasterin.

Jumpe miten hyvä ja laadukkaan oloinen kitara. Sähköillä en vielä ole kerennyt testaamaan, mutta mikkien vaihtelua minulla on suunnitelmissa joka tapauksessa. Humbuckeria kaulapositioon jne.
klobasa
01.08.2012 00:55:00
Jos ei lasketa Baja teleä, niin onkos olemassa mitään muuta teleä jossa olisi (Baja henkisesti) paksumpi kaulaprofiili ja uuden kitaran hinta alle donatsun?
Hawkwood
01.08.2012 11:45:07
pmu: Jos ei lasketa Baja teleä, niin onkos olemassa mitään muuta teleä jossa olisi (Baja henkisesti) paksumpi kaulaprofiili ja uuden kitaran hinta alle donatsun?

Miten olisi tällainen:
http://www.thomann.de/fi/fender_62_tele_custom_rw_3tsb.htm

Ainakin jos olen ymmärtänyt oikein, niin näissä Japanin Teleissä on 60-luvun (Stratojen?) tyyliin tollainen tanakka C-profiili. Mulla on samanlainen kaulaprofiili juurikin japanilaisessa Stratossa, ja uskon että se varmasti sopii käteen, jos tykkää yhtään paksummista kauloista.
Mebrick
01.08.2012 11:51:09
Konsultaatiota pyydän, hyvät ihmiset! Tele-kuume nousi jälleen kukoistukseensa, niinikään vahvarikuumeen ohi.

Nyt vain sitä seulontaa. Torikyttäily on jatkunut jo hyvän aikaa. Vaakakupissa painaa hinta/laatusuhde. Hyvännäköinen pitää tietty myös olla. :) Oon valmis metsästämään niin kauan, että joku oikein bargain osuu kohdalle; hintaluokka olisi siinä 500-700 euroa.

Mikä tekee Bajasta Bajan? Onko MIM- ja Ameriikan teleillä merkittäviä eroja? Valmistusmaa ei kiinnosta, tärkeämpänä soittotatsi ja laadukkaat osat.

Niin, ja niistä osista. Ilmeisesti tehdaskitarat vaatisivat pieniä modailuja, kun niitä moni tuntuu täällä tekevän. Mitkä paikat on tsekkauksen väärti ennen ostopäätöstä? Elektroniikka, tallapalat? Ideaalitilanteessa löytyisi jokin, johon edellinen omistaja olisi pikkumodauksia jo tehnyt, niin ei tarviisi itse alkaa väsäilemään.

Kiitos vastauksista!
Kuha
01.08.2012 13:18:54

Mebrick: Mikä tekee Bajasta Bajan?

Tuhti kaulaprofiili - taitaa olla ainut tuossa hintaluokassa, jossa noin iso kaula - hyvät mikit vakiona. Sitten se S1-kytkin, josta en itse pidä, mutta extraa kuitennii. Käy F-musiikissa vaikka kokeilemassa. Niillä näkyy olevan halvempi Baja nykyään, kuin T-kaupassa.
McNulty
01.08.2012 16:00:28
Mä ajattelin teetättää itselleni Telen kotimaisella soitinrakentajalla.
Miulla on tuo Skujun CV-sarjan 50s Tele joka on hintaisekseen hyvä, mut haluan jotain spesiaalia. Eipä taida Fenkultakaan saada Sherwood Green-värityksellä ja tuplabindauksilla... ennenkö vasta Custom Shopilta.
Your HP is my kW
Gabe
01.08.2012 22:27:23
pmu: Jos ei lasketa Baja teleä, niin onkos olemassa mitään muuta teleä jossa olisi (Baja henkisesti) paksumpi kaulaprofiili ja uuden kitaran hinta alle donatsun?

Mä ehdotan kans tuota 62 tele customia. Kaulaprofiili on tosiaan aavistuksen tuhdimpi mistä minä myös pidän. Muutenkin todella hyvä kitara kaikin puolin. Väsäsin siitä artikkeliakin aikani kuluksi jos kiinnostaa:

http://muusikoiden.net/artikkelit/1765
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
hallu
01.08.2012 23:11:47
Mebrick: Konsultaatiota pyydän, hyvät ihmiset! Tele-kuume nousi jälleen kukoistukseensa, niinikään vahvarikuumeen ohi.

Nyt vain sitä seulontaa. Torikyttäily on jatkunut jo hyvän aikaa. Vaakakupissa painaa hinta/laatusuhde. Hyvännäköinen pitää tietty myös olla. :) Oon valmis metsästämään niin kauan, että joku oikein bargain osuu kohdalle; hintaluokka olisi siinä 500-700 euroa.

