Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 520 21 22 23 2495 96 97 98 99
tender.insanity
18.07.2012 08:54:02
Onko 500e aikuisten Gibson Melody Maker parempi kuin 1500e ESP tai Ibanez tai vastaava?
Decadetroll
18.07.2012 09:06:06
tender.insanity: Onko 500e aikuisten Gibson Melody Maker parempi kuin 1500e ESP tai Ibanez tai vastaava?

Tämä on kyllä melko jännittävä kysymys. Kuitenkin Gibsonin pitäs aina voittaa paskat merkit kuten esp ja ibanez, mutta kalliimpi on kuitenkin yleensä parempi kuin halvempi. Hmm. Tämähän on suorastaan paradoksi.

Olen yllättynyt ettei galaksit räjähtäneet tuon kysymyksen myötä, onhan tämä kuitenki melkeen sama kuin jakais nollalla.
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
oamkbonor
18.07.2012 09:13:30
Decadetroll: Tämä on kyllä melko jännittävä kysymys. Kuitenkin Gibsonin pitäs aina voittaa paskat merkit kuten esp ja ibanez, mutta kalliimpi on kuitenkin yleensä parempi kuin halvempi. Hmm. Tämähän on suorastaan paradoksi.

Olen yllättynyt ettei galaksit räjähtäneet tuon kysymyksen myötä, onhan tämä kuitenki melkeen sama kuin jakais nollalla.

Miten niin ESP ja Ibanez paskoja merkkejä?
oamkbonor
18.07.2012 09:22:26
Mikä on halvan ja huonon kitaran perikuva? No eikö se ole se Anttilan postimyynnistä tilattu Williams?

Ostin kaveriltani noin 1995 tällaisen Anttilan Williamsin 100 markalla. Sehän on jotain lastulevyä ja pajua ja rauta mitä sattuu. Vein sen paikalliseen soitinliikkeeseen ja laittoivat siihen alkuperäisen singlecoil tallamikin tilalle SDn humpparin ja säätivät paketin kuntoon. Siitähän tuli helvetin hyvä! Hankintahinta+mikki+työt yhteensä 400 markkaa.

Kitara on vieläkin käytössä ja sillä silloin tällöin soittelen ihan vaan todetakseni että soitettavuudeltaan ja soundiltaan se pärjää noille tuhansien eurojen CS kitaroille edelleen. Kuskaan sitä keikoilla mukana varakitarana koska se myös pysyy vireessä kuin tauti! Sen verran kuitenkin "arvostan" brändiä, että raaputin Williams-nimen pois headstockista heti kun olin kepukan ostanut:)

Tämä siis esimerkkinä, että halpa voi olla hyvä mutta tässä hintaluokassa hyvät yksilöt ovat varmaan aika harvassa. Ja kysehän ei ole siitä mikä on hyvä vaan mikä on sopiva.
Gabe
18.07.2012 09:41:22
oamkbonor: Mikä on halvan ja huonon kitaran perikuva? No eikö se ole se Anttilan postimyynnistä tilattu Williams?

Kitara on vieläkin käytössä ja sillä silloin tällöin soittelen ihan vaan todetakseni että soitettavuudeltaan ja soundiltaan se pärjää noille tuhansien eurojen CS kitaroille edelleen..

Jotenkin vaikeaa uskoa kyseisen kapistuksen nähneenä O_o
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
oamkbonor
18.07.2012 09:58:43
Gabe: Jotenkin vaikeaa uskoa kyseisen kapistuksen nähneenä O_o

Oon soittanut sillä kymmenkunta keikkaakin:)
Kefiiri
18.07.2012 10:19:49
tender.insanity: Onko 500e aikuisten Gibson Melody Maker parempi kuin 1500e ESP tai Ibanez tai vastaava?

