Aihe: Millä soitat 20 vuoden päästä? Tuumailua vahvistimista.
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
21.06.2012 13:13:43
GrooverMan: Samalla tavallahan vois ajatella ettei jonkun bändin levyllä ole mitään väliä miten se on äänitetty ku ei se perusjamppa kuitenkaan kuule niiden mikrofonien ja etuasteiden eroa, oli sitten Neumannia tai Behringeriä. Kyl se sit kuitenkin sellaisena kokonaisvaltaisena kokemuksena välittyy siinäkin.

Mä olen tästä samaa mieltä. Ei kukaan yleisöstä tietenkään erota jotain yksittäistä asiaa, että onko esim. kitara otettu Behringerin vai Neven etuasteen läpi. Kuitenkin siitä syntyy aika iso ero, kun kaikki pienetkin jutut tehdään tai ollaan tekemättä kunnolla. Monesta yksittäin merkityksettömältä tuntuvasta jutusta kasaantuu yhdessä todella merkittävä ero. Se vaikuttaa kokonaissoundiin, ja vaikka yleisö ei osaakaan kovin yksityiskohtaisesti arvioimaan mikä juttu toimii tai ei toimi, pystyy se kyllä sanomaan, jos kokonaissoundi on liian pistävä tai muhjuinen, mikään ei oikein erotu jne. Eli yleisö pystyy kyllä fiilispohjalta sanomaan kokonaisuudesta hyvä-huono-akselilla, että toimiiko vai ei. Sitä ei kannata aliarvioida.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Laulava Kylätohtori
21.06.2012 13:19:33
kimurantti1: Mä olen tästä samaa mieltä. Ei kukaan yleisöstä tietenkään erota jotain yksittäistä asiaa, että onko esim. kitara otettu Behringerin vai Neven etuasteen läpi. Kuitenkin siitä syntyy aika iso ero, kun kaikki pienetkin jutut tehdään tai ollaan tekemättä kunnolla. Monesta yksittäin merkityksettömältä tuntuvasta jutusta kasaantuu yhdessä todella merkittävä ero. Se vaikuttaa kokonaissoundiin, ja vaikka yleisö ei osaakaan kovin yksityiskohtaisesti arvioimaan mikä juttu toimii tai ei toimi, pystyy se kyllä sanomaan, jos kokonaissoundi on liian pistävä tai muhjuinen, mikään ei oikein erotu jne. Eli yleisö pystyy kyllä fiilispohjalta sanomaan kokonaisuudesta hyvä-huono-akselilla, että toimiiko vai ei. Sitä ei kannata aliarvioida.

Jep, ja suurin osa (ainakin käsittääkseni) soittaa kitaralla enemmänkin itsensä kuin yleisön vuoksi, joten kyllä minulle ainakin on tärkeintä, että kamat miellyttää itseä eniten. Jos saundi vielä miellyttää yleisöä, niin se on vain plussaa, mutta ei tulisi mieleenikään ostaa kamaa sillä perusteella, mitä yleisö siitä ajattelee....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. - Trying is the first step towards failure.
kimurantti1
21.06.2012 13:25:17
Laulava Kylätohtori: Jep, ja suurin osa (ainakin käsittääkseni) soittaa kitaralla enemmänkin itsensä kuin yleisön vuoksi, joten kyllä minulle ainakin on tärkeintä, että kamat miellyttää itseä eniten. Jos saundi vielä miellyttää yleisöä, niin se on vain plussaa, mutta ei tulisi mieleenikään ostaa kamaa sillä perusteella, mitä yleisö siitä ajattelee....

Noh, tästä mä taas olen päinvastaisella linjalla. Mun mielestä pääasia livenä on, että kitara soundaa hyvältä yleisöön. Sitten jos itsellekin saa moniteriin hyvää soundia, niin se on bonusta. En mä tietenkään osta kamoja sen perusteella mitä joku toinen siitä ajattelee, vaan että itse diggailen. Uskon kuitenkin että mulla on sellainen soundimaku, että jos itse olen tyytyväinen kitarasoundiin, on varmasti yleisökin.
Laulava Kylätohtori
21.06.2012 13:59:15
kimurantti1: Noh, tästä mä taas olen päinvastaisella linjalla. Mun mielestä pääasia livenä on, että kitara soundaa hyvältä yleisöön. Sitten jos itsellekin saa moniteriin hyvää soundia, niin se on bonusta. En mä tietenkään osta kamoja sen perusteella mitä joku toinen siitä ajattelee, vaan että itse diggailen. Uskon kuitenkin että mulla on sellainen soundimaku, että jos itse olen tyytyväinen kitarasoundiin, on varmasti yleisökin.