Mikä tekee Bajasta Bajan? Onko MIM- ja Ameriikan teleillä merkittäviä eroja? Valmistusmaa ei kiinnosta, tärkeämpänä soittotatsi ja laadukkaat osat.

Niin, ja niistä osista. Ilmeisesti tehdaskitarat vaatisivat pieniä modailuja, kun niitä moni tuntuu täällä tekevän. Mitkä paikat on tsekkauksen väärti ennen ostopäätöstä? Elektroniikka, tallapalat? Ideaalitilanteessa löytyisi jokin, johon edellinen omistaja olisi pikkumodauksia jo tehnyt, niin ei tarviisi itse alkaa väsäilemään.

Kiitos vastauksista!

Perinnehenkisyys yhdistettynä nykyaikaan. Se on vaan niin ihqu, ymmärrät kun kokeilet. Itse vertailin bajaa rinnakkain ameriikan mallien kanssa ja itselleni jäi sellainen tuntuma, että alle kahden tonnin amerikan telet on varsin moderneja laitoksia ja niitä baja vie sillä perinnehenkisyydellään jota ameriikan kitaroihin saa vasta siellä cs-hintaluokassa. S-1 kytkin ja neljäs mikkiasento on ehdottomasti nerokkaimpia fenderin oivalluksia mihin olen törmännyt ja tykkään molemmista tosi paljon. Vaikka telen idea yksinkertaisena kitarana niistä vähän kärsiikin, mutta ei liiaksi ja se on helppo modata ihan perinteisillekin sähköille. Sokerina pohjalla baja on halpa kuin leipä.

USA ja Meksiko fendereiden eroista on väännetty toisaallta niin paljon ettei enää viitsi. Meksikosta tulee kuitenkin pari fenderin suosituimpiin kuuluvista malleista ja bajaa varsin monet tuntuvat arvostavan ja ymmärrän hyvin heitä.

Japanin Fenderit nauttivat myös korkeaa arvostusta ja olen muutamaa päässyt käpistelemään ja itsellänikin niistä on myönteinen käsitys, mutta niitä ei tunnu olevan oikein pilvin pimein suomessa saatavilla.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
02.08.2012 00:06:09
Mebrick: Konsultaatiota pyydän, hyvät ihmiset! Tele-kuume nousi jälleen kukoistukseensa, niinikään vahvarikuumeen ohi.

hintaluokka olisi siinä 500-700 euroa.
Onko MIM- ja Ameriikan teleillä merkittäviä eroja? Valmistusmaa ei kiinnosta, tärkeämpänä soittotatsi ja laadukkaat osat.

Niin, ja niistä osista. Ilmeisesti tehdaskitarat vaatisivat pieniä modailuja, kun niitä moni tuntuu täällä tekevän. Mitkä paikat on tsekkauksen väärti ennen ostopäätöstä? Elektroniikka, tallapalat?

Baja on loistava kitara mun mielestäni ja menis myös tuohon sun hintahaarukkaan. Jos budjetti on yhtään joustava suosittelisin katsastamaan japanilaisetkin tekeleet. Suurimmat erot valmistusmaiden välillä tulevat rungon palojen lukumäärässä ja sähköpuolella. Mulla on tällä hetkellä meksikolainen ja japanilainen tele. Molemmat on hyviä yksilöitä, japanilainen kuitenkin selvästi parempi. USA ja Japani Fendereissä rungot kyhätään tietääkseni 1-3 palasta ja meksikolaisissa 5-7 palasta. USA:ssa valmistetuissa on noista kolmesta parhaimmat sähköt.
PIM
02.08.2012 10:45:04 (muokattu 02.08.2012 10:47:26)
Jos jotain sattuisi kiinnostamaan strato, josta lähtee myös telen soundit ja jossa on todella tuhti kaula vintagenauhoilla, niin mulla olis myynnissä Fender Jerry Donahue strato, jossa erikoisuutena telecasterin tallamikkiä vastaava tallamikki ja pleksin alla telen tallanlevyä matkiva metallilevy. Tallamikki on myös vastaavalla etäisyydellä tallasta kuin telessä eli tämän aidompaa telecaster soundia ei stratosta lähde.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd. … 8_10150664992148026_741621475_n.jpg

http://support.fender.com/manuals/i … rs_Jerry_Donohue_Stratocaster_(1997)_manual.pdf
Gabe
03.08.2012 11:48:22
Sanokaas muuten bajan omistajat millainen tuo kaulamikin vaiheenkääntö oikein on?
hallu
03.08.2012 13:01:43 (muokattu 03.08.2012 13:03:50)
Gabe: Sanokaas muuten bajan omistajat millainen tuo kaulamikin vaiheenkääntö oikein on?