Kieltämättä mainio kysymys. Aletaan päästä paremmuuden syvimmän olemuksen äärelle, mikä se sitten lieneekään.
novo
18.07.2012 11:15:30

Ei. Tai mulla oli semmottinen habla Mömmö ja se oli iha jees. Enenpi oon tykännä silti useammastakin Ltd:stä, ESP:ejä ei oo tainnu olla meikän kourissa yhtään.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
phiit
18.07.2012 11:16:52
Mulla on Melody Maker eikä pahaa sanottavaa, ominaisuuksiin ja laatuun nähden täyden 10 keppi
Ukkovaari
18.07.2012 11:18:00 (muokattu 18.07.2012 15:41:31)
Onhan tämä mielenkiintoinen topikki ja mielipidettä lentelee ristiin rastiin.

Edit:

Yleisesti ottaen kalliimmassa kuten 500 vs 1500 hintaluokan kitaroissa on eroa mm. materiaalien/osien suhteen ja ainakin osittain puun laadun suhteen eli kalliimmassa on vähän parempaa ja ehkäpä se laatu on tasaisempaa kauttaaltaan.

Joskus erot voi olla selviä ja joskus vähemmän selviä eikä se jokaisen soittajan omaksuma laatukäsitekään ole niin selvä esim. toinen voi pitää kitaran mukana tulevia mikkejä aivan paskana ja toinen taas ylistää soundia ja näin ainakin soundiin liittyvä laatukäsite on hyvinkin erillainen.

Itse olen sitä mieltä että yleisellä tasolla selvästi kalliimpi korreloi myös sitä laatua ei se hintaero nyt ihan tuulesta temmattu asia ole ja sama pätee moneen muuhun tuotteeseen.
Se onko sillä laadulla kaikille niin merkitystä niin se onkin jo toinen juttu.

Pääasia kuitenkin on se, että olipa kitara halpa/edullinen tai kallis niin siitä ite tykkää joka suhteessa ja tietysti, että se kitara on hyvissä säädöissä soittajansa suhteen.
phiit
18.07.2012 11:43:31
jniska:
Mutta tosiasiahan on, että jos ei omista Fenderiä tai Gibsonia ja niitten lisäksi 60 - 70 luvun Fenderin ja Marshallin vahvistimia läjäpäin, ei katu-uskottavuutta ole.

toihan on täys vitsi :) se on ihan sama millä sitä soittaa... ja nimestä soittimen lavassa ei ikinä kannata maksaa ylimäärästä :)
Decadetroll
18.07.2012 11:50:47 (muokattu 18.07.2012 11:52:16)
oamkbonor: Miten niin ESP ja Ibanez paskoja merkkejä?

Koska eihän ne nyt ole isojen poikien kitaroita.. Teräviä särmiä, floikkatalloja, kuumia mikkejä ja 24 nauhaakin voi löytyä, kerettiläisyyttä! ;)

Kannattaa nostaa ne tuntosarvet pystyyn sarkasmin varalta. :)

Jos vilkaiset meikän profiilia niin sieltä löytyy ibanezia ja ltd:tä. Jacksoneitakin ollut ja charveleita. Jopa bc rich. Mutta ei yhtään ainutta isojen poikien gibsonia tai fenderiä.
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Gabe
18.07.2012 12:45:30 (muokattu 18.07.2012 12:59:28)
Loppujen lopuksi merkillä ja mallilla ei ole väliä jos kitara on muuten mieluinen. Ja aika vaikea on toisen puolesta mennä sanomaan onko joku kitara hyvä vai huono koska tarpeet ja maku muutenkin vaihtelee niin paljon. Itse olen huomannut että 700-1100e hintaluokasta näyttää löytyvän sopivimmat kitarat mulle. On ollut reilu 1500e kitaraakin mutta erot 1000e ja 1500e kitaroissa alkaa keskimäärin olla jo niin pieniä ettei niitä helposti huomaa. Edullisimmissa kitaroissa on ehkä enemmän vaihtelua laadussa mutta kyllä siellä 400-500e hintaluokassakin olen tavannut hyviä yksilöitä. Kukainenkin miettii kohdallaan mistä ominaisuuksista on valmis maksamaan. Itse maksan mielellään valmistusmaasta ja merkistä pikkuisen enemmän.