Itsellä vaikuttaa myös keikkojen vähäinen määrä. Tietysti, jos tekee paljon keikkaa, niin on pakko ajatella enemmän yleisön miellyttämistä - ainakin, jos meinaa, että niitä keikkoja on tulevaisuudessakin paljon...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. - Trying is the first step towards failure.
Aki
22.06.2012 01:06:09

Saa olla kivenkova ammattilainen joka pystyy huippusuoritukseen vaikkei kuule soundiaan haluamansa kaltaisena, tai esimerkiksi itseään kunnolla. Sen takia se soundi soittajalle itselleen on tärkeämpi. Ei tokikaan kohtuuttomasti yleisön kustannuksella (100W 4x12"), mutta juuri nämä viinierot (mallintava vs alkuperäinen, Bespeco vs Monster Cable) tulee olla soittajalle itselleen sopivalla tolalla. Huonokin viini näyttää yleensä ihan hyvältä, mutta sitä juova ihminen vähän harvemmin.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
kimurantti1
22.06.2012 03:16:17 (muokattu 22.06.2012 03:20:08)
Aki: Saa olla kivenkova ammattilainen joka pystyy huippusuoritukseen vaikkei kuule soundiaan haluamansa kaltaisena, tai esimerkiksi itseään kunnolla.

Vaikeapa sitä on itse itseään määritellä. Teen keikkoja duunikseni, ja pystyn mielestäni ihan tasalaatuiseen "suoritukseen" livenä, vaikka esim. monitorisoundi olisikin huono. Jos äänimies sanoo, että soundaa ulospäin skeidalta, niin sitten asialle on ehdottomasti tehtävä jotain. Jos soundi toimii ulospäin ja monitorisoundille ei ole paljoa tehtävissä (näitä tilanteita tulee jokaiselle vähänkin enemmän keikkailevalle vastaan), ei auta muu kuin luottaa omaan soittoonsa sekä tatsiinsa ja yrittää ignoorata se, kuinka köpöltä monitori soundaa. Toki tää pätee vain kamaan, joka on etukäteen treenattu. Jos lähdetään kovasti improvisoimaan tai säveltämään lennossa, niin silloin on tietenkin välttämätöntä kuulla soundi sellaisena, kuin se oikeasti on. Tietty paras on jos kitara (joo joo, ja musa ylipäänsä) soundaa kaikille tosi hyvältä, mutta aina ei ole aikaa ruuvata, ja jos lähdetään tekemään kompromisseja, niin yleisölle menevä soundi on musta se, josta viimeiseksi tingitään.
LamaAjanElvis
22.06.2012 09:40:03
20 vuoden päästä soittelen omista luista veistettyä kanteletta mullan alla. Jos elossa, voi myös olla että samat kitarat ja sama vintage Champion 300DSP trankku Pod Xt:llä.
Public enema 1
phiit
22.06.2012 10:44:26
Aki: Saa olla kivenkova ammattilainen joka pystyy huippusuoritukseen vaikkei kuule soundiaan haluamansa kaltaisena, tai esimerkiksi itseään kunnolla. Sen takia se soundi soittajalle itselleen on tärkeämpi. Ei tokikaan kohtuuttomasti yleisön kustannuksella (100W 4x12"), mutta juuri nämä viinierot (mallintava vs alkuperäinen, Bespeco vs Monster Cable) tulee olla soittajalle itselleen sopivalla tolalla. Huonokin viini näyttää yleensä ihan hyvältä, mutta sitä juova ihminen vähän harvemmin.

Se on livesoitossa se juttu että osaa soittaa vaikkei juuri itseään kuule.. Ei sinne hiplailemaan kamoja mennä vaan tekemään työtä, eli soittamaan. Lavasoundi kun on 99% aina ihan paska ja siihen on vaan syytä tottua niin säästyy moni ihminen soittaja mukaan lukien turhalta säätämiseltä esim. soundchekeissä, katotaan että kamat toimii ja sillä selvä ja seuraava.
s8na
22.06.2012 15:34:57 (muokattu 22.06.2012 15:49:05)

Mulla on muutamien keikkojen perusteella rakentunu sellallanen viba et parhaiten homma toimii niin että koittaa kasata lavan suunnilleen samalla tavalla kuin kamat on treeneissä. Monitorointi hoituu suunnilleen itsekseen ja yleisölle sitten mahdollinen miksaaja lisää soundiin puuttuvaa kamaa pa:sta. Laulumonitori tietty on aika kiva, mutta harvoin se monitorointi onnistuu hyvin.