No kaulamikillä yksistään se ei tee juuri mitään, mutta sarjaan ja rinnakkain kytkennöissä se muuttaa soundin ihan totaalisesti. Eli soundista tulee sellainen voimakkaasti keskialuetta korostava jättäen alapään melkein kokonaan pois ja sitä yläpäätä jää kyllä helisemään sinne. Se on sillä tavalla omintakeinen soundi varsinkin siinä sarja-asennossa, että monille varmaan aika turha, mutta itse tykkään. Se on juuri sitä blueshonotusta. Se on sellainen kytkentä jota ei taatusti laitettaisi mihinkään kitaraan yksistään, mutta lisämausteena toimii minusta hyvin. Hevisäröillä vaiheenkääntö repii aivot nenän kautta pihalle:-). Ai niin se vaiheenkääntö on vähemmän gaininen vaihtoehto.

Itse en varmaan alkaisi vaiheenkääntöä kitaraani rukkaamaan jos sitä ei siinä valmiiksi olis, mutta ihan hauskaa että se on, mutta ei se mikään välttämättömyys ole, vaikka olen itse sitä jossain vaiheessa vähän hehkuttanutkin kun olen ollut innoissani uusista jutuista. Enemmän pidän sitä sarjaan kutkentää ihan oikeastikin hyödyllisenä ominaisuutena.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
klobasa
03.08.2012 16:53:39
Mun mielestä Bajan juttu on "vintagehenkisyys meets modernimpi soitettavuus".

Itse miellän Bajan Bajaksi pääasiassa ton kaulan vuoksi. Radius sopiva (ei liian pyöreä, ei liian tasainen), nauhat sopivat (ei vintagepienet, ei jumbot) ja kaulan profiili on paksu pötikkä. Ei oikein mikään stock Fender / Tokai mikälie tunnu miltään ton jälkeen. Tänään testailin neljä kertaa kalliimpaa Fender Teleä ja vaikka siinäkin oli paksuhko kaula, niin ei millään pärjännyt Bajalle.

Ainoa nipottamisen aihe on, että Bajassa(-kin) on moderni, paksu lakkakerros joka lohkeaa tosi rumasti jos tulee tarpeeksi iso isku. Jos ton kitaran sais ohuella nitrolla niin tosta ei tele täydellisemmäksi tulisi.

Sen sijaan S-1 ja johdotus lähti omasta yksilöstäni heti välittömästi veke ja perinteisemmät potikat ja johdotukset tilalle. Sinne katosi myös hurinat ja muut häiriöt.
Gabe
03.08.2012 17:28:11
hallu: No kaulamikillä yksistään se ei tee juuri mitään, mutta sarjaan ja rinnakkain kytkennöissä se muuttaa soundin ihan totaalisesti. Eli soundista tulee sellainen voimakkaasti keskialuetta korostava jättäen alapään melkein kokonaan pois ja sitä yläpäätä jää kyllä helisemään sinne. Se on sillä tavalla omintakeinen soundi varsinkin siinä sarja-asennossa, että monille varmaan aika turha, mutta itse tykkään. Se on juuri sitä blueshonotusta. Se on sellainen kytkentä jota ei taatusti laitettaisi mihinkään kitaraan yksistään, mutta lisämausteena toimii minusta hyvin. Hevisäröillä vaiheenkääntö repii aivot nenän kautta pihalle:-). Ai niin se vaiheenkääntö on vähemmän gaininen vaihtoehto.

Itse en varmaan alkaisi vaiheenkääntöä kitaraani rukkaamaan jos sitä ei siinä valmiiksi olis, mutta ihan hauskaa että se on, mutta ei se mikään välttämättömyys ole, vaikka olen itse sitä jossain vaiheessa vähän hehkuttanutkin kun olen ollut innoissani uusista jutuista. Enemmän pidän sitä sarjaan kutkentää ihan oikeastikin hyödyllisenä ominaisuutena.

Oukkidoukki :) Vissiin semmoinen mitä rakastaa tai vihaa tuo vaiheenkääntö jos olen oikein ymmärtänyt. Pitääpä käydä joku päivä huvikseen testailemassa jos olis nyt F-musiikin hyllyssä. Tuo sarjaan kytekntä on ihan pakollinen kun sen yhteen menee laittamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)