Tiivistettynä: Jos kitara on sulle hyvä niin se on hyvä, maksoi se sitten sen 500e tai 1500e.
hallu
18.07.2012 18:15:04
sticky fingers: Olisit jättänyt kirjoittamatta tämänkin vaan. On sen verran pöljää puhetta, nääs.

Onko 1500€ nyt sitten 'oikea' kitaran hinta ja kaikki sen alle on enempi tai vähempi riistämällä tehty? Mitä pitäisi sitten ajatella kun vertaa 10k€ kitaroita 1,5 k€ soittimiin? Ettäkö ensimmäisen valmistajalla on elämä ja asia 8 kertaa paremmalla tolalla kuin jälkimmäisellä?

Otas nyt se palkokasvi sieltä nenästä ja lue uudelleen oikein ajatuksen kanssa se mun kommentti, niin huomaat ettei siinä ole mitään mistä tarvitsee mielensä pahoittaa ja saattaa se ajatuskin sieltä paljastua. Jos et hoksaa, niin älä nyt ainakaan hermostu sen kun vaan ohitat tämmöiset tyhmät kirjoitukset.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
18.07.2012 18:39:42
hallu: Otas nyt se palkokasvi sieltä nenästä ja lue uudelleen oikein ajatuksen kanssa se mun kommentti, niin huomaat ettei siinä ole mitään mistä tarvitsee mielensä pahoittaa ja saattaa se ajatuskin sieltä paljastua. Jos et hoksaa, niin älä nyt ainakaan hermostu sen kun vaan ohitat tämmöiset tyhmät kirjoitukset.

Olen kyllä Hallun kanssa samaa mieltä. Kyllä se hinta revitään ensin työntekijöiden persnahasta ja osien laadusta ja viimeiseksi kajotaan (jos kajotaan) siihen pomojen palkkapussiin :)
Muovinen
18.07.2012 20:33:46

Gabe: Tiivistettynä: Jos kitara on sulle hyvä niin se on hyvä, maksoi se sitten sen 500e tai 1500e.

Juuri näin, case closed!

Itse olen huomannut että se kitarasta maksettu hinta ei enää tietyn ajan jälkeen paina mitään. Tuolla on seinällä kitaroita, joista on maksettu hintahaarukalla 300-900e, mutta en minä sitä hintaa mieti, kun nappaan kitaran kätöseen. Myöskin äänittäessä merkitystä on vain ja ainoastaan sillä, miten kitaran soundi sopii kyseiseen juttuun. Jos hinta korrelois suoraan kaikkien laatu- mojo- ja mutumittareiden kanssa, niin sehän ois sama pistää nuo ritsat torille ja ostaa kerralla joku 3000e CS ja herkutella sillä hamaan tappiin.
-General Petrovsky
sticky fingers
18.07.2012 21:09:05
hallu: Otas nyt se palkokasvi sieltä nenästä ja lue uudelleen oikein ajatuksen kanssa se mun kommentti, niin huomaat ettei siinä ole mitään mistä tarvitsee mielensä pahoittaa ja saattaa se ajatuskin sieltä paljastua. Jos et hoksaa, niin älä nyt ainakaan hermostu sen kun vaan ohitat tämmöiset tyhmät kirjoitukset.

No joo, väsyneenä tuli kiivastuttua, pahoittelut siitä. Mutta ei siinä vertauksessasi silti ollut juuri mitään järkeä, eikä sillä todennäköisesti ole juurikaan todellisuuspohjaa.
...
Räkkipeli
18.07.2012 22:07:30
hallu: Viidellä sadalla saan varmasti jokseenkin yhtä hyvän kitaran, mutta ostaessani sen pitää unohtaa, että joku muu maksaa sen puuttuvan tonnin.

Tää oli munkin mielestä pahemman luokan hevonpaskaa.
SILKKAA PASKAA
Wradlin
18.07.2012 22:39:41
Räkkipeli: Onko se niin vieroksuttavaa kokeilla itse miltä se 1500 euron skitta tuntuu siihen 500 euron keppiin verrattuna?

On. Silloinhan pitäisi poistua hetkeksi m.netistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)