Eli 50w perusvahvarilla ja vielä järkevästi roudattavalla 2x12:sta mennään perinteisesti.

Edit. Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla soittaa täysin mallintavilla vehkeillä ja vetää kaikki monitorien ja pa:n kautta.
ReBeat
22.06.2012 15:52:00

Toivottavasti olis kotona joku ton tyylinen setti sillon, eikä mitään läppärikamaa: http://www.ebay.de/itm/140773298144
uusiipe
24.06.2012 08:30:12
s8na: Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla soittaa täysin mallintavilla vehkeillä ja vetää kaikki monitorien ja pa:n kautta.

Humppapuolella tuota harrastanut paljonkin. Melko munatonta hommaa, mutta jossain seurojentalotyyppisissä tiloissa, joissa useinkin on kauheet heijastukset, saa bändin soundaamaan tasapainoisemmin kun on vähemmän äänilähteitä. Monitorointiin joutuu panostamaan sitten enemmän.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Tympee Huttunen
24.06.2012 11:19:14
s8na: Mulla on muutamien keikkojen perusteella rakentunu sellallanen viba et parhaiten homma toimii niin että koittaa kasata lavan suunnilleen samalla tavalla kuin kamat on treeneissä. Monitorointi hoituu suunnilleen itsekseen ja yleisölle sitten mahdollinen miksaaja lisää soundiin puuttuvaa kamaa pa:sta. Laulumonitori tietty on aika kiva, mutta harvoin se monitorointi onnistuu hyvin.

Eli 50w perusvahvarilla ja vielä järkevästi roudattavalla 2x12:sta mennään perinteisesti.

Edit. Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla soittaa täysin mallintavilla vehkeillä ja vetää kaikki monitorien ja pa:n kautta.

Eikö Rasmus soita mallintavilla ja pelkästään korvamonitoreilla? Soundcheck hoituu lavan takana ja jokainen saa korviinsa sen, mitä haluaa. Varmasti kätevä systeemi. En tiedä muutenkaan, mitä vahvistimien autenttisesta soundista on jäljellä, kun keikalla on joku 57 heitetty sokkona kaapin eteen ja koko paska vahvistetaan halpis-pa-kamojen kautta. Taitaa myös Rush olla ilman vahvistumista lavalla(?).
jonsku1
24.06.2012 12:17:30 (muokattu 24.06.2012 12:26:01)
Kaikki puhuu koko ajan kokonaan mallintavista laitteista, kuten pod tai axe. Mutta keikkaileeko kukaan tai tietääkö, että joku isompi nimi keikkailisi tämmöisella "puoli mallintavalla" setupilla? Eli, että olisi esim. räkki jossa joku laadukas putkietunen, ehkä joku hyvä multiefekti ja sitten esim. palmer pdi-03 kaappimallinnos.

Parhaimmillaan tuosta sais vain n. 3 unitin räkin, joka vielä helppo roudata, ja siellä olisi kuitenkin sitä putkisoundiakin mukana.

EDIT: Basistien puolellahan tässä hommassa mennään, jo paljon pidemmällä. Itsekkin myös basistina olen välillä miettinyt parempien nupin ja kaapin ostoa, mutta välillä se tuntuu hieman turhauttavalta, kun suurimmalla osalla keikoista miksaaja, ottaa boksista tai nupista di-signaalin ja ajaa sen p.a:han ja soundi on kuitenkin ihan hyvä. Paikasta riippuen välillä jopa loistava. Omat kamat toimivat nykyään vaan periaatteessa oman soiton monitorina lavalla....
Estranged
24.06.2012 13:27:02
jonsku1: Kaikki puhuu koko ajan kokonaan mallintavista laitteista, kuten pod tai axe. Mutta keikkaileeko kukaan tai tietääkö, että joku isompi nimi keikkailisi tämmöisella "puoli mallintavalla" setupilla? Eli, että olisi esim. räkki jossa joku laadukas putkietunen, ehkä joku hyvä multiefekti ja sitten esim. palmer pdi-03 kaappimallinnos.

Parhaimmillaan tuosta sais vain n. 3 unitin räkin, joka vielä helppo roudata, ja siellä olisi kuitenkin sitä putkisoundiakin mukana.

Alex Lifeson vetelee, tai on ainakin vedellyt setupilla jossa on nuppi, räkkimuljua ja juurikin tuollainen Palmerin kaappimallintajasiivu.

Sitten taas pelkillä mallintavilla vetävistä tulee mieleen ensimmäisenä Devin Townsend, joka käyttää Axea suurinpiirtein kaikkeen, josta signaali vedetään suoraan pöytään ja korvamonitoreihin -> lavamelu koostuu lähinnä rummuista. Tiedä sitten johtuuko tuosta, äärimmäisen taitavasta miksaajasta taikka vähän kaikesta, mutta Devinillä on ollut ehkä selkeimmät livesoundit mitä itse olen todistanut.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "Sua sais vaikka piestä pesarilla nii istuisit sohvalla ja joisit bissee. :D" -Traditional | "Vittu sinä oot huono ihminen ollaksesi kuitenkin niin paska jätkä." -Painajaismainen
Jyrken
24.06.2012 14:30:56
20 vuoden päästä saa toivottavasti Axea vielä monta kertaa parempia vehkeitä samalla hinnalla kuin nyt Podin.
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
PIM
24.06.2012 16:34:53
Estranged: Alex Lifeson vetelee, tai on ainakin vedellyt setupilla jossa on nuppi, räkkimuljua ja juurikin tuollainen Palmerin kaappimallintajasiivu.

Mä olen monta vuotta vedelly 50w non-mastervolume Marshallilla volat täpöllä Palmerin PGA-04:n kautta suoraan PA:han ja hyvin on toiminut ja kamat kestänyt rääkin.
Wradlin
24.06.2012 17:11:59
jonsku1: Kaikki puhuu koko ajan kokonaan mallintavista laitteista, kuten pod tai axe. Mutta keikkaileeko kukaan tai tietääkö, että joku isompi nimi keikkailisi tämmöisella "puoli mallintavalla" setupilla? Eli, että olisi esim. räkki jossa joku laadukas putkietunen, ehkä joku hyvä multiefekti ja sitten esim. palmer pdi-03 kaappimallinnos.

DJ Ashba ainakin käyttää. Lasketaan varmaan "isommaksi nimeksi" kun keikkapaikat ovat stadioneita, areenoita ja isoja festareita.

http://www.youtube.com/watch?v=3Yjk … mp;feature=player_detailpage#t=905s
Joodas
24.06.2012 19:32:37
Estranged: Alex Lifeson vetelee, tai on ainakin vedellyt setupilla jossa on nuppi, räkkimuljua ja juurikin tuollainen Palmerin kaappimallintajasiivu.

Sitten taas pelkillä mallintavilla vetävistä tulee mieleen ensimmäisenä Devin Townsend, joka käyttää Axea suurinpiirtein kaikkeen, josta signaali vedetään suoraan pöytään ja korvamonitoreihin -> lavamelu koostuu lähinnä rummuista. Tiedä sitten johtuuko tuosta, äärimmäisen taitavasta miksaajasta taikka vähän kaikesta, mutta Devinillä on ollut ehkä selkeimmät livesoundit mitä itse olen todistanut.

Allekirjoitan. Devinin projekteineen oon todistanu nyt 8 kertaa livenä eikä o kyllä ikinä mitään muhjua ollu soundit omaan korvaan. Jopa Deconstructionin tapainen täyteen ahdettu kaaos (tosin hallittu sellainen) oli livenä varsin selkeää kuultavaa kun viime marraskuussa pääsi sitä todistamaan. Ja noihin selkeisiin livesoundeihin pakko vielä lisätä että omasta mielestä Peripheryllä oli DT:n lämppäyskeikalla kyl aika mehevät ja selkeät soundit. Sielläkin pojilla vaan Axet suoraan pöytään ja monitoreihin. Muistan selkeästi kun aloittivat keikan New Groovella ja olin pitkän aikaa hymy huulilla kun oli niin selkeät ja tukevat skebasoundit.
PIM
24.06.2012 20:03:55
Muistinpa juuri, että joskus tuli kokeilumielessä ladattua ladattua pari videopätkää Marshall & Palmer kombosta kevyen PA:n kauttaa tulostettuna. Jos kiinnostaa niin täältä voi käydä kuuntelemassa miltä toi kombinaatio kuulostaa parilla erilaisella kitaralla soitettuna.

http://www.youtube.com/watch?v=I4nnmieeoOA

http://www.youtube.com/watch?v=ndliOFjwDig
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)